Gå til innhold

Bør vi bekymre oss for Russland?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Alt dette er jo relativt rasjonelt, og eneste grunn til at vi reagerer på det, er at vi 1. har totalt sluttet å se Russlands posisjon fra deres vinkel og 2. NATO aktivt driver gjentatte provokasjoner.

Som du påpekte fortalte Putin konsekvensene hvis NATO begynte å tilnærme seg Ukraina. På tross av en helt rasjonell og klar beskjed, valgte NATO å påbegynne medlemssamtaler med Ukraina. Hvorfor i h*** er de overasket i etterkant? Har de glemt hva Krim er? Har NATO plutselig mistet kjennskapen til hva et strategisk terretorie er for noe? Vil være litt kjedelig, de skal liksom være en forsvarsallianse, og det de gjør nå er angrep.

I en sånn setting kjører man opp en militærøvelse i Russland sitt nærmiljø på Nordflanken og blander inn Sverige. Man starter fra EU ett sett med tiltak for å straffe Russland for å beskytte viktige deler av sitt forsvar: Ett forverret forhold mellom vesten og Russland ? No f**king shit sherlock! Hva trodde man?!

Vi VET Russland sine behov. De har vært rimelig konstant siden 2. verdenskrig. Slutt å fabuler om at de skal bli NATO medlemer og at vi alle skal bli venner ; not gonna happen. Og innse at så lenge NATO vokser inn i naboland til Russland, eskalerer krigstrusselen linært; har de holdt en doktrine i 70 år , kommer de neppe til å skifte den med det første.

Og? Ser ikke poenget med innlegget ditt. Jeg har jo nevnt alt dette og sier at jeg i motsetning til så mange her inne er bekymret over situasjonen.

Skjønner veldig godt at man ønsker å bli Nato-medlem med Russland til nabo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og? Ser ikke poenget med innlegget ditt. Jeg har jo nevnt alt dette og sier at jeg i motsetning til så mange her inne er bekymret over situasjonen.

Skjønner veldig godt at man ønsker å bli Nato-medlem med Russland til nabo.

Du fremstillet det som russland var uforutsigbar, og at det var de som var ansvarlig for tilspissingen av stuasjonen.

Jeg kan skjønne reflekshandlingen, men det er fortsatt farlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bekymrer meg ikke over Russland-Norge.

Det eneste jeg kjenner på av frykt når det kommer til Russland er atombomene de sitter på, men det gjelder jo ikke bare Russland, men div andre land også.

Anonymous poster hash: fd80c...b59

Frykt heller det landet som faktisk er det eneste som har brukt en atombombe.

Anonymous poster hash: 419a2...27b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fremstillet det som russland var uforutsigbar, og at det var de som var ansvarlig for tilspissingen av stuasjonen.

Jeg kan skjønne reflekshandlingen, men det er fortsatt farlig.

Nei, jeg skrev grunnene til at jeg følger med på situasjonen.

Forholdet mellom Russland og Vesten er fortsatt anspent uavhengig av hvem som er grunnen til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mer bekymret for midtøsten for å si det sånn. Russland er nok redd for vesten skal man tolke de russiske vennene jeg har. De har på en måte utviklet et elsk hat forhold til oss. De liker den tradisjonelle ariske familien, men liker ikke nye vestlige verdiger som horeri og utroskap, homofil propaganda etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du fremstillet det som russland var uforutsigbar, og at det var de som var ansvarlig for tilspissingen av stuasjonen.

Jeg kan skjønne reflekshandlingen, men det er fortsatt farlig.

Situasjonen I Ukraina er vel mest spisset av de som sto bak kuppet,

men Putin er vanskelig å lese. Han ser ut som om han holder kortene tett til brystet.

Noe skummelt med Russland er en Duma stappfull av politkere som er mer glad i egen formue enn sin befolkning. Rotsteinloven er ett nytt forslag der det foreslås at alle de oligarkene som har blitt rammet av sanksjoner, og kanskje mistet sine slott iutlandet skal få erstatning fra den Russiske stat (selvfølgelig på bekostning av fattige pensjonister og andre som sliter).

