Gå til innhold

15åring drepte helsearbeider på institusjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

http://ipad.dagbladet.no/2014/10/28/nyheter/innenriks/drap/35965228/

Ja, 15år gammel jente har derpå en 30år gammel helsearbeider på jobb. Så utrolig tragisk, for så mange parter! Veldig, veldig trist. Den drepte var jo bare i begynnelsen av livet, et liv som ble brukt på å hjelpe mennesker som denne jenta.

Jeg leste om saken tidlig i morges, og må si at jeg reagerte på fokuset på jenta og at man nærmest omtalte henne som offeret. Helsearbeideren ble så vidt nevnt...

Jeg håper jenta blir straffet så hardt som mulig!

Anonymous poster hash: 42d4b...84f

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanskelig å straffe noen så hardt som mulig i den alderen jenta er i. Og i og med hvor dette drapet skjedde, så er det vel tydelig at jenta er syk.



Anonymous poster hash: 9def4...4a8
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare tragisk, for alle involverte.



Anonymous poster hash: 2039a...4ed
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvilke last man bærer, så er det ikke på noen måte en unnskyldning for drap. Nå er hun overført FRA helsevesenet og til fengsel. Så hun er sannsynligvis ikke i noen akutt psykiatrisk situasjon hvertfall.

Anonymous poster hash: 42d4b...84f

  • Liker 48
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok et par ting ved 15-åringens helsesituasjon du gikk glipp av her.

Det vet du lite om!

Anonymous poster hash: 42d4b...84f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett hvilke last man bærer, så er det ikke på noen måte en unnskyldning for drap. Nå er hun overført FRA helsevesenet og til fengsel. Så hun er sannsynligvis ikke i noen akutt psykiatrisk situasjon hvertfall.

Anonymous poster hash: 42d4b...84f

Jo, er man ikke tilregnelig i gjerningstidspunktet så kan man ikke stå til ansvar for det på samme måte som friske personer. Slik er lovverket i Norge.

Anonymous poster hash: 2b03c...847

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet du lite om!

Anonymous poster hash: 42d4b...84f

Med mindre du har innsikt i den aktuelle jentas journaler, regner jeg det som høyst sannsynlig at det er elementer ved saken du har gått glipp av.

Anonymous poster hash: c0b5b...237

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malanthor

Det er umulig å si hva som har skjedd her, skjønner ikke at dere gidder å spekulere.

Altså for alt hva vi vet så kan jenta være satan reinkarnert med sterke psykopatiske og sadistiske trekk, men det kan også hende at kvinnen som døde var et monster som misshandlet henne forferdelig. Sanheten er nok neppe noen av disse ekstreme variantene men altså; vi vet jo ingenting.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufattelig trist. Den omkomne har viet livet sitt til å hjelpe andre, og får slike fatale konsekvenser. Det er bare så trist og urettferdig. Håper hun i det minste ikke led.

Sender varme tanker til familien og vennene hennes.



Anonymous poster hash: a2431...dae
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufattelig trist. Den omkomne har viet livet sitt til å hjelpe andre, og får slike fatale konsekvenser. Det er bare så trist og urettferdig. Håper hun i det minste ikke led.

Sender varme tanker til familien og vennene hennes.

Anonymous poster hash: a2431...dae

Det var fint skrevet.

Jeg blir med på denne!

Anonymous poster hash: 49d79...2d6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig tragisk. Jeg utdanner meg som vernepleier. Og vi hører jo mange historier om ansatte som får juling på institusjoner. Jeg har selv bodd på ungdomshjem, og vet hvor jævlige ungdommen kan være.

Dette skremmer jo og folk fra dette yrket.



Anonymous poster hash: b7fa7...d01
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mora har visst forlatt jenta i Norge. Litt rart at hun "snakker ut", men kanskje det er hennes måte å takle dette på:

Mora forteller.



Anonymous poster hash: 49d79...2d6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leste nettopp et intervju av moren til 15-åringen: hun sier jenta har ønsket å drepe lenge!

Jeg tolket det som at moren er amerikansk og også bor i USA, hun kritiserer det norske systemet for at de ikke har hørt på hennes advarsler tidligere. Jenta har klart å rømme, samt fått tilgang på farlige gjenstander flere ganger tidligere.

Da kan man jo stille er stort spørsmålstegn ved rutinene her, synd det skulle ende slik!

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye sant i det moren sier; systemet er for snilt.



Anonymous poster hash: 8c816...06d
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg har tenkt er at man ikke har klart å ta sinnstilstanden til jenta på alvor og oppfatte hvor strenge sikkerhetstiltak som burde vært på plass - hun burde vel strengt tatt vært et annet sted..

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt forferdelig. Jobber selv i instutisjon, og vet hvor utagerende beboere kan være. En ufattelig grov svikt å la denne jenta få ha tilgang til kniv. Når hun har snakket om å drepe og politiet kjenner til tidligere voldsepisoder, er det så utrolig skjødesløst og kun tillate en nattevakt på stedet hun bodde. Jeg kjenner ikke til detaljene her, men bare det at hun 1) Klarte å komme seg inn til nattevakt og 2) Hadde kniv er helt uakseptabelt.

Desverre så er dette realiteten flere steder. Når mennesker er under 18 år, er det også mye vanskeligere å få godkjent bruk av tvang og makt.

Grusomt at det gikk slik, får så vondt av 31 åringens familie. Jeg håper i det minste at psykiatrien i Norge tar lærdom av det.

Endret av miaw
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufattelig trist. Den omkomne har viet livet sitt til å hjelpe andre, og får slike fatale konsekvenser. Det er bare så trist og urettferdig. Håper hun i det minste ikke led.

Sender varme tanker til familien og vennene hennes.

Anonymous poster hash: a2431...dae

Ikke for å være deprimerende, men jeg leste at hun var hardt skadd da de kom og at livet ikke sto til å redde. Da vil jeg tro det ikke gikk så fort og smertefritt som man gjerne kunne håpet. Ellers signerer jeg det du sier! Helt forferdelig. :(

Anonymous poster hash: 9e9b8...329

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Advokaten til jenta sier at det er mye som skal til for å fengsle en 15åring.

Hva er mye? Det kan vel ikke bli mer enn et drap?

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, er man ikke tilregnelig i gjerningstidspunktet så kan man ikke stå til ansvar for det på samme måte som friske personer. Slik er lovverket i Norge.

Anonymous poster hash: 2b03c...847

Dessverre, siden psykiatrien har en lang vei å gå, for å si det forsiktig.

Anonymous poster hash: 8468a...e8c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...