Gå til innhold

Hvorfor er det så få kvinner innenfor realfag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et spørsmål jeg lenge har lurt på. Jeg studerer selv til en bachelor i realfag (IT og teknologi), og har planer om å ta master etterhvert. Men det er jo pokker ingen andre jenter her! I et kull på rundt 100 stykker er vi 5 jenter. Hva er det som er så avskrekkende med teknologi?



Anonymous poster hash: 3957f...089
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg trodde alltid jeg var dum. Realfag ble sett på som det vanskeligste og kjedeligste på skolen. Så jeg trodde selvsagt på alle rundt meg som sa dette. I venninnegruppen min var det noen som leste moteblader og jeg prøvde derfor å bli interessert i sminke og den slags. Men hovedsaklig var realfag noe jeg "aldri kunne oppnå", det var for vanskelig.

Hadde det ikke vært for at jeg var ganske nerd og tilbrakte mange timer på internett er det mulig jeg ikke hadde blitt mer det jeg var som tenåring. Men på internett fant jeg andre nerder som hadde andre interesser. Jeg skjønte at realfag var veldig interessant og alle de andre rare interessene jeg hadde fikk gro fritt (sci fi, spilling osv).

Gruppepress er stygge greier. Samtidig ser jeg også at min fleksible personlighet og evne til å finne interessante aspekt ved ulike ting kan være en fordel.

Endret av ord deling
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruppepress, og at realfag er "nerdete" i visse kretser, altså sett ned på.

Oh lord, hvor jeg angrer på at jeg lot meg presse...



Anonymous poster hash: 4010c...d6c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider