Gå til innhold

Gjeld jeg aldri kommer til å bli ferdig med likevel..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det finnes fortsatt postkontorer, ja...

Ok :)

Etter det jeg vet finnes det ingen postkontor lengre - kun PiB.

Sånn er det ihvertfall her jeg bor, eneste jeg ser!

Selv om man har post i butikk er det fortsatt mange som får posten levert i postkassa hjemme. Det er bare de som bor nært en butikk med postbokser som får posten sin der.

Anonymous poster hash: ef523...6fd

Ja, forsåvidt. Godt poeng! (Skal ikke spore av mer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har jeg skrevet ørten innlegg om hva jeg har gjort for å prøve å få meg en jobb... Og ja, noen søknader er blitt SENDT rundt, og andre er blitt levert personlig. Det lå liksom litt i det å "oppsøke bedrifter".

Vikarbyråene har tatt meg inn til samtaler og sier de skal hjelpe meg å finne passende arbeid, men så hører jeg ikke noe mer fra de. Jeg sjekker likevel jobbene de legger ut, men poenget med å være registret i byrået, er jo at de kan anbefale meg eller informere meg om jobber FØR de blir lagt ut å før det blir mange andre om beinet.

Når jeg derimot får en utdanning, i ett yrke jeg ofte ser de søker folk i, her, så ser jeg ikke noe hinder for å få jobb. Helt ærlig, vet jeg ikke helt hva man tjener på å f.eks være helsesekretær i mnd, men jeg tippet max. 18.000, men det kan jo bli mer, hva vet jeg.

Jeg regner uansett med at det ikke er det dårligste betalte yrket i dette landet.

I tillegg har jeg bartender-erfaring, så det er også en mulighet der annenhver helg.

TS

Anonymous poster hash: 086af...2a7

Av ren nysgjerrighet.

Du utdanner til helsesekretær og vil bruke 4 år på det? Dette er en VGS utdanning så du går ikke på høyskolen, men tar fag som privatist? Om du vil jobbe innenfor helse så har du vurdert noe sånt som sykepleier eller vernepleier?

Har du bartender-erfaring så søk bartender-jobber. :) Litt ekstra i måneden er bedre enn ingenting!

Endret av Phoenix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du familie/venner som kan passe barnet ditt i helgene? Da kunne du ha tatt nattevakter ved sykehjem. Dette er det gode penger i.



Anonymous poster hash: a921f...18c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av ren nysgjerrighet.

Du utdanner til helsesekretær og vil bruke 4 år på det? Dette er en VGS utdanning så du går ikke på høyskolen, men tar fag som privatist? Om du vil jobbe innenfor helse så har du vurdert noe sånt som sykepleier eller vernepleier?

Har du bartender-erfaring så søk bartender-jobber. :) Litt ekstra i måneden er bedre enn ingenting!

Jeg har en mulig bartender-jobb på hånda nå, men som sagt; det blir ikke "ekstra penger i måneden".

Nav regner de pengene jeg tjener der, som nåværende inntekt og skal brukes nå, sånn at Nav slipper å utbetale så mye hver måned. Jeg får altså ikke lov til å betale gjeld så lenge jeg går på Nav.

Jeg får penger av Lånekassa hver måned også, men de går også rett inn i budsjettet nå, istedet for at jeg kunne spart de til å betale tilbake Lånekassa etter endt utdanning.

Dette er ett 3-årig studie, men jeg har to fag jeg må ta opp fra videregående også, før jeg kan bli autorisert å få jobb som f.eks helsesekretær. Dette hadde tatt like lang tid uansett hvilken retning jeg hadde valgt :)

TS

Anonymous poster hash: 086af...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mulig bartender-jobb på hånda nå, men som sagt; det blir ikke "ekstra penger i måneden".

Nav regner de pengene jeg tjener der, som nåværende inntekt og skal brukes nå, sånn at Nav slipper å utbetale så mye hver måned. Jeg får altså ikke lov til å betale gjeld så lenge jeg går på Nav.

Jeg får penger av Lånekassa hver måned også, men de går også rett inn i budsjettet nå, istedet for at jeg kunne spart de til å betale tilbake Lånekassa etter endt utdanning.

