Gå til innhold

Har du lest Koranen?


AnonymBruker

  

51 stemmer

  1. 1. Har du selv lest koranen?

    • Deler av den.
      11
    • Hele, fra perm til perm, en gang.
      4
    • Hele, i riktig kronologi, en gang
      1
    • Hele. Jeg har studert den ganske inngående.
      3
    • Nei.
      32


Anbefalte innlegg

Jeg har lest deler av den. Det er fordi jeg har hatt religion som ett av mine fag på høgskolen. Jeg har tenkt å lese hele, men først må jeg bli ferdig med Bibelen. Jeg vil lese den fordi jeg interesserer meg for det. Er selv agnostiker, men finner religion veldig interessant :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lest deler av den. Det er fordi jeg har hatt religion som ett av mine fag på høgskolen. Jeg har tenkt å lese hele, men først må jeg bli ferdig med Bibelen. Jeg vil lese den fordi jeg interesserer meg for det. Er selv agnostiker, men finner religion veldig interessant :)

Det er ikke noe som heter "agnostiker". Enten så er du overbevist om at en gud eksisterer (teist), eller så er du ikke overbevist om at noen gud eksisterer (ateist). Det finnes ikke noen mellomting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Jeg har ikke lest den, rett og slett for at jeg ikke har kommet så langt. Jeg satser på å få lest Koranen og Toraen og andre hellige skrifter etter hvert! Jeg ser på det som viktig bakgrunnsstoff for å forstå andres religioner, og å forstå noen av argumentene i religionsdebatten.

Den som skal forme fremtiden må ha ballast fra fortiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Det er ikke noe som heter "agnostiker". Enten så er du overbevist om at en gud eksisterer (teist), eller så er du ikke overbevist om at noen gud eksisterer (ateist). Det finnes ikke noen mellomting.

Jo, det gjør det.

Det er klart det gjør det!

Dersom man er usikker, og ikke overbevist om det ene eller det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Jeg synes det er fascinerende å si: Dette er kun eventyr, da velger jeg heller ordentlige eventyr.

Jeg er ateist, men jeg har likevel valgt å lese deler av koranen og har studert Midtøsten og islam, rett og slett fordi det ikke er eventyr for de det gjelder. Da vil jeg gjerne vite hva de mener og hvorfor de mener det. Rett og slett for å forstå min samtid bedre.

Ja, jeg har forøvrig også satt meg relativt godt inn i alle de store verdensreligionene, og noen små.

Anonymous poster hash: 8d47b...545

Jeg elsker dette svaret. Du er mitt idol. :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det gjør det.

Det er klart det gjør det!

Dersom man er usikker, og ikke overbevist om det ene eller det andre.

Er du usikker (ikke overbevist) er du ateist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke noe som heter "agnostiker". Enten så er du overbevist om at en gud eksisterer (teist), eller så er du ikke overbevist om at noen gud eksisterer (ateist). Det finnes ikke noen mellomting.

Agnostikere er de som ikke vet, og ikke vil si verken det ene eller det andre siden de mener man aldri kan vite helt sikkert. De sier ikke at de tror på en Gud, men de avkrefter ikke at Gud eksisterer basert på mangel av kunnskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du usikker (ikke overbevist) er du ateist.

Feil. Du kan være ateist, men de fleste er agnostikere. Jeg trodde jeg var ateist, helt til jeg hadde religion på høgskolen å lærte om agnostikere. Jeg er ikke i nærheten av å være ateist.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agnostikere er de som ikke vet, og ikke vil si verken det ene eller det andre siden de mener man aldri kan vite helt sikkert. De sier ikke at de tror på en Gud, men de avkrefter ikke at Gud eksisterer basert på mangel av kunnskap.

Er du usikker er du uten tro på en gud, ordet kommer fra "atheos" som betyr "uten gud". Sier du at du ikke vet om det finnes en gud eller ikke, så tror du heller ikke på gud, ergo er du ateist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du usikker er du uten tro på en gud, ordet kommer fra "atheos" som betyr "uten gud". Sier du at du ikke vet om det finnes en gud eller ikke, så tror du heller ikke på gud, ergo er du ateist.

Agnostiker stammer fra gresk. A betyr ingen og gnosis betyr kunnskap. Altså ingen kunnskap. Der en ateist sier "tror ikke" sier en agnostiker "vet ikke".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del av svarene i denne tråden høres ut som de kommer fra mennesker som tror de er opplyste i denne tidsalderen, men som vitner om strengt det motsatte. Ingenting er galt i å lese om og lære om ting som handler om noe annet enn det man er vant til. Koranen er en viktig bok for svært mange mennesker og da å være så "inngrodd" og fordømmende gagner ingen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meningsfullt å vite hva menneskene rundt deg står for. At de har tenkt å voldta deg foran mannen din, før de hugger hodet av ham, når de er mange nok og tiden er inne. Frem til da skal de være hyggelige og skjule sine hensikter. Er det meningsløst med sånn informasjon?

