Gå til innhold

Hvordan fremstå som søt, feminin og dannet som trønder?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hater dialekten min. Trøndersk får meg til å føle meg mandig, bygde-aktig og mindreverdig. Trønder-dialekt og nordlenning-dialekt passer rett og slett ikke til jenter/ folk som vil fremstå som litt dannede. Det er rett og slett arbeiderklassespråk, og jeg føler at jeg får fordommer mot meg på grunn av dialekten. Hva gjør jeg? Tenk om jeg ikke får den jobben jeg vil ha fordi folk ikke tar trøndere like seriøst som andre? Finnes det noen trønderske kjendiser som klarer å kompansere for dialekten gjennom klær eller væremåte? Er det vanlig for folk å bytte dialekt når de flytter fra hjembyen? Jeg vurderer nesten å flytte til England bare for å få en grunn til å snakke et pent språk som passer til meg.



Anonymous poster hash: 371f6...5fa
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om jeg må innrømme at jeg tenkte "dessverre ikke mulig" da jeg leste overskriften din, så finnes det jo dog trøndere med både ektefeller og jobb :)



Anonymous poster hash: d81cc...8ff
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umulig. Vaskeekte trøndere vil for meg alltid innebære skinnvest, bart og tresko (forhåpentlivgis minus barten for damenes del) og en god dose himkok i festlige lag.

Men trønderjenter kan være sexy på sin måte for det altså, har vært sammen med trønderjenter før jeg :)



Anonymous poster hash: ddd4b...75c
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Papirfly

Det er jo et image på godt og vondt. Bergenserene har nok lettere for å framstå som dannet, men det er ingen som vil si at bergenserene har et koselig image. Oslofolk er et yndet hatobjekt. Trøndere blir sett på som koselige og litt bønder, og det er et image som veldig mange liker. Dersom du i tillegg har spesielle kulturelle interesser, f.eks er dritgod med airbrush eller piano, så har du jo en ekte kulturell basis i tillegg, og dermed det beste av to verdener, og det får ikke en bergenser. Dersom problemet er at du gjerne skulle vært fiffen, men ikke har språket til en fra bergen eller oslo vest, så har du et problem, men det løser du nok ikke ved å dra til England, fordi der er de sykt statusfikserte, og du vil aldri bli en del av overklassen, høyst en annen elite. Kanskje om du flytter til Hamburg, slå deg ned med Ambjørnsen. Men bare ikke til Bayern, for da blir du bonde, igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Papirfly

Samme som at enkelte sørlandsdialekter gjør menn svært feminine. ;)

Det kan ha noe med det å gjøre at folk fra sørlandet er generelt veldig hensynsfulle, stille, reserverte, tilbaketrukne og passiv-aggressive. Det er en ganske stor kulturforskjell fra andre steder, som i nord. De har heller ikke en sånn enorm lokalpatriotisme, og dialektene varierer ganske så mye bare med få km forskjell. Se på Lillesand - Kristiansand - Vennesla f.eks. Det er jo helt forskjellige verdener.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal innrømme at jeg er enig i at det ikke akkurat høres veldig dannet ut med trønderdialekt. Ville aldri sagt det høyt eller vist det slik at personen hadde oppfattet det...men jeg tenker mitt.

Trøndere som snakker om kunst, opera, klassisk musikk osv blir alltid litt kleint...dessverre. Men det er bare slik jeg oppfatter det og som sagt vil personen aldri få vite det.

Anonymous poster hash: f3487...e36

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ha noe med det å gjøre at folk fra sørlandet er generelt veldig hensynsfulle, stille, reserverte, tilbaketrukne og passiv-aggressive. Det er en ganske stor kulturforskjell fra andre steder, som i nord. De har heller ikke en sånn enorm lokalpatriotisme, og dialektene varierer ganske så mye bare med få km forskjell. Se på Lillesand - Kristiansand - Vennesla f.eks. Det er jo helt forskjellige verdener.

Så de er femidotter på andre måter enn bare dialekten, altså.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er selvfølelsen du må jobbe med.

Har vi noen gang hatt en statsminister som har snakket trønder eller nordlenning?

Det er jo et image på godt og vondt. Bergenserene har nok lettere for å framstå som dannet, men det er ingen som vil si at bergenserene har et koselig image. Oslofolk er et yndet hatobjekt. Trøndere blir sett på som koselige og litt bønder, og det er et image som veldig mange liker. Dersom du i tillegg har spesielle kulturelle interesser, f.eks er dritgod med airbrush eller piano, så har du jo en ekte kulturell basis i tillegg, og dermed det beste av to verdener, og det får ikke en bergenser. Dersom problemet er at du gjerne skulle vært fiffen, men ikke har språket til en fra bergen eller oslo vest, så har du et problem, men det løser du nok ikke ved å dra til England, fordi der er de sykt statusfikserte, og du vil aldri bli en del av overklassen, høyst en annen elite. Kanskje om du flytter til Hamburg, slå deg ned med Ambjørnsen. Men bare ikke til Bayern, for da blir du bonde, igjen.

Fordelen med å flytte til et nytt land er at du får velge hvilken by/dialekt du vil ha selv. I mange land finnes det også flere dialekter innad i byene. Dette har vi også i f.eks Bergen her i Norge, hvor de har både en pen-variant og en arbeider-variant av språket. Trøndersk mangler dette. Uansett hvor pent man gjør det (innenfor rimelighetens grenser) så er det stygt.

