Gå til innhold

Hjemmelaget potetgull oppskrift?


smartis

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har planer om å prøve å lage hjemmelaget potetgull, men jeg har ingen gode oppskrifter. Vet du om en oppskrift du har fått anbefalt eller har prøvd, og er fornøyd med, skriv den gjerne ned til meg. :jepp:

Tusen takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Kutt poteter fint med en ostehøvel e.l. Legg potetskivene i varm olje (rapsolje, solsikkeolje) Legg de opp på et tørkepapir å strø salt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt poteter fint med en ostehøvel e.l. Legg potetskivene i varm olje (rapsolje, solsikkeolje) Legg de opp på et tørkepapir å strø salt over.

Omtrent hvor mye olje skal man bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg bruker bare å fylle en god del oppi stekepannen, slik at det blir fritert der. Dersom du har frityrkoker så går det sikkert fint å lage i den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig enkelt å lage god chips, og myyye bedre enn den du kjøper i butikken. Saken er at du trenger absolutt ingen oppskrift :) du bare skreller poteter og skjærer dem i tynne, tynne skiver. Om du ikke er keen på å bruke kniv, kan du bruke en potetskreller å lage "skrell" av potetene. Så putter du alle i en skål hvor du har tilberedt en type marinade eller kryddermix. Der kan du bruke absolutt hva du vil og liker. Jeg bruker veldig ofte hvitløk, urter og havsalt. Så legger du dem i ei jerngryte hvor du har kokt opp olje. Oljen bør være lav på mettet fett, og det må være nok til at dekker potetene. Jeg bruker extra virgin olivenolje - det smaker godt og er ikke så ille på kcal innhold. Når de får en gyllen farge og ser ferdige ut, tar du de ut av gryta og legger de på et papir så fettet kan renne av. Å nyyyt :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Et tips på veien frem mot det aldeles perfekte potetgull:

Når du har skåret skiver, eller laget laaange strimler, så skyll dem i kaldt vann og tørk dem med kjøkkenhåndkle eller tørkepapir før du putter dem opp i den varme oljen.

Da slipper du at de klistrer seg sammen :)

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...