Gå til innhold

The moon is a harsh mistress


Harvey

Anbefalte innlegg

Vet noen av dere hvilke artister som har en låt med denne tittelen?

Jeg leter etter en jazzinspirert, litt "dempet" versjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

du tenker ikke på Radka Toneff (vokal)? ellers kommer jeg bare på å ha hørt den med pat metheny og charlie haden (instrumental). sikkert flere som har gjort den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå heter jeg ikke Milo - men jeg har lest boken, og ganske mye annet av Robert Heinlein, som er en god forfatter hvis du ser bort fra at han er en skikkelig sosial-darwinist.

Boken handler om en revolusjon på månen, ledet av en "tenkende" datamaskin. Kategori: Science Fiction.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"The moon is a harsh mistress" er en prisbelønnet science fiction- klassiker som foregår på månen, som er kolonisert. En fyr blir satt til å reparere månens administrative datamaskin, som på egen hånd har utviklet en slags rudimentær sans for humor, og betalt en vaktmester en lønn som er rundt tredve siffer for høy. Ting og tang skjer, og datamaskinens selvbevissthet øker, og den blir sentral i et slags opprør som skjer på månen. Det er en stund siden jeg leste den, men opprøret er rettferdig nok, og det blir en slags håndfast konflikt mellom menneskene som bor på månen og menneskene som bor på jorden. Boken er ganske guttete, men den er faktisk ikke så tåpelig som min beskrivelse her kan tyde på.

Milo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skikkelig sosial-darwinist

Nah, jeg ville heller si beinhard liberalist. Liberterianer. "Rasjonell anarkist", for å bruke Heinleins egne ord i "The moon ...". Synes faktisk Heinlein har en for humanistisk innstilling til å skulle fortjene betegnelsen sosial-darwinist.

God bok uansett.

Og så koser jeg meg alltid med "Stranger in a strange land", mens vi er inne på Heinlein...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm..........blir visst en Heinlein-tråd, dette her.

Heinlein er også beskyldt for å være veldig mannssjåvinistisk. Det er han etter min mening ikke. I første omgang blir en riktignok noe slått over hvor vanvittig seksuellt aggressive hans kvinnelige karakterer er, og hvor gøy det er å være mann i hans bøker. Dog......hvis en leser ham litt nærmere, vil en se at det som regel er kvinnene i hans bøker som har vett, og at de så absolutt ikke er underlagt mennene på noe som helst vis, snarere at de faktisk er de som styrer plottet og handlingene og at de ofte er dem som representerer fornuften.

Jeg vil også gå ganske langt i å hevde at han er ganske sosial-darwinistisk. Dog skal en ha i bakhodet at han var en ironiker av rang. Da jeg leste i en biografi om han at han hadde vært politisk, trodde jeg automatisk at han var republikaner, hvis politiske ståsted var bare et par hakk til venstre for Gjenghis Kahn. Stor var min overraskelse da jeg på neste side så at han var demokrat. Jeg har lest en del av hans essays, der han blandt annet forteller om sine veldig mange reiser. Han lovpriser i en artikkel det skandinaviske velferdssystemet, der de svake blir ivaretatt i langt høyere grad enn det en skulle tro han brydde seg om, når en leser hans romaner.

Selv er jeg meget glad i hans "Stranger in a strange land", men jeg må si jeg holder en knapp på hans bok "Job" som det ypperste av det ypperste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glamourgirl
Tar jeg feil når jeg tror Sting har denne låta?

Ja, eller nei, jeg tenkte også på Sting, men "moon over Bourbon Street" var låte jeg tenkte på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første omgang blir en riktignok noe slått over hvor vanvittig seksuellt aggressive hans kvinnelige karakterer er, og hvor gøy det er å være mann i hans bøker.

Joda, men jeg vil nå si at det er mer typisk en mann som skriver om sin "drømmekvinne" enn at han er mannssjåvenistisk. At Heinlein ikke helt har skjønt hvordan kvinner tenker, eller hvordan det er å få og oppdra barn kommer jo helt klart frem i bøkene hans. Men han skriver bøker for gutter, så noe annet er vel ikke å vente.

