Gå til innhold

Har du lest Koranen?


AnonymBruker

  

51 stemmer

  1. 1. Har du selv lest koranen?

    • Deler av den.
      11
    • Hele, fra perm til perm, en gang.
      4
    • Hele, i riktig kronologi, en gang
      1
    • Hele. Jeg har studert den ganske inngående.
      3
    • Nei.
      32


Anbefalte innlegg

Tøytigern, du har tidligere, i en annen tråd, skrevet at du er muslim. Det overrasker meg egentlig ikke at du har så dårlig kjennskap til Koranen, for du virker som et godt menneske. Hadde du studert skriften grundig, ville du neppe kalt deg muslim.

Med den egentlige kronologien i Koranen snakker jeg om dette: http://wikiislam.net/wiki/Chronological_Order_of_the_Qur'an

Koranen er i dag sortert etter antallet vers i hver sure, ikke etter rekkefølgen Muhammed diktet dem i.

De første surene i den opprinnelige rekkefølgen er fra den fredlige tiden i Mekka, før Muhammed ble rabiat. Utover i historien, i den opprinnelige rekkefølgen, blir han mer og mer ond og sinnsyk, og ender med å kommanderte voldtekt og drap av alle som ikke vil høre på ham.

Alt det flotte pratet om nestekjærlighet gjelder altså bare muslimer imellom. Alle andre skal dø!

-The Bible is like a software licens. Most people just scroll to the bottom and click "I agree"

Anonymous poster hash: 020be...df7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, og jeg kommer ALDRI til å gjøre det.

Er du en av dem som tar muslimers religionsutøvelse i forsvar i debatter da?

Jeg har ingen problemer med å akseptere at mange ikke orker lese Koranen selv. YOLO, osv. Men når velmendende "antirasister" (islam er ingen rase) påstår at de vet bedre enn meg hva islam handler om, fordi muslimene de kjenner driver med kitman/taqiyyah, da rabler det for meg.

Anonymous poster hash: 020be...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Kunne vært interessant å vite i korte trekk hva som står i både Koranen, Bibelen, Toraen og andre store hellige bøker, men jeg orker ikke å jobbe meg gjennom dem alle. Interessen er ikke stor nok, da vil jeg heller bruke den tiden og energien på andre bøker.

Er forresten ateist, og er litt engasjert i debatten rundt religion sånn generelt, også islam. Man kan jo ha meninger og sitte på informasjon uten å ha lest de hellige bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Kunne vært interessant å vite i korte trekk hva som står i både Koranen, Bibelen, Toraen og andre store hellige bøker, men jeg orker ikke å jobbe meg gjennom dem alle. Interessen er ikke stor nok, da vil jeg heller bruke den tiden og energien på andre bøker.

Er forresten ateist, og er litt engasjert i debatten rundt religion sånn generelt, også islam. Man kan jo ha meninger og sitte på informasjon uten å ha lest de hellige bøkene.

Koranen er ikke like lang og tunglest som Bibelen. Den norske oversettelsen har god flyt i teksten. Problemet med å bare lese en oversettelse er at den norske er rimelig mildnet og "tannløs" og det kan gi rom for misforståelser. Sammenlikner du den norske med flere andre oversettelser, gjerne så mange som mulig, eliminerer du muligheten for å gå glipp at det egentlige budskapet i den arabiske teksten.

De engelske utgavene er oversatt fra arabisk av lærde muslimer. Den norske er oversatt fra en av de mildeste engelske, av en velmenende norsk prest, som ville bygge broer.

Anonymous poster hash: 020be...df7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et eksempel på hvor ulike oversettelsene kan være, men hvor det ikke er rom for tvil om budskapet når man sammenlikner:

Sahih International

Fight those who do not believe in Allah or in the Last Day and who do not consider unlawful what Allah and His Messenger have made unlawful and who do not adopt the religion of truth from those who were given the Scripture - [fight] until they give the jizyah willingly while they are humbled.

Muhsin Khan

Fight against those who (1) believe not in Allah, (2) nor in the Last Day, (3) nor forbid that which has been forbidden by Allah and His Messenger (4) and those who acknowledge not the religion of truth (i.e. Islam) among the people of the Scripture (Jews and Christians), until they pay the Jizyah with willing submission, and feel themselves subdued.

Pickthall

Fight against such of those who have been given the Scripture as believe not in Allah nor the Last Day, and forbid not that which Allah hath forbidden by His messenger, and follow not the Religion of Truth, until they pay the tribute readily, being brought low.

Yusuf Ali

Fight those who believe not in Allah nor the Last Day, nor hold that forbidden which hath been forbidden by Allah and His Messenger, nor acknowledge the religion of Truth, (even if they are) of the People of the Book, until they pay the Jizya with willing submission, and feel themselves subdued.

Shakir

Fight those who do not believe in Allah, nor in the latter day, nor do they prohibit what Allah and His Messenger have prohibited, nor follow the religion of truth, out of those who have been given the Book, until they pay the tax in acknowledgment of superiority and they are in a state of subjection.

