Gå til innhold

Å ha god moral og gode verdier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Å ha god moral og gode verdier hører jeg ofte snakk om. Og det er jo selvsagt fint å ha. Men hvorfor er dette nesten alltid koblet opp mot kropp, sex, legning og nakenhet og lignende? Hvorfor har jeg dårlig moral om jeg er opptatt av kropp og utseende, liker å være naken eller har hatt sex med 10 menn og 10 damer eller kler meg litt utfordrende?

Spiller det noen rolle? Jeg skader ingen.

Har faktisk hørt om mennesker som har blitt banket opp pga legningen sin (uten at de har skadet noen), eller fordi de har gått lettkledd og lignende også har de blitt kalt umoralske og trampet på. Når jeg hører sånt så sitter jeg faktisk og tenker, hvem er det egentlig som har dårlig verdier eller er umoralsk her? Det er i hvertfall ikke den homofile, den prostituerte eller kanskje gotheren bort i veien.

Hvorfor er det "ingen" som kaller en mobber for umoralsk? Folk kan f.eks si de vil ha en venn med god moral og gode verdier og på den listen er det stort sett alltid det seksuelle, legningen og slikt. Hvorfor vil dem ikke heller ha en venn som er snill og grei, ikke mobber, ikke er fordumsfull? Eller har kanskje ikke det noe med gode verdier og god moral å gjøre? Alltid den grusomme sexen, ikke sant :ironi:

Jeg kunne faktisk fint mottatt penger for sex om summen var høy nok. Er personen pen er det enda større sansynlighet og kjønn spiller heller ingen rolle.
Gjør det meg virkelig til en grusom person? Gjør det meg umoralsk. Er det nok til å stemple meg som et dårlig menneske med dårlig moral man må ungå som pesten?

Så at jeg bryr meg om andre, mennesker og dyr, vanligvis ikke dømmer andre, er antimobber og så og si følger kardemommeloven, spiller altså ingen rolle? Det er altså mitt sexliv og det seksuelle som bestemmer hva slags person jeg er?

Jeg forstår ikke hvorfor.

I min bok så er ikke sex en gang noe umoralsk så lenge det ikke direkte skader noen, og da tar jeg selvsagt ikke hensyn til de som blir skadet fordi jeg har gruppesex på mitt eget soverom med dør og gardiner igjen.



Anonymous poster hash: 70032...7c4
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke helt hva slags mennesker du omgir deg med, men det er ikke min oppfatning at moral stort sett er debattert rundt nakenhet og legning.

Selvsagt finnes det de som (gjerne utifra sin religion) mener at homofili eller sex utenfor ekteskapet er en synd, men de er i disse dager i mindretall.

Sex med mange partnere er ikke sett på som amoralsk men har likevel negative konnotasjoner og mange vil unngå vedkommende for et forhold.

Som regel når moral og etikk blir debattert i mediebildet, er det snakk om rett og galt - valg i livet, forretningslivet, global oppvarming osv.



Anonymous poster hash: cc0a3...ef9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjør sex til en sånn moralsk hengemyr er at folk har så ulike oppfatninger av det og tilnærminger til det. Selv om det utføres relativt mekanisk likt, kan det som for en person er en deilig kløe, for en annen være ensbetydende med sjelekvaler og kjærlighetssorg. Sex har også i seg potensialet til å smadre barns stabile omgivelser, når en av foreldrene smaker på forbuden frukt. Seksualitet er i det hele tatt et felt som gir deg ufattelig mange muligheter til å være direkte ond mot andre mennesker, uten hverken å mene det, og kanskje ikke engang være klar over det.

Sex fører stort sett til forløsning, men kan også være det som forårsaker at folk ender sine liv. Seksuell aktivitet medfører altså et stort ansvar.

Ellers er jo det greit å forholde seg til: Gjør mot andre som du selv ønsker de skal gjøre mot deg.

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min verden er moral knyttet til uendelig mye mer enn sex, så jeg forstår ikke helt problemstillingen her?

Anonymous poster hash: 987a3...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg TS. Har ofte hørt at moral og gode verdier blir begrunnet med en nærmest puritansk syn på sex og konservatisme ellers.

Det viktigste for meg er at jeg selv tar vurderinger og handlinger som jeg selv anser som gode. Da moral kan defineres som normer, verdier og holdninger som aksepteres og forsøkes å praktiseres av ett eller flere individer velger jeg å forholde meg til eget sett av moral. Så lenge jeg kan leve med de tingene jeg anser som gode regner jeg meg selv for å ha god moral. Med andre ord blir moral et abstrakt begrep da de defineres forskjellig fra person til person.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...