Gå til innhold

Hvor mye FÅR en uføretrygdet alenemor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det stemmer ikke.

Ung ufør er beregnet til 3,5G, og i 2014 er 1G ca 88 000 kr.

Men, for de som mener dette er mye.

Jeg blir overrasket over at noen i det hele tatt blir misunnelige på uføre.

Tenk dere at dette er det dere har å leve av resten av livet, dere vil aldri ha muligheten til å sa samme økonomi som de fleste rundt dere har. Dette er en permanent tilstand, ikke en midlertidig situasjon.

En gjennomsnittslønn i Norge er i dag ca 420 000 kr, tror jeg, en ufør vil aldri ha samme økonomi som en gjennomsnittlig arbeider.

Anonymous poster hash: 169bf...9ac

Jeg er ikke misunnelig, jeg bare skjønner ikke at man kan klage på i overkant av brutto kr 300.000 per år, også får en i tillegg barnetrygd, utvidet barnetrygd, barnebidrag, stønad for enslig forsørger, småbarnstillegg osv osv, ja da det er mange stønader, bostøtte, OS etc etc

Anonymous poster hash: 1eea9...d54

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den summen for unge uføre stemmer ikke. Jeg vet ikke hvordan det regnes ut, men jeg får 18189 i måneden brutto. Dette er den vanlige summen for en ung ufør uten barn. En bekjent som er alenemor med ung ufør får fortsatt langt under 25 tusen i måneden brutto. Hun er avhengig av sosialstønad i tillegg til uføretrygden for å klare seg.



Anonymous poster hash: 8874c...813
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke.

Ung ufør er beregnet til 3,5G, og i 2014 er 1G ca 88 000 kr.

Men, for de som mener dette er mye.

Jeg blir overrasket over at noen i det hele tatt blir misunnelige på uføre.

Tenk dere at dette er det dere har å leve av resten av livet, dere vil aldri ha muligheten til å sa samme økonomi som de fleste rundt dere har. Dette er en permanent tilstand, ikke en midlertidig situasjon.

En gjennomsnittslønn i Norge er i dag ca 420 000 kr, tror jeg, en ufør vil aldri ha samme økonomi som en gjennomsnittlig arbeider.

Anonymous poster hash: 169bf...9ac

Kanskje sette opp tariffen for oss som arbeider på minstelønn?

Slik at det faktisk lønner seg å arbeide...?

Anonymous poster hash: 8c7b5...fed

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så avslutter du med "bla bla bla" :skratte: Jaggu er du da tom for gode argumenter :skratte:

Innlegget var ment satirisk.

Anonymous poster hash: ddfe0...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig, og tenkte akkurat det samme. Et hylekor på sosiale medier har støttet opp om denne jenta, men når jeg leser innlegget hennes, skjønner jeg faktisk ikke helt hvorfor. Hun klager over en situasjon hun helt frivillig har valgt selv.

Å klage på at hun bruker mer tid enn Erna på å re senga si, er latterlig. Hun sier at hun ikke har kunnet gå på skole grunnet dårlig tilrettelegging for handikappede, men hun har jo KRAV på tilrettelegging fra absolutt alle utdanningsinstanser i Norge. Det høres ut som en syltynn unnskyldning. Hvorfor velger hun å sette et uskyldig barn til verden i en situasjon hvor hun er fullstendig avhengig av økonomisk støtte til ALT? Jeg kjenner faktisk TO rullestolbrukere som er i full jobb fordi de har valgt hensiktsmessige utdanninger og tatt smarte valg for seg selv.

Jeg kan ikke skjønne annet enn at hun og gutten hennes har kostet staten ganske mye, og jeg ville ikke hylt så høyt om urettferdig behandling hvis jeg var henne. Hun er så sinnsykt heldig som lever i Norge.

Anonymous poster hash: 5b4e7...61a

Jeg er så enig! Det jeg syns er mest trist i historien hennes, er at ingen vil ansette henne. For jeg skjønner ikke hvorfor en rullestolbruker ikke skal kunne jobbe?

Forresten, var det bare meg som l merke til setningen helt på slutten (ikke i selve innlegget, men i en av artiklene avisene skrev om hun), om at hun også har annen gjeld? Høres ut som om hun har tatt noen dumme valg i livet, og at det er denne gjelden som gjør at hun sliter økonomisk.

