Gå til innhold

Kjente kristne malerier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Noen som kan komme opp med noen kjente kristne malerier? Eller kristne malerier som betyr noe for dere? Eventuelt hvorfor?

Er litt "lei" av alle versjonene av korsfestelsen osv. .. :-)

Anonym poster: 40f5c6844af18cf19fc755391d46dfb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Badabing

Vet ikke akkurat om han betyr så mye for meg, men Albrecht Dürer malte i alle fall en del sterke, kristne bilder som kanskje ikke er blant de mest kjente.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil

Jeg liker veldig godt Caravaggio. Hans bibelfremstillinger (og malerstil generelt) var ekstremt kontroversiell. Han har blant annet malt en framstilling av jomfru Marias død, der modellen han brukte for å male jomfru Maria var en prostituert... Men maleriet er likevel fint, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste nattverden av Dali viser at han kunne mer enn å tegne smeltende klokker og ekstremt langhalsede giraffer :)

Anonym poster: 12e4356ce9676bd5d154b15978e2839a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Den norske kunstneren Henrik Sørensen har malt flere kristne motiver. Han har blant annet laget flere altertavler med kristusmotiv.

Sitat fra Wikipedia om Henrik Sørensen: "Hans Kristusbilder brøt sterkt med tradisjonen. Norsk kunstnerleksikon skriver at han skildrer den milde Kristus, skjeggløs og høyreist, som med åpne armer vil favne hele menneskeheten. Kristus kommre framangående mot tilskueren, ut fra en mandorla. Sørensen laget også altertavler til Vinje kirke (1932), Notodden kirke (1938), Steinkjer kirke (1952), Hamar domkirke (1954) og krematoriet i Ålesund (1956) og Lillestrøm kirke. Både i Notodden og Hamar malte han en tilsvarende ung Kristus som i Linköping.

Jeg er selv jevnlig i en av disse kirkene, og kjenner godt til altertavlen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Jeg er ingen kjent kunstmaler, men er en kristen kunstmaler. De som kjøper bildene mine, sier at de opplever at bildene gir de glede og håp. Hvis noen er intressert i kunstbilder med tanke på et åndelig uttrykk eller nærvær kan dere gå inn på min link på facebook : www.facebook.com/Gallerigulaker

Jeg tar gjerne mot bestillinger både av kunstbilder og annerledes portretter=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Den norske kunstneren Henrik Sørensen har malt flere kristne motiver. Han har blant annet laget flere altertavler med kristusmotiv.

Og da kom jeg på en annen norsk kunstmaler som jeg har på veggen, Eva Berge. Jeg har ikke kjøpt bildet selv, men jeg har endt med å like det godt.

Eva Berge er en kunstner det er verd å legge merke til. Hun tilhører de relativt godt etablerte norske kunstnere, som er innkjøpt av diverse institusjoner, bl. a. Museet for Samtidskunst, men utenfor kunstnerkretser er hun ikke så veldig kjent. Det er synd. Hun uttrykker sitt prosjekt, en rå, konkret og fintfølende religiøsitet (!) i forskjellige genre og setter på en genial måte sammen disse forskjellige uttrykkene til en overbevisende helhet. Det er dristig og slående!

http://www.barokkminimalist.com/aarg2/nr2/BM2_art02.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det ikke selv, men jeg liker godt dette bildet av Jesus. Han er ingen kjedelig henge-på-korset-Jesus, men en som er med i alle livets situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker veldig godt Caravaggio. Hans bibelfremstillinger (og malerstil generelt) var ekstremt kontroversiell. Han har blant annet malt en framstilling av jomfru Marias død, der modellen han brukte for å male jomfru Maria var en prostituert... Men maleriet er likevel fint, synes jeg.

Er det ikke Caravaggio som har det med Thomas tvileren?

Syns det er veldig fint/interessant. Liker historien rundt motivet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...