Dr. Ghali

Fight the ones who do not believe in Allah nor in the Last Day, and do not prohibit whatever Allah and His Messenger have prohibited, and do not practice (Literally: to have as a religion) the religion of Truth-from among the ones to whom the Book was brought-until they give the tax out of hand (i.e., by a ready money payment, or in token of submission) and have been belittled..

Norwegian

Bekjemp dem som ikke tror på Gud og dommens dag, som ikke forbyr det Gud og Hans sendebud har erklært forbudt, og som ikke bekjenner sannhets religion av skriftfolkene, til de punger ut med tributt i ydmykhet.

Swedish

Kämpa mot dem som, trots att de [förr] fick ta emot en uppenbarad Skrift, varken tror på Gud eller på den Yttersta dagen och som inte anser som förbjudet det som Gud och Hans sändebud har förbjudit och inte iakttar den sanna religionens bud - [kämpa mot dem] till dess de erkänner sig besegrade och frivilligt betalar skyddsskatten.

Anonymous poster hash: 020be...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Koranen er ikke like lang og tunglest som Bibelen. Den norske oversettelsen har god flyt i teksten. Problemet med å bare lese en oversettelse er at den norske er rimelig mildnet og "tannløs" og det kan gi rom for misforståelser. Sammenlikner du den norske med flere andre oversettelser, gjerne så mange som mulig, eliminerer du muligheten for å gå glipp at det egentlige budskapet i den arabiske teksten.

De engelske utgavene er oversatt fra arabisk av lærde muslimer. Den norske er oversatt fra en av de mildeste engelske, av en velmenende norsk prest, som ville bygge broer.

Anonymous poster hash: 020be...df7

Du har to problemer med denne presentasjonen.

For det første har du akurat det samme problemet med Bibelen, noe Human Etisk forbund brukte en stund på 80-tallet.

Den andre er at Arabisk er ett et helt ubrukelig språk for konsistens; det er så kontekstsensitivt at mye av det likegodt kan være mildere enn den Norske oversettelsen uten at noen EGENTLIG vet. (Noe som forklarer hvordan du i det hele tatt kan finne 6 engelske oversettelser )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leg gjerne til hvilke(n) utgave®, og du har lest hadith (hvilke).

Hvis du ikke har lest Koranen, hva er begrunnelsen din?

Engasjerer du deg i diskusjoner om islam/muslimer på tross av at du ikke har lest Koranen?

Er du muslim, eller sympatiserer du med islam?

Anonymous poster hash: 020be...df7

Jeg leste den norske utgaven (vel og merke med arabisk undertekst) som ble utgitt i 1989. Jeg leste den først i 1990 på samme tid som jeg søkte et åndelig perspektiv - som jeg ikke fant

Når jeg 15 år etter begytnte å studere Bibelen stusset jeg over at jeg hadde hørt mye av dette før uten å vite hvor - men nå vet jeg det. Koranen har "lånt" 90% fra de hebraiske skrifter og litt til. Når det da i tillegg står i de samme hebraiske skrifter at "ingen skal trekke fra eller legge til" undres jeg over hvordan en profet skal få anledning til å så til de grader gjøre nettopp dette uten at noen reiser et kritisk spørsmål der og da (vi gjør det nå men det er et helt annet verdensbilde nå)

For meg er Koranen et semiplagiat av en opprinnelig hellig bok - dere har den opprinnelige boken der - bruk den :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste den norske utgaven (vel og merke med arabisk undertekst) som ble utgitt i 1989. Jeg leste den først i 1990 på samme tid som jeg søkte et åndelig perspektiv - som jeg ikke fant

Når jeg 15 år etter begytnte å studere Bibelen stusset jeg over at jeg hadde hørt mye av dette før uten å vite hvor - men nå vet jeg det. Koranen har "lånt" 90% fra de hebraiske skrifter og litt til. Når det da i tillegg står i de samme hebraiske skrifter at "ingen skal trekke fra eller legge til" undres jeg over hvordan en profet skal få anledning til å så til de grader gjøre nettopp dette uten at noen reiser et kritisk spørsmål der og da (vi gjør det nå men det er et helt annet verdensbilde nå)

For meg er Koranen et semiplagiat av en opprinnelig hellig bok - dere har den opprinnelige boken der - bruk den :vetikke:

Det er et litt svakt argument, om du ser det fra muslimenes perspektiv.

De har alltid fremholdt at Koranen er det siste og definitive budskapet fra guden alle dere judeokristne og muslimske monoteister tilber. De anerkjenner Jesus som profet og både kristne og jøder som "bokens folk", men holder på at deres versjon er den definitive. Men det skulle da bare mangle at den inneholder elementer fra de versjonene som gikk før. Det er som når du oppgraderer pc-en din. Du forventer ikke at operativsystemet plustelig skal begynne å kjøre på Klingon med et nevro interaktivt grensesnitt. Ting forblir mer eller mindre som de var før du lastet ned oppgraderingen. Bortsett fra at det nå er nye, og mer irriterende bugs og at skjermdriveren ikke virker som den skal lenger.

