Gå til innhold

Barnebarn som ikke ringer på døren - hva mener dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mamma er enke, og bor alene i et hus.

Hun har ofte besøk av venner og familie(avtalt på forhånd), men liker også å være alene.

Det som er slitsomt for mamma, er at de barnebarna hennes som bor i nærheten bare løper bort til bestemoren sin uten å si ifra.

De kommer busende inn til henne uten å ringe på, og om de ringer på så buser de inn.

Eller de går bak i hagen og overrasker mamma(bestemor).

Mamma syns dette er slitsomt, for hun trenger alenetid også.

Dette forstår ikke mine søsken som bor i nærheten med disse barnabarna.

Mamma elsker jo å være med barnabarna sine, men det er ikke alltid det passer, eller at hun orker.

Om de kommer uanmeldt, så ønsker hun de jo velkommen og varter opp, elller barnabarna hjelper mamma på ting.

Hva tenker dere?



Anonymous poster hash: df941...22d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jørild

Har hun gitt beskjed om at hun ikke ønsker at de skal komme uanmeldt? Dersom hun ikke har gjort det er jo det plassen å begynne, ingen av barna og barnabarna leser tankene hennes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om barna er små, så ville jeg ikke tatt det opp med ungene. Si det heller til foreldrene/søskene dine, at såpass langt bør de tenke. Bestemor er bare et menneske, og hun blir så klart sliten som alle andre.

Ta det opp med søskene dine.



Anonymous poster hash: 2551e...d8c
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette var sånn jeg hadde det som barn.

Plukke markblomst, klatre over gjerdet og banke på verandadøra for å gi de til bestemor. Eller gå hjem fra skolen, dytte en blomsterpotte bort til døra for å nå opp til ringeklokka - fordi jeg heller ville besøke henne enn å dra hjem.

Trist om hun skulle ha tenkt slik som du beskriver. :(

Unger går på skolen/barnehagen på dagtid og legger seg tidlig, så alenetid blir det alltids. Dessuten vokser de fort, og snart savner hun skitne småfingre som banker på vinduet for å hilse på.

Jeg syns helt ærlig dette er en ikke-sak, og jeg hadde følt meg beæret om jeg kunne ta del i barnebarnmylderet på denne måten når den tid kommer.

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som kan tenke så mye. Din mor må ta grep. Første steg er å innprente at det ringes til bestemor og avtales tid.

Dersom dette er (skikkelig og med alvor) formidlet uten virkning så tar hun neste steg: å være utilgjengelig. Da må hun si til sine barnebarn at "nei, nå skal bestemor ut med en venninne, men dere kan komme innom på vafler i morgen klokken 13" og så sende dem hjem. Viktig her å gi en ny tid og avtale så de ikke føler seg tilsidesatt.

Folk er vant til fra egen barndom at en "bestemor" var en gammel tulle som ikke hadde noe å gjøre og som alltid blir glad (som personen over her), men dagens bestemødre holder seg med party og elskere og jobb og det passer rett og slett sjelden å stikke innom noen i dagens samfunn (uten å forvente å få seg et sjokk av dimensjoner på kjøpet).



Anonymous poster hash: a17a0...884
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også en bestemor som nevnt over. Var aldri problem å komme uanmeldt...hun syns det var rart om vi var i nærheten og IKKE kom innom...men nå er jo det godt og vel 20 år siden også, så tidene har vel forandret seg...

Skjønner jo hun trenger tid for seg selv, det er da bare mennesklig det...men da er det ingen annen utvei enn å si i fra til dem det gjelder :)



Anonymous poster hash: b332e...0bf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har barnebarn og vil ikke ha de busene inn døra. Hva dersom farmor hadde heftig sex på sofaen?

Jeg har stilt opp for barn i alle år. Nå nyter jeg for første gang å ikke ha ansvar for andre. La meg få lov til4il det Jeg er eldre og trenger litt alenetid for å klare å jobbe videre. Jeg trenger også familien min.

Barnetv for mange år side. To hus tett i tett. 3 generasjoner. Her løste besteforeldrene det hele ved å tenne en lampe i et vindu. Da visste barnebarna at det ikke passet.

Skal 3 generasjoner bo veldig nært hverandre så må man bli enige om kjørereglene..

Anonymous poster hash: a95f0...edc

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette var sånn jeg hadde det som barn.

