Gå til innhold

Jeg må ta opp noe med dere....


Gjest iGirl

Anbefalte innlegg

Så du mener for ramme alvor at den ellevte time begynner kl 22:00? Og at kl 23:00 ikke er i den ellevte time?

Jaja ...

Det er jo slik det er. Fordi man PÅBEGYNNER den ellevte timen osv.

Nå er vi forresten inne I den siste timen! ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ISO er tydelige på at klokken matematisk og fysisk aldri kan bli "24:00". At de går gode for at man "kaller" midnatt for 24:00 er noe helt annet. Det er likevel ikke noe klokkeslett som heter 24:00.

Jeg spør deg igjen jeg; hva med 24:10, 24:20 ...... du mener det er korrekt også?

Så de går gode for at man kaller midnatt for 24:00, men likevel mener du det er feil å si det språklig? Det gir ikke mening. De fleste tenker på et språklig uttrykk når de sier 24:00, ikke på en magisk 25te time.

http://simple.wikipedia.org/wiki/24-hour_clockHer skriver de 24:00, dette uttrykket eksisterer og kan brukes utenom wikipedia også.

Jeg kaller midnatt for 24:00 fremfor å si "klokken 0" og det er tydeligvis lov. :)

Er bare du som gjennom hele tråden påstår at folk tenker på en slags 25te time, men det er jo bare et språklig uttrykk, som er lov å bruke.

Endret av Noope
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er jo slik det er. Fordi man PÅBEGYNNER den ellevte timen osv.

Nå er vi forresten inne I den siste timen! ;)

Det er ingen ellevte time som er påbegynt kl 22. Da er den tiende time fullført. Kl 22:00:01 derimot er vi i den ellevte time.

Men istedenfor påstandene her bør dere nå komme med dokumentasjon både for den 25. timen og at normal telling av timer starter med slaget 00:00 og ikke 00:01. Og da mener jeg ikke standarden og heller ikke det som gjelder datateknisk. Jeg mener allminnelig forståelse av klokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen ellevte time som er påbegynt kl 22. Da er den tiende time fullført. Kl 22:00:01 derimot er vi i den ellevte time.

Men istedenfor påstandene her bør dere nå komme med dokumentasjon både for den 25. timen og at normal telling av timer starter med slaget 00:00 og ikke 00:01. Og da mener jeg ikke standarden og heller ikke det som gjelder datateknisk. Jeg mener allminnelig forståelse av klokken.

Den starter på 00 og slutter på 59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man gjør det vanskelig for seg når man nekter for at ett og samme fenomen kan betegnes på to forskjellige måter. Det er f.eks. ikke vitenskapelig umulig at David Robert Jones og David Bowie er samme mann.

Hvis vi konsekvent skal følge iGirls direktiver, kan vi ikke si klokka tolv heller, med mindre vi beveger oss videre til tretten. I dagligtale gjør vi jo sjelden det; vi begynner på nytt igjen med ett, to osv. Men hvis vi alltid brukte null istedenfor tolv, kunne klokka blitt ti på halv null, kvart over null og alt mulig annet tull.

Jordåret varer (gjennomsnittlig) i 365,24219875 døgn. Barnelærdom? (Edit: Et siderisk jordår er 365,2563604 døgn ifølge Norsk Fysisk Selskap.)

Nei, jeg får karre meg tilbake til språkforumet for å slippe unna dette flisespikkeriet.

Endret av Pawn Hearts
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døgnet har 24 timer. Den tjuefjerde timen nulles ut i midnatt (00:00) etter 23:59,59,999. Hvis klokken var 24:00 ville det indikert at vi har påbegynt den tjuefemte timen.

Dette var faktisk en interessant diskusjon. Grunnen er at jeg jobber med ett datasystem som trenger ett tidsrom (gjerdestolpeproblem) der vi trenger en intuitiv og en entydig definisjon av tidsrom. Vi ser at eneste reelle valget vi har er 00:00 til 24:00.

Litt interessant at det faktisk er noen som hverken skjønner det, eller forstår det ( å si at 00:00 pr def må være noe annet enn 24:00 isteden for det samme skrevet på en annen måte og innse at det har en funksjon utenfor vanlig klokkevisning, gir inntrykk av å være litt vel firkantet i hodet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo med språk å gjøre som noen sier. Selv om det egentlig er feil, så forstår alle det om man sier 24 og ikke 00. Og når det blir utbredt, vil fler og fler folk bruke det og til slutt blir det helt vanlig. Det er mange uttrykk som brukes som er "feil" eller ulogiske, men alle vet hva det betyr. Sånn er det bare.

Anonymous poster hash: a4d87...c7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom kl 24.00 impliserer 00.00 (noe det gjør) går det fint å bruke kl 24.00 istedenfor 00.00. Klokken og døgnoppdelingen er jo kun en konstruksjon vi mennesker har laget, akkurat som tallsystemet vårt. I det klokken blir 24 blir den også 00.00 på nytt. Siden mange tenker på tid som noe lineært, jmf tidslinje, vil det være mest naturlig å beskrive en åpningstid fra det laveste tallet til det høyeste, altså for eksempel 18.00-24.00. Det er rett og slett mer intuitivt.

Det heter ikke "jeg må ta opp noe med dere" det heter "jeg må ta noe opp med dere". Kanskje man ikke skal pirke på andres feil, og heller se på sine egne?

Anonymous poster hash: 73b62...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lakrispia

Det heter ikke "jeg må ta opp noe med dere" det heter "jeg må ta noe opp med dere". Kanskje man ikke skal pirke på andres feil, og heller se på sine egne?

Anonymous poster hash: 73b62...05c

Hæ? Hvorfor siterte du meg her? :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmh..

24 er jo døgnets slutt, mens 00:00 er døgnets start igjen..

Blir som på butikker, skal du gå til hver enkelte å si at de skriver åpningstidene feil?

Åpen: 08:00-24:00
Nattåpen :00:00-08:00
Døgnåpent: 00:00-24:00


(men alle vet jo at butikker som stenger 24:00, ofte er åpen til 00:03-00:10...Før de får hivd ut kundene...:fnise:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jacklost

Det er rart egentlig. Det skal være 24 timer i døgnet men i realiteten så er det bare 23 timer, 59 minutter og 59 sekunder :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...