Gå til innhold

Hvordan forklarer ateister dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da tenker jeg spesielt på dem som ikke tror på Bibelen og legger alt på vitenskapen. :)

Gjentatte ganger har vi sett at Bibelske profetier har 'gått i oppfyllelse.'

Dette er beretninger som har blitt datert av vitenskapelige historikere til å ha blitt skrevet før begivenhetene finner sted, for så å bli oppfylt helt detaljert.

Et eksempel:

Dødehavsrullene ble funnet i 1947. Disse inneholder en avskrift av hele Jesajas bok (profeti) og er blitt datert til fra år 200 før Kristus. Altså er i hvert fall store deler skrevet lenge før Jesus kom til jorden.

I disse blir det beskrevet temmelig detaljert hvordan Jesus skulle lide og dø, blant annet at han skulle 'gi ryggen til dem som slo' og at han skulle bli naglet til en pæl.

I evangelieberetningene leser vi om at det var akkurat det som skjedde. Jesajas profeti blir oppfylt i detalj.

Men - hvis man ikke tror på Bibelen, har man ikke noen grunn til å tro at dette faktisk skjedde, det skjønner jeg.

Men verdslige, vitenskapelige kilder, viser faktisk at pisking ('vende ryggen til', han ble pisket og gjorde ikke motstand) og pælfesting var normalt på denne tiden. Og dette var det tydeligvis romerne (som hersket den tiden profetien skulle bli/ble oppfylt) som startet med.

Hvordan kunne Jesaja vite dette av seg selv 200 år i forveien, da dette overhodet ikke er normalt?

(Å bli naglet gjennom hender og føtter til en pæl er jo ganske detaljert og grotesk informasjon, og ikke noe man tilfeldigvis kommer på)

Dette er også kun et eksempel.

I tillegg vil jeg si at verdslige historieskrivere, blant annet Josefus og Tacitus, har bekreftet at Jesus faktisk var på jorden og at han døde på denne måten.

Hva tenker dere om dette?

Anonym poster: 22653fcc2b144e3579b728d7854296f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mer sannsynlig at noen har "kopiert" Jesaja enn at alt det i bibelen faktisk har skjedd (men jeg skal dermed ikke påstå at det er dette som er skjedd). Jeg bryr meg egentlig ikke, har ennå ikke skjedd noe for min del som gjør at jeg tror Gud eksisterer. Hvis han gjør det, så liker han å plage meg ekstremt godt hvertfall.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjentatte ganger har vi sett at Bibelske profetier har 'gått i oppfyllelse.'

Dette er beretninger som har blitt datert av vitenskapelige historikere til å ha blitt skrevet før begivenhetene finner sted, for så å bli oppfylt helt detaljert.

Det stemmer ikke.

Et eksempel:

Dødehavsrullene ble funnet i 1947. Disse inneholder en avskrift av hele Jesajas bok (profeti) og er blitt datert til fra år 200 før Kristus. Altså er i hvert fall store deler skrevet lenge før Jesus kom til jorden.

I disse blir det beskrevet temmelig detaljert hvordan Jesus skulle lide og dø, blant annet at han skulle 'gi ryggen til dem som slo' og at han skulle bli naglet til en pæl.

Her roter du noe forferdelig.

Dødehavsrullene ble skrevet mellom 200 år før, og 70 år etter kristus. Dessuten er "offerlam"-myten vanlig i mange religioner. At en religion først har gamle skrifter som plagierer denne myten fra andre religioner, for så å komme med nyere skrifter som påstår at det som ble beskrevet faktisk skjedde, er ikke noe bevis.

Det blir som å skrive en lapp der det står at en konkret hendelse skal finne sted, for så å påstå at hendelsen fant sted uten at det er noe bevis for det, og dermed påstå at lappen inneholdt et profeti som gikk i oppfyllelse.

Men verdslige, vitenskapelige kilder, viser faktisk at pisking ('vende ryggen til', han ble pisket og gjorde ikke motstand) og pælfesting var normalt på denne tiden. Og dette var det tydeligvis romerne (som hersket den tiden profetien skulle bli/ble oppfylt) som startet med.