Denne politikerukulturen antar jeg at man også kan finne i Ukraina og mange av de postsovjetiske landene. Slik ukultur kan legge grobunn for kupp og revolusjoner, og de som vinner en revolusjon er vanligvis mye ondere og verre enn den tapende part. Ofte går det ærlige idealister i front, men disse blir senere deportert eller henrettet av bandittene som kommer seg opp og fram i organisasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Situasjonen I Ukraina er vel mest spisset av de som sto bak kuppet,

men Putin er vanskelig å lese. Han ser ut som om han holder kortene tett til brystet.

Noe skummelt med Russland er en Duma stappfull av politkere som er mer glad i egen formue enn sin befolkning. Rotsteinloven er ett nytt forslag der det foreslås at alle de oligarkene som har blitt rammet av sanksjoner, og kanskje mistet sine slott iutlandet skal få erstatning fra den Russiske stat (selvfølgelig på bekostning av fattige pensjonister og andre som sliter).

Denne politikerukulturen antar jeg at man også kan finne i Ukraina og mange av de postsovjetiske landene. Slik ukultur kan legge grobunn for kupp og revolusjoner, og de som vinner en revolusjon er vanligvis mye ondere og verre enn den tapende part. Ofte går det ærlige idealister i front, men disse blir senere deportert eller henrettet av bandittene som kommer seg opp og fram i organisasjonen.

Du kan si at Ukraina problemet primært er innenriks, men strengt tatt hadde motstanden typisk vært slått ned og slaktet til nå, hvis ikke russerene hadde gitt en hjelpende hånd.

Men Russland-siden av diskusjonene er relativt åpen og forutsigbar. Lite som egentlig overasker der.

Og EU siden er tilsvarende uklok, men kan forklares. Det er ikke veldig rart at EU risikerer handelskonflikt med Russland over Ukraina; og man kan mistenke at EU enda ikke egentlig har forstått konsekvensene av sin egen militære oppbygging; de har ikke begynt å egentlig vurdere sin militærstrategiske posisjon i geopolitisk sammenheng; det er fra deres synsvinkel antagelig først og fremst kun en måte å spare penger mens man opprettholder militær tilstedeværelse.

NATO siden derimot, er veldig vanskelig å analysere, og virker irrasjonell. Det har vært ymtet om at NATO styres av folk som ikke har geopolitisk forståelse, og selv om det virker usannsynlig, er det eneste foreløpige teori som forklarer den enorme aggresjonen de viser nå om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan si at Ukraina problemet primært er innenriks, men strengt tatt hadde motstanden typisk vært slått ned og slaktet til nå, hvis ikke russerene hadde gitt en hjelpende hånd.

Det stemmer at separatistene sto veldig dårlig før de fikk mye hjelp fra "soldater på ferie" m.m.

Det kan tenkes at Ukraina kunne klart å okkupere Donbass dersom Russland ikke hadde blandet seg, men er det en ønskelig situasjon? Å være okkupert er like jævlig uansett om det er utenlandske eller innelandske armeer som står for det. Det er ikke bare Donbass som lider under Ukrainas krigføring. Det er også synd på de vernepliktige som blir sendt dit for å dø, og på deres familier.

Donbassbefolkningen er helt uskyldige. Det eneste de har gjort er å nekte å anerkjenne en ulovlig kuppregjering, noe som anses som en borgerplikt i hvilket som helst oppegående demokrati.

Jeg tror at vesten, og særlig USA, kunne ha stoppet Maidankuppet dersom de/vi hadde ønsket det. Hele helvetet bunner jo i dette. Det er utrolig at vi kunne godkjenne noe sånt.

Endret av I Grosny
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://vineyardsaker.blogspot.no/2014/10/maidan-massacre-documentary.html

Dokumentar om Maidanskytingen

Arsen Avakov opptrer ekstremt mistenkelig. Han har fengslet Berkutoffiserer og har ett tydelig ønske om å legge skylda på de. Dette bevisste arbeidet for å plassere skyld er et veldig sterkt indisium på at han kan være dypt involvet i samnensvergelsen og massemordaksjonen på Maidan.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med vesten er at alt for mange fremdels lever under den kalde krigs mentalitet.

Uansett hva som skjer er det Russlands feil.

Det er jo nesten utrolig at vesten ikke har gitt Russland skylda for ISIS

Er uenig. Vesten har prøvd ganske hardt å normalisere forholdet til Russland.

En av Obama's kjernesaker når han ble valgt til president var å rekke ut vennskapshånden til Russland å bygge en varmere og nærere relasjon. Angela Merkel har jo også vært god venn med Putin, samme med Stoltenberg og Berlusconi.

