Gå til innhold

Hvordan fremstå som søt, feminin og dannet som trønder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tjah. Liv Ullmann, Mona Grudt, Pia Lykke, Vibeke Klemetsen, Ingrid Lorentzen, blant mange andre, har jo klart det, så hvorfor ikke du også.

Kanskje det egentlige problemet ditt er at du er en harry, for trønderdialekt kan da være feminint nok det.

Anonymous poster hash: 27055...0fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig med deg trådstarter. Visse dialekter er forferdelige, og trøndersk er en av de. Jeg er glad kommer fra Østlandet. Vet ikke hva du skal gjøre, men jeg har full forståelse for problemet.

Med hilsen fra:

Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff føler jeg har det samme problemet selv. Etter at jeg begynte på universitetet er jeg jo "omringet" av forskjellige dialekter og føler at alle jentene har fin dialekt, utenom meg. Har nordlending-dialekt og er nesten sånn at jeg ikke tørr å snakke fordi det høres så teit ut i forhold. Har en ganske god selvfølelse og dette er første gangen jeg virkelig har følt meg usikker på meg selv, har liksom aldri vært den som ikke "tørr" å snakke. Har faktisk prøvd å øve hjemme på å snakke lysere med den dialekta jeg har, men det er jo umulig! Stemmen min høres heeelt annerledes ut når jeg snakker engelsk, mye lysere og rett og slett mer feminin. Har aldri vært så obs på min egen stemme som jeg er nå etter at jeg møter folk med forskjellige dialekter så og si hver dag og de flesteparten har "pen" dialekt. Folk kan si hva de vil, men jeg merker hvertfall at folk har litt fordommer...



Anonymous poster hash: c8e0a...cd5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nordlending" er jo ørten forskjellige dialekter, og det finnes mange variasjoner av trøndersk også. Noen av de kommer absolutt ikke i konflikt med å være myk eller feminin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo moderere dialekten din og velge å ikke snakke så 'bredt' hvis det betyr så mye. Jeg er selv nordlenning men blir likevel oppfattet som både dannet og feminin. Det er flere faktorer som spiller inn for hvordan folk oppfatter deg som holdning og ordforråd for eksempel. Du er ikke et resultat av dialekten din.

Anonymous poster hash: 6a741...526

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så verken Jo Strømgren, Arve Tellefsen, Ingrid Lorentzen, Håkon Bleken, Håkon Gullvåg, Liv Ullmann eller Jo Benkow framstår som dannet og har kommet seg fram her i verden? Bare legg om dialekta di, da vel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå får du gi deg, TS. Herregud. Hvor skal dette ende? Snart kommer nok hele Norges befolkning til å snakke østlandsk, det er jeg sikker på. Ha nå litt stolthet over hvor du kommer fra. Jeg elsker dialekta mi, og føler meg både søt, feminin og dannet!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vi noen gang hatt en statsminister som har snakket trønder eller nordlenning?

Fordelen med å flytte til et nytt land er at du får velge hvilken by/dialekt du vil ha selv. I mange land finnes det også flere dialekter innad i byene. Dette har vi også i f.eks Bergen her i Norge, hvor de har både en pen-variant og en arbeider-variant av språket. Trøndersk mangler dette. Uansett hvor pent man gjør det (innenfor rimelighetens grenser) så er det stygt.

Det er ganske irriterende å bli sett på som bonde når jeg knapt nok har vært på landet før. Når en tamp fra Nittedal eller Ski kommer og kaller en Trondhjemmer for bondeknøl så blir det et irritasjonsmoment. En person fra landet er ikke per definisjon bonde-aktig, men kommer man fra sentrum i Trondheim så er man altså det.

Jeg tror det er mye vanskeligere å komme seg opp of fram innen finans, jus eller politikk som trønder enn f.eks bergenser.

Anonymous poster hash: 371f6...5fa

Det finnes da virkelig noe som heter pentrøndersk også. Forskjellen mellom bygdetrøndersk og trondhjemsk er dessuten stor.

En trønder jeg kommer på i farta som har gjort det bra, og som er mulig framtidig statsministerkandidat, er Trond Giske.

Hvem vil forresten si at ikke Arve Tellefsen virker dannet?

Anonymous poster hash: 09a69...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjah. Liv Ullmann, Mona Grudt, Pia Lykke, Vibeke Klemetsen, Ingrid Lorentzen, blant mange andre, har jo klart det, så hvorfor ikke du også.

Kanskje det egentlige problemet ditt er at du er en harry, for trønderdialekt kan da være feminint nok det.

Anonymous poster hash: 27055...0fd

For ikke å glemme Flettfrid Andresen! Det er jo ikke verre enn at du legger om til riksmål ts, så hever du dannelsen mange hakk med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff føler jeg har det samme problemet selv. Etter at jeg begynte på universitetet er jeg jo "omringet" av forskjellige dialekter og føler at alle jentene har fin dialekt, utenom meg. Har nordlending-dialekt og er nesten sånn at jeg ikke tørr å snakke fordi det høres så teit ut i forhold. Har en ganske god selvfølelse og dette er første gangen jeg virkelig har følt meg usikker på meg selv, har liksom aldri vært den som ikke "tørr" å snakke. Har faktisk prøvd å øve hjemme på å snakke lysere med den dialekta jeg har, men det er jo umulig! Stemmen min høres heeelt annerledes ut når jeg snakker engelsk, mye lysere og rett og slett mer feminin. Har aldri vært så obs på min egen stemme som jeg er nå etter at jeg møter folk med forskjellige dialekter så og si hver dag og de flesteparten har "pen" dialekt. Folk kan si hva de vil, men jeg merker hvertfall at folk har litt fordommer...