Ja, pisking var normalt. Hva så? At man i ettertid skriver at en oppdiktet person ble pisket er ikke noe bevis.

(Å bli naglet gjennom hender og føtter til en pæl er jo ganske detaljert og grotesk informasjon, og ikke noe man tilfeldigvis kommer på)

Dette er også kun et eksempel.

Det er slik korsfesting foregikk.

I tillegg vil jeg si at verdslige historieskrivere, blant annet Josefus og Tacitus, har bekreftet at Jesus faktisk var på jorden og at han døde på denne måten.

Mange var på jorden og døde på denne måten. Det var tross alt en vanlig straffemetode.

Du er bare desperat, og driver med uærlig sirkelargumentasjon.

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så litt om korsfesting for litt siden og de var ganske drevne og hadde utstrakt kjennskap til anatomien i hender og føtter. De unngikk alle store blodkar, slik at offeret ikke skulle blø ihjel og dermed dø tidlig. Ergo; tror dette var en ganske så standard henrettelsesmetode, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så vagt og useriøst at jeg ikke helt ser hva som kan kommenteres seriøst her. Det eneste er kanske at både pisking og korsfesting også fant sted før Jesus angivelig levde, slik at det i seg selv ikke er bevis for at noen gud eksisterer hvis vi antar at det du påstår er historisk korrekt.

Det blir litt tåpelig hvis dette skal være noe stort motargument mot ateisme. Hvis alt bevis for guds eksistens er gamle greier som dette må jeg nesten konkludere med at han for lengst er død hvis han noensinne har eksistert.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Korsfestelse var allerede en gammel (og grufull) tradisjon da Dødehavsrullene ble skrevet, så den "profetien" legger jeg ingenting i. Og skal man først trekke fram profetier, så kan man like gjerne gå den andre veien: Det ble spådd at Jesus skulle være like lenge i graven som Jonas var i hvalfiskens buk. Noen hadde tydeligvis regnet feil, for Jonas oppholdt seg i hvalens slimete indre i tre dager og tre netter, mens Jesus angivelig gjenoppstod etter tre dager og to netter. Skal da det være et bevis på at kristendommen er feil?

Personlig kan jeg aldri tro på en slik gudsskikkelse som det de judaiske religionene forfekter. Men å redusere sin tro til vitenskapelige "beviser" og sannsynlighetsberegninger gjør troen temmelig ynkelig i mine øyne. Skal man først tro, skal man være sterk nok til å tro gjennom paradokset.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer ikke.

Her roter du noe forferdelig.

Dødehavsrullene ble skrevet mellom 200 år før, og 70 år etter kristus. Dessuten er "offerlam"-myten vanlig i mange religioner. At en religion først har gamle skrifter som plagierer denne myten fra andre religioner, for så å komme med nyere skrifter som påstår at det som ble beskrevet faktisk skjedde, er ikke noe bevis.

Det blir som å skrive en lapp der det står at en konkret hendelse skal finne sted, for så å påstå at hendelsen fant sted uten at det er noe bevis for det, og dermed påstå at lappen inneholdt et profeti som gikk i oppfyllelse.

Ja, pisking var normalt. Hva så? At man i ettertid skriver at en oppdiktet person ble pisket er ikke noe bevis.

Det er slik korsfesting foregikk.

Mange var på jorden og døde på denne måten. Det var tross alt en vanlig straffemetode.

Du er bare desperat, og driver med uærlig sirkelargumentasjon.

TS her.

Jeg ser at en del av dere har missforstått meg, eller automatisk tillagt meg dårlige motiver.

Jeg er verken desperat eller ute etter å provosere. Jeg er derimot nysgjerrig og vitebegjærlig, og i motsetning til veldig mange i denne verden, ønsker jeg ikke å gå gjennom livet uten å 'bry meg'. Jeg ønsker å finne ut av ting, også det som har med tro å gjøre- Og jeg synes Bibelen og spørsmål som det jeg reiser her, er ekstra spennende!

