Gå til innhold

Aldersgrense


Vestmann

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har delt omsorg der mammen har hovedomsorgen, vi bor ikke i samme by så en av partene måtte ha en større omsorg ha fast skole osv.

Spørsmålet mitt er som følger: Er det omsorgsvikt dersom ditt barn ser på film som har høyere aldersgrense enn "anbefalt"? Du selv sitter sammen å ser med barna og vurdert den selv fra da du selv så den?

For gi eks: Harry Potter 4 har aldersgrense 12 år (tror jeg), ditt barn på 7 år har sett de 3 forrige filmen (som da har 7 års grense) og andre filmer i samme sjangere.

Grunnen jeg spør er at mammen har stoppet samværet pga en veldig lik situasjon og sier familievern og barnevern er informert om omsorgssvikt.

Da gikk påsken i vasken som barna har gledet seg til i lang tid.

Jeg innrømmer å ha sett filmen, men barna hadde ingen traumer eller vondt opplevelse. Det var det meste spennende og morsomt, det var først da moren greide finne utav det hun gikk bananas og plutselig ble alt bare svart.. barna var så redde og traumatiske... Her ville ikke engang barna hjem, men stor koste seg og hadde ingen signaler. Barna gir lett beskjed når det er noe gale og de vet jeg tar hensyn til alt.

Situasjonen er veldig ubehagelig for dette ble kaste stein i glasshus.

Kino sier at du kan gå med yngre folk enn aldersgrense tilsier, men da i følge med voksen (unntak er 18 års grense).

Videre er jo dette snakk om en film, er det nok til stopp samvær? Jeg har pratet med andre og vil jo tro at stoppe samvær må det ligge mye større markante grunner for som vold, fylle, stoff osv. Ikke en eventyr film 11-12 års grenser, en kjenner jo barna hvor grensen er. Hadde jeg vist barna ikke likte type film så hadde en jo aldri sett den heller.

Tenker vi oss tilbake til egen barndom, så er det nok flere film/TV/spill hendelser som hadde satt oss i den bås jeg er i nå. Jeg kan jo si lett at mine foreldre og beste foreldre hadde hatt omsorgssvikt, vel generelt voksne. For jeg har nok sett filmer og tv i alder høyere enn meg.

Skal et skilt par være annerledes, der den ene foreldre følger barnas 100 bud og en minste overtredelse blir slått ned. Eller er det heller vært foreldres vurdering som kommer først (selvsagt innenfor fornuften). Jeg ville ikke vært barn under de 100 bud, da må jo verden vært lukket om den blir beskyttet helt.

mvh

Deppa pappa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At et 7 år gammelt barn ser en 12 års grense film med pappaen sin ser jeg som helt uproblematisk. Omsorgsvikt? Herregud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville uansett ikke reagert om det var innenfor grensene for å gå på kino. 11 års grense er barn ned til 8 år i følge med voksne. Min 7 åring er litt pysete av seg og hadde antakelig ikke fått sett filmen av meg - men det er ikke snakk om omsorgssvikt heller en vurdering som forelderen må gjøre.



Anonymous poster hash: b8de6...13c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun sender melding til barnevernet så må hun sende melding på at hun lar barnet dra til deg som lar barnet se film over anbefalt aldersgrense, altså at hun utdøver "omsorgssvikt" fordi hun lot barnet være hos deg ;)

Barneverntjenesten bryr seg ikke om samværsforelder, det er bostedsforelders ansvar etter loven å sørge for at barnet har det bra under samvær. ;)

Men hun kommer ingen vei med den meldingen, ville ringt familievernskontoret tirsdag og sørget for å få raskt time til mekling. Har dere en dom på samvær fra før kan du ta saken direkte med politiet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ringt til familievernkontoret, og bedt om møte raskt. Det her er da bare tull.

Hva skal jeg da gjøre med at datteren min på 12 år, får se 18 års grense filmer borte hos andre. Anmelde de all til barnevernet.



Anonymous poster hash: eb50f...c0e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...