Gå til innhold

Språkreise. La 15-åring dra?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hadde nok allikevel ventet med å sende ungen til hun var 16, siden man går på videregående og er litt mer voksen enn på ungdomsskolen.

dette kan nok slå litt begge veier... Jeg var på språkreise da jeg var 15 - alkohol var helt uaktuelt for oss, noe vi ikke tenkte på i det hele tatt..

Da jeg gikk 1 året på videregående ble jeg introdusert for skolefester og eldre elever som hadde mulighet til å kjøpe for oss. Fikk smaken på alkohol og ville nok helt sikkert drukket hadde jeg vært på språkreise som 16 åring.. Da var jeg mer "ungdom" mens som 15 åring var jeg mer et "barn" som aldri skulle røyke/drikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Basert på mine erfaringer vil sommeren etter første året på videregående være for gammelt. Det er jo da ande normalt sett reiser på utveksling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Meg_*

Jeg reiste selv på språkreise til Malta i fjor (hadde nettopp fylt 15) og hadde det utrolig gøy. Vi fikk streng beskjed om hva som kom til å skje hvis vi ble tatt for å drikke alkohol eller f.eks sitte ved samme bord med noen som drakk. Hver kveld ble måtte vi puste på lederen, slik at hun skulle finne ut om vi hadde drukket. Etter en av tre uker hadde tilsammen seks studenter fra den norske gruppen blitt sendt hjem etter å ha drukket en shot (noen drakk mer). Det var mange fler enn de som ble tatt som drakk, men de hev innpå med både mc'en mat og løk chips for å kunne få vekk alkohol lukten. Det var i allefall slik at om du ble tatt for drikke, ble du sendt hjem neste morgen på egen regning, men dette kommer vel også ann på hvem du har som leder. Jeg lærte egentlig ingenting på skolen (hadde kurs 2+1, altså 10 dager med skole og en uke fri), da de ikke var så flinke på å få folk til å bli aktiv i timen. Må vel også nevne at vi bare hadde seks dager med skole og da var første og siste dag inkludert (du tok en test første dag for å finne ut hvilke nivå du hørte til og siste dagen fikk du diplom). Når det var skole måtte du være inne til 24.00, mens i helgen måtte du være inne til 01.30 eller 02.00. Jeg reiste for å lære engelsk og for å ha en opplevelse for resten av livet. Engelsken ble ikke særlig bedre, men det er en av de beste opplevelsene jeg har vært med på. Kan vel også nevne at jeg reiste alene, men til gjengjeld fikk jeg mange venner som jeg har kontakt med i dag.

Du må nesten se ann om du stoler nok på datteren din til å la henne reise, men jeg hadde det utrolig gøy uten alkohol, og reiser til Oxford nå i sommer på intensivkurs i en måned og til neste år reiser jeg til USA som utvekslingsstudent.

Kjenner forresten noen som reiste til england som sa at det var vanskelig å få tak i drikke pga. aldersgrensen (på Malta er det 16, men er du høy, krever de ikke leg.), men at de lærte mye på skolen.

PS: Beklager rotete innlegg og skrivefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Jeg har vært på Malta som reiseleder for EF, og reiser tilbake igjen i år. Vi hadde med oss en fantastisk gjeng med ungdommer, og det var veldig lite problemer med fyll og festing.

EF har de siste årene blitt veldig mye strengere, spesielt i de nordiske landene. Vi har full støtte fra Norge når det gjelder å sende hjem ungdommer som drikker, noe som gjør jobben vår veldig mye lettere. På Malta er forresten drikkereglene også blitt veldig mye strengere, og aldersgrensen er økt til 17.

Når jeg har snakket med ledere som har vært i England, så har nok disse en mer "seriøs" gruppe enn det vi har på Malta, spesielt gjelder dette Oxford.

Jeg tror alle på kurset mitt i fjor var skjønt enige om at de hadde en fantastisk tur, der de fikk oppleve mye, og fikk brukt det engelske språket en god del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro på språkreise med en venninne da jeg var 15. Vi dro til Oxford, det var utrolig gøy. Beste sommeren jeg har hatt.

Man blir veldig passet på, vi var ikke i nærheten av alkohol en eneste gang på den turen. Blir mindre festing der enn om de er hjemme sammen med venner om sommeren. Det er jo faktisk skole hver dag, og aktiviteter på ettermiddagene og helgene. Noe obligatorisk, og noe valgfritt. Vi dro blandt annet på tur til Bath og Stonehenge, og småting som cricketleksjoner, kanotur, ballspill, rebusløp, badetur osv.

