Gå til innhold

Hvor vanskelig kan orddeling være?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor i all verden er det så himla vanskelig å la være å dele ord i både to og tre deler når det ikke skal deles i det hele tatt?

Når et ord uttales i ett ord, hvorfor MÅ det på død og liv deles når det skrives?

Her inne er det ekstremt med disse feilene.

Hvorfor?



Anonymous poster hash: 71914...fb6
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det er fordi grammatikk ikke blir tatt så alvorlig på skolen lenger. I tillegg er det flere og flere som får dysleksi. Men ja, utrolig mye feil både på deling og enkelte ord. Som vist, visst, viste, visste, osv



Anonymous poster hash: ba87c...5f3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, synes det er kjempe teit.

(:fnise: Det heter egentlig særskriving av ord.)



Anonymous poster hash: 148f9...1d2
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, samme greia på facebook! Noen ganger må jeg virkelig ta meg i det for ikke å kommentere under når folk skriver: "Endelig barne fri. Vi skal virkelig kose oss med restaurant mat !" Skyt meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er fryktelig irriterende.

Spesielt på Facebook da jeg kan se hvem som har skrevet tingene. Hvorfor er 13-åringene i vennelista mi knallgod på både norsk og engelsk, mens 40-åringene ikke kan skrive en eneste setning uten sju skrivefeil på eget morsmål?

Og folk klager på denne generasjonen...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er 13-åringene i vennelista mi knallgod på både norsk og engelsk, mens 40-åringene ikke kan skrive en eneste setning uten sju skrivefeil på eget morsmål?

Det opplagte svaret er at det ikke har noe med kunnskap å gjøre, men holdninger.

Kanskje 40-åringene ikke tar seg selv like selvhøytidelig? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

As luck would have it så skrev p2s Håvard Nyhus et fint innlegg på Ytring for ikke så lenge siden om enkeltes holdninger til skrivefeil. Jeg synes han er inne på noe når han sier at dette har mye med klasseforakt å gjøre.

Jeg, derimot, synes han bommer med klasseforakt relatert til rettskrivning, siden vi har en mangeårig enhetstenkning i skoleverket her i landet og absolutt alle som har gått i norsk skole har gjort det med de samme forutsetningene (sett bort fra de med læringsvansker) for å lære en viss porsjon korrekt skrivning. Både barnehageassistenter og høyesterettsadvokater har fått tilgang til årevis med undervisning i korrekt norsk, og man kommer svært langt med det man lærer på de obligatoriske skoleårene selv om man ikke der lærer finesser som når man bruker stor bokstav etter kolon. Enhetsskolen er jo nettopp utjevnende der der en gang i tiden var et klasseskille i tilgang til skolegang. Vi kan - og jeg mener vi bør - i dag forvente god, om ikke perfekt, rettskrivning fra folk i alle samfunnslag, såfremt de ikke har læringsvansker. Klasseforakten kommer til uttrykk i å ikke forvente det, mener jeg, som i eksempelet hans med akademiker og snekker.

Anonymous poster hash: 7808c...ac8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden er det så himla vanskelig å la være å dele ord i både to og tre deler når det ikke skal deles i det hele tatt?

Når et ord uttales i ett ord, hvorfor MÅ det på død og liv deles når det skrives?

Her inne er det ekstremt med disse feilene.

Hvorfor?

Anonymous poster hash: 71914...fb6

Er det evt påvirkning fra engelsk?

Se også:

http://folk.uio.no/tfredvik/amo/

Anonymous poster hash: 26cb2...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det evt påvirkning fra engelsk?

Se også:

http://folk.uio.no/tfredvik/amo/

Anonymous poster hash: 26cb2...2e7

Nettopp: Anglifisering

Se linken over "Vi i AMO mener slik språkvandalisme bør bekjempes med alle lovlige midler, siden særskriving kan gjøre en tekst tung å lese, kan føre til misforståelser og er et skritt nærmere en enda sterkere anglifisering av språket vårt."

Anonymous poster hash: 26cb2...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, derimot, synes han bommer med klasseforakt relatert til rettskrivning, siden vi har en mangeårig enhetstenkning i skoleverket her i landet og absolutt alle som har gått i norsk skole har gjort det med de samme forutsetningene (sett bort fra de med læringsvansker) for å lære en viss porsjon korrekt skrivning. Både barnehageassistenter og høyesterettsadvokater har fått tilgang til årevis med undervisning i korrekt norsk, og man kommer svært langt med det man lærer på de obligatoriske skoleårene selv om man ikke der lærer finesser som når man bruker stor bokstav etter kolon. Enhetsskolen er jo nettopp utjevnende der der en gang i tiden var et klasseskille i tilgang til skolegang. Vi kan - og jeg mener vi bør - i dag forvente god, om ikke perfekt, rettskrivning fra folk i alle samfunnslag, såfremt de ikke har læringsvansker. Klasseforakten kommer til uttrykk i å ikke forvente det, mener jeg, som i eksempelet hans med akademiker og snekker.