Desverre er jeg ingen professor, så det kan være jeg utrykker meg uklart på enkelte punkter, men jeg kan i hvert fall forsikre dere om at jeg er fullstendig ærlig, og at dette er fakta jeg har lett meg fram til selv og ønsker å finne ut mer om. Dessuten synes jeg det er spennende å se hva andre tenker om temaet.

Jeg synes det er synd at man ikke kan diskutere noe som har med religion eller overnaturlige ting å gjøre, uten at man skal behandle hverandre nedlatende eller komme med usmakelige kommentarer.

Uansett - for å starte med deg jeg har sitert over her.

Du sier at 'dette stemmer ikke.' Først forsto jeg ikke hva du mente, men nå ser jeg at jeg nok har ordlagt meg litt klønete. Det jeg mener er at det er vitenskapelig bevist når disse skriftene er skrevet. F.eks. at Dødehavsrullene er skrevet mellom 200 f.Kr og 70 e.Kr. Dette stemmer jo, det er du vel ikke uenig i?

Mens (i dette eksempelet) foregikk hendelsene det ble profetert om 200 år senere. (Altså hvis man regner fra år 200 f.Kr) Jeg mente ikke at dette var vitenskapelig bevist, det må man gjøre seg opp en mening om selv.

Forsto jeg deg rett i at det var dette du mente var feil?

Dette var uansett ikke poenget mitt. Det var hvordan Jesaja så mange år tidligere kunne vite at pælfesting/korsfesting ville bli normalt.

Dette ble ikke normalt før ca. 100 år før Jesu død.

(Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Korsfestelse)

Hvorfor sier du jeg roter?

Ja, det er slik korsfesting foregikk, men det kunne ikke Jesaja vite ;)

Korsfestelse var allerede en gammel (og grufull) tradisjon da Dødehavsrullene ble skrevet, så den "profetien" legger jeg ingenting i. Og skal man først trekke fram profetier, så kan man like gjerne gå den andre veien: Det ble spådd at Jesus skulle være like lenge i graven som Jonas var i hvalfiskens buk. Noen hadde tydeligvis regnet feil, for Jonas oppholdt seg i hvalens slimete indre i tre dager og tre netter, mens Jesus angivelig gjenoppstod etter tre dager og to netter. Skal da det være et bevis på at kristendommen er feil?

Personlig kan jeg aldri tro på en slik gudsskikkelse som det de judaiske religionene forfekter. Men å redusere sin tro til vitenskapelige "beviser" og sannsynlighetsberegninger gjør troen temmelig ynkelig i mine øyne. Skal man først tro, skal man være sterk nok til å tro gjennom paradokset.

Dette var et interessant innlegg!

Først - i hvert fall deler av Dødehavsrullene ble skrevet i år 200 f.Kr. På dette tidspunktet var ikke korsfestelse en gammel tradisjon. Dette ble først vanlig i det 1.århundre f:kr. (Se kilde over)

Hvis du har noen andre kilder, vil jeg gjerne se disse :)

Hvor står profetien om at Jesus skulle være like lenge i graven som Jonas i hvalens buk?

Jeg er enig i at troen må være tro i seg selv, ikke kun basert på vitenskap. Men for mennesker som lever i denne verden, er det vanskelig å komme til det punktet uten å finne et eller annet som 'beviser' noe for en selv først.

Og det tror jeg heller ikke man skal. Blind tro er ikke godt for noe.

Anonym poster: 22653fcc2b144e3579b728d7854296f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er den historiske nøyaktigheten i religiøse skrifter tvilsom slik at hele innlegget ditt er tvilsomt, men korsfestelse går uansett lenger tilbake enn 100 f.kr. Du kan ikke bruke Wikipedia (særlig den norske, som har en svært lav kvalitet) som kilde og samtidig utheve ordet «fakta». Det er ikke unaturlig at påståtte frelsere ville bli straffet offentlig på den måten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker tanken på at jesus ble gammel, ble pappa, hadde mye sex med maria magdalena, og lo slike overhysteriske religiøse rett opp i fleisen!

