Gå til innhold

Ei kvinne går i New York i 10 timer, denne lidelsen måtte hun gjennomgå


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvem krisemaksimerer? Med ett eneste unntak reagerer alle de identifiserbare kvinnelige brukerne negativt på det de ser i denne videoen. På hvilken måte er det persondebatt når jeg konstaterer at du har en livlig fantasi? Du fantaserer jo om hvordan denne damen kanskje kunne ha kommet med alskens invitter for å fremkalle de reaksjonene man ser her. Virker veldig livlig, spør du meg.

Du tar opp person og personen kun i poster hvor jeg har skrevet om trådens tema. Det er persondebatt uansett hvordan du vender og snur på det.

Jeg fantaserer ikke, jeg bruker vanlig normal logikk ettersom jeg har vært med på å lage skrøne youtube videoer selv. Man gjør det man kan for å generere det man har lyst på. Naturfotografer, natur dokumentarer, nyhetssaker osv er alle innenfor de områdene om man skal skape en reaksjon, eller et godt øyeblikk. 10 timer med arbeid for å lage 2 minutter med innhold, der 4-5 av dem var over kanten var rett og slett ikke så galt i et land der dette er et mye større fenomen enn her i Norge.

Så ja, jeg mener det er krisemaksimering av noe som strengt tatt ikke er et så ekstremt stort fenomen. Vi har jo tilogmed ei jente her i denne tråden som har bodd i USA selv som mener det ikke var et stort problem.

Endret av Timza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns ikke videoen var å hoppe for. Hun påstår å ha gått i 10 timer for å lage denne videoen, og hun klipper det ned til 2 minutter av det verste hun opplevde. Av de tilfellene jeg ikke syns er greit, så var det kanskje 4-5 tilfeller av åpenbar sjikane og trakassering. Resten var jo "hvordan er dagen din?", "nydelig du var", "hei" osv. Ikke akkurat noe jeg ville laget en nyhetssak over.

Eneste jeg reagerte på angående "tape diskusjonen" var Mann42's tåpelige persondebatt.

Jeg har aldri sagt at det ikke eksisterer da jeg har nevnt at det kan forekomme i fylla. Men det at det er så vanlig på lyse dagen midt på gaten i Norge har jeg liten tru på da jeg aldri har vært vitne til noe, isåfall aldri vært vitne til noe jeg husker. Jeg har heller aldri opplevd at venninner har klaget på dette i høy grad forutenom folk som igjen har vært drita. At det forekommer en og annen gang midt på lyse dagen et par ganger i året for ei normal jente trur jeg neppe hun mister nattesøvnen sin over.

Men du erkjenner nå at det er plagsomt, bare at folk ikke får PTSD eller er redd i sitt eget hjem eller dveler på det så mye.

Så da burde da alle være noenlunde enige da.

De er plagsomme, det er plagsom oppførsel. Det er ikke primært hyggelighet og initiativ taking i de fleste tilfeller, men noe som faktisk plager folk.

At du personlig ikke har lagt merke til det eller at dine kvinnelige venner ikke har fortalt deg noe om det betyr ærlig talt veldig lite sammenlignet med selvrapporten i denne tråden og selvreporterings statistikk, med mindre du mener at de lyger eller hallusinerer, sånn som du mener at hun som lagde den videoen muligens har jukset med både skuespillere og annet.

Hvis du skal insistere på at din egen boble av personlig erfaring eller mangel på visse erfaringer, samt din evne til å leve deg inn i hvordan dette oppleves for folk = virkeligheten, kommer det til å bli kritisert, og folk kommer ikke til å bli bøyd av argumenter basert på det.

Tror du folk mener at å si noe til andre folk på gata burde være ulovlig?

Det eneste folk vil er at det skal bli mer generell aksept for ideen om at det er uhøflig og ikke ønskelig.

Dette gjelder ikke tilfeller der sosial tilgjengelighet er signalisert. (Klær er ikke nok signal).

Dette burde ikke være et problematisk ønske.