Anonymous poster hash: a5aab...a8f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den summen for unge uføre stemmer ikke. Jeg vet ikke hvordan det regnes ut, men jeg får 18189 i måneden brutto. Dette er den vanlige summen for en ung ufør uten barn. En bekjent som er alenemor med ung ufør får fortsatt langt under 25 tusen i måneden brutto. Hun er avhengig av sosialstønad i tillegg til uføretrygden for å klare seg.

Anonymous poster hash: 8874c...813

Dette er de gamle tallene, der ung ufør fikk 2,91 G, og grunnbeløpet var lavere.

Hvis jeg ikke husker helt feil, ble dette økt i 2012.

Anonymous poster hash: 169bf...9ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nyuforetrygd.no/Forsiden/Nye+regler+for+uf%C3%B8retrygd

Med de nye reglene får en ung ufør 2,91 G. Noen liker å gi inntrykk av at uføre får mer enn de i virkeligheten får. Kanskje for å hete opp debatten?

Anonymous poster hash: 9ec84...070

De nye reglene trer i kraft fra 2015, og er ikke tallene pr i dag.

Anonymous poster hash: 169bf...9ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje sette opp tariffen for oss som arbeider på minstelønn?

Slik at det faktisk lønner seg å arbeide...?

Anonymous poster hash: 8c7b5...fed

Det finnes ikke minstelønn i Norge. Du kan jobbe for 10 kroner timen så lenge du og arbeidsgiver er enige om lønn. Hvor lav må ikke trygden være for at det skal lønne seg å jobbe for 10 kroner timen?

Anonymous poster hash: 8874c...813

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir kvalm av de som mener uføre burde få mindre penger.

Jeg skal søke på ung ufør nå, og det er noe jeg håpet aldri skulle skje. Kroppen jeg har tåler ikke en dritt og jeg hater det. Alt jeg ønsker er å kunne jobbe 100% og tjene mine egne penger! Få en skikkelig økonomi og et "normalt" liv... Nå føler jeg at alt går i vasken, jeg har ikke råd til noen ting og klarer akuratt å holde mat, rekninger og leilighet i orden. Har ikke budsjett til sparing, men er heldig ag jeg ikke har noen gjeld....

Anonymous poster hash: aa4da...f45

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er de gamle tallene, der ung ufør fikk 2,91 G, og grunnbeløpet var lavere.

Hvis jeg ikke husker helt feil, ble dette økt i 2012.

Anonymous poster hash: 169bf...9ac

Dette er de nye tallene. Den gamle summen var lavere.

Anonymous poster hash: 8874c...813

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er de nye tallene. Den gamle summen var lavere.

Anonymous poster hash: 8874c...813

Jeg sjekket nå, og du har helt rett.

2,91 er de nye tallene. Før økningen i 2012 hadde ung uføre 2,44 G.

Og G var selvsagt lavere.

Men i følge regjeringen.no og nav.no er dagens ung ufør beregnet til 3,5 G.

Anonymous poster hash: 169bf...9ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De nye reglene trer i kraft fra 2015, og er ikke tallene pr i dag. Anonymous poster hash: 169bf...9ac

Er fullstendig klar over at dette er de nye tallene fra 01.01.2015. Men ser du på tallene så ser du at de er langt lavere enn det vedkommende som hevder de uføre lever fett på 3 G i dag. Tallene er lavere i dag enn 2,91 G.

Til dere som tjener for lite ved å være i jobb, det er fritt fem for dere å finne dere en bedre betalt jobb, eller forhandle dere frem til høyere lønn. De uføre lever på nåde fra politikerne. De uføre kan ikke streike og oppnå bedre betingelser eller ved å streike vise at de er uenige med den som betaler i utbetalt beløp. Urøfre lever på det offentliges nåde, i tillegg blir de hetset, sett på som late og snyltere på arbeidendes skattepenger.

Se bare på uttalelser i denne tråden og dere har et rikt utvalg eksepler på overnevnte.

Anonymous poster hash: 9ec84...070

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir kvalm av de som mener uføre burde få mindre penger.

Jeg skal søke på ung ufør nå, og det er noe jeg håpet aldri skulle skje. Kroppen jeg har tåler ikke en dritt og jeg hater det. Alt jeg ønsker er å kunne jobbe 100% og tjene mine egne penger! Få en skikkelig økonomi og et "normalt" liv... Nå føler jeg at alt går i vasken, jeg har ikke råd til noen ting og klarer akuratt å holde mat, rekninger og leilighet i orden. Har ikke budsjett til sparing, men er heldig ag jeg ikke har noen gjeld....

