Gå til innhold

Ufør flytte til utlandet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen uføre som har flyttet til utlandet?

Er det slik at man må betale et beløp for å fremdeles være medlem av folketrygden? Hvor mye er i såfall dette beløpet?

Og er det noen regler på hvor lenge man kan oppholde seg i utlandet?

Anonymous poster hash: 753fd...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen uføre som har flyttet til utlandet?

Er det slik at man må betale et beløp for å fremdeles være medlem av folketrygden? Hvor mye er i såfall dette beløpet?

Og er det noen regler på hvor lenge man kan oppholde seg i utlandet?

Anonymous poster hash: 753fd...355

Du kan flytte til utlandet. Men om du gjør det vil du ikke få trygd lenger, Ganske åpenbart er det ikke?

Anonymous poster hash: d63f8...fba

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje løse det ved å bo 7 mnd hjemme og 5 utenlands?



Anonymous poster hash: 1659d...ce4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan flytte til utlandet. Men om du gjør det vil du ikke få trygd lenger, Ganske åpenbart er det ikke?

Anonymous poster hash: d63f8...fba

TS

Om jeg får trygd eller ei under selve oppholdet i utlandet er egentlig ikke så viktig. Jeg flytter i såfall med mannen min som skal jobbe der og forsørge oss.

Det jeg lurer på er hvilke rettigheter man har når man kommer tilbake til Norge

Anonymous poster hash: 753fd...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mister du trygden blir det et herk å få den igjen. Om du kommer tilbake 12 år senere og prøver å få den tilbake igjen (som i, bli uføretrygdet på ny) så vil du oppdage at det er en enda større papirmølle nå enn sist du var her.

Du blir meldt ut av folketrygden hvis du ikke er i landet på over et år. Hvis du flytter tilbake igjen og blir medlem av folketrygden igjen så skal det enda mer til for å få ufør på ny.

Jeg ville ikke anbefalt det.

Ja, det finnes herremenn som drar til Pataya og lever på uføretrygd. Ikke å anbefale. Trygdekontoret gjør det de kan for å spore opp slike personer (og så ikke bare ta fra dem trygden deres men se til at de blir stevnet for et beløp som gjør dem til gjeldsslaver for livet).



Anonymous poster hash: 5f656...55b
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts

Men mener å ha lest at man kan betale for å fortsette å være medlem av folketrygden ?

Anonymous poster hash: 753fd...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strandet

I artikkelen som Kårky linket til, så står det et sted:

"Hvis du har minimum 20 års botid i Norge (etter fylte 16), får du uførepensjon selv om du ikke er medlem av folketrygden, noe som i praksis betyr at du kan ta med deg uførepensjonen ved flytting til utlandet."

Høres for meg nesten ut som om det da var fritt fram for å leve i utlandet med uførepensjon. Eller misforsto jeg noe der?

Endret av Strandet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I artikkelen som Kårky linket til, så står det et sted:

"Hvis du har minimum 20 års botid i Norge (etter fylte 16), får du uførepensjon selv om du ikke er medlem av folketrygden, noe som i praksis betyr at du kan ta med deg uførepensjonen ved flytting til utlandet."

Høres for meg nesten ut som om det da var fritt fram for å leve i utlandet med uførepensjon. Eller misforsto jeg noe der?

Nei du misforstod ikke. Det er helt rett det som står der, men da må man flytte innen eu eller eøs.

Anonymous poster hash: 9bc69...add

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan flytte til utlandet. Men om du gjør det vil du ikke få trygd lenger, Ganske åpenbart er det ikke?

Anonymous poster hash: d63f8...fba

Det kommer jo an på hvor man flytter.

Sakset fra linken en annen la ut her:

"Det er tre viktige unntak fra denne hovedregelen:

Kravet om medlemskap gjelder ikke hvis du flytter til et EU/EØS-land. EØS-avtalen gir deg rett til de samme ytelsene uavhengig av hvilket EU/EØS-land du bor i.

Hvis du har minimum 20 års botid i Norge (etter fylte 16), får du uførepensjon selv om du ikke er medlem av folketrygden, noe som i praksis betyr at du kan ta med deg uførepensjonen ved flytting til utlandet. "

Anonymous poster hash: fdbae...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tenkt nøye igjennom utflytting fra norge og norsk folketrygd. Reglene endres fra tid til annen, så her bør du kontakte nav utland tror jeg det heter.

Du må og ha dyre forsikringer på helse. EU kortet for helsehjelp er null verdt om du må på sykehus i europa.

Anonymous poster hash: 3e504...a79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tenkt nøye igjennom utflytting fra norge og norsk folketrygd. Reglene endres fra tid til annen, så her bør du kontakte nav utland tror jeg det heter.

Du må og ha dyre forsikringer på helse. EU kortet for helsehjelp er null verdt om du må på sykehus i europa.

Anonymous poster hash: 3e504...a79

Hva mener du? Jeg har vært innlagt på sykehus i både Østerrike, Nederland og Irland og aldri betalt et rødt øre.

Anonymous poster hash: fdbae...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tenkt nøye igjennom utflytting fra norge og norsk folketrygd. Reglene endres fra tid til annen, så her bør du kontakte nav utland tror jeg det heter.

Du må og ha dyre forsikringer på helse. EU kortet for helsehjelp er null verdt om du må på sykehus i europa.

Anonymous poster hash: 3e504...a79

Hæh? Jeg bor i et annet land i Europa, og har aldri betalt så mye som en eneste liten euro for helsetjenestene her.

Anonymous poster hash: 77d55...81d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hæh? Jeg bor i et annet land i Europa, og har aldri betalt så mye som en eneste liten euro for helsetjenestene her.

Anonymous poster hash: 77d55...81d

Tror det må være noen som har misforstått noe ja. Meg over, som heller aldri har betalt noe når jeg har bodd i forskjellige land i EU/EØS

Anonymous poster hash: fdbae...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter noen år skjønner vel de fleste at utlandet ikke er en dans på roser og da er ikke trygge Norges generøse trygdesystem så ille likevel... :smoke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å få med seg uføretrygden til utlandet, og EØS samarbeidet gjør også at du er sikret helsehjelp på lik linje med landets egne borgere i landet du bosetter deg i. Det betyr dog at du mister retten til fastlege, frikort og blåresept når du er vekke over et år og faller ut av systemet, du regnes også som emigrert fra Norge. Dvs at når du er på ferie her hjemme mens du egentlig bor i f.eks Spania, og det viser seg at du på sikt trenger utredning for f.eks hjertesykdom, så er det Spania og helsevesenet der som får ansvar for det. Dersom tilbudet i Spania er dårligere enn her hjemme, så er det likevel Spania du må forholde deg til, for det er der du bor og du er ikke medlem av folketrygden. Så livreddende behandling får du her, men langvarig og utredende behandling må tas der du bor. Mange som ikke vet eller tenker over dette, og får granatsjokk når de forstår hva de egentlig har begitt seg ut på.



Anonymous poster hash: c038d...efe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I mange land i alle fall innenfor eu må du betale skatt til begge land, og siden de ofte har problemer med å samarbeide kan du risikere en skattesmell som sender deg til baksiden av månen.



Anonymous poster hash: 21b4e...4f2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...