Gå til innhold

Å chip-merke en hund


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hvor mye tar veterinærer rundtomkring for det??

Noen som har gjort dette i det siste som kan informere meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Minnie Emmerdale
Hvor mye tar veterinærer rundtomkring for det??

Noen som har gjort dette i det siste som kan informere meg?

ID Chip bør alle hunder ha (min hund fikk dette da han var valp) og helst bør den settes i samtidig med at valpen får parvovaksine. ID Chip koster ca. 600 kroner hos aut. dyrlege.

Les mer på:

www.dyreidentitet.no

Det finnes rimeligere alternativer som feks. tatovering i øret- men dette er smertefullt for hunden og kan gjøre det så godt som umulig å rense ørene pga. at hunder forbinder det tatoverte øret med smerte så lenge den lever og vil gjøre sterk motstand så fort noen kommer i nærheten av øret dens. Ørerens er viktig for hundens allmenntilstand og er ikke noe man bare kan la være.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos vår dyrlege fikk vi det billigere når den ble satt inn samtidig som vi tok vaksine.

Det er gjort på et blunk og ser bare litt skummelt ut :-? .

Jeg tror sambo gråt i en halvtime, mens hunden pep i 2 sekunder.

Husker ikke prisen, men jeg tror Minnie kan ha rett.

Men det er prisforskjeller ute og går, så sjekk gjerne flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Å sette i en ID Chip er bare 3 sek. med smerte så er det over og dette er ikke noe hunden vil huske. En kos og en godbit etterpå så er alt bra igjen-mens smerten/ømheten etter tatoverng kan vare i flere dager/uker.

Min dyrlege som har hatt ansvaret for Oscar helt fra han var 8 uker gammel har sluttet helt med å tatovere hunder pga. alt ubehaget som hunden må gjennomgå bare fordi eieren skal spare noen få hundrelapper.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi hadde chip i vår rottwailer da den levde.

Han merket ingenting av at den ble satt inn så det gikk veldig greit.

Synes denne type merking er veldig greit i forhold hundens sikkerhet, bl.a ved tyveri eller at hunden stikker av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Chip-merket satt i hunden da vi fikk han fra oppdretter. Jeg mener det er noe som er "med" valpen, da du kjøper den. ID-merkingen av hunden gjør oppdretteren sammen med dens første vaksine. :) Mikrochipen plasseres under huden med en tynn nål. Bedøvelse er ikke nødvendig, og merkingen vil fra dyrets side oppleves omtrent som å få en vaksine. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler også at du setter inn en chip. Jeg gjorde det på vår labrador da hun var valp. Siden hun er labrador (ekstremt glad i mat og svært sosial :D ), kom det ikke et knyst fra henne da dyrlegen satte inn chip'en, hun var nemlig langt mer opptatt av alle de spennende menneskene rundt seg og det vanvittig herlige godbiten som dyrlegen hadde i hånda :D Jeg merket det ikke på henne, faktisk, og det ser, som de andre sier, ut som om det settes en vaksine.

Husker ikke helt hvor mye det6 kostet - ikke mer enn 500,- tror jeg. Ta en ringerunde og spør! Mulig de operer med ulike priser på dette også!

Husk godbit og masse kos! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk satt inn chip på vår et år gamle hund nå, det kostet ca 700 kroner, og da var vaksinasjon inkludert i prisen.

Forøvrig fikk hunden en litt stor sprøyte, som den ikke merket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde

Du har vel kanskje allerede utført chip-merkingen nå. Jeg gjorde dette på min valp samtidig med trippel-vaksinen da han var tre måneder. Hvis du gjør begge deler samtidig så får du rabatt - jeg tror jeg betalte rundt 700 kroner tilsammen. Det er ingenting å grue seg for - valpen min reagerte mer på vaksinen enn på chip-merkingen...

Lykke til - anbefaler deg absolutt å gjøre det !

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes rimeligere alternativer som feks. tatovering i øret- men dette er smertefullt for hunden og kan gjøre det så godt som umulig å rense ørene pga. at hunder forbinder det tatoverte øret med smerte så lenge den lever og vil gjøre sterk motstand så fort noen kommer i nærheten av øret dens. Ørerens er viktig for hundens allmenntilstand og er ikke noe man bare kan la være.

Minnie

da jeg kjøpet min første hund, så var det kun tatovering man fikk gjort.

Hun hadde ikke plager av dette, da veterinæren selvfølgelig brukte lokalbedøvelse.

Kjenner også til endel hunder som har dette fortsatt, og de er ikke spesielt redde for å stelle ørene sine :wink:

Men en hund med dårlig mentalitet vil sikkert kunne få sånne problemer.

Selv velger jeg kun Chip da dette for det første kreves på utstillingshunder, og jeg har selv erfart at "ørestempelet" forsvinner etter noen år. Meget upraktisk, dersom hunden skulle bli borte.

da har ikke Falken/politi noe mulighet til å spore opp eieren, like raskt som på "Chip'et" hunder.

