Gå til innhold

Den nye uføretrygden - og vi taperne.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du lest deg opp i dette? Dem vil da økte nivået på bostøtten. Så du trur dem øker brutto til alle uføre og lar bostøtte nivået så som før? Da får ingen bostøtte. Dem vil da automatisk justere det opp. Følg med.

Anonymous poster hash: de80f...96a

Ja, vi får håpe det. Men jeg tror de kommer til å komme opp med en eller annen form for overgangsordning der også, som på langt nær dekker opp for tapet.

Men jeg håper de tar til vettet og beholder ordningen slik det er i dag.

Anonymous poster hash: 1cdc9...0cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere på uføretrygd

Nå synker oljeprisen, krona synker i verdi og norsk økonomi blir mer usikker.

Hvis dette fortsetter og norsk økonomi går inn i skikkelige nedgangstider så kommer dette selvfølgelig til å gå utover dere uføre og andre med sugerøret plantet godt ned i statskassa

Jeg tror dere skal være litt takknemlige nå!



Anonymous poster hash: 830af...2d7
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hovedsak så vil endringen ikke få betydning for bostøttemottakere før vi tar i bruk skatteoppgjøret for 2015. Det gjør vi fra og med juli 2016. Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) skal legge fram et forslag for Stortinget til hvordan bostøttemottakere med trygd skal behandles etter 1. juli 2016.

Trur du kan roe ned. Og trur nok det ordner seg for dem som trenger bostøtten :)



Anonymous poster hash: de80f...96a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært greit om det for en gangs skyld var en ufør på kg som kunne innse hvor heldig de er som bor i Norge, men siden alt er så gale her, så står man som nordmann fritt til å bosette seg et annet sted i verden der det er bedre. Hvis det viser seg umulig fordi man da MÅ jobbe for å klare seg, så bruk heller kreativiteten til å leve billigere i hverdagen. Det skal være hardt på uføretrygd, det skal være nok til et minimum men heller ikke mer. Når folk her inne lager tråder om at de ikke vil jobbe fordi de tjener mer på trygd, så bekrefter det at uføre får for mye penger. God regjeringen strammer inn galskapen.

Anonymous poster hash: fc410...5db

hva vet du om at T

Ja, både halv skatt i desember og juni uten er tatt med. Nye tall er basert på skatteprosent nylig mottatt.

1600.- mindre pr måned netto - når det er delt på årets 12 måneder - så jeg er en av de uheldige. Som da i tillegg har høy gjeld.

Høy gjeld har jeg fordi da jeg ble syk og ikke lenger kunne jobbe - måtte jeg selge huset - med tap -( i bankkrisa) så all egenkapital forsvant.

Nytt billig hus i dag - men 100 % belånt.

Ingen ferie på 5 år - men skal jo ikke klage - "vi er jo heldige - vi som ligger samfunnet til byrde, og bør klare oss på et minimum"

Jeg vil bare gjerne klare å betale regningene mine fra måned til måned. Men kanske jeg forlanger for mye - jeg er jo tross alt uføretrygdet...ikke sant...????

Anonymous poster hash: 0e4c7...6bf

hvor mye får du imåneden da? 20.000 eller 12.000? Det er litt forskjell

Anonymous poster hash: e0d69...353

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjenner ikke til hvordan ordningen er hverken før eller i dag. Men man har vel justert det ned fordi politikerne osv mente det var for høyt i utgangspunktet. Det som er, er jo at om du hadde hatt 1600 kr mer i måneden i utgangspunktet og hadde fått det nedjustert ned til dagens nivå, ville du sansynligvis syntes det hadde vært like ulogisk. Gud vet hvor det nivået bør ligge hen, det vet iallfall ikke jeg. Men jeg antar at uføre i Norge ikke har hatt det så ille om man ser i forhold til andre land, uten at jeg har snøring.