Anonymous poster hash: 7808c...ac8

Deg om det. Jeg synes han er inne på noe vesentlig. Og jeg kan ikke se at du er innom hvorfor folk bør etterstrebe det dy mener er "god" rettskrivning heller. Annet enn at du mener at man bør kunne forvente at folk som har mottatt undervisning i norsk på skolen skriver riktig.

Det handler ikke om kunnskap om hvordan man skriver ordene riktig, men holdninger til det skrevne ord. Mange synes at det å bli tatt i skrivefeil er fryktelig pinlig, og vil derfor gå lang i å etterarbeide tekstene sine for å huke dem bort. Andre har et veldig avslappet forhold til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er vel å regne som litt språknazi og sliter virkelig med å holde rettefingeren borte når jeg leser særskrivingsfeil og andre opplagte feil på Facebook, eller andre nettsider.
Men jeg stusser veldig på opprinnelsen til dette med alle særskrivingsfeilene.

Min datter på 7 år, som knapt kan skrive i det hele tatt, er konsekvent med deling av alle ord.
Hun skrev nettopp ønskeliste og på den kunne leses både "morgen kåpe", "hage utstyr" og "øre dobber"...
Her er det neppe engelsk innflytelse som er synderen, heller ikke dårlig norskopplæring, så hvorfor skriver barn sammensatte ord oppdelt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi folk er dumme. Det gjenspeiler seg overalt, "oi, kanjeg bli gravid? Da skraper jeg bare ut fosteret som ikke er et barn".

Anonymous poster hash: 50b6b...8f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg er det flere og flere som får dysleksi.

Anonymous poster hash: ba87c...5f3

HVORFOR får flere og flere dysleksi?

Generelt er jeg lei av folk som ikke kan(?) forskjellen på hvilken/hvilke/hvilket og hvem når de er over 25 år. :rolleyes:

Anonymous poster hash: 6bbc2...87c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=878346

Denne tråden er et godt eksempel på masse orddelingsfeil og annet. Folk synes å ha problemer med et og ett, og spesielt da/når og å/og, og så stor forbokstav der det ikke skal være det. For eksempel "Jeg er jo Norsk". På diverse slike nazistsider og "Norge for Nordmenn"-sider skrives ofte norsk og nordmann med stor forbokstav. Hver gang jeg leser slikt i en tråd her inne tenker jeg på typer som Tore Tvedt og lignende.

Jeg synes rett og slett det er en TRAGEDIE å se språket her inne i enkelte tråder og også på blogger.

Vennligst IKKE skyld på anglifisering. Jeg vil heller si at folk har PROBLEMER.

Jeg er en som LESER masse engelsk hver dag, jeg HØRER masse engelsk hver dag, det første språket jeg HØRTE var engelsk, men jeg har altså ikke latt det PÅVIRKE norsken min.

Jeg synes det er direkte FLAUT å være (som sagt) over en viss alder og ikke kunne skrive riktig. Og nei, man kan IKKE BARE SKYLDE på andre, man har faktisk et ANSVAR selv og til å LÆRE.

Anonymous poster hash: 6bbc2...87c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

HVORFOR får flere og flere dysleksi?

Anonymous poster hash: 6bbc2...87c

Det gjør de da ikke. Det er bare mer synlig nå som "alle" kan uttrykke seg skriftlig på nettet.

Synes det er fint at alle kan ytre seg. Om nettet kun skal være for de som skriver prikkfritt, så hadde det vært tragisk.

Anonymous poster hash: 27e2e...948

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man sliter med særskriving, og ikke skjønner hva man gjør feil, er det en enkel ting å huske på. På norsk skal ingen ord deles. Så enkelt er det faktisk. Likevel ser det ut til å bli et mer og mer utbredt problem, og jeg må ofte sitte på hendene mine når jeg leser på facebook og liknende. Folk deler jo alle ord snart! Hun som skal på natte vakt, eller han som spiser hvitløks brød. Jeg fatter ikke hvordan folk får til å dele disse ordene. Det er jo enklere å ikke dele ord også, man slipper jo å bruke mellomromstasten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...