Sånn er det med islam og koranen også. Same shit, slightly different wrapping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe som heter "agnostiker". Enten så er du overbevist om at en gud eksisterer (teist), eller så er du ikke overbevist om at noen gud eksisterer (ateist). Det finnes ikke noen mellomting.

Åja du vet hva jeg tenker? (Ikke jeg som skrev det du svarte på) jeg er faktisk ikke sikker på hva jeg tror ift en/flere gud. Jeg tror på engler men er veldig usikker på gud. Jeg tror på energier og en høyere makt men denne makten kan være universet. En gud derimot som har skapt alt og som har vist seg så mye og plutselig forsvant samtidig med trollene og huldra forsvant. Jeg vet ikke. Jeg blir ikke enig med meg selv.

Det er helt umulig at en gud finnes men samtidig er det så mange troende og så mye litteratur om det at jeg klarer ikke avspise det helt. Så JO det er noe som heter agnostiker. Du vet jo ikke hvordan andre hjerner funker

Anonymous poster hash: 80c0f...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ateister er jo foresten ikke bare "ikke overbevist om at en gud finnes" de er jo faktisk overbevist OM at en gud IKKE finnes

Anonymous poster hash: 80c0f...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor i Koranen står det at de ikke troende skal voldtas osv? Og hvis mohammad ble så sinnssyk og gal at han mente dette, er det ikke merkelig at det ble godtatt som en del av boken?

Leste bare litt av sure 2 nå. Bl.a er det tydeligvis ikke vits å hjelpe menneskesker som er på gale vei. Husker ikke ordrett men noe om å gjøre dem blinde og døve så de ikke skal finne den rette veien..

Noen som vet hvor jeg finner det? Og består Koranen kun av surene? I såfall var bibelen lettere å lese der var det mer sammenhengende tekster. Utfra det jeg leste av sure 2 var det mye korte og oopatykkede beskjeder.

Anonymous poster hash: 80c0f...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøytigern, du har tidligere, i en annen tråd, skrevet at du er muslim. Det overrasker meg egentlig ikke at du har så dårlig kjennskap til Koranen, for du virker som et godt menneske. Hadde du studert skriften grundig, ville du neppe kalt deg muslim.

Med den egentlige kronologien i Koranen snakker jeg om dette:

Så fint at du valgte å ikke respektere at jeg tydligvis ikke ville at dette skulle stå eksplisitt i tråden, iogmed at jeg ikke skrev dette selv, -og at du tar deg sånne friheter som dette. :)

Jeg antar du har en agenda og at jeg vet hva den er.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor i Koranen står det at de ikke troende skal voldtas osv? Og hvis mohammad ble så sinnssyk og gal at han mente dette, er det ikke merkelig at det ble godtatt som en del av boken?

Leste bare litt av sure 2 nå. Bl.a er det tydeligvis ikke vits å hjelpe menneskesker som er på gale vei. Husker ikke ordrett men noe om å gjøre dem blinde og døve så de ikke skal finne den rette veien..

Noen som vet hvor jeg finner det? Og består Koranen kun av surene? I såfall var bibelen lettere å lese der var det mer sammenhengende tekster. Utfra det jeg leste av sure 2 var det mye korte og oopatykkede beskjeder.

Anonymous poster hash: 80c0f...973

Etter muslimsk tradisjon så er det ikke Muhammed som har kommet med ytringene som står i koranen. De er åpenbaringer. Akkurat som med resten av den monoteistiske troen fra dette området er basert på åpenbaringer. Guds ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter muslimsk tradisjon så er det ikke Muhammed som har kommet med ytringene som står i koranen. De er åpenbaringer. Akkurat som med resten av den monoteistiske troen fra dette området er basert på åpenbaringer. Guds ord.

åja, forstod det som om det kom fra han, da en skrev noe over her som: og etter hvert ble mohammad rabiat og sinnsyk og begynte å true med voldtekt.

Men da var egentlig dette åpenbaringer, i såfall er det jo enda verre? da kom dette direkte fra GUD og ikke *bare et "sinnsykt" menneske!

Anonymous poster hash: 80c0f...973

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

åja, forstod det som om det kom fra han, da en skrev noe over her som: og etter hvert ble mohammad rabiat og sinnsyk og begynte å true med voldtekt.

Men da var egentlig dette åpenbaringer, i såfall er det jo enda verre? da kom dette direkte fra GUD og ikke *bare et "sinnsykt" menneske!

Anonymous poster hash: 80c0f...973

Det er helt klart vanskeligere å avfeie ytringer som er anerkjent som åpenbaringer fra Gud, enn ytringer som alle er enige om har oppstått i hjernen til en enkelt mann, og er et produkt som han alene står ansvarlig for. Og der ligger en vesentlig del av problemet med å blande religion og samfunnsordning, slik jeg ser det. Det er allerede problematisk nok når religion er et personlig anliggende, men når religionen blir statsbærende, fungerer den hemmende på samfunnsutviklingen.

Muslimske land har et alvorlig problem der sharia rår, for de har store problemer med å forandre på lovene sine.

Endret av Mann 42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...