Gå til innhold

Den nye uføretrygden - og vi taperne.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp fått vite hvor mye jeg skal skatte som ufør mht til den nye uføretrygden.

Jeg tilhører gruppen med mye gjeld - og får fra nyttår av 1600 kr mindre i måneden, jeg sliter fra før av som mange av oss uføre med dårlig økonomi ,og aner ikke hvordan jeg skal få dette til å gå ihop.

Skattebegrensingen opphører og dermed fordelene med det.

Forstår ikke hvorfor mange som meg som har lite fra før av, skal nå få enda mindre. I en såkalt overgangsperiode på tre år, vil regjeringen bruke i overkant av 600 millioner kroner, til å hjelpe de som rammes hardest av endringene. Så flott. De tar ca 20000 fra meg netto og erstatter det med ca 4000 - i fradrag på selvangivelsen. Det er det jeg får.

Etter tre år skal denne "fantastiske støtten" falle bort - da har man hatt nok tid til "venne seg til" mindre inntekt"

Heldigvis er sønnen min voksen, så det voldsomme kuttet i barnetillegget, rammer ikke meg, men det rammer tusenvis av foreldre med stram økonomi fra før av.

Regner med at det kommer til å komme sure oppstøt fra folk som hater oss uføretrygdede. Vel, jeg har slitt og jobbet i 30 år, betalt min skatt med glede, og skulle gladelig vært ute i full jobb igjen, men jeg klarer ikke.

Jeg kan ikke jobbe, i fjor prøvde jeg meg litt, og tjente 7000.- før jeg måtte kaste inn håndkleet.

Så så fint at vi skal bli oppmuntret til å jobbe, men hva med oss som IKKE KAN?

Og hvorfor skal de som er uføre med mest gjeld rammes hardest? Hvor er logikken?

Jeg er lei meg og fortvilet - noen andre i samme situasjon?


Anonymous poster hash: 0e4c7...6bf



Anonymous poster hash: 0e4c7...6bf
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde vært greit om det for en gangs skyld var en ufør på kg som kunne innse hvor heldig de er som bor i Norge, men siden alt er så gale her, så står man som nordmann fritt til å bosette seg et annet sted i verden der det er bedre. Hvis det viser seg umulig fordi man da MÅ jobbe for å klare seg, så bruk heller kreativiteten til å leve billigere i hverdagen. Det skal være hardt på uføretrygd, det skal være nok til et minimum men heller ikke mer. Når folk her inne lager tråder om at de ikke vil jobbe fordi de tjener mer på trygd, så bekrefter det at uføre får for mye penger. God regjeringen strammer inn galskapen.



Anonymous poster hash: fc410...5db
  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært greit om det for en gangs skyld var en ufør på kg som kunne innse hvor heldig de er som bor i Norge

Anonymous poster hash: fc410...5db

At man blir ufør betyr ikke at man våkner opp med boots på beina, norsk flagg på jakken, skinnet hode og går rundt og innbiller seg at Norge er verdens beste land å bo i.

Du er på feil forum, lille du.

Anonymous poster hash: 44d14...f8a

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der kom det første angrepet.

Ja, jeg er heldig som bor i Norge. Akkurat som du - som kan jobbe, og nyte godt av andre goder i dette landet , som f.eks gratis utdanning og gratis helsevesen.

Hvis du blir alvorlig syk og sengeliggende på sykehus, men klager på behandlingen av deg som pasient - er det da noen som forteller deg at du bør være glad du bor i Norge og slutte og klage???

Som sagt, jeg skulle veldig gjerne vært ute i full jobb, men kan ikke. Glem ikke at det er dyrt og bo og leve i Norge - du syns tydeligvis det SKAL være slik at man skal leve på er minimum som uføretrygdet. Hvorfor?

Skal man straffes ytterligere for å ha blitt så syk at man ikke kan jobbe lenger?

Om du havner på sykehus, skal du da kun ha tilgang på de mest nødvendigste medisiner?

Virker som om du og mange andre føler at vi uføre har brakt dette over oss selv, og har oss selv og takke.

La oss håpe du aldri kommer i samme situasjon - da tenker jeg pipen hadde fått en annen lyd.