Jeg sier ikke at vi har det så "ille" som uføretrygdet i Norge - jeg har vært fornøyd med dagens ordning. Jeg har hatt nok til å betale regninger. Ferie er uaktuelt, likeså andre "utskeielser" Men jeg har ikke klaget. Jeg har levd veldig nøkternt, og vært glad for å ha nok til regninger - ferdig med det.

Men å innføre nye regler som gjør at jeg får betraktelig mindre er ikke greit.

Man har fra før av et stramt budsjett, på ett eller annet vis skal jeg nok klare meg, men jeg spår at mage uføre nå må selge huset. Vent og se.

Og det er ikke greit å ta penger fra de som lite har fra før av. Tenk bare på barnefamiliene - hva har barna gjort for å fortjene dette??

Disse nye reformene er like lite gjennomtenkte som skolereformen og NAV reformen i sin tid.

Anonymous poster hash: 0e4c7...6bf

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dette er både trist og uforståelig. Jeg mister rundt 700 kr pr mnd. Det blir mange triste skjebner fremover nå . Om bostøtten forsvinner også så vet ikke jeg.

Ta fra de fattige og gi til de rike.



Anonymous poster hash: 43ef5...647
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere på uføretrygd

Nå synker oljeprisen, krona synker i verdi og norsk økonomi blir mer usikker.

Hvis dette fortsetter og norsk økonomi går inn i skikkelige nedgangstider så kommer dette selvfølgelig til å gå utover dere uføre og andre med sugerøret plantet godt ned i statskassa

Jeg tror dere skal være litt takknemlige nå!

Anonymous poster hash: 830af...2d7

Hvor er sugerøret ditt plassert? Kanskje du en dag får behov for velferdsgoder du også, om du ikke allerede har det. Ikke fremstill uføre som snyltere - det er stygt gjort og direkte feil.

Etter 30 år i arbeidslivet og hundretusener betalt i skatt, skal jeg stå som et fattiglem med lua i hånda og "være takknemlig" ???

Jeg har like stor rett som deg til å motta velferdsgoder som alle andre - deg inklusive.

Anonymous poster hash: 0e4c7...6bf

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere på uføretrygd

Nå synker oljeprisen, krona synker i verdi og norsk økonomi blir mer usikker.

Hvis dette fortsetter og norsk økonomi går inn i skikkelige nedgangstider så kommer dette selvfølgelig til å gå utover dere uføre og andre med sugerøret plantet godt ned i statskassa

Jeg tror dere skal være litt takknemlige nå!

Anonymous poster hash: 830af...2d7

Den dagen vil jeg bli dyrere for staten. For det er staten som arbeidsgiver som er skyld i min uførhet. Hadde gjerne heller saksøkt staten for min skade og fått betaling utfra det enn uførepensjon-/trygd.

Anonymous poster hash: 80b2a...03e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at vi har det så "ille" som uføretrygdet i Norge - jeg har vært fornøyd med dagens ordning. Jeg har hatt nok til å betale regninger. Ferie er uaktuelt, likeså andre "utskeielser" Men jeg har ikke klaget. Jeg har levd veldig nøkternt, og vært glad for å ha nok til regninger - ferdig med det.

Men å innføre nye regler som gjør at jeg får betraktelig mindre er ikke greit.

Man har fra før av et stramt budsjett, på ett eller annet vis skal jeg nok klare meg, men jeg spår at mage uføre nå må selge huset. Vent og se.

Og det er ikke greit å ta penger fra de som lite har fra før av. Tenk bare på barnefamiliene - hva har barna gjort for å fortjene dette??

Disse nye reformene er like lite gjennomtenkte som skolereformen og NAV reformen i sin tid.

Anonymous poster hash: 0e4c7...6bf

Det er jo stor forskjell på trygdede også. Noen får jo ikke mer enn 13000 kr i mnd å leve for, andre over det dobbelte. Så hvor fornøyd man er, kommer nok i aller høyeste grad an på hvor heldig eller uheldig man har vært med helsen og muligheten for å opparbeide seg nok poeng til å få en ok trygdeutbetaling i mnd.

