Gå til innhold

De rikeste fem prosentene får 55 prosent av alle skattekutt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Partiet som hevder de er «for folk flest» gir over halvparten av skatteletten til de aller rikeste.

Statistisk sentralbyrå (SSB) har regnet på effekten av finansminister Siv Jensens (Frp) forslag til skattekutt. Tallene viser at det er best å være rik – og aller helst enda rikere.

Beregninger som byrået gjorde på vegne av Ap onsdag viser at personene med de største formuene stikker av med nesten all skattelette, hvis KrF eller Venstre blir med på Siv Jensens riking-fest:

** Den rikeste ene prosenten i landet får 35 prosent av skattekuttene.

** De rikeste fem prosentene får 55 prosent av skattekuttene.

** Den rikeste fjerdedelen av landets befolkning får 76 prosent av skattekuttene.

** Hoveddelen av befolkningen, 75 prosent av alle nordmenn, må dele på resten, som utgjør 24 prosent av Sivs skattekutt.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/statsbudsjettet-2015/ssb-de-rikeste-fem-prosentene-faar-55-prosent-av-skattekuttene/a/23311994/

Tar fra de fattige og gir til de rike...



Anonymous poster hash: 1dd3f...eef
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest FuturePrimitive

Får de rikeste prosentvis mest lette? Altså..Er det ikke slik at om person A tjener 100.000 så får han f.eks 2000 kroner i lette, i mens en som tjener 1 million, altså ti ganger så mye kanskje får 8000 kroner - mindre enn ti ganger så mye?

Eller er det så blodig urettferdig at de rikeste får prosentvis mer lette? Noen beviser på det? Jeg har ikke helt lett etter det..men om det er sånn så er jeg sterkt i mot - selv om jeg om jeg hadde stemt hadde stemt blått. (Stemmer ikke, fordi jeg er i mot alle norske etablerte partier)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at skatte og avgiftsletten er rettet slik den er, er dette naturlig og helt greit.

De som betaler mest skatt vil naturlig nok få de største summene i skattelette, og når man primært letter på ting som formueskatten og luksusvarer, så har det naturlig nok større resultat på folk som har overskudd av årlig økonomi, og ikke de som er fattige. Det sagt, er det lagt sunne skatteletelser i bunn også som når fattie mere enn andre.

Alt i alt synes jeg de har gjordt ett godt håndtverk i budsjettet.

Skulle jeg reagert på noe, måtte det være fjerningen av Skatteklasse 2 uten å samtidig fjerne ektefelles gjensidige forsørgerplikt : Disse to henger sammen, (og jeg mener at forsørgerplikten er utdatert av samme årsak som Skatteklasse 2).

Jeg reagerer også generelt på at det er lagt så lite rom for Venstre og KrF, noe som fører til at vi kommer til å se STORE endringer av budsjettet før det er vedtatt. På den positive siden er det ingen tvil om at den nye regjeringen satser på å styre MED stortinget. Denne regeringen kommer neppe til å ende som den Rød-Grønne.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får de rikeste prosentvis mest lette? Altså..Er det ikke slik at om person A tjener 100.000 så får han f.eks 2000 kroner i lette, i mens en som tjener 1 million, altså ti ganger så mye kanskje får 8000 kroner - mindre enn ti ganger så mye?

Eller er det så blodig urettferdig at de rikeste får prosentvis mer lette? Noen beviser på det? Jeg har ikke helt lett etter det..men om det er sånn så er jeg sterkt i mot - selv om jeg om jeg hadde stemt hadde stemt blått. (Stemmer ikke, fordi jeg er i mot alle norske etablerte partier)

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/statsbudsjettet-2015/saa-mye-faar-du-i-skattelette/a/23311612/

Som jeg forstår det er det slik at du ikke får skattelette av betydning med mindre du er veldig rik...

Anonymous poster hash: b1d2f...927

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det de rike skal med disse skattelettene? Har de ikke til salt i maten de heller?



Anonymous poster hash: 31305...535
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er også helt naturlig, ettersom de betaler det mangedoblede i skatt. Det er enkel logikk og matematikk. Men det er jo slik vi nordmenn er skrudd sammen med vår svarte sjalusi og misunnelse. Det virker jo som at det er viktigere at naboen ikke får mer enn oss, enn at vi selv får mer. Hvis jeg får lønnsøkning på 25000 så er det normal norsk atferd at jeg blir sur og grinete om naboen for 30000 i lønnsøkning. Dette altså til tross for at jeg har bedre økonomi enn tidligere.....

Fant en flott historie på facebook, som jeg låner:

10 gode venner går ut for å spise middag sammen. Regningen
blir 1.000 kr. Regningen deles på samme måte som man betaler skatt:
- De fire første (de fattigste) betaler ingenting
- Den 5. betaler 10 kr
- Den 6. betaler 30 kr
- Den 7. 70 kr
- Den 8. 120 kr
- Den 9. 180 kr
- Den 10. personen (den rikeste) betaler 590 kr

De 10 personene spiser middag på restauranten hver dag og er fornøyd med oppgjøret på 1000 kr. En dag sier restauranteieren: "Dere er så gode kunder så jeg vil gi 200 kr rabatt på middagen deres fremover."