Anonymous poster hash: 0e4c7...6bf
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at det ikke bare er uføre med gjeld som blir rammet. Jeg har ingen gjeld, men får allikevel nesten 2000 mindre å rutte med i måneden. Forstår ikke hvorfor det ble sagt at de fleste skulle komme omtrent likt ut. Alle jeg har snakket med kommer dårligere ut, selv de som er uten gjeld.



Anonymous poster hash: aa139...c66
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har sett og regnet på dette, har du tatt med i beregningen din at juni er helt fri for skatt, og at deswmber skal du betale 1/2 skatt? Samt gjort beregningen din med den nye forhøyede uføretrygden fra 1.1.15, og ikke med dagens tall og uførepensjon?

Anonymous poster hash: f45a7...82a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er for jævlig - det må komme noen reaksjoner på dette. Forstår ikke hvorfor dette kan iverksettes - virker som om alt er lite gjennomtenkt.

De som i dag har så lite at de trenger bostøtte - aner ikke hva som skjer heller - om de i det hele tatt får etter juni 2015.



Anonymous poster hash: 0e4c7...6bf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke gå inn og sjekke. Jeg bare holder pusten.



Anonymous poster hash: ca89c...3f7
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp fått vite hvor mye jeg skal skatte som ufør mht til den nye uføretrygden.

Jeg tilhører gruppen med mye gjeld - og får fra nyttår av 1600 kr mindre i måneden, jeg sliter fra før av som mange av oss uføre med dårlig økonomi ,og aner ikke hvordan jeg skal få dette til å gå ihop.

Skattebegrensingen opphører og dermed fordelene med det.

Forstår ikke hvorfor mange som meg som har lite fra før av, skal nå få enda mindre. I en såkalt overgangsperiode på tre år, vil regjeringen bruke i overkant av 600 millioner kroner, til å hjelpe de som rammes hardest av endringene. Så flott. De tar ca 20000 fra meg netto og erstatter det med ca 4000 - i fradrag på selvangivelsen. Det er det jeg får.

Etter tre år skal denne "fantastiske støtten" falle bort - da har man hatt nok tid til "venne seg til" mindre inntekt"

Heldigvis er sønnen min voksen, så det voldsomme kuttet i barnetillegget, rammer ikke meg, men det rammer tusenvis av foreldre med stram økonomi fra før av.

Regner med at det kommer til å komme sure oppstøt fra folk som hater oss uføretrygdede. Vel, jeg har slitt og jobbet i 30 år, betalt min skatt med glede, og skulle gladelig vært ute i full jobb igjen, men jeg klarer ikke.

Jeg kan ikke jobbe, i fjor prøvde jeg meg litt, og tjente 7000.- før jeg måtte kaste inn håndkleet.

Så så fint at vi skal bli oppmuntret til å jobbe, men hva med oss som IKKE KAN?

Og hvorfor skal de som er uføre med mest gjeld rammes hardest? Hvor er logikken?

Jeg er lei meg og fortvilet - noen andre i samme situasjon?

Anonymous poster hash: 0e4c7...6bf

Anonymous poster hash: 0e4c7...6bf

Jeg kan godt forstå at du synes dette er veldig kipt, men akkurat det med gjeld synes jeg er rett og rimelig at staten ikke finansierer, og det gjelder for alle, ikke bare uføre, hvorfor skal andre skattebetalere betale for noens (over)forbruk?

Anonymous poster hash: 21639...148

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har sett og regnet på dette, har du tatt med i beregningen din at juni er helt fri for skatt, og at deswmber skal du betale 1/2 skatt? Samt gjort beregningen din med den nye forhøyede uføretrygden fra 1.1.15, og ikke med dagens tall og uførepensjon?

Anonymous poster hash: f45a7...82a

Ja, både halv skatt i desember og juni uten er tatt med. Nye tall er basert på skatteprosent nylig mottatt.

1600.- mindre pr måned netto - når det er delt på årets 12 måneder - så jeg er en av de uheldige. Som da i tillegg har høy gjeld.

Høy gjeld har jeg fordi da jeg ble syk og ikke lenger kunne jobbe - måtte jeg selge huset - med tap -( i bankkrisa) så all egenkapital forsvant.