Fikk utrolig mange nye venner, og det var kjempegøy å bo hos en familie i et annet land. Familiefaren i huset vi bodde i var som tatt rett ut av en Monty Python-sketsj :P

Det er innetid klokken 23, men en kveld fikk vi lov til å være ute til ett, mot at de hentet oss, og vi ikke tok bussen selv. Det var den kvelden den sjette Harry Potter-boka kom ut, så vi ville vente til etter tolv så vi kunne kjøpe den. Det var show og masse opplegg på en av de store bokhandlene der.

Det var noen av de eldre der som drakk, og ble sendt hjem på dagen.

Vi var der under terrorangrepene, så Londonturene våre ble litt amputerte, men vanligvis har STS to turer til London, om man er i Oxford.

Jeg synes at 15 er en bra alder egentlig, da er man ikke gammel nok til å synes at opplegget er teit, noe man vil om man er litt eldre. Det var en del yngre der og, men det blir litt for tidlig. Men så er jeg født sent på året, så det var sommeren etter tiende klasse. Venninnen min ble 16 mens vi var der.

Vi fikk liksom inntrykk av at festinga foregikk på Malta, mens i England var det litt mer seriøse ungdommer som dro. Men jeg aner ikke om det er riktig, det bare virket sånn.

Så, jeg syns du burde la dem dra. De blir utrolig passet på til alle døgnets tider.

Med mindre 15-åringen din pleier å ta av med fyll og festing hjemme, blir ikke det noe problem der heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernedryss
Min 15 årige datter har lyst til å dra på språkreise til England. Hvordan er egentlig disse reisene. Blir ungdommene "passet på" litt. Er det festing og alkohol? Hadde dere latt deres 15-åring dra (sammen med venninne). Kjenner at jeg er litt skeptisk..

Jeg har hørt om andre ungdommer som dro på språkreise til england og ikke ble spesiellt godt passet på. Selv dro jeg til USA, og ble alltid kjørt fra dør til dør. Ble kjørt til skolen og hentet hver dag. Ble også hentet senest 12 hvis jeg var ute på noe på kvelden. Har intrykk av at de England tok de bussen mer hit og dit og måtte klare seg selv, pluss at mangle fler er uheldige med familiene, da de kommer til familier med lite penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var på språkreise i London sist sommer, det var sommeren etter jeg var ferdig med 10. klasse. En fantastisk opplevelse!! :D

I ettertid har jeg tenkt at jeg kanskje hadde fått mer ut av den dersom jeg ventet en sommer, men samtidig har jeg fått brukt det jeg lærte sist sommer vanvittig mye siden da. Det var absolutt ikke noe drikkepress blant oss, og vi reiste med STS. Vi valge STS for de hadde over 50 år med erfaring, og virket veldig profesjonelle, sammenlignet med andre firmaer. Jeg tror at dersom jeg hadde ventet ett år med å reise, hadde jeg helt sikkert tenkt tanken på litt alkohol, for etter ett år på videregående, er det mange flere ungdommer som drikker, enn når de går ut av ungdomsskolen.

Jeg synes absolutt du skal la datteren din reise, hvis du mener du kan stole på henne, og tror at dette er noe hun vil, å at det ikke bare er for at venninnene skal. Det er masse av erfarigner som kommer godt med i videre utdanning, i alle fall hvis kurset blir tatt seriøst. :) Hun vil se mye nytt, og lære å bruke språket på en mer åpen måte, og ikke minst treffe masse nye mennesker og se hvordan en britisk hverdag kan være (i og med at de ikke har ferie på samme tid som oss)

En annen ting du må være obs på; elevene fra andre land tar ikke reglene like seriøst som vi gjør i Norge, kanskje fordi det blant annet er andre grenser for kjøp av tobakk i hjemlandet deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Trådstarter_*

Takk for mange svar og innspill. :)

Anbefaler dere å bo i vertsfamilie eller på "studentheim".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe
Min 15 årige datter har lyst til å dra på språkreise til England. Hvordan er egentlig disse reisene. Blir ungdommene "passet på" litt. Er det festing og alkohol? Hadde dere latt deres 15-åring dra (sammen med venninne). Kjenner at jeg er litt skeptisk..