Endret av Epleskaft
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner mange amerikanske kvinner, ikke en av de jeg har snakket med synes den oppførselen hun blir utsatt for i videoen er greit. Faktisk sier alle at det er en av de tingene de ikke savner...

Og den videoen er ikke laget av kvinnen i videoen, men av en mann. Kvinnen er skuespiller og gjør bare en jobb, det er en mann som har kommet på ideen, filmet og klippet.



Anonymous poster hash: 6c64c...99a
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde ofte dette midt på dagen i Oslos gater, Timza, da jeg var yngre. Voksne, pågående, til dels aggressive menn son følte det på sin plass å fortelle meg hvor sexy jeg var, om jeg ville bli med dem hjem, osv. Husker første gangen - da var jeg tolv eller tretten og ble spurt om jeg ville knulle. Jeg var ung og usikker, oppdratt til å være høflig, noe som resulterte i at jeg omtrent ikke kom unna.

Når menn har sagt megetsigende "hei" og jeg har svart, har de tatt det som en invitasjon og fulgt etter. Alt dette oppleves som truende og guffent.

Nå er jeg gudskjelov så voksen at tilnærmelsene har gitt seg, og jeg kan love deg, Timza, jeg savner det IKKE.

Når det gjelder din argumentasjon om sjekking i gater og parker - da tror jeg ikke aggressiv kauking er blant de foreslåtte sjekkemetodene i USA heller. Ett eksempel du tok med var hundeparker; det er stor forskjell på å gå bort til en person med en hund og si "så fin hund, er den din? Hva slags rase er det?" - og få i gang en samtale av det - mot å følge etter dem gatelangs og kauke "få se bikkja di aaaaa!!!?"

Ser du forskjellen på truende og akseptert oppførsel?

Endret av Petra75
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart å tenke på at jeg trakasserte min nåværende samboer første gangen jeg traff henne i følge noen av eksemplene i videoen (ikke de verste selvsagt).



Anonymous poster hash: 1e977...9c0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde ofte dette midt på dagen i Oslos gater, Timza, da jeg var yngre. Voksne, pågående, til dels aggressive menn son følte det på sin plass å fortelle meg hvor sexy jeg var, om jeg ville bli med dem hjem, osv. Husker første gangen - da var jeg tolv eller tretten og ble spurt om jeg ville knulle. Jeg var ung og usikker, oppdratt til å være høflig, noe som resulterte i at jeg omtrent ikke kom unna.

Når menn har sagt megetsigende "hei" og jeg har svart, har de tatt det som en invitasjon og fulgt etter. Alt dette oppleves som truende og guffent.

Nå er jeg gudskjelov så voksen at tilnærmelsene har gitt seg, og jeg kan love deg, Timza, jeg savner det IKKE.

Når det gjelder din argumentasjon om sjekking i gater og parker - da tror jeg ikke aggressiv kauking er blant de foreslåtte sjekkemetodene i USA heller. Ett eksempel du tok med var hundeparker; det er stor forskjell på å gå bort til en person med en hund og si "så fin hund, er den din? Hva slags rase er det?" - og få i gang en samtale av det - mot å følge etter dem gatelangs og kauke "få se bikkja di aaaaa!!!?"

Ser du forskjellen på truende og akseptert oppførsel?

Dette!

Og, hva tror dere egentlig går gjennom hodene på disse mennene idet de kauker ut kommentarene sin? "Oi, hun var flott!"? Eller kanskje mer "herregud, for ei reim, hun skulle jeg likt å grisepule, jeg kjenner det kribler, dæven, ja, kanskje hun faktisk er villig hvis jeg bare pusher henne litt, for alle vil jo, selv om de later som noe annet!!??"

Anonymous poster hash: 533a7...4e5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest FuturePrimitive

Her er forklaringen om hvorfor hvite ikke gjør tilrop...

"At hvite er nesten fraværende forklarer han med at de fleste tilropene fra hvite ikke ble fanget på kamera, eller ble sjenert av støy fra blant annet sirener"

Nå begynner virkelig apologetene og gå tom for argumenter :D

http://www.dagbladet.no/2014/10/31/nyheter/trakassering/hets/sjikane/dbtv/36009234/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minesveiper

Tror du folk mener at å si noe til andre folk på gata burde være ulovlig?