Nytt billig hus i dag - men 100 % belånt.

Ingen ferie på 5 år - men skal jo ikke klage - "vi er jo heldige - vi som ligger samfunnet til byrde, og bør klare oss på et minimum"

Jeg vil bare gjerne klare å betale regningene mine fra måned til måned. Men kanske jeg forlanger for mye - jeg er jo tross alt uføretrygdet...ikke sant...????

Anonymous poster hash: 0e4c7...6bf

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp fått vite hvor mye jeg skal skatte som ufør mht til den nye uføretrygden.

Jeg tilhører gruppen med mye gjeld - og får fra nyttår av 1600 kr mindre i måneden, jeg sliter fra før av som mange av oss uføre med dårlig økonomi ,og aner ikke hvordan jeg skal få dette til å gå ihop.

Skattebegrensingen opphører og dermed fordelene med det.

Forstår ikke hvorfor mange som meg som har lite fra før av, skal nå få enda mindre. I en såkalt overgangsperiode på tre år, vil regjeringen bruke i overkant av 600 millioner kroner, til å hjelpe de som rammes hardest av endringene. Så flott. De tar ca 20000 fra meg netto og erstatter det med ca 4000 - i fradrag på selvangivelsen. Det er det jeg får.

Etter tre år skal denne "fantastiske støtten" falle bort - da har man hatt nok tid til "venne seg til" mindre inntekt"

Heldigvis er sønnen min voksen, så det voldsomme kuttet i barnetillegget, rammer ikke meg, men det rammer tusenvis av foreldre med stram økonomi fra før av.

Regner med at det kommer til å komme sure oppstøt fra folk som hater oss uføretrygdede. Vel, jeg har slitt og jobbet i 30 år, betalt min skatt med glede, og skulle gladelig vært ute i full jobb igjen, men jeg klarer ikke.

Jeg kan ikke jobbe, i fjor prøvde jeg meg litt, og tjente 7000.- før jeg måtte kaste inn håndkleet.

Så så fint at vi skal bli oppmuntret til å jobbe, men hva med oss som IKKE KAN?

Og hvorfor skal de som er uføre med mest gjeld rammes hardest? Hvor er logikken?

Jeg er lei meg og fortvilet - noen andre i samme situasjon?

Anonymous poster hash: 0e4c7...6bf

Anonymous poster hash: 0e4c7...6bf

Er det mulig å søke bostøtte eller noe? og få redusert månedlige avdrag på gjelden?

(Er desverre ikke inne på regelene)

Anonymous poster hash: c9756...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt forstå at du synes dette er veldig kipt, men akkurat det med gjeld synes jeg er rett og rimelig at staten ikke finansierer, og det gjelder for alle, ikke bare uføre, hvorfor skal andre skattebetalere betale for noens (over)forbruk?

Anonymous poster hash: 21639...148

Det er ikke snakk om at staten skal inn å finansiere - men å få skattelette i forbindelse med dette. For meg betyr det at fradragsprosenten for lånegjeld er redusert fra 55 til 27 % nå.

Og i mitt tilfelle har det store konsekvenser.

Hvis du syns at det å eie en bolig til 500.000 pluss annen gjeld på 100.000 er overforbruk, vel, du om det. Det er faens så nøkternt allerede.

Anonymous poster hash: 0e4c7...6bf

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om de fleste komme mer eller mindre dårligere ut etter omleggingen.
Jeg forstår at den økte skatten på bi inntekt er mye høyere enn tidligere. Men den blir vel neppe på hele 35% når skatteoppgjøret kommer, forhåpentligvis vil du få tilbake penger, så skatteprosenten blir mindre alt i alt.
Men du skal jo leve inntil det også.
Det som er verre er at bostøtten faller bort for mange. Det de sitter igjen med i mnd etter omleggingen ser ut til å være mindre enn før, men fordi bostøtte beregnes ut i fra brutto og ikke netto inntekt, faller den bort.
Jeg trodde ikke det kom til å bli så store forandringer ved omleggingen, men der tok jeg feil. Mange som mister inntekt nå. :-(



Anonymous poster hash: 1cdc9...0cf
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det mulig å søke bostøtte eller noe? og få redusert månedlige avdrag på gjelden?