Anonymous poster hash: c8e0a...cd5

Selvsagt ser folk rart på deg når du knapt tør å snakke fordi du synes du høres teit ut, og i tillegg prøver å gjøre stemmen din lysere.

Mennesker som dømmer deg på grunn av dialekten er neppe verdt å imponere, eller overhodet bry seg om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det manget et aldri så lite ironiflagg der ser du.

- med den ironiflagget, og tilleggsteksten, får innlegget et annet innhold ;)

Jeg regner med slikt er underforstått når man bruker såpass kraftige overdrivelser som skinnvest og tresko. Man legger jo vrangviljen til dersom man tar det i fullt alvor ;)

Anonymous poster hash: ddd4b...75c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På rette jenta spiller ikke dialekten noen rolle. Jeg synes trønderdialekt kan være sjarmerende osv. Noen ganger er det litt av sjarmen, med en dame som er "bondsk" og tør å være det. Eller som endatil er stolt av det. Selvtillit er det mest sexy som finnes. :)

Når det er sagt.. er ikke alle trøndere som er "bondske" bare fordi de snakker trøndersk.. skal litt mer til enn det. Jeg vet om personer som har østlandsdialekt og som er skikkelig "bondske" av seg, så det er ikke nødvendigvis dialekten det går på...

Endret av fullførsetningen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får du gi deg, TS. Herregud. Hvor skal dette ende? Snart kommer nok hele Norges befolkning til å snakke østlandsk, det er jeg sikker på. Ha nå litt stolthet over hvor du kommer fra. Jeg elsker dialekta mi, og føler meg både søt, feminin og dannet!

Hvorfor skulle hele befolkningen snakke en dialekt? Folk vokser jo fortsatt opp både her og der i dette landet. Dessuten er "østlandsk" også ganske forskjellig, avhengig av hvor du er. Det har en tendens til å bli ganske bredt talemål jo nærmere svenskegrensa du kommer ;)

Anonymous poster hash: ddd4b...75c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er en spøk, ikke sant?

Tror det er din egen innstilling du må gjøre noe med kjære deg, ikke dialekten.
Hvis det er en jobb du ikke får, så er det fordi du ikke er kvalifsert, ikke på grunn av dialekten.

Jeg er trønder i Oslo selv og får egentlig bare positive tilbakemeldinger på dialekten og jeg kommer fra "innherred". De fleste synes bare det er morsomt å høre meg snakke, da de er så vandt med østlandsk fra før. Det hender at de ler av ord jeg sier, men herregud da, det tåler jeg. Det er ikke ondt ment heller. Når jeg tenker over det jeg sier i etterkant synes jeg ofte selv at det er ganske komisk. Tilbakemeldinger jeg får på dialekten min er at den er søt, morsom og sjarmerende. Kjenner flere trøndere som har ledende stillinger innen sitt yrke her i Norge.

Men for all del, hvis du mener trønderen hindrer deg så er det bare å legge om ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, dette var gøy! Jeg er trønder, har mastergrad i språk, snakker 3 språk flytende, spiller klassisk piano, synger opera og er gift med en (trøndersk) lege.

Ja, huff, jeg har alt på plass...men så var det den dialekten da. Ødelegger mitt ellers så vellykkede liv.

:ironi:



Anonymous poster hash: 0414c...ef7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Altså, jeg er en søt, feminin trønderdame. Virkelig. Det er tull og tøys at det ikke går an å være det. Min trønderdialekt er da dannet nok.

Men du kan jo ta i bruk den utvannede trondheimsdialekten som er på full fremmarsj. Det vil si, fjern alt som er karakteristisk for trønderdialektene:

1. Kutt ut palatalisering. "Vil" framfor "vijll."

2. Kutt ut apokope. "Møte" framfor "møt."

3. Endre betoning. "ButIkken" framfor "buTTiken.

Endret av Emera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke der er lett å framstå som feminin og dannet på bred hedmarking, østfoldsdialekt eller totning heller. Allikevel, folk trosser de utroligste hindre, tar sin utdannelse og blir både finansfolk, økonomer og jurister. Noen framstår til og med som søte og smarte.

Men hvis du ikke er søt, feminin, dannet eller smart, er det vel ikke dialekten skyld?

Anonymous poster hash: 0a28c...45f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det morsomste ved KG, og grunnen til at jeg titter inn her av og til, er nettopp innspill som dette! Jeg slutter aldri å forbauses over fordommene her...

Dannelse og stil er noe du lærer, enten gjennom oppdragelsen eller ved læring i livet. Det handler litt om skikk og bruk, mye om sosial intelligens og aller mest om å være trygg på seg selv.

Vil du fortelle verden at du er usikker og har komplekser, er det bare å knote i vei!





Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hørt om noen som ikke har jobb pga dialekten sin. Så det går nok bra, for alle forstår trønderdialekt.

Samtidig skjønner jeg deg godt. Trøndersk er ikke en fin dialekt synes jeg, men det er sikkert mange som synes den er sjarmerende. Man har den dialekten man har, og jeg synes ikke man skal prøve å forandre for mye på dialekten sin bare for å virke mer feminin og dannet. Hvis du er ei feminin og smart jente med god oppførsel så er det egentlig ikke noe stort problem. Men om du ønsker kan du bytte ut typiske trønderord med bokmål, og ikke snakke så bredt. Jeg gikk i klasse med ei som hadde en utvannet trønderdialekt, og da tenkte jeg ikke så mye over dialekten hennes.



Anonymous poster hash: bc787...c77
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...