Anonymous poster hash: 1cdc9...0cf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må vel si at visst du sier du har jobbet og slit i 30år og sier du har minst så syns jeg faktisk du burde skjerpe deg litt. Du har hatt et helt liv til og opparbeide deg en formue, eller spare penger osv. Om du har kastet bort pengene dine på vas, eller gjort masse dårlige valg så kan ikke folk eller staten ta skylden for dette. Derimot dem som blir syk i ung alder og ikke har noenting, men må leve på minstesats resten av livet. Det er faktisk noen jeg syns synd på. Men folk som har jobbet i mange år og har hatt et liv i arbeidslivet med store sjanser til og spare.. bygge seg en formue.

Vær litt gla for at du bor i norge og ikke skyld på at du ikke har spart, eller tatt riktige valg igjennom 30år med hardt arbeid. Sikkert mange unge her som er dau syke som skulle gjerne hatt den sjansen.

Anonymous poster hash: de80f...96a

Jeg har levd nøkternt hele mitt liv - da jeg ble syk, hadde jeg nettopp kjøpt ny bolig over takst. Før det ble jeg skilt - og dersom du ikke er klar over det - å skille seg er dyrt. I mitt tilfelle var eksen spilleavhengig og gjorde min gjeld sykt mye høyere, da han pantsatte felles bolig. Jeg pusset opp ny bolig for x hundre tusener, men fordi inntekten bortfalt pga sykdom måtte jeg selge - da boligmarkedet falt drastisk.

Så kom ikke her og sett deg til doms over meg når du ikke vet en dritt om realitetene.

En annen ting er at denne tråden ble opprettet for å diskutere de ny uføretrygdreglene - som gjelder OSS UFØRE _ OG IKKE DEG - så gå et annet sted med dine sure oppstøt - ditt TROLL!!!

Anonymous poster hash: 0e4c7...6bf

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere på uføretrygd

Nå synker oljeprisen, krona synker i verdi og norsk økonomi blir mer usikker.

Hvis dette fortsetter og norsk økonomi går inn i skikkelige nedgangstider så kommer dette selvfølgelig til å gå utover dere uføre og andre med sugerøret plantet godt ned i statskassa

Jeg tror dere skal være litt takknemlige nå!

Anonymous poster hash: 830af...2d7

Vet du hva. Siden jeg har vært så uheldig å vært syk lenge, får jeg lov til å bli minstetrygdet og sparer staten for penger, for mitt sugerør er så tynt så tynt.

Men hvis du heldiggrisen som har kunnet stå opp frisk hver dag å gå på jobb skulle falle ned fra din pidestall og bli syk og havne på trygd, ville sitte der og suge med et riktig så fett sugerør og tappe staten for mye mer penger. Så du vil da koste staten ganske så mye mer enn jeg gjør. Du belønnes for å ha vært frisk, jeg straffes for å ha vært syk.

Men for all del det finnes vel de som lever til de er hundre og brådauer og,

Anonymous poster hash: 1cdc9...0cf

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du for mye gjeld må du redusere denne gjelda. Eller er det skattebetalerne som skal sørge for at du har for mye i gjeld?

Satt sånn helt på spissen.

Kjenner flere uføretrygda som faktisk får 1000 kr MER etter nye reformen.



Anonymous poster hash: 1485e...8c9
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært greit om det for en gangs skyld var en ufør på kg som kunne innse hvor heldig de er som bor i Norge, men siden alt er så gale her, så står man som nordmann fritt til å bosette seg et annet sted i verden der det er bedre. Hvis det viser seg umulig fordi man da MÅ jobbe for å klare seg, så bruk heller kreativiteten til å leve billigere i hverdagen. Det skal være hardt på uføretrygd, det skal være nok til et minimum men heller ikke mer. Når folk her inne lager tråder om at de ikke vil jobbe fordi de tjener mer på trygd, så bekrefter det at uføre får for mye penger. God regjeringen strammer inn galskapen.

