Gå til innhold

Alternativer til "hen"?


Gjest Iben

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er mange som påstår det du sier der. Jeg leste derimot en artikkel skrevet av Jan Kjærstad hvor han tok opp dette med at mange mener at bøker er bedre på engelsk fordi det er et så mye "rikere" språk:

"Språk" og "litteratur" er to forskjellige ting. At både Hamsun og Wergeland kanskje hadde et bedre ordforråd enn Shakespeare, og at deres litterære verker derfor inneholder flere ord, forandrer ikke det faktum at engelsk er et langt mer ordrikt språk enn hva norsk er.

Endret av Iben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Språk" og "litteratur" er to forskjellige ting. At både Hamsun og Wergeland kanskje hadde et bedre ordforråd enn Shakespeare, og at deres litterære verker derfor inneholder flere ord, forandrer ikke det faktum at engelsk er et langt mer ordrikt språk enn hva norsk er.

Det er da knekkende likegyldig i denne sammengengen hvor mange synonymer som finnes i engelsk språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da knekkende likegyldig i denne sammengengen hvor mange synonymer som finnes i engelsk språk.

Ikke med tanke på innlegget jeg besvarte, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hin.

Har hørt at Espen Esther Pirelli sier hin om en transseksuell person.

På min dialekt så er hin et annet ord "den andre", feks "han gjekk hin veien."

Kanskje er det riktig, en mann som går hin veien er jo plutselig kvinne..

Anonymous poster hash: b42df...d24

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min dialekt så er hin et annet ord "den andre", feks "han gjekk hin veien."

Kanskje er det riktig, en mann som går hin veien er jo plutselig kvinne..

Anonymous poster hash: b42df...d24

God poeng. Det samme gjelder forøvrig en kvinne :)

Ordet er heller ikke tatt ut av luften. Det er valgt med tanke på norsk grammatikk, språkbruk og setningsbygging og er funnet å være det som funker best.

"Den andre" er jo også betegnelsen på et medmenneske ;)

Endret av Buzz_Lightyear
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får spørre hin der borte hvor ostehøvelen er. Det var hin som brukte den sist, så da vet hin hvor den ligger hen.

Se, nå høres du bare ut som en masete bergenser. "Hin" funker virkelig ikke. "Den" er mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

For å besvare opprinnelig spørsmål: "vedkommende" kan i alle fall i noen tilfeller erstatte han/hun. Ellers er jeg tilhenger av omskriving :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å besvare opprinnelig spørsmål: "vedkommende" kan i alle fall i noen tilfeller erstatte han/hun. Ellers er jeg tilhenger av omskriving :-)

Ja! Takk! "Vedkommende" er et bra ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eks:

"Det må være opp til hver enkelt lærer om Den tillater lue innendørs."

I en del tilfeller kan man unngå hele problemet ved å endre setningen til flertall.

"Det må være opp til de enkelte lærere om de tillater lue innendørs."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det andre kjønnsnøytrale personlige pronomen (?) enn "hen"? Det er så praktisk å bruke noen ganger, men samtidig har ordet "hen" desverre en litt i overkant vond bismak av politisk korrekthet.

Dersom det ikke finnes andre alternativer, vil jeg gjerne få innføre bruken av ordet "Den" (med stor "D") i den betydning.

Eks:

"Det må være opp til hver enkelt lærer om Den tillater lue innendørs."

"Hen" er et adverb og kun det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det andre kjønnsnøytrale personlige pronomen (?) enn "hen"? Det er så praktisk å bruke noen ganger, men samtidig har ordet "hen" desverre en litt i overkant vond bismak av politisk korrekthet.

Dersom det ikke finnes andre alternativer, vil jeg gjerne få innføre bruken av ordet "Den" (med stor "D") i den betydning.

Eks:

"Det må være opp til hver enkelt lærer om Den tillater lue innendørs."

Anonymous poster hash: f4d98...c2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se, nå høres du bare ut som en masete bergenser. "Hin" funker virkelig ikke. "Den" er mye bedre.

Slutt å henge ut bergensere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...