Gå til innhold

Hvorfor er det så få kvinner innenfor realfag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et spørsmål jeg lenge har lurt på. Jeg studerer selv til en bachelor i realfag (IT og teknologi), og har planer om å ta master etterhvert. Men det er jo pokker ingen andre jenter her! I et kull på rundt 100 stykker er vi 5 jenter. Hva er det som er så avskrekkende med teknologi?



Anonymous poster hash: 3957f...089
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg trodde alltid jeg var dum. Realfag ble sett på som det vanskeligste og kjedeligste på skolen. Så jeg trodde selvsagt på alle rundt meg som sa dette. I venninnegruppen min var det noen som leste moteblader og jeg prøvde derfor å bli interessert i sminke og den slags. Men hovedsaklig var realfag noe jeg "aldri kunne oppnå", det var for vanskelig.

Hadde det ikke vært for at jeg var ganske nerd og tilbrakte mange timer på internett er det mulig jeg ikke hadde blitt mer det jeg var som tenåring. Men på internett fant jeg andre nerder som hadde andre interesser. Jeg skjønte at realfag var veldig interessant og alle de andre rare interessene jeg hadde fikk gro fritt (sci fi, spilling osv).

Gruppepress er stygge greier. Samtidig ser jeg også at min fleksible personlighet og evne til å finne interessante aspekt ved ulike ting kan være en fordel.

Endret av ord deling
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruppepress, og at realfag er "nerdete" i visse kretser, altså sett ned på.

Oh lord, hvor jeg angrer på at jeg lot meg presse...



Anonymous poster hash: 4010c...d6c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, her. Ja, jeg merker at mesteparten av vennene mine fra vgs hadde samme innstilling når jeg fortalte hva jeg hadde søkt på. Da var det "NØRD! hahahah!", men vi får se hvem som ler sist, jeg eller dem som utdannet seg som reiselivsleder eller innenfor litteratur... Synes bare det er så trist at vi er så få jenter her på fakultetet, er på en måte ikke så mange venninner man kan velge mellom.



Anonymous poster hash: 3957f...089
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marsvinet

For å generalisere litt:

Det gir ikke nok sosial status. Det er en grunn til at de "flinkeste" jentene velger medisin eller juss. Det gir status! De som ikke velger "statusyrker" prøver å oppnå status gjennom hobbyer, barna, hjemmet, veldedighet, utseende etc... En master i geologi gir ikke nok generell status i forhold til arbeidsmengde for kvinner flest. Skal man legge ned så mange timer kan man liksågodt velge noe som gir både penger OG status!

Jentene som tar f.eks ingeniørfag bryr seg mindre om generell status enn gjennomsnittet for jenter. Interesser blir høyere prioritert enn sosial rang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et spørsmål jeg lenge har lurt på. Jeg studerer selv til en bachelor i realfag (IT og teknologi), og har planer om å ta master etterhvert. Men det er jo pokker ingen andre jenter her! I et kull på rundt 100 stykker er vi 5 jenter. Hva er det som er så avskrekkende med teknologi?

Anonymous poster hash: 3957f...089

Finnes det noe mer kjedelig?

Zzzzz

Anonymous poster hash: eda22...fbb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenter er stort sett mer interessert i omsorgsfag, kunst og sånt:)

Gutter er mer praktiske av seg.

Anonymous poster hash: 6efcd...3a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg gikk var det mange jenter på realfag. Der ble det sett på som status. Gikk du andre linjer ble du sett ned på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenter er stort sett mer interessert i omsorgsfag, kunst og sånt:)

Gutter er mer praktiske av seg.

Anonymous poster hash: 6efcd...3a2

Spørsmålet er nok hvorvidt interessene blir styrt av oppdragelse og gruppepåvirkning. Historisk er kvinner og menn absolutt like praktisk anlagt av nødvendighet, for å få mat og ly, og historisk er det i mange kulturer gitt betydelig mer rom for menn til å utvikle interessene sine (for eksempel innenfor filosofi, som ikke er spesielt praktisk) enn for kvinner.