Dette er ett 3-årig studie, men jeg har to fag jeg må ta opp fra videregående også, før jeg kan bli autorisert å få jobb som f.eks helsesekretær. Dette hadde tatt like lang tid uansett hvilken retning jeg hadde valgt :)

TS

Anonymous poster hash: 086af...2a7

Nei, det var ikke det jeg mente med ekstra penger i måneden, men ok? Du får penger av NAV, og. Du får ikke lov til å betale gjeld så lenge du har sosialstønad (sosialkontoret gir ikke penger til nedbetaling av gjeld), men om du har AAP f.eks så kan du bruke pengene på hva du vil! ( Edit: Ser nå at det står i startinnlegget, bare meg som mistet akkurat den detaljen når jeg leste det) :)

Det vil uansett telle som positivt på veien videre til jobb, det lønner seg alltid å ha en liten jobb ved siden av studier. Litt jobb kan uansett hjelpe deg videre til å få en større jobb. Referanser er positivt. Du får erfaring fra kundebransjen og det kan hjelpe deg videre til å få en jobb i f.eks butikk.

3-årig studie? Så du begynner på scratch på VG1?

Endret av Phoenix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var ikke det jeg mente med ekstra penger i måneden, men ok? Du får penger av NAV, og. Du får ikke lov til å betale gjeld så lenge du har sosialstønad (sosialkontoret gir ikke penger til nedbetaling av gjeld), men om du har AAP f.eks så kan du bruke pengene på hva du vil! ( Edit: Ser nå at det står i startinnlegget, bare meg som mistet akkurat den detaljen når jeg leste det) :)

Det vil uansett telle som positivt på veien videre til jobb, det lønner seg alltid å ha en liten jobb ved siden av studier. Litt jobb kan uansett hjelpe deg videre til å få en større jobb. Referanser er positivt. Du får erfaring fra kundebransjen og det kan hjelpe deg videre til å få en jobb i f.eks butikk.

3-årig studie? Så du begynner på scratch på VG1?

Ja, det er klart. Det er lettere å få seg jobb når man har jobb, så en bartenderjobb skal man ikke kimse av, det er greit nok å ha på CV'en så man ser at man har gjort noe :)

Nå har jeg 1,5 års erfaring som baransvarlig fra tidligere også, uten at det har gitt meg noe fordeler i jobbsøk-prosessen.

Ja, jeg begynner på scratch, men slipper jo da unna allmennfagene, så vg1 tar jeg på ett halvt semester. Jeg gikk "mekken" når jeg gikk på vgs. for åtte år siden, og derfor må jeg ta alt på nytt nå..

TS

Anonymous poster hash: 086af...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du familie/venner som kan passe barnet ditt i helgene? Da kunne du ha tatt nattevakter ved sykehjem. Dette er det gode penger i.

Anonymous poster hash: a921f...18c

Nei, ingen familie som kan passe, bortsett fra barnefar. Men det er helt uaktuelt å gi barnefar ENDA mer samvær fordi at jeg skal gå å jobbe for å betale hans gjeld.. For det er sånn jeg ser det :)

TS

Anonymous poster hash: 086af...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg som syns det er rart at hun skal betale hele gjelda til eksen??

Det er hennes gjeld siden det står i hennes navn. Så hun må jo betale det.

At eksen skulle hatt baller og tatt ansvar for gjelda, er vi nok flere som synes.

Anonymous poster hash: fb760...583

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er så vanskelig arbeidsmarked der du bor, så er det kun en løsning, nemlig å flytte. De aller fleste steder er det ikke veldig vanskelig å få ufaglært jobb i dagligvare, omsorgssektoren eller barnehage. Du har ikke råd til å være kresen hverken på jobbtype eller bosted. Og husk at du kan ta erfaringsbasert fagbrev etter noen år i en bransje.



Anonymous poster hash: dce4b...4cd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er klart. Det er lettere å få seg jobb når man har jobb, så en bartenderjobb skal man ikke kimse av, det er greit nok å ha på CV'en så man ser at man har gjort noe :)

Nå har jeg 1,5 års erfaring som baransvarlig fra tidligere også, uten at det har gitt meg noe fordeler i jobbsøk-prosessen.

Ja, jeg begynner på scratch, men slipper jo da unna allmennfagene, så vg1 tar jeg på ett halvt semester. Jeg gikk "mekken" når jeg gikk på vgs. for åtte år siden, og derfor må jeg ta alt på nytt nå..

TS

Anonymous poster hash: 086af...2a7

Ja, men jobben som baransvarlig.. var det før eller etter du var hjemme med barn?