(Er desverre ikke inne på regelene)

Anonymous poster hash: c9756...231

Bostøtten faller jo bort for de fleste etter omleggingen. Den beregnes ut i fra brutto inntekt, ikke netto.

Og etter omleggingen har de trygdede fått høyere brutto inntekt, men like mye eller mindre i netto enn tidligere. Noe som betyr at bostøtten faller bort.

Enda en ting som gjøre de uføre fattigere.

Anonymous poster hash: 1cdc9...0cf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om at staten skal inn å finansiere - men å få skattelette i forbindelse med dette. For meg betyr det at fradragsprosenten for lånegjeld er redusert fra 55 til 27 % nå.

Dette er nettopp det; finansiering.

Anonymous poster hash: 21639...148

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å søke bostøtte eller noe? og få redusert månedlige avdrag på gjelden?

(Er desverre ikke inne på regelene)

Anonymous poster hash: c9756...231

For min del, har det heldigvis aldri blitt aktuelt med sosialstøtte eller bostøtte.

De stakkarene som har såpass lite pr idag at de mottar bostøtte - aner ikke om de vil fortsatt ha krav på dette etter juni 2015. For tenk: det er ikke engang blitt behandlet hva som skjer med bostøtte nå som bruttoinntekten til uføre går opp nå i januar pga den nye uføretrygden. Ingen som vet - om og hvis man fortsatt kan få.

Så fint å ikke ane hvordan inntektssiden vil bli i løpet av året. Og det med personer som i utgangspunktet har lite.

Anonymous poster hash: 0e4c7...6bf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bostøtten faller jo bort for de fleste etter omleggingen. Den beregnes ut i fra brutto inntekt, ikke netto.

Og etter omleggingen har de trygdede fått høyere brutto inntekt, men like mye eller mindre i netto enn tidligere. Noe som betyr at bostøtten faller bort.

Enda en ting som gjøre de uføre fattigere.

Anonymous poster hash: 1cdc9...0cf

Har du lest deg opp i dette? Dem vil da økte nivået på bostøtten. Så du trur dem øker brutto til alle uføre og lar bostøtte nivået så som før? Da får ingen bostøtte. Dem vil da automatisk justere det opp. Følg med.

Anonymous poster hash: de80f...96a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp fått vite hvor mye jeg skal skatte som ufør mht til den nye uføretrygden.

Jeg tilhører gruppen med mye gjeld - og får fra nyttår av 1600 kr mindre i måneden, jeg sliter fra før av som mange av oss uføre med dårlig økonomi ,og aner ikke hvordan jeg skal få dette til å gå ihop.

Skattebegrensingen opphører og dermed fordelene med det.

Forstår ikke hvorfor mange som meg som har lite fra før av, skal nå få enda mindre. I en såkalt overgangsperiode på tre år, vil regjeringen bruke i overkant av 600 millioner kroner, til å hjelpe de som rammes hardest av endringene. Så flott. De tar ca 20000 fra meg netto og erstatter det med ca 4000 - i fradrag på selvangivelsen. Det er det jeg får.

Etter tre år skal denne "fantastiske støtten" falle bort - da har man hatt nok tid til "venne seg til" mindre inntekt"

Heldigvis er sønnen min voksen, så det voldsomme kuttet i barnetillegget, rammer ikke meg, men det rammer tusenvis av foreldre med stram økonomi fra før av.

Regner med at det kommer til å komme sure oppstøt fra folk som hater oss uføretrygdede. Vel, jeg har slitt og jobbet i 30 år, betalt min skatt med glede, og skulle gladelig vært ute i full jobb igjen, men jeg klarer ikke.

Jeg kan ikke jobbe, i fjor prøvde jeg meg litt, og tjente 7000.- før jeg måtte kaste inn håndkleet.

Så så fint at vi skal bli oppmuntret til å jobbe, men hva med oss som IKKE KAN?

Og hvorfor skal de som er uføre med mest gjeld rammes hardest? Hvor er logikken?

Jeg er lei meg og fortvilet - noen andre i samme situasjon?