Det er klart jenter ikke engasjerer seg i teknologi når de får høre av foreldre og andre at det er gutteting (= ikke noe jenter skal drive med) og blir styrt i retning omsorgsfag og andre "mykere" retninger, bevisst eller ubevisst.

Jeg er så heldig at selv med ganske tradisjonelt kjønnsrollemønster hjemme og blant jevnaldrendes familier har jeg alltid blitt oppmuntret til å tenke selv og velge selv og blitt gitt tilgang til et bredt spekter av informasjonskilder. Jeg er kvinne, jeg er utdannet og jobber innenfor IT. På studiet mitt var det svær overvekt av menn, men der jeg jobber er kvinnene faktisk såvidt i flertall blant de ansatte.

Anonymous poster hash: 79a1f...45b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å generalisere litt:

Det gir ikke nok sosial status. Det er en grunn til at de "flinkeste" jentene velger medisin eller juss. Det gir status! De som ikke velger "statusyrker" prøver å oppnå status gjennom hobbyer, barna, hjemmet, veldedighet, utseende etc... En master i geologi gir ikke nok generell status i forhold til arbeidsmengde for kvinner flest. Skal man legge ned så mange timer kan man liksågodt velge noe som gir både penger OG status!

Jentene som tar f.eks ingeniørfag bryr seg mindre om generell status enn gjennomsnittet for jenter. Interesser blir høyere prioritert enn sosial rang.

Ja, det er jo typisk at norske kvinner ser seg blind på status.

Anonymous poster hash: 3f26a...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest om dette i en artikkel jeg ikke finner nå. Den handlet om at desto mer velstående landet er desto større førskjeller i kjønnsfordeling i utdanning og yrker.

I Norge kan vi studere nøyaktig det vi har lyst til, da blir det somregel jenter vil jobbe med mennesker og havner innenfor omsorg og utdanning, gutter liker ting og blir ingeniører og bilmekanikere. Alle disse yrkene gir en inntekt det er fint mulig å leve på.

I andre land som india er det et kjempestort jobbmarked innenfor IT og engineering, i tilegg til at det er vesentlig bedre betalt enn andre yrker. Der er fordelingen nesten 50/50 fordi det er der pengene ligger.



Anonymous poster hash: e72ef...223
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest om dette i en artikkel jeg ikke finner nå. Den handlet om at desto mer velstående landet er desto større førskjeller i kjønnsfordeling i utdanning og yrker.

I Norge kan vi studere nøyaktig det vi har lyst til, da blir det somregel jenter vil jobbe med mennesker og havner innenfor omsorg og utdanning, gutter liker ting og blir ingeniører og bilmekanikere. Alle disse yrkene gir en inntekt det er fint mulig å leve på.

I andre land som india er det et kjempestort jobbmarked innenfor IT og engineering, i tilegg til at det er vesentlig bedre betalt enn andre yrker. Der er fordelingen nesten 50/50 fordi det er der pengene ligger.

Anonymous poster hash: e72ef...223

Man kan såvisst ikke studere akkurat hva man har lyst til om målet er å få seg relevant jobb, det finnes mange utdanninger som sikkert er interessante nok men som er lite anvendbare for næringslivet. IT er relativt stort over hele verden så det er ikke noe som er unikt med India. Grunnen til at det er ekstra stort i mange av disse landene er at lønningene er betydelig lavere enn hva man kan forvente i vesten, samt at de jobber lange dager. Ikke uvanlig at vi har konkurrert med indere som i praksis jobber 15 timers dager _hver_ _eneste_ _dag_ i anbud.

Ingeniør er heller på ingen måte noe du bare blir fordi du har lyst, snarere tvert imot. Det utdannes for lite ingeniører innen visse retninger (nb. ikke alle) og det kreves en viss innsats for å gjennomføre sammenlignet med mange andre utdanninger.