Det eneste folk vil er at det skal bli mer generell aksept for ideen om at det er uhøflig og ikke ønskelig.

Dette gjelder ikke tilfeller der sosial tilgjengelighet er signalisert. (Klær er ikke nok signal).

Dette burde ikke være et problematisk ønske.

Hadde det vært greit om mennene sa de synes hun var fin på en grei måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er forklaringen om hvorfor hvite ikke gjør tilrop...

"At hvite er nesten fraværende forklarer han med at de fleste tilropene fra hvite ikke ble fanget på kamera, eller ble sjenert av støy fra blant annet sirener"

Nå begynner virkelig apologetene og gå tom for argumenter :D

http://www.dagbladet.no/2014/10/31/nyheter/trakassering/hets/sjikane/dbtv/36009234/

Du kommer ikke til å få stjerne i margen for å tilhøre rett gruppe menn så de kan like gjerne slutte å peke fingre. De tillater ikke å stigmatisere enkelte menn gjennom etnisitet og rase fordi dette igså er med på å stigmatisere kvinner i de samme etnisitetsgruppene. Det er like greit å innse først som sist at som menn er vi i samme båt og er født inn i skyld uansett hvem vi er. De mennene som innbiller seg at kvinners problem oppi det hele er en viss gruppe menn har misforstått. Det eneste som spiller noen rolle her er at du har noe hengende mellom beina og at du nå skal sette deg nede å

høre på når o'store kvinne forteller deg hvordan du skal te deg fremover.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Du kommer ikke til å få stjerne i margen for å tilhøre rett gruppe menn så de kan like gjerne slutte å peke fingre. De tillater ikke å stigmatisere enkelte menn gjennom etnisitet og rase fordi dette igså er med på å stigmatisere kvinner i de samme etnisitetsgruppene. Det er like greit å innse først som sist at som menn er vi i samme båt og er født inn i skyld uansett hvem vi er. De mennene som innbiller seg at kvinners problem oppi det hele er en viss gruppe menn har misforstått. Det eneste som spiller noen rolle her er at du har noe hengende mellom beina og at du nå skal sette deg nede å

høre på når o'store kvinne forteller deg hvordan du skal te deg fremover.

Hehe. Ja, det virker litt sånn. Det er jo en gedigen elefant i rommet samfunnet ikke tør diskutere, og det er at størrelsesforholdet mellom hvite menn og svarte/muslimske menn som oppfører seg slik i offentligheten er omtrent 10:1.

At det finnes hvite rassehøl på hjemmebane vet vi dog med sikkerhet, men selv der viser statistikken i områder (Oslo) hvor det er mange innvandrermenn at selv i den statistikken så utgjør de majoriteten.

Når man skal diskutere epler og epler, så blir debatten helt avsporet av at noen alkymistkvinner (feministene) prøver å lage pærer av eplene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare nå i helgen opplevde jeg det fem ganger på en kort strekning på vei til bybanen. Denne gangen var det bare etnisk norske menn som prøvde seg. "Normalt" er det varierende, men disse var "oppegående" menn og velstelt. Likevel var de noe av det mest primitive jeg har opplevd i mitt liv. Ene tok faktisk og kløp på puppen min, i det jeg gikk forbi han på gaten. Jeg var dessuten kledd fra topp til tå. Var ikke mye hud jeg viste for å si det slik. Det er overhodet ikke en bra følelse å bære på når man går gjennom sentrum. Det er slitsomt.

Hadde noen kløpet meg i puppen hadde det blitt månelyst, hadde fiket til fyren så det sang etter!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager er det du insinuerer??

Anonymous poster hash: 533a7...4e5

At stygge kvinnfolk ikke får tilrop vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å iscenesette klipp og sekvenser er noe man gjør hele tiden det skjønner du om man jobber med den slags. Men søtt at du fremkaller persondebatten igjen fremfor tema i tråden.

