Gå til innhold

påskeegg fra foreldre eller påskeharen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvem får barna deres påskeegg av, og tror de på påskeharen? Om de tror på, hvor gamle er barna?

Anonymous poster hash: cb75f...6f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har bestandig hatt den tradisjonen at ungene legger tomme påskeegg på trappa langfredag kveld, og så kommer påskeharen og fyller og gjemmer dem i løpet av natta. Neste morgen er det ut og lete.

Her har de for lengst sluttet å tro på påskeharen (de er 10 og 14 år), men syns det er en koselig tradisjon, så vi gjør det fortsatt.

Jeg var ikke vant til denne skikken hjemmefra. Der var det mamma som fylte påskeeggene, og så fikk vi dem av henne påskeaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påskeharen? Hva for noe tull er nå det?

Anonymous poster hash: bbcc5...363

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har påskeharen aldri vært noe vi har trodd på, men foreldrene mine pleide å gjemme eggene i stuen, så måtte vi lete etter dem. Det var en hyggelig og morsom tradisjon.



Anonymous poster hash: aae6e...4df
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påskeharen? Hva for noe tull er nå det?

Anonymous poster hash: bbcc5...363

Ja fysj og fy for noe barnslig tull! :sinnatagg:

:ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt med gjemte egg.

Spesielt når man finner igjen et ensomt sjokolade-egg i midten av juni...

:fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk alltid påskeegg av tanten min. Lærte bare at det var en fin tradisjon i påska, ingen påskehare involvert her nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi visste vel alltid at det var mamma som fylte eggene, men vi måtte ut å lete. Noen ganger tok det timesvis, og det var virkelig enormt område å lete etter. Mamma varierte vanskelighetsgrad etter alder. Siden jeg var yngst lenge, hadde hun en lettere gjemmeplass til mitt egg. Storesøsteren min gav nesten ofte opp letingen, da mamma hadde funnet de lureste plassene å gjemme på. Nå er jeg for gammel for å få og lete etter påskeegg, men lillebroren min på 15 år skal få lete på søndag :danse:

Utrolig gøy tradisjon, men vi fikk aldri lete før 1.påskedag, slik at vi først fikk spise påskegodt i slutten av påsken.

Endret av lillsunshine
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er oppvokst med å leita etter påskeegg,men det var aalltid mamma som gøymde dei. Eldste hos oss blir 4 i år, og så langt har han berre fått godteri i eit påskeegg ved middagsbordet etter middag, i staden for i ei skål. Me vil nok innføra påskeeggjakt, men vil halda påskeharen utanfor. Men nå har me ikkje julenisse på julaftan heller, så å innføra ein påskehare blir endå fjernare for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentene her har lenge vært klar over at det er vi som er påskeharen:)

Vi har en tradisjon på at vi gjemmer påskeeggene og lager rebusløp. Når de våkner om morgenen påskeaften så finner de ei gåte på en papirlapp på senga si. De løser den og går videre til neste. Tilslutt så finner de eggene med snop i (i fjor var et egg i vaskemaskinen, og det andre på mørkloftet)..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Når vi var små var det heller ikke noe påskehare,men mange lagde små lapper med ledetråder som til slutt leda frem til påske egget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Missfixit

hi hi, guttene mine filosoferte seg frem til at haren er et pattedyr, og kan ikke legge egg...

Jeg gjemmer egg i hagen selv om de ikke helt har troen, for de syntes det er gøy med jakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror barna på påskeharen. De legger påskeeggene klare til påskeharen langfredag kveld, og påskeharen kommer og fyller dem opp i løpet av natta. Neste morgen er bare å lete (vi gjemmer dem ute/inne etter hvordan været er). Guttene mine er 6 og 4.



Anonymous poster hash: 73ed8...7ae
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her tror barna på påskeharen. De legger påskeeggene klare til påskeharen langfredag kveld, og påskeharen kommer og fyller dem opp i løpet av natta. Neste morgen er bare å lete (vi gjemmer dem ute/inne etter hvordan været er). Guttene mine er 6 og 4.

Anonymous poster hash: 73ed8...7ae

Er det greit å la løgn bli en del av oppdragelsen på denne måten?

Anonymous poster hash: bbcc5...363

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørild

Er det greit å la løgn bli en del av oppdragelsen på denne måten?

Anonymous poster hash: bbcc5...363

Like greit som å lyve om Jesus og julenissen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påskeharen kom alltid natt til påskeaften og fylte påskeeggene våre. Vi skjønte tidlig tegninga. Nå kommer vi alle hjem til påske, og jeg (32), min søster (28) og min bror (37) satte opp rimelig sure fjes i fjor når påskeharen hoppet over oss. Men i dag hadde påskeharen fyllt opp alle eggene igjen!

(Min mor lo av vår felles surmulereaksjon hele påsken i fjor og det ser ut til å være dagens samtaleemne at vi fortsatt er ungene til a' mor, så ikke reager som KG pleier å skrik om at vi utnytter dem for penger...).

Påskeharen for alle aldre! :D



Anonymous poster hash: 51bb7...663
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Påskeharen? Hva for noe tull er nå det?

Anonymous poster hash: bbcc5...363

Noe "kult" tenåringsmora har sett på amerikansk såpeopera som hun nå vil innføre i heimen, fordi i seriene blir barna så lykkelige av å finne gjemte egg. :nigo:

Anonymous poster hash: 0d6fe...55a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var lita var det alltid farmor som kom med påskeeggene. Etterhvert som vi ble eldre og samlingen med påskeegg ble større kom hun bare med innholdet, og så kunne vi velge selv hvilket egg vi ville ha det i.

Jeg hadde en venninne som fikk påskeegg gjemt av moren som sa det var påskeharen. De fikk et stort egg som alle barna måtte finne sammen og dele. En gang ble det gjemt i postkassa til naboen, og da hadde naboen funnet det og trodd det var til dem.



Anonymous poster hash: f3edc...9f4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like greit som å lyve om Jesus og julenissen.

Ja, men så ville jeg ikke dratt den slags løyner for barns mine heller. Man kan leke seg mye med fantasier uten å påstå at de er sånne.

Vi praktiserer julenisse, men vi selger dem ikke inn som ekte/sannhet.

Anonymous poster hash: 9dfdc...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...