Anonymous poster hash: fc410...5db

Norge er ikke alltid så mye bedre enn alle andre land. Det finnes mye urettferdigheter her. Det største problemet i Norge er urettferdighet, mobbing, selvdiggere, baksnakking, skal være bedre enn alle andre, syting og klaging.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig synes jeg det er bra at regjeringen straffer late mennesker.



Anonymous poster hash: e154d...b66
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har levd nøkternt hele mitt liv - da jeg ble syk, hadde jeg nettopp kjøpt ny bolig over takst. Før det ble jeg skilt - og dersom du ikke er klar over det - å skille seg er dyrt. I mitt tilfelle var eksen spilleavhengig og gjorde min gjeld sykt mye høyere, da han pantsatte felles bolig. Jeg pusset opp ny bolig for x hundre tusener, men fordi inntekten bortfalt pga sykdom måtte jeg selge - da boligmarkedet falt drastisk.

Så kom ikke her og sett deg til doms over meg når du ikke vet en dritt om realitetene.

En annen ting er at denne tråden ble opprettet for å diskutere de ny uføretrygdreglene - som gjelder OSS UFØRE _ OG IKKE DEG - så gå et annet sted med dine sure oppstøt - ditt TROLL!!!

Anonymous poster hash: 0e4c7...6bf

Sikkert kjempe nøktern. Etter 30år så har du kun masse gjeld og skylder på alle andre for at du har gjeld. Det greit og skylde på andre :) Sikkert lettere.

Mange uføre som lever på 13.000kr i mnd.

Anonymous poster hash: de80f...96a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vært på ferie på fem år? Det er det mange av oss som jobber fulltid som hemmer ikke har vært.

Anonymous poster hash: 28575...68b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg klarer ikke helt å forholde meg til disse menneskene som mener jeg som ufør har et stort sugerør i statskassa, skal være så forbannet takknemlig for i det hele tatt få trygd osv.

Jeg har, som sagt hatt et visst beløp - som nå minker betraktelig - og det er ikke greit.

Det er ikke fordi det betyr en sydenferie mindre, en lekker kjole mindre etc.

DET ER FORDI JEG FÅR PROBLEMER MED Å BETALE REGNINGENE MINE!

Det er ikke greit, ikke idag, i 2014 - i Norge.

Alle dere som syns INGEN av oss uføre fortjener noe som helst - start en ny tråd - ligg unna denne. Vi har det tøft nok, vi trenger ikke flere sårende og stigmatiserende kommentarer fra dere som tror dere er så mye bedre enn oss.



Anonymous poster hash: 0e4c7...6bf
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper denne tråden får de som er i jobb og leser den til å tenke litt lenger framover enn til neste lønning. Hvis man f.eks. har vært i jobb i 30 år har man hatt veldig god mulighet til å legge seg opp litt penger, slik at ikke det blir spesielt hardt å gå på trygd. De framtidige uføre- og alderspensjonene kommer etter all sannsynlighet til å gi lavere kjøpekraft enn i dag, så egen sparing blir bare mer og mer nødvendig.



Anonymous poster hash: c3d30...3d6
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg det er bra at regjeringen straffer late mennesker.

Anonymous poster hash: e154d...b66

hvem sa noe om late mennesker????

Anonymous poster hash: e0d69...353

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest deg opp i dette? Dem vil da økte nivået på bostøtten. Så du trur dem øker brutto til alle uføre og lar bostøtte nivået så som før? Da får ingen bostøtte. Dem vil da automatisk justere det opp. Følg med. Anonymous poster hash: de80f...96a

Hva som skal skje med bostøtten er ikke bestemt, enda. Det har

ingen betydning før i juni etter skatteoppgjøret for 2015 er klart,

fordi nå brukes 2013 likningen for beregning av bostøtte.

To ting er utrolig når det gjelder uføretråder på KG, det ene er all skittkastingen, det andre er hvor lite de uføre har lest seg opp på lett tilgjengelig info knyttet til uførespørsmål.

Anonymous poster hash: f45a7...82a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...