Gå til innhold

Tips til oppheng av plakater på betongvegg?


Tristessa

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe inn plakater til leiligheten, men får litt hodepine av hele greia av to grunner:

Veggene i leiligheten min er utelukkende betong, altså et helvete å henge opp ting på og rammer er vanskelig å få tak i siden dimensjonene til plakatene ikke stemmer overens med ikea sine klipsrammer.

Vil helst ikke ødelegge vegger og plakater, men kanskje dobbeltsidig tape kunne gått? Er litt rådvill for hvordan jeg best får hengt opp plakater uten ramme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husker ikke hva det kalles, men det finnes kitt til formålet. Nesten som plastelina, og det blir mykt når du lager en liten kule mellom fingrene. Kittet har limende effekt så du bare fester det

bakpå plakaten og trykker plakaten til veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men blir ikke det litt klumpete i hjørnene? Har også vært borti denne tack-it'en, men synes ikke at resultatet blir så pent. Men kanskje verdt et forsøk, det koster jo ikke all verdens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest puselabb

Det kan bli bra med sånn blå "tyggis" faktisk. Ikke ta så tykke klumper i hvert hjørne, heller flere flate fordelt bak hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal kjøpe inn plakater til leiligheten, men får litt hodepine av hele greia av to grunner:

Veggene i leiligheten min er utelukkende betong, altså et helvete å henge opp ting på og rammer er vanskelig å få tak i siden dimensjonene til plakatene ikke stemmer overens med ikea sine klipsrammer.

Vil helst ikke ødelegge vegger og plakater, men kanskje dobbeltsidig tape kunne gått? Er litt rådvill for hvordan jeg best får hengt opp plakater uten ramme...

Du kan få spesialbestilt ramme i rammebutikk. Husker ikke hva det kostet, men mannen min gjorde det for å bevare plakatene bedre. Han bytter plakater med jevne mellomrom.

Hull i betongvegg må du vel ha slagbor eller lignende. Det går også ann å henge opp med fiskesnøre fra lista. Ikke så vakkert akkurat, men går hvis det er midlertidig.

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finnes sånne som gir tre små små hull som nesten ikke synes når du tar de ned, men da må du nesten ha ramme eller noe sånt så du kan henge den på kroken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Annonse

Det finnes en dobbelsidig teip som er tynn og gjennomsiktig og kan fjernes fra veggen etterpå uten å levne noen merker. Det vil ikke gi bulker som "blue teck", det blå klistret som står i de tidligere innleggene.

Denne tapen er fra "Scotch-Pressure Sensitive Tape klebeband"

å du får kjøpt den i en hobbybutikk eller kanskje clas olhson har den. Den funker også veldig bra til innpakking av gaver hvor du ikke synes teip er noe særlig fint.

Fant ikke bilde av den på nett, men den jeg har er grønnrutete og bredden på teipen er ca 1,5cm. Den er gjennomsiktig og supertynn, den kan med forsiktighet og tålmodighet "rulles vekk" (gnikkes på) med en forsiktig finger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil unngå at plakatene "frynser" seg i kantene kan du bruke vanlig vannbasert tapetlim eller decoupagelim og lime dem på en papplate som du skjærer til rundt med tapetkniv etterpå. Deretter fester du dem på veggen med f.eks. dobbeltsidige klebeputer fra 3M/Scotch. Hvis det ikke gjør noe om de blir litt gulere i fargen enn de var opprinnelig, kan du gi dem et strøk decoupagelim oppå selve bildet også. Da kan du t.o.m. vaske dem! (Dog ikke med skurepulver da...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan bli bra med sånn blå "tyggis" faktisk. Ikke ta så tykke klumper i hvert hjørne, heller flere flate fordelt bak hele.

Heftemasse heter det, og fåes kjøpt på bla bok og media

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for gode tips! Kom på at det ikke ville være umulig å laminere plakatene hos en kopibutikk, og da kan jeg også trygt bruke tapen som Gjest nevnte over her uten å ødelegge plakaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...