Gå til innhold

Nesbø- verdt å starte på bok 1 (flaggermusmannen)?


.lille

Anbefalte innlegg

Skal begynne å lese Jo Nesbø bøkene. Bør jeg starte på bok nr 1? Har hørt den er litt tunglest i forhold til de andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns Flaggermusmannen er en av de beste han har skrevet så den er verdt å lese, men så er det selvfølgelig noen i serien som kanskje er litt "dårligere" og da er det ikke krise å hoppe over de.. Jeg tror alle kan leses relativt frittstående bortsett fra Politi som det sies at følger opp såpass mye fra Gjenferd at den er lur å lese først.

Endret av Hecubaa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begynte på Snømannen og arbeidet meg oppover. Har ikke lest noen av de tidligere bøkene.

Det tror jeg var likegreit!

Anonymous poster hash: 6d5d7...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første bøkene er ikke noe særlig.

Anonymous poster hash: 6d5d7...d6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en fordel å lese bøkene til Nesbø i rekkefølge, da de senere bøkene inneholder spoilere. I Snømannen står det f.eks. hvem som er morder i Flaggermusmannen, osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to første kan droppes, men bør lese resten i rekkefølge.

Anonymous poster hash: 39f8a...785

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er personlig ikke overbegeistret for Flaggermusmannen, men den var helt ok sammenlignet med mye annet. Dersom du likevel har tenkt til å lese de øvrige bøkene hadde jeg nok pløyd meg gjennom den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Jeg ville hoppet over de to første Harry Hole-bøkene og begynt på Rødstrupe. Er ikke så glad i de som har hoveddelen av handlingen lagt til utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynte med nr. 2 for det var den jeg hadde liggende. Jeg gikk så tilbake og leste nr. 1 og har lest resten i rekkefølge. Det var noen små spoilere, så kan man lese dem i rekkefølge så gjør man det, men gikk helt greit for min del.

Umulig å si om du vil like alle, men jeg gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde store planer om å lese alt, men etter jeg hadde kommet meg gjennom bok nr 1, var motivasjonen borte. Så det ble ikke noe av det. Jeg likte ikke stilen hans, måten han skriver på, for meg var det litt sånn "testosteron-preget", veldig gutte/manneaktig i språket, og namedropping av "kule" artister og band som forfatteren tydeligvis liker.

Less is more, er min gyldne regel i litteraturspråket. Hehe, men krim er kanskje ikke en seriøs sjanger. Handlingen var OK, men ikke nok til at jeg bare måtte begynne på bok nr to.



Anonymous poster hash: c49c4...eba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flaggermusmannen er en av de beste, så den bør virkelig leses. Det beste er å lese alle i riktig rekkefølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det beste er å begynne med Rødstrupe og ta det derfra. Kan ev. lese de to første senere.

Anonymous poster hash: 39f8a...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest bøkene fra begynnelse slutt. Snømannen og hodejegerne mener jeg ikke er bøker som står i samme stil som de første han skrev.

Flaggermusmannen er en av mine favoritter, og det er en kronologisk fortelling gjennom bøkene.

Anonymous poster hash: 9f0f2...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snømannen og hodejegerne mener jeg ikke er bøker som står i samme stil som de første han skrev.

Anonymous poster hash: 9f0f2...3fe

Hva mener du med dette?

Anonymous poster hash: 39f8a...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...