En middag for 10 personer koster nå 800 kr og man skal fortsatt betale middagen slik skatten betales.
De første 4 påvirkes ikke. De får fortsatt spise gratis. Men hva med de andre 6? Hvordan skal man dele på en rabatt på 200 kr slik at alle får sin del? De innser at 200 kr delt på 6 blir 33,33 kr. Om man trekker det beløpet bort i fra alles regning så får den 5. og den 6. personen betalt for å spise.

Restauranteieren foreslår at det riktige vil være å redusere hver persons regning proposjonelt. Han regner så ut hva hver person skal betale. Resultatet blir at nå får til og med den 5. personen spise gratis. Den 6. må betale 20 kr, den 7. betaler 50, den 8. betaler 90, den 9. betale 120 kr og til slutt den 10, som nå betaler 520 kr i stedet for 590 kr.

Alle får en lavere pris enn opprinnelig regning og nå får i tillegg 5 av personene spise gratis. Utenfor restauranten begynner likevel gruppen å diskutere.
"Jeg sparer bare 1/10 av rabatten på 200 kr", sier 6. personen og peker på den 10. og sier: "men han sparer 70 kr."

"Riktig, jeg tjener bare 1/10 av det han gjør, også får han 7 ganger så mye rabatt som meg, det er urettferdig" sier den 5. personen.
"Det er helt sant, hvorfor skal han som har så mye penger få 70 kr tilbake, når jeg bare får 20 kr, de rike skal alltid ha mest " sier den 7. i forbannelse.

"Vent nå litt", sier de 4 første som spiste gratis, "vi får jo ingenting igjen av prisreduksjonen, dette systemet er laget for å utnytte de fattige og gir mest til de rike."
De 9 personene står nå og skuler sint på den 10. og anklagene om å utnytte de fattige, om griskhet og egoisme hagler.
Neste kveld kommer ikke den 10. personen til middagen. Like greit, tenker de 9 andre og setter seg til bords. Når regningen kommer oppdager de noe rart.
Det mangler 520 kroner.



Anonymous poster hash: ecca8...928
  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også helt naturlig, ettersom de betaler det mangedoblede i skatt. Det er enkel logikk og matematikk. Men det er jo slik vi nordmenn er skrudd sammen med vår svarte sjalusi og misunnelse. Det virker jo som at det er viktigere at naboen ikke får mer enn oss, enn at vi selv får mer. Hvis jeg får lønnsøkning på 25000 så er det normal norsk atferd at jeg blir sur og grinete om naboen for 30000 i lønnsøkning. Dette altså til tross for at jeg har bedre økonomi enn tidligere.....

Fant en flott historie på facebook, som jeg låner:

10 gode venner går ut for å spise middag sammen. Regningen

blir 1.000 kr. Regningen deles på samme måte som man betaler skatt:

- De fire første (de fattigste) betaler ingenting

- Den 5. betaler 10 kr

- Den 6. betaler 30 kr

- Den 7. 70 kr

- Den 8. 120 kr

- Den 9. 180 kr

- Den 10. personen (den rikeste) betaler 590 kr

De 10 personene spiser middag på restauranten hver dag og er fornøyd med oppgjøret på 1000 kr. En dag sier restauranteieren: "Dere er så gode kunder så jeg vil gi 200 kr rabatt på middagen deres fremover."

En middag for 10 personer koster nå 800 kr og man skal fortsatt betale middagen slik skatten betales.

De første 4 påvirkes ikke. De får fortsatt spise gratis. Men hva med de andre 6? Hvordan skal man dele på en rabatt på 200 kr slik at alle får sin del? De innser at 200 kr delt på 6 blir 33,33 kr. Om man trekker det beløpet bort i fra alles regning så får den 5. og den 6. personen betalt for å spise.

Restauranteieren foreslår at det riktige vil være å redusere hver persons regning proposjonelt. Han regner så ut hva hver person skal betale. Resultatet blir at nå får til og med den 5. personen spise gratis. Den 6. må betale 20 kr, den 7. betaler 50, den 8. betaler 90, den 9. betale 120 kr og til slutt den 10, som nå betaler 520 kr i stedet for 590 kr.

Alle får en lavere pris enn opprinnelig regning og nå får i tillegg 5 av personene spise gratis. Utenfor restauranten begynner likevel gruppen å diskutere.

"Jeg sparer bare 1/10 av rabatten på 200 kr", sier 6. personen og peker på den 10. og sier: "men han sparer 70 kr."

"Riktig, jeg tjener bare 1/10 av det han gjør, også får han 7 ganger så mye rabatt som meg, det er urettferdig" sier den 5. personen.

"Det er helt sant, hvorfor skal han som har så mye penger få 70 kr tilbake, når jeg bare får 20 kr, de rike skal alltid ha mest " sier den 7. i forbannelse.

"Vent nå litt", sier de 4 første som spiste gratis, "vi får jo ingenting igjen av prisreduksjonen, dette systemet er laget for å utnytte de fattige og gir mest til de rike."

De 9 personene står nå og skuler sint på den 10. og anklagene om å utnytte de fattige, om griskhet og egoisme hagler.

Neste kveld kommer ikke den 10. personen til middagen. Like greit, tenker de 9 andre og setter seg til bords. Når regningen kommer oppdager de noe rart.

Det mangler 520 kroner.

Anonymous poster hash: ecca8...928

Hvordan ble manglet det 520 kroner hvis personen som normalt ville beltalt dette ikke bestilte noe?

Anonymous poster hash: 31305...535

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ble manglet det 520 kroner hvis personen som normalt ville beltalt dette ikke bestilte noe?

Anonymous poster hash: 31305...535

Jeg blir også ekstra sulten når jeg er sinna :fnise:

Anonymous poster hash: 2404a...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at skatte og avgiftsletten er rettet slik den er, er dette naturlig og helt greit.

De som betaler mest skatt vil naturlig nok få de største summene i skattelette, og når man primært letter på ting som formueskatten og luksusvarer, så har det naturlig nok større resultat på folk som har overskudd av årlig økonomi, og ikke de som er fattige. Det sagt, er det lagt sunne skatteletelser i bunn også som når fattie mere enn andre.

Alt i alt synes jeg de har gjordt ett godt håndtverk i budsjettet.

Skulle jeg reagert på noe, måtte det være fjerningen av Skatteklasse 2 uten å samtidig fjerne ektefelles gjensidige forsørgerplikt : Disse to henger sammen, (og jeg mener at forsørgerplikten er utdatert av samme årsak som Skatteklasse 2).

Jeg reagerer også generelt på at det er lagt så lite rom for Venstre og KrF, noe som fører til at vi kommer til å se STORE endringer av budsjettet før det er vedtatt. På den positive siden er det ingen tvil om at den nye regjeringen satser på å styre MED stortinget. Denne regeringen kommer neppe til å ende som den Rød-Grønne.

Joa, men så er det problemet med at man må hente inn igjen disse pengene ett sted fra. De tas da fra de mindre bemidlede.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får de rikeste prosentvis mest lette? Altså..Er det ikke slik at om person A tjener 100.000 så får han f.eks 2000 kroner i lette, i mens en som tjener 1 million, altså ti ganger så mye kanskje får 8000 kroner - mindre enn ti ganger så mye?

Eller er det så blodig urettferdig at de rikeste får prosentvis mer lette? Noen beviser på det? Jeg har ikke helt lett etter det..men om det er sånn så er jeg sterkt i mot - selv om jeg om jeg hadde stemt hadde stemt blått. (Stemmer ikke, fordi jeg er i mot alle norske etablerte partier)

De som trenger det minst, får mest. Veldig blått. Det er et åpent spørsmål hvorfor majoriteten av folket ser seg tjent med en regjering som tilgodeser det rikeste fåtallet.

Endret av Mann 42
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedårsaken til at de rikeste skal få skattelette er jo at industri og arbeidsplasser skal få bedre vilkår. Som igjen skal skape økonomisk vekst......Vel, det er ihvertfall i teorien. Men dersom man ser i praksis, f.eks i USA som har gjort dette siden 80-tallet, så har reallønningen stått på stedet hvil.....siden 80-tallet. Og vi vet jo hvordan industrien har gått i USA.

Så at alt skal bli så mye bedre i Norge har jeg liten tro på.



Anonymous poster hash: 16888...75f
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem skaper velferden?
Jo, de aller rikeste.

Hvem er tjent med at de aller rikeste får best mulig vilkår?
Folk flest.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem skaper velferden?

Jo, de aller rikeste.

Hvem er tjent med at de aller rikeste får best mulig vilkår?

Folk flest.

Jo mindre de rikeste trenger å bidra med til samfunnet, jo mer velferd?

Anonymous poster hash: 1dd3f...eef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ble manglet det 520 kroner hvis personen som normalt ville beltalt dette ikke bestilte noe?

Anonymous poster hash: 31305...535

De spiste alle det samme. Les, de får alle det samme utbyttet av skattepengene.

Anonymous poster hash: 20cb8...e79

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mindre de rikeste trenger å bidra med til samfunnet, jo mer velferd?

Anonymous poster hash: 1dd3f...eef

Sier seg selv det, gjør det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sier seg selv det, gjør det ikke?

Nei.

Anonymous poster hash: 1dd3f...eef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Anonymous poster hash: 1dd3f...eef

Det er ganske enkelt. Jo bedre vilkår de som skaper verdier får, jo større verdier skaper de.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske enkelt. Jo bedre vilkår de som skaper verdier får, jo større verdier skaper de.

Til seg selv, ja.

Anonymous poster hash: 1dd3f...eef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til seg selv, ja.

Anonymous poster hash: 1dd3f...eef

Til seg selv OGSÅ.

Men hvorfor nevner du ikke de mangfoldige tusen han sysselsetter og alle milliardene de tilsammen bidrar med i fellesskapet?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...