Det er ganske irriterende å bli sett på som bonde når jeg knapt nok har vært på landet før. Når en tamp fra Nittedal eller Ski kommer og kaller en Trondhjemmer for bondeknøl så blir det et irritasjonsmoment. En person fra landet er ikke per definisjon bonde-aktig, men kommer man fra sentrum i Trondheim så er man altså det.

Jeg tror det er mye vanskeligere å komme seg opp of fram innen finans, jus eller politikk som trønder enn f.eks bergenser.

Anonymous poster hash: 371f6...5fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal innrømme at jeg er enig i at det ikke akkurat høres veldig dannet ut med trønderdialekt. Ville aldri sagt det høyt eller vist det slik at personen hadde oppfattet det...men jeg tenker mitt.

Trøndere som snakker om kunst, opera, klassisk musikk osv blir alltid litt kleint...dessverre. Men det er bare slik jeg oppfatter det og som sagt vil personen aldri få vite det.

Anonymous poster hash: f3487...e36

Å være født nord for Dovre diskvalifiserer altså en stor del av befolkningen fra å bli det de ønsker. Det er en grunn til at de fleste kjente musikere fra trøndelag synger på østlenning. De ønsker ikke å bli identifisert med DDE og andre som har viet livene sine til å ødelegge synet på trøndere for all fremtid.

Anonymous poster hash: 371f6...5fa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Jeg hater dialekten min. Trøndersk får meg til å føle meg mandig, bygde-aktig og mindreverdig. Trønder-dialekt og nordlenning-dialekt passer rett og slett ikke til jenter/ folk som vil fremstå som litt dannede. Det er rett og slett arbeiderklassespråk, og jeg føler at jeg får fordommer mot meg på grunn av dialekten. Hva gjør jeg? Tenk om jeg ikke får den jobben jeg vil ha fordi folk ikke tar trøndere like seriøst som andre? Finnes det noen trønderske kjendiser som klarer å kompansere for dialekten gjennom klær eller væremåte? Er det vanlig for folk å bytte dialekt når de flytter fra hjembyen? Jeg vurderer nesten å flytte til England bare for å få en grunn til å snakke et pent språk som passer til meg.

Anonymous poster hash: 371f6...5fa

Det er nok de fordommene du har i eget hode, og som gjør at du føler deg mindreverdig pga. dialekten din, som er ditt størte hinder.

Å flytte til England for å få en grunn til å snakke et pent språk? - der mistet du meg, TS.

Det gjorde du fordi det er i bøtter og spann med dialekter i England også.

Hvorfor i alle dager har du fått det for deg at trønderdialektene og alle nordnorke dialekter er 'arbeiderklassespråk'?

Jeg forstår ikke helt dette fordi absolutt alle samfunn, små og store, hadde fra gammelt av noen som var rikere og eide mer enn de andre, - er det et kulturelt mindreverdighetskompleks du hilser på?

Jeg tror det.

Til opplysning kan jeg rolig informere om at det i resten av Norge er helt slutt på den tiden hvor folk i Oslo (med smal 's', ikke med 'sh' lyden) så ned på alle dialekter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ikke hørt om de fine fruene fra Øvre Singsaker i Trondheim?

Anonymous poster hash: 1018e...e90

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Umulig. Vaskeekte trøndere vil for meg alltid innebære skinnvest, bart og tresko (forhåpentlivgis minus barten for damenes del) og en god dose himkok i festlige lag.

Men trønderjenter kan være sexy på sin måte for det altså, har vært sammen med trønderjenter før jeg :)

Anonymous poster hash: ddd4b...75c

Og har vi bodd eller studert noe annet sted enn i vår fødeby?

- jeg bare spør, for her hagler jo den typen fordommer som pleier gro hos mennesker som aldri har vært lenger hjemmefra enn 30 minutter til fots.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ta det som en utfordring, og vis andre trøndere at man kan komme seg frem i livet selv med et slikt handikap. Alle elsker mennesker som har 'klart det' på tross av ekstreme utfordringer - en mann uten føtter som løper maraton, en kvinne fra slummen som starter egen bedrift og ender opp som en av verdens rikeste, en trøndersk jurist.

Herregud.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er trønder og dannet som bare det. Har mastergrad i kulturfag og språk og har ingen problemer med å snakke nyanser med andre. Har ingen problemer med å få jobbene jeg vil ha og jeg blir lyttet til.



Anonymous poster hash: 1c88e...8d9
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og har vi bodd eller studert noe annet sted enn i vår fødeby?

- jeg bare spør, for her hagler jo den typen fordommer som pleier gro hos mennesker som aldri har vært lenger hjemmefra enn 30 minutter til fots.

Jepp, det har "vi". Både utenlands og innenlands forskjellige steder. Men du skjønte vel heller ikke at det var noe satirisk satt på spissen :)

For å si det sånn, hadde jeg virkelig ment at alle trøndere går med skinnvest og tresko hadde jeg da ikke dristet meg til å bli sammen med ei...

Anonymous poster hash: ddd4b...75c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Jepp, det har "vi". Både utenlands og innenlands forskjellige steder. Men du skjønte vel heller ikke at det var noe satirisk satt på spissen :)

For å si det sånn, hadde jeg virkelig ment at alle trøndere går med skinnvest og tresko hadde jeg da ikke dristet meg til å bli sammen med ei...

Anonymous poster hash: ddd4b...75c

Det manget et aldri så lite ironiflagg der ser du.

- med den ironiflagget, og tilleggsteksten, får innlegget et annet innhold ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...