Gå til innhold

Forbudet mot aktiv dødshjelp/assistert selvmord - Et paradoks


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det ikke et stort paradoks at det er forbudt med aktiv dødshjelp og assistert selvmord?

Jeg snakker selvsagt om de tilfellene der den som ønsker å dø, er ved sine fulle fem og 100% klar.

Jeg, personlig synes det er et enormt paradoks, at det i Norges ses på som en grunnleggende rettighet for kvinner å avslutte et påbegynt liv, uten samtykke fra den som faktisk ikke får beholde "livet".

Når det er snakk om mennesker som lever i et ulidelig smertehelvete, så får pipa en annen låt. Da snakker politikere og andre om at vi ikke kan gripe inn, og vi skal hylle livet. Dette er de samme politikerne som mener abort skal være en grunnleggende rettighet, noe det selvsagt skal være.

Ja, det er et åpenbart paradoks, spør du meg, og aktiv dødshjelp og assistert selvmord må snarest tillates her til lands. Men det skal selvsagt være ufravikelige krav til dette, der det viktigste er at vedkommende er 100% oppegående og at det er hans/hennes avgjørelse.

Når jeg leser slike artikler:

http://www.dagbladet.no/2014/11/01/kultur/meninger/kronikk/downs_syndrom/abort/36000496/

så sliter jeg virkelig med å se argumenter mot aktiv dødshjelp og assistert selvmord. Her snakker vi om en kvinne som nærmest ble presset av helsevesent til å avslutte livet til barnet i magen pga Downs Syndrom.

Jeg vil til slutt oppfordre de politikerne, uavhengig av parti, til å sette seg inn i situasjonen til de som ønsker å dø. Livsgnisten er den sterkeste egenskapet et menneske har. Når man da likevel ønsker å dø, så skjønner man at det er en god grunn til det. Vil anbefale motstanderne til å la seg fysisk lenke til en sykeseng med håndjern på armer og ben i 24 timer. Gjøre seg avhengig av hjelp til alt, mat, dobesøk stell etc. Samtidig kan de tenke seg at de har uutholdelige smerter i deler av kroppen. Det er nemlig i slike situasjoner folk ønsker å avslutte livet. Jeg mener det er tortur, velsignet av staten, når slike nektes å dø en verdig død!



Anonymous poster hash: 7e521...ac6
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er for aktiv dødshjelp i slike tilfeller hvor man har en fremtid med evige smerter og plager. Men etikken er vanskelig, ser den. Men nå er jo Norge aldri et foregangsland når det kommer til nye og uvanlige ting.

Jeg jobber i helsevesenet og har sett mange pasienter med mye smerter, som er fanget i sin egen kropp. Man kan omtrent ikke forestille seg hvor grusomt de har det, men å hjelpe dem til å dø en verdig død, nei det kan vi ikke. Det er grusomt å se på.



Anonymous poster hash: 8f877...dfd
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...