Det kommer litt an på hva slags type 15-åring du har. Er hun fornuftig og kan stoles på i Norge, kan hun som regel det i utlandet også.

Jeg reiste også på språkreise som 15-åring sammen med en venninne. Vi bodde hos en vertsfamilie og gikk på språkkurs hver dag. I helgene og om kveldene hadde vi fri. Lærerne fulgte oss opp på skolen, og foreldrene i vertsfamilien fulgte oss opp om kveldene og i helgene: vi måtte alltid fortelle hvor vi skulle og når vi kom hjem. Vi holdt alltid avtalene unntatt én gang.

Vi drakk ikke alkohol og ingen av oss var røykere. Dessuten var det stadig fellesturer med hele klassen til andre byer i det aktuelle landet, og vertsfamilien tok oss også med på utflukter. Fritiden ble brukt til lekser, øve på språket, dra på diskotek, danse , se på gutter, shoppe og det var selvsagt spennende å bli kjent med gutter fra andre land i Europa...det ble flørting også, men aldri noe mer enn dans og kanskje litt klining.

Det er det beste mine foreldre kunne ha gjort for meg, man blir fulgt opp og er du en bekymret type personlighet kan du jo alltids holde kontakten med vertsfamilien for å høre hvordan det går. Alt i alt handler det om du kan ha tillit til din datter.

Hva sier din mann da? Har også han en mening og vurdering i forhold til sin datter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestdeluxe

Jeg må få legge til:

Jeg reiste med STS fra Oslo, og det er bare å skryte av de. Veldig profesjonelle, dyktige og hyggelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon
Takk for mange svar og innspill. :)

Anbefaler dere å bo i vertsfamilie eller på "studentheim".

Jeg som leder foretrekker å ha ungdommene jeg har med meg på studenthjem eller global village, rett og slett fordi det da er jeg som har alt ansvar, og det slipper å bli usikkerhet hvis vertsfamilien har sagt noe annet enn meg.

Når det er sagt, så tror jeg man lærer mye mer språk og kultur hvis man bor i en vertsfamilie enn det man gjør på global village der man bor på rom med andre nordmenn.

Så det blir nok litt avhengig av hva man ønsker å få ut av oppholdet. Imidlertid så tror jeg nok det er vanskeligere å komme inn i en familie, med mindre man er veldig åpen for at de kulturelle forskjellene kan være veldig store. Selv om man bare reiser til england.

Endret av Wolfmoon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

jeg er 16 år nå og var på språkreise i Malta ifjor, da var jeg 15. Jeg syns ikke vi ble så veldig godt tatt vare på egentlig. Var obligatorisk møte cirka 1 gang om dagen og det var det. Innetidene var kl 12 i hverdagene og halv 2 i helgene. Mye clubbing og fyll hver dag omtrent. Lærte mye engelsk da. Absolutt en opplevelse for livet og ville ikke byttet det bort. Men har hørt at på Malta er det mye mer festing enn f.eks steder som England og Frankrike. Reiste med EF foresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Reiste med STS for 22 år sidan til England, regelen var da at om vi blie tatt for drikking blei vi sendt heim. I den gruppa som eg og mi venninde reiste med var det drikking av øl daglig, dei dagane det ikkje var fast program. Vi skulle vere i hus klokka 23 hos vertsfamilia,men vi fekk egen nøkkel og tok siste buss tilbake til huset. Eine læraren (engelsk Ung student) forelska seg i venninda mi og var med oss ut og drakk. Da det var 5 dager igjen skulle vi skunde oss for å rekke bussen og eg snubla i fortauet og braut kragebeinet. Da nekta vi alle for at eg hadde drukke eit par halvlitere, så eg fekk bli tida ut. For hadde nokon sagt at eg hadde drukke så vart det fleire som måtte sendast heim og det var det ingen som ville,han læraren sa også at eg ikkje hadde smakt på ølet.Vi hadde 3 fine veker og at eg fekk kjøpe øl er meir en eg kan forstå, for eg såg ikkje ut til å være 18 ikkje dei 16 åra eg var heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Meg_*

Om hun vil oppleve kulturen anbefaler jeg vertsfamilie, men det er et utrolig godt samhold mellom studentene som bor på global village og studenthjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde i vertsfamilie da jeg var i London sist sommer. Det er klart man kan alltid være uheldig, men familiene er nøye plukket ut. Der vi bodde hadde ikke "moren" vår sertifikat, men hun tegnet kart til oss, så det gikk helt greit å finne frem, og hun betalte taxi for oss da det var nødvendig. I tillegg fikk vi telefonnummeret hennes, så hun var tilfeldig til en hver tid. Vi fikk tidspunkt vi måtte være inne på, så når vi var på utflukt sammen med alle de andre elevene, og lederene en kveld, ringte vi bare hjem til henne å sa vi ble sene, og det var selvfølgelig helt greit.