Plukke markblomst, klatre over gjerdet og banke på verandadøra for å gi de til bestemor. Eller gå hjem fra skolen, dytte en blomsterpotte bort til døra for å nå opp til ringeklokka - fordi jeg heller ville besøke henne enn å dra hjem.

Trist om hun skulle ha tenkt slik som du beskriver. :(

Unger går på skolen/barnehagen på dagtid og legger seg tidlig, så alenetid blir det alltids. Dessuten vokser de fort, og snart savner hun skitne småfingre som banker på vinduet for å hilse på.

Jeg syns helt ærlig dette er en ikke-sak, og jeg hadde følt meg beæret om jeg kunne ta del i barnebarnmylderet på denne måten når den tid kommer.

Kunne ikke blitt mer enig. Kjente barndomsminnene strømme på når jeg leste dette :)

TS: dette bør din mor ta opp med foreldrene til barna, ikke klage sin nød uten å engang ha gitt beskjed.

Ellers kan hun gjøre som min mormor, oppføre seg som en heks, tvinge ungene til å vaske og skrubbe hus hver gang hun er i nærheten, hive de i dusjen uten forvarsel osv, da holder ungene seg unna. Vi bodde 2hus unna mormor og gikk aldri i nærheten av døra hennes om vi ikke måtte for hun oppførte seg sånn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har barnebarn og vil ikke ha de busene inn døra. Hva dersom farmor hadde heftig sex på sofaen?

Jeg har stilt opp for barn i alle år. Nå nyter jeg for første gang å ikke ha ansvar for andre. La meg få lov til4il det Jeg er eldre og trenger litt alenetid for å klare å jobbe videre. Jeg trenger også familien min.

Barnetv for mange år side. To hus tett i tett. 3 generasjoner. Her løste besteforeldrene det hele ved å tenne en lampe i et vindu. Da visste barnebarna at det ikke passet.

Skal 3 generasjoner bo veldig nært hverandre så må man bli enige om kjørereglene..

Anonymous poster hash: a95f0...edc

Det husker jeg! Og det var jo en god ide. :)

Anonymous poster hash: df941...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har barnebarn og vil ikke ha de busene inn døra. Hva dersom farmor hadde heftig sex på sofaen?

Jeg har stilt opp for barn i alle år. Nå nyter jeg for første gang å ikke ha ansvar for andre. La meg få lov til4il det Jeg er eldre og trenger litt alenetid for å klare å jobbe videre. Jeg trenger også familien min.

Barnetv for mange år side. To hus tett i tett. 3 generasjoner. Her løste besteforeldrene det hele ved å tenne en lampe i et vindu. Da visste barnebarna at det ikke passet.

Skal 3 generasjoner bo veldig nært hverandre så må man bli enige om kjørereglene..

Anonymous poster hash: a95f0...edc

Kan ikke farmor ha heftig sex på soverommet slik som sivilisterte farmødre, og andre "dannede", gjør? Og på en tid på døgnet som er trygg for forstyrrelser? :)

Jeg syns besteforeldre bør være tilgjengelig for barnebarn når de ønsker det, og faktisk er det et privelegium at muligheten er til stede for at de faktisk kan gjøre slik. Både for unge og gamle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at en bestemor ikke alltid står der med åpne armer for sine barnebarn! Drømmen om bestemor er jo at hun alltid har et fang ledig, og ikke sitter alene i stua si og har alenetid.

Snakk med bestemor litt du, og hjelp henne å se hva som er det mest verdifulle i livet! Barnebarna vokser snart opp og da kommer de ikke til å besøke henne så ofte lenger, og da kommer hun til å savne dem...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke farmor ha heftig sex på soverommet slik som sivilisterte farmødre, og andre "dannede", gjør? Og på en tid på døgnet som er trygg for forstyrrelser? :)

Jeg syns besteforeldre bør være tilgjengelig for barnebarn når de ønsker det, og faktisk er det et privelegium at muligheten er til stede for at de faktisk kan gjøre slik. Både for unge og gamle.

Ærlig talt. Nå har jeg hatt sex på soverommet og etter at barn har lagt seg i uhorvelig mange år. Over 25 faktisk. La meg få nyte litt av det de unge nyter. Nemlig å ha sex der og da.

Jeg er da fortsatt tilgjengelig for barnebarn. Jeg stiller opp på besteforeldredag i barnehagen, jeg stiller opp på idrettsarrangementer og heier, jeg har de til overnatting en helg så foreldrene kan ha heftig sex på sofaen. om de ønsker, jeg låner de for en skogstur eller en tur i fjæra. Jeg henter de i barnehage og skole og har kvalitetstid med de.