Krisemaksimering er vell KG's slagord. Så selvfølgelig har de fleste opplevd dette i den grad at de har mistet nattesøvnen sin. Dog, tråden har vell en 50/50 på de som reagerer "sterkt" på dette og de som tar det med knusende ro.

Jeg tviler på at det er icenesatt, men når 10 timer filming ikke viser verre ting enn dette så klarer jeg ikke å bli helt hysterisk. Jeg regner også med at de har tatt med de verste episodene i klippet også for å illustrere poenget.

No big deal altså. De fleste av tilnærmelsene i videoen var relativt uskyldige også.

Anonymous poster hash: 1e977...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

The horror! The horror! The humanities! Det viser seg at ei fin kvinne gikk på gaten og "offer" for "cat-calls". Og de som har laget videoen prøver å samle inn penger for å stoppe denne typen trakkasering.

Kommentarene er som dette:

"Hello!" "God bless you, have a nice day!" "Oh, damn, nice" "Your beautiful".

Lidelsen, den fryktelige lidelsen! :daane:

Hadde du likt det hvis sleipe jævler slengte kommentarer mot deg når du bare spaserte forbi på gata?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du likt det hvis sleipe jævler slengte kommentarer mot deg når du bare spaserte forbi på gata?

Hadde ikke blitt sur om noen sa "hei vakre" nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra hvor mange menn hun passerte hvor stor andel ropte og hvor stor andel sa noe ?



Anonymous poster hash: 2c8c1...15c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja det beste hadde vel vært å gi dere null oppmerksomhet og heller unngått dere. så når en mann ser en kvinne ser han bort og går i stor ring rundt henne som om hun er et ekkelt farlig kryp. Det blir en varm og hyggelig verden skal dere se.

Har du problemer med normal sosial omgang med andre? Det finnes en mellomting mellom sleske tilrop og å unngå å gå forbi kvinner. Man kan gå forbi dem på en vanlig måte og forholde seg til dem som en hvilken som helst annen person man går forbi på gaten. Man trenger hverken å ta kontakt eller å ta store omveier for å unngå å møte på dem.

Si meg, er du aspie eller autist? Har du sosial fobi? Noe må det jo være som gjør at du tydeligvis har så store problemer med å bevege deg blant normale mennesker på en normal måte.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært greit om mennene sa de synes hun var fin på en grei måte?

Som jeg har sagt, i offentlig rom som folk må gjennom for å gjøre sine ærend, er det best for folk flest om normen er at man ikke skal forsyne seg av andre sin tid, energi og oppmerksomhet med mindre man ser signaler til sosial tilgjengelighet fra den andre personen.

Det er sikkert noen som liker å få påpekt at de er vakker på en ikke-pushy måte hvis det ikke skjer ofte, men det er ikke verdt ubehaget det skaper for en god del folk hvis det er normativt akseptabelt å gjøre det fra blanke himmel, for da får du opplevelser som de beskrevet i tråden. Mange vil gjemme seg bak "snille ord" men ha ubehagelige og klare intensjoner og være pushy.

Det er bedre om normen er at de som liker å snakke med fremmede folk på gata viser hverandre interesse på ikke-verbal måte først, og så verbal måte hvis det er sannsynlig at den andre er interessert.

Dette er ikke vanskelig, og er en høflig måte å føle på situasjonen om man kan slå av en prat med noen på bussen, i butikken eller på gata som ikke er i nærheten like påtrengende som å dytte seg på verbalt.

Det finnes selvfølgelig andre tilfeller og der man ikke vil ble oppfattet som påtrengende, som f.eks. hvis man genuint har informasjon som noen ser ut til å trenge i en butikk, et busstopp, etc (da kan man føle på om det er greit å fortsette samtalen utover samtaleemne eller ikke). Eller kanskje noen har samme sko som deg og du gauler ut til personen på gata "KULE SKO!!!" og så ser de hva slags sko du har og synes det sannsynligvis var litt artig... så lenge man ikke viser forventninger til at personen skal stoppe opp og slå av en prat.