Anonymous poster hash: 020be...df7

Man kan likeså godt bruke dette argumentet mot kristendommen også. Flertallet vet at kristne ikke tar det som står i Bibelen 100% bokstavelig, akkurat som muslimer ikke gjør det.

Anonymous poster hash: 26bff...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Leg gjerne til hvilke(n) utgave®, og du har lest hadith (hvilke).

2. Hvis du ikke har lest Koranen, hva er begrunnelsen din?

3. Engasjerer du deg i diskusjoner om islam/muslimer på tross av at du ikke har lest Koranen?

4. Er du muslim, eller sympatiserer du med islam?

Anonymous poster hash: 020be...df7

1. Nei

2. Har ingen egentlig interesse. Jeg har også fått med meg at den er relativt uoversettelig, slik at mye har kontekstbetydning. Litt samme problem man får med "Jesus lille brune".

3. Jeg engasjerer meg i forhold til å lære folk forskjellen mellom kulturell islam, muslimsk kontekst og islam som religion slik at man kan forholde seg til forskjellene på en fornuftig måte. Dette krever ingen forståelse om islam som religion, kun forståelse av menneskelig spiritualisme. Jeg liker også å trekke linjene mellom ulike religioner så man forstår at man forholder seg til en felles kontekst.

4. Jeg er ikke muslim og har ingen sympati ovenfor islam eller for den sak skyld noen annen religion utover å akseptere behovet for religionsfrihet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette!

I disse dager, med horder av muslimer som stadig trekker til Europa, så er det viktig å vite hva de står for.

Synd at alle fakta skal feires av bordet pga Breiviks grusomme handlinger. Vi er titusener av mennesker i Norge som har lest Koranen og fått opp øynene for hva som foregår. Det er helt hårreisende at vi blir sablet ned av folk som aldri har åpnet boken.

Folk burde lese Koranen og gjøre seg kjent med begrepene kitman og taqiyyah, før de går i strupen på islamkritikere i forsvar for alle de hyggelige muslimene i naboblokka.

Anonymous poster hash: 020be...df7

Jeg tror det er litt bortkastet tid. Du kan ikke lese koranen og finne ut hva muslimer generelt står for, like lite som du kan finne ut hva kristne generelt står for gjennom å lese bibelen. Man finner ut hva folk står for gjennom deres handlinger og hva de sier.

Og det er lett å anskueliggjøre. Galningene i IS har sin tolkning av koranen, og den er ganske ekstrem. De saudiarabiske salafistene har sin, og den er ganske streng. Shiaer er ikke på langt nær så strikse, og øst-europeiske muslimer er oftest som øst-europeere flest.

De fleste muslimer er som de fleste kristne: De har ikke noe grundig kjennskap til sine religiøse tekster. De går mer eller mindre regelmessig til moskeen, de gifter seg innenfor det religiøse rammeverket, og det er oftest så langt som det går. Omtrent som kristne, altså.

Prosjektet "Lese koranen for å forstå hva muslimene står for" er altså temmelig forfeilet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er en dag mange koranlesere feirer, tror jeg. :)



Anonymous poster hash: 84642...ef6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har lest Koranen. Gjorde det da jeg tok master i religion, etikk og samfunn. Jeg er selv ikke religiøs, men har studert religion nok til å vite at det er altfor mange selverklærte sofa-eksperter i Norge som ikke gjør stort annet enn å spre oppgulp og drite seg ut med sitt hat og sin uvitenhet i prosessen.

Men det er sånn sett forståelig. Verden er mye enklere å forholde seg til når den er svart/hvitt. Gråsoner og nyanser er noe herk.

Jeg engasjerte meg mye i slike debatter før, men har funnet ut at det er svært lite konstruktivt å debattere med fanatikere, enten de er ateister eller religiøse.

Endret av Tabris
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Leg gjerne til hvilke(n) utgave®, og du har lest hadith (hvilke).

Hvis du ikke har lest Koranen, hva er begrunnelsen din?

Engasjerer du deg i diskusjoner om islam/muslimer på tross av at du ikke har lest Koranen?

Er du muslim, eller sympatiserer du med islam?

Anonymous poster hash: 020be...df7

Har du lest Bibelen?

Legg gjerne til hvilke(n) utgave®, og om du har lest i apokryfene (hvilke).

Hvis du ikke har lest Bibelen, hva er begrunnelsen din?

Engasjerer du deg i diskusjoner om kristendom/kristne på tross av at du ikke har lest Bibelen?

Er du kristen, eller sympatiserer du med kristendommen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Har du lest Bibelen?