Anonymous poster hash: aa4da...f45

Jeg skjønner :) Hvor mye vil du få utbetalt da?

Anonymous poster hash: 1eea9...d54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket nå, og du har helt rett.2,91 er de nye tallene. Før økningen i 2012 hadde ung uføre 2,44 G.Og G var selvsagt lavere. Men i følge regjeringen.no og nav.no er dagens ung ufør beregnet til 3,5 G. Anonymous poster hash: 169bf...9ac

Ser du selv hva du her hevder?

Nemlig at de uføre i dag får mye mer enn det de skalfå etter omleggingen i 2015?

Hvorfor blir det ALLTID så mye surr i tråder om uføre og penger??

Anonymous poster hash: 9ec84...070

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som er reelt syke ja, og det er bare oppriktig trist. Men dessverre er det en del som også kunne vært i jobb om de hadde senket liste for når en er syk vs for syk til å arbeide. Dette skriver jeg fordi jeg kjenner MANGE uføre og vet at de fleste hadde kunnet om de hadde villet, dessverre.



Anonymous poster hash: 1eea9...d54
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mm og med flere deltidsjobber ligger jeg på brutto 17.000 i mnd...

Hurra for å være frisk altså... :fnise:

Du skulle bare visst hvor heldig du faktisk er. Min største drøm er å bli frisk og å kunne jobbe 100%.

Anonymous poster hash: e873f...bac

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som mener at denne jenta har latterlig god råd. Hvor mange her er det som har en lønn på rundt 300 000 kr. før skatt, er aleneforeldre, må ha en bolig som er større andre fordi man sitter i rullestol, MÅ betale ekstra utgifter til helsenødvendig fysioterapi, ekstra medisiner, ekstra slitasje på klær fordi man sitter i rullestol og har ekstra utfordringer på grunn av at enkelte oppgaver i hjemmet kan være vanskelig for en rullestolbruker? Dette kommer i tillegg til de vanlige utgiftene som alle av oss har. Dere som er i samme økonomiske situasjon, har dere det fett? Har dere råd til ferie - og må dere betale ekstra for å kunne dra på hoteller med universell utforming? Eller synes dere situasjonen deres er uverdig og skulle ønske at dere kunne tilby barna deres en bedre livvsituasjon. Ingen VELGER å sette seg i en rullestol, er nok mange mødre i rullestol som allerede sliter med nok komplekser for at de ikke strekker til for barna sine fordi de sitter i rullestol. Takk til dere som har bekreftet deres egen frykt om fordommer rundt seg.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fullstendig klar over at dette er de nye tallene fra 01.01.2015. Men ser du på tallene så ser du at de er langt lavere enn det vedkommende som hevder de uføre lever fett på 3 G i dag. Tallene er lavere i dag enn 2,91 G.

Til dere som tjener for lite ved å være i jobb, det er fritt fem for dere å finne dere en bedre betalt jobb, eller forhandle dere frem til høyere lønn. De uføre lever på nåde fra politikerne. De uføre kan ikke streike og oppnå bedre betingelser eller ved å streike vise at de er uenige med den som betaler i utbetalt beløp. Urøfre lever på det offentliges nåde, i tillegg blir de hetset, sett på som late og snyltere på arbeidendes skattepenger.

Se bare på uttalelser i denne tråden og dere har et rikt utvalg eksepler på overnevnte.

Anonymous poster hash: 9ec84...070

Det var riktignok jeg som la fram konkrete tall først, men jeg sa ikke at unge uføre lever fett på uføretrygden sin, og jeg var vel også den første som forsvarte unge uføre i denne tråden.

Jeg sa nøyaktig det samme som deg, men med færre ord.

Anonymous poster hash: 169bf...9ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig! Det jeg syns er mest trist i historien hennes, er at ingen vil ansette henne. For jeg skjønner ikke hvorfor en rullestolbruker ikke skal kunne jobbe?

Forresten, var det bare meg som l merke til setningen helt på slutten (ikke i selve innlegget, men i en av artiklene avisene skrev om hun), om at hun også har annen gjeld? Høres ut som om hun har tatt noen dumme valg i livet, og at det er denne gjelden som gjør at hun sliter økonomisk.

Anonymous poster hash: a5aab...a8f

Det skjønner ikke hun heller, det er vel derfor hun har søkt på mange jobber. Men arbeidsgiverne skjønner det nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...