Var kul han hehe

Anonym poster: 47fe5ba7554c97122c9a85111e392605

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var et interessant innlegg!

Først - i hvert fall deler av Dødehavsrullene ble skrevet i år 200 f.Kr. På dette tidspunktet var ikke korsfestelse en gammel tradisjon. Dette ble først vanlig i det 1.århundre f:kr. (Se kilde over)

Hvis du har noen andre kilder, vil jeg gjerne se disse :)

Hvor står profetien om at Jesus skulle være like lenge i graven som Jonas i hvalens buk?

Jeg er enig i at troen må være tro i seg selv, ikke kun basert på vitenskap. Men for mennesker som lever i denne verden, er det vanskelig å komme til det punktet uten å finne et eller annet som 'beviser' noe for en selv først.

Og det tror jeg heller ikke man skal. Blind tro er ikke godt for noe.

Anonym poster: 22653fcc2b144e3579b728d7854296f4

Det finnes sikkert mange kilder, men her er iallfall en (som Ikke er Wiki):

http://ancienthistory.about.com/od/crucifixion/g/crucifixion.htm

Jeg er for trett til å finne Jonas-referansene nå, men profetien gjentas flere steder i Bibelen. Jeg skal sjekke mer i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er derimot nysgjerrig og vitebegjærlig, og i motsetning til veldig mange i denne verden, ønsker jeg ikke å gå gjennom livet uten å 'bry meg'. Jeg ønsker å finne ut av ting, også det som har med tro å gjøre- Og jeg synes Bibelen og spørsmål som det jeg reiser her, er ekstra spennende!

Hvis du er så nysgjerrig så er det bare å bruke en søkemotor, og du vil kunne finne ting som dette:

http://skepticsannot...proph/long.html

Desverre er jeg ingen professor, så det kan være jeg utrykker meg uklart på enkelte punkter, men jeg kan i hvert fall forsikre dere om at jeg er fullstendig ærlig, og at dette er fakta jeg har lett meg fram til selv og ønsker å finne ut mer om. Dessuten synes jeg det er spennende å se hva andre tenker om temaet.

Du har ikke funnet frem fakta, Du har gravd opp gammel propaganda som ikke holder vann.

Du sier at 'dette stemmer ikke.' Først forsto jeg ikke hva du mente, men nå ser jeg at jeg nok har ordlagt meg litt klønete. Det jeg mener er at det er vitenskapelig bevist når disse skriftene er skrevet. F.eks. at Dødehavsrullene er skrevet mellom 200 f.Kr og 70 e.Kr. Dette stemmer jo, det er du vel ikke uenig i?

Din påstand var 200 år før Kristus. Du visste ikke eller utelot det at de var skrevet over en periode til 70 år etter Kristus. Enten mangler du kunnskap, eller så utelater du bevisst informasjon som ikke støtter påstandene dine.

Dette var uansett ikke poenget mitt. Det var hvordan Jesaja så mange år tidligere kunne vite at pælfesting/korsfesting ville bli normalt.

Dette ble ikke normalt før ca. 100 år før Jesu død.

(Kilde: http://no.wikipedia....ki/Korsfestelse)

Hvorfor sier du jeg roter?

Det kunne han ikke forutse, og gjorde det heller aldri. Her er det ønstetenkning kombinert med retrofitting og sirkelargumentasjon du kommer med.

Selv muslimene har tilbakevist tullet du kommer med:

http://www.answering...m/isaiah_53.htm

Ja, det er slik korsfesting foregikk, men det kunne ikke Jesaja vite ;)

Da er vi tilbake til å skrive en lapp om at noe kommer til å skje for så å påstå uten bevis at det har skjedd. Skjerp deg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elyssa

[...]