Anonymous poster hash: 3f26a...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Her synes jeg fordommene og antagelsene kom veldig tydelig frem.

TS, at du er en av få skal du akseptere, - og så skal du være stolt av at du valgte å studere det du er interessert i og som gir deg noe,

- det er der forskjellene mellom de gode og de helt alminnelige ligger.

Jeg vet veldig godt hva jeg snakker om nå (kvinne nr 2 som studerte mine fag på begge mine læresteder).

Jeg heier litt på deg fordi du hadde styrke til å velge det som var rett for deg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål jeg lenge har lurt på. Jeg studerer selv til en bachelor i realfag (IT og teknologi), og har planer om å ta master etterhvert. Men det er jo pokker ingen andre jenter her! I et kull på rundt 100 stykker er vi 5 jenter. Hva er det som er så avskrekkende med teknologi?

Anonymous poster hash: 3957f...089

Jeg er jente og synes teknologi er kult! Skulle ønske jeg ikke var sosialisert inn i tanken om at jeg er ikke flink i realfag fordi jeg er jente og familien min er ikke flinke i sånt. Sånn var det liksom. Og det er bare tull.

Anonymous poster hash: 1f76c...4ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke dette satus-argumentet holder vann... Er det mer status å være

jurist enn sivilingeniør?

Endret av Pudderrosa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her synes jeg fordommene og antagelsene kom veldig tydelig frem.

TS, at du er en av få skal du akseptere, - og så skal du være stolt av at du valgte å studere det du er interessert i og som gir deg noe,

- det er der forskjellene mellom de gode og de helt alminnelige ligger.

Jeg vet veldig godt hva jeg snakker om nå (kvinne nr 2 som studerte mine fag på begge mine læresteder).

Jeg heier litt på deg fordi du hadde styrke til å velge det som var rett for deg.

:blomst:

Anonymous poster hash: 3957f...089

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål jeg lenge har lurt på. Jeg studerer selv til en bachelor i realfag (IT og teknologi), og har planer om å ta master etterhvert. Men det er jo pokker ingen andre jenter her! I et kull på rundt 100 stykker er vi 5 jenter. Hva er det som er så avskrekkende med teknologi?

Anonymous poster hash: 3957f...089

Jenter liker tanker, følelser, personlighetsanalyse og mellomennskelige relasjoner. De ender som oftest opp i HR eller innen skoleverket.

IT blir for rasjonelt og konkret damer liker ikke det så godt.

Anonymous poster hash: d3742...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del synes jeg det er dritkult at jenter studerer realfag, og jeg er faktisk skikkelig misunnelig på disse. Grunnen til at jeg ikke endte opp der er rett og slett fordi jeg er for "dum" til det, og at jeg trenger utagering i læringen ved å sitte foran en bok så lite som overhodet mulig. Min største innerste drøm er å studere geologi da jeg synes det er ufattelig spennende, men uten realfag (gikk medier på VGS) og med en 2 på karakterkortet i P-matte (som jeg jo jobbet MYE med å klore meg til) er det dessverre en av drømmene som er lagt permanent lokk på, og nå ligger på havets dypeste utilgjengelige bunn. Men vedlikeholder tørsten av geologi ved å suge til meg alt av forskning, artikler og dokumentarer. Så det holder jo, men skulle gjerne vært den som publiserte disse resultatene.

GO REALFAGSJENTER, jeg heier på dere, og er sinnssykt stolt for at noen av oss finnes!



Anonymous poster hash: 2ee09...8c6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manglende interesse. Selv synes jeg teknologi og IT er noe av det kjedeligste som finnes. Det er uansett massevis av jenter på andre realfagslinjer.

Det handler nok mest om kjønnenes interessefelt på gruppenivå. Menn har typisk mer interesse for tekniske duppeditter enn hva quinder har, noe likestillingsparadokset demonstrerer til fulle.

Enig.



Anonymous poster hash: f391a...770
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...