Alt dette er til glede for alle parter, men det skal avtales.

Anonymous poster hash: a95f0...edc

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heihade

Synes ikke man skal blande inn sine egne erfaringer med at "min bestemor elsket det" når det står tydelig i HI at bestemoren er sliten av det. Noen har større behov for alenetid og klare planer enn andre har, og dette skal man respektere. Barna lider ikke av å få høre at de kan avtale med noen før de buser inn døra - de har heller bare godt av det. Hadde bestemoren det var snakk om elsket dette hadde jo saken vært annerledes, men nå er det ikke slik.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Kan ikke farmor ha heftig sex på soverommet slik som sivilisterte farmødre, og andre "dannede", gjør? Og på en tid på døgnet som er trygg for forstyrrelser? :)

Jeg syns besteforeldre bør være tilgjengelig for barnebarn når de ønsker det, og faktisk er det et privelegium at muligheten er til stede for at de faktisk kan gjøre slik. Både for unge og gamle.

Du mener altså at det er besteforeldres plikt til enhver tid å være tilgjengelig for barnebarn. Når skal man få anledning til å ha et liv for seg selv? Er du klar over at mange av dagens bestemødre er i arbeidslivet? Ikke alle er bollebakende, strikkende, sittende i gyngestolen, ventende på at barnebarna skal komme strømmende inn?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Whitestripes

Den dagen barnebarna ikke gidder komme innom bestemor lenger, så blir vel det galt og. Da er det plutselig ingen son bryr seg om stakkars henne som sitter der alene dag ut og dag inn.

Folk er så klart forskjellige, men jeg ville tatt i mot barnebarn med åpne armer hver gang de ville komme innom. Bare å håpe på at en får barnebarn en gang..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes jo bestemødre nedi 45-50 år og de er da både yrkesaktive og aktive på andre måter, kan da ikke regne med det alltid passer med besøk..



Anonymous poster hash: 2f8b2...844
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Eurodice

Den dagen barnebarna ikke gidder komme innom bestemor lenger, så blir vel det galt og. Da er det plutselig ingen son bryr seg om stakkars henne som sitter der alene dag ut og dag inn.

Folk er så klart forskjellige, men jeg ville tatt i mot barnebarn med åpne armer hver gang de ville komme innom. Bare å håpe på at en får barnebarn en gang..

Det er alt eller intet med deg, altså?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Whitestripes

Det er alt eller intet med deg, altså?

Jeg er nok et alt eller ingenting-menneske. Jeg har voksne barn som har et veldig nært og godt forhold til sine besteforeldre, og jeg vet at det ikke er noen selvfølge. I tenåra er det mange som ikke synes det er så spennende å besøke besteforeldre. Hvis man alltid er velkommen, er terskelen for å dra på besøk lavere. Det er selvfølgelig ikke alltid det passer, men for det meste synes besteforeldrene her at det er stas at barnebarna kommer på besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg er nok et alt eller ingenting-menneske. Jeg har voksne barn som har et veldig nært og godt forhold til sine besteforeldre, og jeg vet at det ikke er noen selvfølge. I tenåra er det mange som ikke synes det er så spennende å besøke besteforeldre. Hvis man alltid er velkommen, er terskelen for å dra på besøk lavere. Det er selvfølgelig ikke alltid det passer, men for det meste synes besteforeldrene her at det er stas at barnebarna kommer på besøk.

Både barn og barnebarn er velkommen hos meg og jeg hos dem, men vi må gjøre avtaler.

Avstander fra meg til dem er følgende:

Eldste barnebarn bor ca. 20 mil unna

De neste ca. 11 mil unna

Deretter ca. 7 mil

Videre ca. 2 mil

Den yngste bor i Nord-Norge, flytur ca. 1 1/2 time, deretter like lang tid til hjemmet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Whitestripes

Både barn og barnebarn er velkommen hos meg og jeg hos dem, men vi må gjøre avtaler.

Avstander fra meg til dem er følgende:

Eldste barnebarn bor ca. 20 mil unna

De neste ca. 11 mil unna

Deretter ca. 7 mil

Videre ca. 2 mil

Den yngste bor i Nord-Norge, flytur ca. 1 1/2 time, deretter like lang tid til hjemmet

Da er det jo uansett en forutsetning å gjøre avtaler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...