Strengt tatt har vesten prøvd og prøvd etter beste evne å legge gammel fiendtskap bak seg ved hjelp av økt handel med Russland og en diplomatisk vennlig tone.

men alt dette har tydligvis Putin sett på som svakhet, han er en diktator og det er i hans beste interresse å svartmale vesten å danne seg et urealistisk fiendebilde av en "stor og slem ytre fiende som truer russland" for å flytte fokus vekk fra egen politikk innad.

Hver gang Obama har rukket ut vennskapts hånden til Putin så har han bare fått spytt i tryne tilbake.

Så det er endelig på tide at vesten/nato nå innser at Russland er en rival/fiende og ikke en potensiell venn.

Putin ønsker kald krig for å leke supermakt som fremdeles har betydlig innflytelse i verden. Dessverre så funker det ikke, for Russland er ikke lenger en supermakt og de kommer aldri til å bli det igjen. Deres økonomi er like liten som Italia sin.

Derfor kræsjer når tar seg vann over hodet og legger seg ut med vesten. Den store taperen her er den russiske befolkningen men de er for hjernevasket av propaganda til å se galskapen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rhaegar Targaryen

Å være redd for=å ha respekt

Norge trenger en sånn leder.

Den dag Norge skremmer Russland er den dag Jupiter og Merkur bytter plass i universet

Er uenig. Vesten har prøvd ganske hardt å normalisere forholdet til Russland.

En av Obama's kjernesaker når han ble valgt til president var å rekke ut vennskapshånden til Russland å bygge en varmere og nærere relasjon. Angela Merkel har jo også vært god venn med Putin, samme med Stoltenberg og Berlusconi.

Strengt tatt har vesten prøvd og prøvd etter beste evne å legge gammel fiendtskap bak seg ved hjelp av økt handel med Russland og en diplomatisk vennlig tone.

men alt dette har tydligvis Putin sett på som svakhet, han er en diktator og det er i hans beste interresse å svartmale vesten å danne seg et urealistisk fiendebilde av en "stor og slem ytre fiende som truer russland" for å flytte fokus vekk fra egen politikk innad.

Hver gang Obama har rukket ut vennskapts hånden til Putin så har han bare fått spytt i tryne tilbake.

Så det er endelig på tide at vesten/nato nå innser at Russland er en rival/fiende og ikke en potensiell venn.

Putin ønsker kald krig for å leke supermakt som fremdeles har betydlig innflytelse i verden. Dessverre så funker det ikke, for Russland er ikke lenger en supermakt og de kommer aldri til å bli det igjen. Deres økonomi er like liten som Italia sin.

Derfor kræsjer når tar seg vann over hodet og legger seg ut med vesten. Den store taperen her er den russiske befolkningen men de er for hjernevasket av propaganda til å se galskapen

Vel vi får være enige i og være uenige. Jeg ser like mye kald krig mentalitet i vesten som det er i Russland.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er uenig. Vesten har prøvd ganske hardt å normalisere forholdet til Russland.

En av Obama's kjernesaker når han ble valgt til president var å rekke ut vennskapshånden til Russland å bygge en varmere og nærere relasjon. Angela Merkel har jo også vært god venn med Putin, samme med Stoltenberg og Berlusconi.

Strengt tatt har vesten prøvd og prøvd etter beste evne å legge gammel fiendtskap bak seg ved hjelp av økt handel med Russland og en diplomatisk vennlig tone.

men alt dette har tydligvis Putin sett på som svakhet, han er en diktator og det er i hans beste interresse å svartmale vesten å danne seg et urealistisk fiendebilde av en "stor og slem ytre fiende som truer russland" for å flytte fokus vekk fra egen politikk innad.

Hver gang Obama har rukket ut vennskapts hånden til Putin så har han bare fått spytt i tryne tilbake.

Så det er endelig på tide at vesten/nato nå innser at Russland er en rival/fiende og ikke en potensiell venn.

Putin ønsker kald krig for å leke supermakt som fremdeles har betydlig innflytelse i verden. Dessverre så funker det ikke, for Russland er ikke lenger en supermakt og de kommer aldri til å bli det igjen. Deres økonomi er like liten som Italia sin.