Anonymous poster hash: 0e4c7...6bf

Anonymous poster hash: 0e4c7...6bf

jeg kjenner ikke til hvordan ordningen er hverken før eller i dag. Men man har vel justert det ned fordi politikerne osv mente det var for høyt i utgangspunktet. Det som er, er jo at om du hadde hatt 1600 kr mer i måneden i utgangspunktet og hadde fått det nedjustert ned til dagens nivå, ville du sansynligvis syntes det hadde vært like ulogisk. Gud vet hvor det nivået bør ligge hen, det vet iallfall ikke jeg. Men jeg antar at uføre i Norge ikke har hatt det så ille om man ser i forhold til andre land, uten at jeg har snøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp fått vite hvor mye jeg skal skatte som ufør mht til den nye uføretrygden.

Jeg tilhører gruppen med mye gjeld - og får fra nyttår av 1600 kr mindre i måneden, jeg sliter fra før av som mange av oss uføre med dårlig økonomi ,og aner ikke hvordan jeg skal få dette til å gå ihop.

Skattebegrensingen opphører og dermed fordelene med det.

Forstår ikke hvorfor mange som meg som har lite fra før av, skal nå få enda mindre. I en såkalt overgangsperiode på tre år, vil regjeringen bruke i overkant av 600 millioner kroner, til å hjelpe de som rammes hardest av endringene. Så flott. De tar ca 20000 fra meg netto og erstatter det med ca 4000 - i fradrag på selvangivelsen. Det er det jeg får.

Etter tre år skal denne "fantastiske støtten" falle bort - da har man hatt nok tid til "venne seg til" mindre inntekt"

Heldigvis er sønnen min voksen, så det voldsomme kuttet i barnetillegget, rammer ikke meg, men det rammer tusenvis av foreldre med stram økonomi fra før av.

Regner med at det kommer til å komme sure oppstøt fra folk som hater oss uføretrygdede. Vel, jeg har slitt og jobbet i 30 år, betalt min skatt med glede, og skulle gladelig vært ute i full jobb igjen, men jeg klarer ikke.

Jeg kan ikke jobbe, i fjor prøvde jeg meg litt, og tjente 7000.- før jeg måtte kaste inn håndkleet.

Så så fint at vi skal bli oppmuntret til å jobbe, men hva med oss som IKKE KAN?

Og hvorfor skal de som er uføre med mest gjeld rammes hardest? Hvor er logikken?

Jeg er lei meg og fortvilet - noen andre i samme situasjon?

Anonymous poster hash: 0e4c7...6bf

Anonymous poster hash: 0e4c7...6bf

Jeg må vel si at visst du sier du har jobbet og slit i 30år og sier du har minst så syns jeg faktisk du burde skjerpe deg litt. Du har hatt et helt liv til og opparbeide deg en formue, eller spare penger osv. Om du har kastet bort pengene dine på vas, eller gjort masse dårlige valg så kan ikke folk eller staten ta skylden for dette. Derimot dem som blir syk i ung alder og ikke har noenting, men må leve på minstesats resten av livet. Det er faktisk noen jeg syns synd på. Men folk som har jobbet i mange år og har hatt et liv i arbeidslivet med store sjanser til og spare.. bygge seg en formue.

Vær litt gla for at du bor i norge og ikke skyld på at du ikke har spart, eller tatt riktige valg igjennom 30år med hardt arbeid. Sikkert mange unge her som er dau syke som skulle gjerne hatt den sjansen.

Anonymous poster hash: de80f...96a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at det ikke bare er uføre med gjeld som blir rammet. Jeg har ingen gjeld, men får allikevel nesten 2000 mindre å rutte med i måneden. Forstår ikke hvorfor det ble sagt at de fleste skulle komme omtrent likt ut. Alle jeg har snakket med kommer dårligere ut, selv de som er uten gjeld.

Anonymous poster hash: aa139...c66

Det hele er bare kjempetrist. Det sies at "bare" 20 prosent kommer dårligere ut. Skulle gjerne likt og sett disse tallene. Føler med deg - du er ikke alene. Har også snakket med andre uføre - samtlige kommer dårligere ut.

Anonymous poster hash: 0e4c7...6bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...