Ja ok. Du slipper unna de vanlige allmennfagene, men må studiefagene. Skjønner, skjønner. Lykke til med utdannelsen! Men hvorfor har du valgt en VGS utdanning og ikke høyskole? Om det er lov å spørre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ingen familie som kan passe, bortsett fra barnefar. Men det er helt uaktuelt å gi barnefar ENDA mer samvær fordi at jeg skal gå å jobbe for å betale hans gjeld.. For det er sånn jeg ser det :)

TS

Anonymous poster hash: 086af...2a7

Men går det å gi han mer ansvar fordi han er en god far?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er så vanskelig arbeidsmarked der du bor, så er det kun en løsning, nemlig å flytte. De aller fleste steder er det ikke veldig vanskelig å få ufaglært jobb i dagligvare, omsorgssektoren eller barnehage. Du har ikke råd til å være kresen hverken på jobbtype eller bosted. Og husk at du kan ta erfaringsbasert fagbrev etter noen år i en bransje.

Anonymous poster hash: dce4b...4cd

Jeg har ett snart 4 år gammelt barn, så jeg kan desverre ikke flytte. I tilfelle noen spør "hvorfordet?" så er det fordi at barnet er annenhver uke hos sin far, og at vi er nødt til å bo i samme kommune som barnehagen for at Nav skal kunne hjelpe til med barnehageutgiftene. Hadde jeg vært alenemor og barnet vært hos sin far annenhver helg el. er det andre regler.

TS

Anonymous poster hash: 086af...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men jobben som baransvarlig.. var det før eller etter du var hjemme med barn?

Ja ok. Du slipper unna de vanlige allmennfagene, men må studiefagene. Skjønner, skjønner. Lykke til med utdannelsen! Men hvorfor har du valgt en VGS utdanning og ikke høyskole? Om det er lov å spørre. :)

Det var før jeg fikk barn.

Jeg hadde nok ikke kommet inn på høyskole nå uansett, må ta opp fag først og forbedre karakterer. Men takk :)

TS

Anonymous poster hash: 086af...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men går det å gi han mer ansvar fordi han er en god far?

Som tidligere nevnt, har jeg barnet annenhver uke. Noe jeg synes er alt for lite. Og jeg ofrer ikke annenhver helg i tillegg for å kunne jobbe. Jeg har egentlig mye tid til disposisjon, om jeg bare finner riktig jobb. Jeg kan jo tross alt jobbe annenhver helg, hverdager, og kveld annenhver uke, jeg må bare ha tid til skoleoppgaver også.

TS

Anonymous poster hash: 086af...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis det er snakk om et firma som har påført seg gjelden hva med å varsle opphør så kan kreditorene evt dele det som er igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vis det er snakk om et firma som har påført seg gjelden hva med å varsle opphør så kan kreditorene evt dele det som er igjen?

Det der kan jeg ingenting med.. :)

Enkeltmannsforetaket opphørte i 2012. Pga. mangel på husleie i lokalet, ble eksen min bare nødt til å gå ut av lokalet innen en viss tid, og deretter tror jeg firmaet bare ble slettet fra brreg.no. Mulig jeg tar feil, men tror det var sånn det endte.

TS

Anonymous poster hash: 086af...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tidligere nevnt, har jeg barnet annenhver uke. Noe jeg synes er alt for lite. Og jeg ofrer ikke annenhver helg i tillegg for å kunne jobbe. Jeg har egentlig mye tid til disposisjon, om jeg bare finner riktig jobb. Jeg kan jo tross alt jobbe annenhver helg, hverdager, og kveld annenhver uke, jeg må bare ha tid til skoleoppgaver også.

TS

Anonymous poster hash: 086af...2a7

Nei, jeg skjønner egentlig det. Helgene er utrolige viktige, og det er deilig med den helgetiden. :)

Endret av Phoenix
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var før jeg fikk barn.

Jeg hadde nok ikke kommet inn på høyskole nå uansett, må ta opp fag først og forbedre karakterer. Men takk :)

TS

Anonymous poster hash: 086af...2a7

Da skjønner jeg på en måte at det ikke har hjulpet så mye.

Tja, ja, det spørs jo hva slags karakterer man har, hvor mange fag man må ta evt. ta opp osv. :) Hvis du ville brukt bare ett år så kan det vell lønne seg, kanskje? Men skal ikke spore av mer! :)

Endret av Phoenix
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt nattevakt/helg/kveld på alle bensinstasjoner her i området, men der kreves det også lignende erfaring eller at man har jobbet i en lignende salgsstilling, hvilket jeg da ikke har gjort.

TS

Anonymous poster hash: 086af...2a7

Veldig rart. Hvor bor du? Jeg fikk jobb på bensinstasjon uten erfaring da jeg var 17!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...