Derfor kræsjer når tar seg vann over hodet og legger seg ut med vesten. Den store taperen her er den russiske befolkningen men de er for hjernevasket av propaganda til å se galskapen

Fullt mulig at Putin trenger en ytre fiende han også, men Russland og Sovjet har vært USA sin mest brukte ytre fiende siden andre verdenskrig. Den kalde krigens gevinst, på begge sider.

USA sliter med sitt ytre fiendebilde nå. Den ene dagen er det Assad, den neste Assad sine fiender.Så er det plutselig Putin. Jeg lurer på når de kommer til å oppdage at gjengen rundt Poroshenko er forferderlige , grådige oligarkmafiabanditter. Jeg har skjønt at oligarkbandittene er de etter-Sovjetiske landenenes forbannelse, og forstår også at milliardærbandittproblemet er mer utbredt på verdensbasis enn jeg kan forestille meg. Jeg tror vesten også har problemet i alvorlig grad. Ikke enkelt.

Og nå solgte Norge plutselig oljeeventyr til den russiske oligarken Fridman. Skummelt.Det frie markedet er farlig når vi lar bandittene komme inn. Hvem ellers skal komme inn. Høyeste bud gjelder, og den enkleste måten å bli milliardær er ikke den lovlige måten.

Vi bekymrer oss for Russland, men ser ikke hvilke farer som sniker seg innpå oss der. Rik er ikke synonymt med respektabel. Kapital er ikke bare koselig. Gullskatter og sjørøverskatter er gjerne bygget opp med blod på sverd.

Det Russland egentlig vil; er å bli elsket av Europa. Det var ikke få millioner de la ned i Sotchi-OL med med tildels slik motivasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Putin som president og Lavrov som utenriksminister har vi ingen grunn til å frykte Russland, med mindre Norge er den aggressive part i en eventuell væpnet konflikt som Nato klarer å provosere frem.

Putin holdt en tale på fredag som er verdt å lytte til:

http://www.nettavisen.no/nyheter/putin-gir-vesten-skylden-for-ukraina-konflikten/8501824.html

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/russland/eksklusivt-vg-intervju-slik-tenker-russland-naa/a/23322511/



Anonymous poster hash: 2f664...185
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror vi bør bekymre oss for alle oligarker fra x-sovjetlandene, inkludert Fridmann og Poroshenko.

Jeg tror en uhyggelig lav prosent av disse oligarkene har kommet seg opp uten blod på hendene.

Det enkleste er det å nekte alle østblokkinvestorer å kjøpe norske aksjer?

Nasjonene, er de farlige? De har militærstyrker, og de har skumle ledere, så vi bør være litt varsomme. Jeg tror egentlig Putin er ganske trygg. Øst-Ukraina håpet på at han skulle komme å redde dem, opinionen i Russland krevde det, men han gjorde det ikke (med unntak for mindre , skjulte tiltak). Han er en kald fisk som er sterk nok til å stå imot agressivt press, og han er ikke ett rent produkt av bandittkultur slik som Jeltsin og flere av hans rivaler i eget og andre østblokkland, men derimot en intellektuell etteretningsoffiser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Levealderen for menn i Russland er 60 år, og Putin er nå 62.. Bare å begynne å krysse fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levealderen for menn i Russland er 60 år, og Putin er nå 62.. Bare å begynne å krysse fingrene.

Putin er monsterforklart i den vestlige verden, men det kan godt tenkes at vi er bedre tjent med Putin enn vi er med en ny russisk politiker. Dumaen er stappfull av grådige menn, og ganske typisk er ett ferskt lovforslag , nemlig Rotsteinloven, der det foreslås at alle som har mistet verdier i utlandet pga av sanksjonene skal få dette erstattet av staten. Vi snakker om å etterfylle lommene til rike oligarker (der noen av disse sitter i Dumaen) på bekostning av f.eks. fattige pensjonister, helse , skole og resten av statsbudsjettet.

Putin ser ut som en grådig oligark som stjeler av samfunnet,

men han har to klare fordeler

-han er kald

-han er en intellektuell etteretningsoffiser

I Ukrainakrigen var det ett folkekrav at han skulle gå inn miliært å redde Donbassbefolkningen fra beskytingen fra sitt eget lands armé. Putin avsto, holdt seg kaldt på sidelinjen, og bidro kun med begrensede tiltak. Med en annen president så kunne det stått russiske tanks på Maidanplassn i dag, og vi hadde vært ett hakk nærmere atomkrig i Europa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...