"Stranger in a strange land" er en flott bok, men min favoritt (sammen med "Friday", som nok er litt mer "jentete") er faktisk "The Moon is a harsh mistress".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Moonchild -ikke innlogget
men Starship troopers synes jeg er ille...........

Men boka gaar filmen en hoy gang! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel

filmen er til å se, men ikke så veldig mye mer. :roll: Synes ikke du at Terry Gilliam bør lage film av "Job", "Time enough for love" og "The cat who walks through walls"??

Jeg hadde grenet mine modige tårer av glede hvis så hadde skjedd.....................

Milo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror at veldig mange av bøkene til Heinlein kunne blitt morsomme sci-fi filmer. "Time enough for love" hadde nok passet bedre som en tv-serie, da den er litt for opphakket med litt for mange enkelthistorier til å få plass i en film. Dessuten ville nok en del av "den frivillige incesten" blitt litt for sterk kost for mange (også for meg - jeg prøver å overse den, men syns allikevel det blir noe helt feil med den, selv om handlingen foregår i "fremtiden"). "Methusaleths children", derimot, den hadde helt klart gjort seg på lerretet!

Både "The cat who walks through walls" og "Job" hadde jeg rast avgårde for å se umiddelbart. Dessuten holder jeg fortsatt en knapp på "Friday" som jeg tror hadde blitt en utrolig bra action film! (Kanskje tom. Paul Verhoeven hadde klart å lage en bra film ut av den - muligens...)

Ifht. hvem som burde lage den - Terry Gilliam ville kanskje kunne klart det bra (jeg likte IKKE "fear and loathing..." men digget "12 monkeys"). Jeg tror nok heller ikke Spielberg hadde gjort en dårlig jobb :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at den noe eksentriske seksualmoralen i "Time enough for love" ville ha blitt en meget kontroversiell pille å svelge - selv om den faktisk er frivillig, og selv om på en måte er nærmest logisk innenfor det universet som blir beskrevet..så er den nokså creepy å lese. Og, som du sier...den hadde vært bedre som serie enn som film.

Apropos Friday, og jentete bøker han har skrevet......har du lest den siste han skrev; "To sail beyond the sunset"? Du er jo ikke helt fri fra det incestuøse der heller da, i og med at det er moren til Lazarus som er hovepersonen der.........

Milo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

"To sail (...)" var faktisk den aller første Heinlein boken jeg leste, og var faktisk årsaken til at jeg kastet meg over alle Heinlein bøkene jeg fant. Den er helt klart ikke en av hans beste, og moralen er nok litt for skrudd for min smak, men jeg leste nok "Time enough for love" med et litt annet øye, enn jeg ville gjort hvis jeg ikke hadde lest "To sail (...)"

- selv om den faktisk er frivillig, og selv om på en måte er nærmest logisk innenfor det universet som blir beskrevet..så er den nokså creepy å lese.

Første gang jeg leste "To sail(...)" hadde jeg vel såvidt fylt 15 år. Årsaken til at jeg den gang ikke reagerte på seksualmoralen er nok fordi jeg var såpass ung at jeg ikke egentlig registrerte hvor "galt" det som ble fremstilt egentlig var. (Hadde foreldrene mine vært klar over hva deres tenåringsdatter faktisk satt og leste, hadde nok bøkene blitt låst inn og jeg hadde fått meg en lang moralpreken).

Som voken vil jeg si at historien om Howard-familien fortsatt er fascinerende lesning, men at jeg setter mye større pris på de andre, mer "politiske" bøkene hans. Av de andre bøkene hans er "The number of the beast" er forøvrig også en strålende "jentebok". Dessuten er en del av novellene hans ganske "jentete".

Mye av Heinleins tankegang beskrives jo bra i biografien hans "Grumbles from the grave", og det viktigste å huske på er jo at han skrev for å underholde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...