Alt dette kan høres veldig pysete ut, men i praksis så er det forsterkning av ideen om at det skal være tabu å bryte sånne normer som må til. De aller fleste menn, og en endra større prosent kvinner, følger allerede sånne normer. De pleier ikke å la seg bli invitert inn i en persons sosiale sfære på ikke-sosiale steder med mindre det er ikke-verbalt signalisert at det er greit.

Personlig (som en pen mann) setter jeg veldig pris på å ikke bli plaget av kvinner på gata. Hvis noen synes jeg er attraktiv så med mindre jeg viser sosial tilgjengelighet, så begynner de nesten aldri å prate. De bare selv signaliserer tilgjengelighet og gir opp / respekterer mitt personlige rom når de ikke kommer signal fra andre enden. Merker klart at man blir først scannet kropps og språksmessig for "tillatelse".

Det har hendt noen få ganger at noen har initiert samtale uten at jeg har vist noen interesse. Ikke særlig behagelig. Heldigvis ikke blitt følgt etter eller blitt pushet til å måtte svare etter å ha høflig svart med kroppspråk som signaliserer ukomfortabelt.

Hadde vært fint om vi som kultur kunne gjøre det uakseptabelt (uten smutthull) for den minoriteten av folk som bare kjører på uten noen slags gode situasjonelle kriterier for når det er OK å ta kontakt med fremmede som er ute for gjøremål.

Endret av Epleskaft
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minesveiper

Alt dette kan høres veldig pysete ut, men i praksis så er det forsterkning av ideen om at det skal være tabu å bryte sånne normer som må til. De aller fleste menn, og en endra større prosent kvinner, følger allerede sånne normer. De pleier ikke å la seg bli invitert inn i en persons sosiale sfære på ikke-sosiale steder med mindre det er ikke-verbalt signalisert at det er greit.

Greien er at man har noe som heter ytringsfrihet, det vil si folk kan gi uttrykk for hva de mener. Det betyr at i følge loven så har disse mennene sin fulle rett til å si at damene ser fine ut så lenge det ikke er trakasserende. Det hjelper ikke at damene føler de blir trakassert dersom det faktisk ikke skjer noe trakassering. Definisjonen av trakassering er at personen må ha som hensikt og krenke, ydmyke, skremme, osv den andre personen. Å si at noen er fine har ingen av de intensjonene bak.

Jeg har sympati for damene når de blir trakassert, virkelig, men det burde komme klart fram at det dette også handler om er at de ikke ønsker UØNSKET OPPMERKSOMHET. Det blir for dumt når man kaller uønsket oppmerksomhet for trakassering. Bare noe av de hendelsene i den videoen kan man klart si var trakassering, mens resten var uønsket oppmerksomhet. Jeg liker heller ikke uønsket oppmerksomhet, men jeg løper ikke rundt og hyler: Trakassering!, trakassering! Når en jeg ikke liker sier jeg er kjekk, eller prøver seg på meg. Jeg reagerer på at hun labler uønsket oppmerksomhet som trakassering i videoen sin.

Når det kommer til det du sier om å bli invitert inn i en annens sosiale sfære så er det noe som er mest vanlig i vestlig kultur.

Hadde vært fint om vi som kultur kunne gjøre det uakseptabelt (uten smutthull) for den minoriteten av folk som bare kjører på uten noen slags gode situasjonelle kriterier for når det er OK å ta kontakt med fremmede som er ute for gjøremål.

Vet ikke hvor lurt det er å lage en kultur der man har masse restriksjoner på det sosiale.

Det jeg derimot er for å gjøre er å opplyse de som ikke kommer fra vestlig kultur om at normene for hvordan man behandler damene her er annerledes. Vi slenger ikke kommentarer etter damene på gaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra hvor mange menn hun passerte hvor stor andel ropte og hvor stor andel sa noe ?

Anonymous poster hash: 2c8c1...15c

Det at dette spm blir ignorert tolker jeg som at de fleste menn gikk rett forbi uten å si noe.

Anonymous poster hash: 2c8c1...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...