Her i min del av Vestfold ligger Chip på mellom 450 og 500 kr.

En billig "forsikring" spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Til dere "chip'ere": Vær klar over at chipen ofte forsvinner rundt i kroppen på dyret. Da kan verken veterinærer, politi eller NKK avlese hundens identitiet. Jeg har sett dette alt for ofte selv!

Man får ikke stille på jaktprøve uten merket hund og jeg skal love deg man blir kastet ut dersom man er på utstilling og NKK kontrollerer en umerket hund.

Her i huset er det tatovering som gjelder! Det synes godt og hunden har vondt i et halvt sekund når det blir gjort. Det er imidlertid mange veterinærer som ikke tatoverer ordentlig. Veterinæren brukte minst 10 minutter på den siste tatoveringen jeg var med på - for å klargjøre alt og kline tatoveringsfarge godt inn i øret og såret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er riktig at chipen vandrer.

Men det er da vanlig at veterinæren sjekker dette hver gang man er på kontroll. Vi er inne til årlig sjekk+vaksine og det blir gjerne en ekstratur til dyrlegen også. Hver gang sjekker de om chipen ligger der.

Ingen problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke hund enda, men mest sannsynlig får vi det rundt juletider. Hunden skal være chip-merka når vi får den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har chipmerket hunden vår, kostet 300 !

Før vinteren skal vi også sette GPS merking på han, men det koster ganske mye mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er riktig at chipen vandrer.

Men det er da vanlig at veterinæren sjekker dette hver gang man er på kontroll. Vi er inne til årlig sjekk+vaksine og det blir gjerne en ekstratur til dyrlegen også. Hver gang sjekker de om chipen ligger der.

Ingen problem.

Hva om du skal på jaktprøve midt mellom to veterinærbesøk - og chippen har vandrert? Da får du ikke starte! Da hjelper det utrolig lite at veterinæren ellers har funnet chipen.

Jeg har selv sett utrolig leie eiere som har måttet dra hjem med uforettet sak fordi chippen plutselig har forsvunnet. Etter med måneder med trening og timesvis med reise skjønner jeg dem godt - og jeg øremerker hundene mine i tillegg til chip. Øremerking forsvinner aldri - om det er riktig gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må jeg få påpeke at de fleste chip'er ikke vandrer. Noen få gjør det, men det er ikke et uttalt problem med vandrende chip'er. I tillegg til dette er det viktig å være oppmerksom på at en chip ikke vil vandre "rundt i kroppen" på hunden, som jeg synes å huske det ble utrrykt bekymring for tidligere i denne tråden. Chip'en ligger rett under huden, uansett om den vandrer eller ikke.

Chip'er som vandrer, vandrer som regel ikke langt og finnes vanligvis igjen i nærheten av der den ble satt. Da vil den kapsles inn på dette nye stedet og det spiller ingen rolle for utstilling eller jaktprøver hvor chip'en er lokalisert, så lenge eier vet hvor den befinner seg. Hvis en hund kommer til politiet, tollvesen eller veterinær, så vil vedkommende gå over hele hunden med en avleser for å lete evt chipmerking og ikke bare der en chip vanligvis sitter. Dermed skulle det ikke være et problem med en chip som sitter på et unormalt sted. Den blir uansett funnet.

I noen få tilfeller kan chip'en vandre, uten at man finner den igjen og løsningen blir da å chippe hunden på nytt.

Fordelen med å chippe hunden/katten fremfor å øremerke den, er som tidligere nevnt at det er mindre smertefullt og at øremerkingen med tiden kan bli mindre tydelig. Når det gjelder katt, så er imidlertid det viktigste argumentet at eier-registeret til chipmerkede katter er tilgjengelig hele døgnet på internett, mens øremerkete katter kun har et register som kan søkes i på dagtid. Det betyr at om katten skader seg på kvelden eller i helgen, så vil den i verste fall risikere å bli avlivet av dyrevernsmessige årsaker, fordi veterinæren ikke får tak i eieren for å spørre om denne vil betale for en eventuell kostbar behandling.

Tilslutt vil jeg bare få nevne at det i enkelte sammenhenger kreves chip-merking og ikke øretatovering, for eksempel hvis man skal ta med seg hunden sin til England.

Ja til chip-merking! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øremerking er tilgjengelig for alle, hele døgnet (www.nkk.no). Chipsavlesning er for de færreste (vi måtte kjøre 4 mil hver vei for å få scannet en hund vi en gang fant).

Chipser kan faktisk vandre så langt at de ikke blir funnet igjen. Jeg har selv vært hos veterinærer og sett at røntgenbilder må tas før de finner chippen godt gjemt et sted langt inni kroppen.

Øremerking holder hele hundens liv, men da må det gjøres ordentelig.

Mitt største argument for å øremerke mine, er at da kan alle med en gang finne ut at noen eier hunden - om den skulle bli borte. Og så er vi både på jaktprøver og utstillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...