Jeg vil anbefale å bo i vertsfamile. Språket kommer mye mer inn på deg, ettersom du må snakke engelsk til et hvert måltid, og ellers hele tiden om det skulle være noe. Da vi hadde vært i vertsfamilien vår et par dagen kom to jenter fra Brazil. Og det var også veldig lærerikt.

I tillegg til at vi var flere turer til sentrum av London gjennom oppholdet, hadde vi også kjøpt en tilleggspakke, som gjorde at vi fikk være med til Oxford og Brighton på dagstur. Da fikk vi se enda to flotte steder av landet, noe som var kjemekjekt!! :D

Jeg anbefaler deg å gå inn på denne adressen. Her kan du lese mer om hva en uke med STS kan bestå av, og annet nyttig materiell ;) :

http://www.sts-education.no/norway/ls/start/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville ventet minst ett år. Jeg var selv på språkreise som 16-åring, og det gikk helt fint. Jeg drakk ikke, og tok mine forholdsregler. Men jeg så mange andre som fant på mye rart. Så jeg vil si det kommer an på ungdommen. Men 15-åringer syns jeg er vel unge å sende alene utenlands på noe som fort kan utarte seg. Og så ville jeg vært langt mer skeptisk til å sende dem til f.eks. Malta, der jeg var, sammenlignet med f.eks. England, som jeg innbiller meg er noe roligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest HannahBanan
Og hva er best: bo på studenthjem eller i vertsfamilie?

Jeg skal på språkreise nå i sommer, til Torquay i England. Jeg er selv 15 år og reiser med en venninne. Jeg reiser med STS og er fornøyd med det så langt. De følger bra opp før avreise. Venninnen min og jeg drar kun for språket og opplevelsen, og det gleder vi oss veldig til!

Når det kommer til hvor man skal bo, kommer det ann på personen. Vil man virkelig lære språket, bor man selvfølgelig hos en vertsfamilie. På den måten må man jo bruke språket hele tiden. Kommer man mer for opplevelsen, velger man studenthjem. Der er man med andre studenter hele tiden. Jeg har selv valgt vertsfamilie, for det synes jeg virker tryggest og lettest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Kate_*

Jeg er 16 år gammel, og drar på språkreise denne sommeren til Oxford. jeg reiser med STS og jeg gleder meg enormt! skriver gjerne et inlegg om hvordan det var når jeg kommer hjem;) reiser alene fordi pappa mener at jeg da vil lære meg bedre engelsk, enn hvis jeg hadde reist med en veninne. hadde egentlig planlagt å dra til malta med jentegjengen men de planene ble fort avbrutt for å si det sånn! så det er kanskje en idè at hun reiser alene?

turen min til oxford går om 3 dager, så det blir vel en liten update da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på STS språkreise 2 år på rad, første gang til isle of wight, England.

Jeg var da 16 år og reiste med 3 venninner. Vi hadde en fantastisk tur, men det var mye fyll. Ene venninnen klarte å havne på sykehus for pumping på dag nr 2, men vi fikk overtalt vertsfamilien til å holde munn så det gikk bra.

Vi så lite til vertsfamilien og fikk omtrent samme behandling som hundene i huset, men vi klaget ikke. En herlig, fantastisk og uforglemmelig sommer!

Året etter dro vi til Malta, samme lekse der, festing hver eneste dag, ingen som merket om vi ikke kom hjem en natt;)

Språkreiser ser jeg på som løsrive-seg-fra-foreldre-tur-og-være-100%-tenåring.

Vi har snakket om turene våre i ettertid og alle har bare gode minner, men ingen av oss hadde turt å sende egne barn på språkreiser

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Louise_*

jeg tror språkreisene har endret seg veldig de siste årene. i 80-90 årene var det mest festing o.l. men det virker som om regler osv. har blitt mye strengere nå. var på språkreise til ngland i fjord, og det var helt fantastisk. ingen fyll ingen festing, bare koselig og lærerikt. utrolig flott oplevelse jeg ikke ville vært foruten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...