Din påstand var 200 år før Kristus. Du visste ikke eller utelot det at de var skrevet over en periode til 70 år etter Kristus. Enten mangler du kunnskap, eller så utelater du bevisst informasjon som ikke støtter påstandene dine.

[...]

[...]

Disse inneholder en avskrift av hele Jesajas bok (profeti) og er blitt datert til fra år 200 før Kristus. Altså er i hvert fall store deler skrevet lenge før Jesus kom til jorden.

[...]

Kanskje du skulle lese innleggene før du kritiserer dem? :fy_fy:

(Jeg er ikke TS)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kjapt om Jonas’ "profeti" eller "tegn":

Den tydeligste referansen finnes i Matteus 12,40 der det står:

For likesom Jonas var tre dager og tre netter i fiskens buk, således skal Menneskesønnen være tre dager og tre netter i jordens skjød.

De tre dagene er i beste fall diskutable, og tre netter er i alle fall feil. Det samme tegnet nevnes også i Matteus 16,4 og Lukas 11,29.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødehavsrullene ble funnet i 1947. Disse inneholder en avskrift av hele Jesajas bok (profeti) og er blitt datert til fra år 200 før Kristus. Altså er i hvert fall store deler skrevet lenge før Jesus kom til jorden.

I disse blir det beskrevet temmelig detaljert hvordan Jesus skulle lide og dø, blant annet at han skulle 'gi ryggen til dem som slo' og at han skulle bli naglet til en pæl.

Det første du må gjøre i slike tilfeller er å sjekke om påstanden (om korset) stemmer, og det gjør den ikke. Du kan se hva som står her: http://dss.collections.imj.org.il/isaiah

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Facinerende med kristne som stadig hyler opp om at vitenskapen ikke har noe med deres tro å gjøre, men så fort vitenskapen finner noe som kanskje kan gi det minste halmstrå av håp til historien de tror på er den plutselig utrolig relevant likevel.

Lurer på om kristne ville trukket på skuldrene og påpekt at det var et spørsmål om TRO og ikke BEVIS dersom vitenskapsmenn postet nyheten om at de fant Jesus´ DNA - og det uten spor av at han hadde en far. "For meg handler det ikke om hva som er bevist og ikke bevist, jeg tror på en Gud og Bibelens skrifter, jeg trenger ikke bevis på om det er sant eller ikke sant"

Særlig!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korsfestelse var standard henrettelsesmetode i romerriket.

Korsfestelse var faktisk veldig populært over hele verden. Mye brukt i hele Asia.

Å spå at noen skulle dø på korset var IKKE noen genistrek. Det ville vært langt mer imponerende dersom de hadde spådd en annen dødsmåte. For la man seg ut med øvrigheta, så havnet man med stor sannsynlighet på korset, uansett om man var statsfiende, revolusjonær, eller en ganske vanlig kamelskjender.

Ang TS`s påstand henvisning til norsk wiki om korsfestelser, hvor det står at det var vanlig fra 100 f kr til 400 e kr, så kan jeg nevne at engelsk wiki gir helt andre tidsangivelser; De sier at det var vanlig allerede 600 f.kr, noe som stiller Dødehavsrullene i et ganske annet lys.

Forøvrig så ble han jo ikke naglet til en pæl, men til et kors, som er noe ganske annet.

Sjakk matt, troende!

Endret av Mann 42
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke bare religiøse skrifter som snakker om ting som skjer fremover i tid. Til og med JEG kan si at imorgen kommer samboeren min til å legge seg ganske ca kl. 00.

Neida, men seriøst, det er jo ganske mange som har gjort dette. Mayaene for eksempel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

TS: hva mener du med "å tro på bibelen". Det du ramser opp er jo helt standard beretninger som kunne stått i en hvilken som helst historisk kilde.

Kristendommer er et sett tanker og ideer som baserer seg på jødedommen, som igjen har klippet og limt fra bl.a Babylonske og egyptiske sagn og historier. Historiske ideologiske fenomener på lik linje med rasjonalisme, marxisme, liberalisme, humanetikk etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...