2. Legg gjerne til hvilke(n) utgave®, og om du har lest i apokryfene (hvilke).

3. Hvis du ikke har lest Bibelen, hva er begrunnelsen din?

4. Engasjerer du deg i diskusjoner om kristendom/kristne på tross av at du ikke har lest Bibelen?

5. Er du kristen, eller sympatiserer du med kristendommen?

1. Ja, to ganger

2. Ikke helt sikker, det var en Gideon bibel. Jeg har ikke lest de apokryfiske skriftene , men jeg er kjent med dem, og kjenner tekstbiter fra dem fra "Jesus lille brune"

3. Det er like interesant hvorfor jeg har lest bibelen; den første gangen fordi jeg likte å lese, den andre gangen fordi jeg på det tidspunktet var frelst og søkte en religiøs plattform for livet mitt.

4. Jeg ble provosert til å lese bibelen basert på diskusjoner om tro. Men jeg vil hevde at man kan diskutere kristendommen som religion med kun overfladisk kjennskap til bibelen som skrift.

5. Jeg er ikke kristen og har liten til ingen sympati for kristendoemmen som religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste deler av den, og etter det forstod jeg godt hvorfor ingen ser ut til å være enig i hva som faktisk står der. Jeg opplevde Koranen som difus og lite håndfast. I all hovedsak var det bare en hel masse "O' store gud og herlighet! Ser dere ikke hvordan Allah har skapt deres hjerter...slakt dem ned der dere møter dem....Allah har gjort deres hjerter harde og ufroanderlige..de vil ikke tro....deres døtre og koners blygsel...bla bla bla"

Å lese i Koranen er omtrent like tilfredsstillende som å spise grus. Jeg vet at muslimer tror på det her, men hvordan de får det til, det vet jeg ikke.



Anonymous poster hash: ccfe6...af4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ja, to ganger

2. Ikke helt sikker, det var en Gideon bibel. Jeg har ikke lest de apokryfiske skriftene , men jeg er kjent med dem, og kjenner tekstbiter fra dem fra "Jesus lille brune"

3. Det er like interesant hvorfor jeg har lest bibelen; den første gangen fordi jeg likte å lese, den andre gangen fordi jeg på det tidspunktet var frelst og søkte en religiøs plattform for livet mitt.

4. Jeg ble provosert til å lese bibelen basert på diskusjoner om tro. Men jeg vil hevde at man kan diskutere kristendommen som religion med kun overfladisk kjennskap til bibelen som skrift.

5. Jeg er ikke kristen og har liten til ingen sympati for kristendoemmen som religion.

Tusen takk for konstruktivt svar.

T.S:

1.Ja.

2.Ulike utgaver. Den jeg fikk mest ut av, pga språkvansker med arabisk, var Authorized English Version [Rashad Khalifa] Har ikke lest alle hadithene.

(P:S En Gideon Bibel er ikke en av bibeloversettelsene. Gideon er et forlag som gir ut en av oversettelsene.)

3.Jeg har lest den igjennom fordi jeg ville vite hva som står der, ved å ha satt meg inn i det selv og kunne ta stilling til det ut fra egen lesning. Den gangen jeg ikke hadde lest det enda, var det fordi det var et for stort materiale på et fremmedspråk, til at jeg greide å komme gjennom det. Så da ble det med å ha kjennskap til en grunnleggende passasje her og en passasje der. Da jeg bikket tjue var simpelthen ikke det tilfredstillende lenger. Jeg syns det var for dårlig for min egen del. Så da pløyde jeg meg gjennom det hele i løpet av en høst, på engelsk. Jeg burde selvsagt lest det på arabisk, men det er (foreløpig) et uavsluttet prosjekt.

4. Jeg ønsket å lese den fordi jeg ønsket å forstå den kulturbakgrunnen og den/de religiøse retningen(e) som Koranen inspirerer verden over. Det er fint å ha (noe) grunnleggende innsikt i/om et materiale som har hatt/har en sånn påvirkning på historien og verden slik den ser ut i dag.Man kan sikkert diskutere dette uten å ha lest igjennom fra perm til perm. Men for min del er det ønskelig at folk har lest det de snakker om så de kan sette det i riktig kontekst, når de ønsker å argumentere ut fra det. Ellers blir det vanskelig å ta argumentasjonen alvorlig (nok), etter mitt syn.

5. Det med tro er et personlig og privat spørsmål. Jeg svarer ikke på dette, der jeg regner med det vil bli angrepet med personangrep og påfølgende stalking. Noe jeg forventer på Kg. Å sympatisere MED islam er å være for uspesifikk, da det er svært mange greiner på det treet. Det dreier seg da i tilfelle om hvilken grein man er komfortable med, og om den er hogd av treet, podet innpå fra et annet tre, eller vokser den som en liten busk ved siden av.

---------

T.S Hva er egentlig "riktig kronologi" i din avstemning over her, og hvorfor mener du dette er "riktig rekkefølge"?

----------

Edit: Det samme gjelder for min del også Bibelen, som kulturhistorisk verk.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...