Gå til innhold

Hvordan forklarer ateister dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var for overivig på modereringen min, og ber så ydmykt om unnskyld for det. Har forsøkt å gjenskape tråden, men får ikke til alt. Beklager dette.

Sophie-Ann, mod

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig, men det er når vi begynner å berøre de historiske personene vi begynner å bevege oss i gråsonen hvor religion går over i sin sanne form: Politikk. Skal man henge ut alle historiske personer som har begått grusomheter med religion som bakteppe blir det en fulltidsjobb.

Olav den Hellige som slo ihjel eget folk og ble helgen er en stygg historie, på tross av at noen av lovene han innførte var av det gode.

Og Hitler "fant opp" Folkevogna og gjorde mye bra for industrireising i Tyskland. Og hva så?

Jeg for min del har de siste 30 åra eller så tenkt på Hellig-Olav som "Feite-Olav", brennevargen. Mordbrann var en av de verste forbrytelsene man kunne gjøre seg skyldig i på hans tid, og de som gjorde et, fikk navn av "Brennevarg". Veldig passende, og særlig på ham. At han også kom til å gjøre noe godt i sin regjeringstid, forandrer ikke på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Error Sapiens

Og Hitler "fant opp" Folkevogna og gjorde mye bra for industrireising i Tyskland. Og hva så?

Jeg for min del har de siste 30 åra eller så tenkt på Hellig-Olav som "Feite-Olav", brennevargen. Mordbrann var en av de verste forbrytelsene man kunne gjøre seg skyldig i på hans tid, og de som gjorde et, fikk navn av "Brennevarg". Veldig passende, og særlig på ham. At han også kom til å gjøre noe godt i sin regjeringstid, forandrer ikke på det.

Hvis du på noen punkt leste at jeg forsvarte ham, mistenker jeg at du leser det du vil for å enten kunne rette på utsagn eller for å diskutere for diskusjonen sin del.

At du sammenligner at Hitler tegnet kladden på det som kom til å bli Folkevognen med at Olav den Hellige , som Snorri Sturlasson skrev, innførte lover og straffer mot bla. voldtekt og overgrep på kvinner finner jeg litt skremmende, og ganske ekstremt.

Uansett. Jeg har ingen planer å starte en debatt med noen jeg er helt enig med, bare for debattens del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...