Gå til innhold

Gjør det noe om menneskeheten utryddes?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, nå snakker jeg om teknologi i fremtiden som gjør det mulig for oss å utville oss andre steder enn på jorden. Det er jo den eneste realistiske problemstillingen når man snakker om mennesket vs. planeten. Så da hadde selvfølgelig mennesket vært viktigere å redde.

Så hva skal du gjøre med alle fattige og syke og de som ikke er verdig til å bruke plass på til å reise av jorden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så hva skal du gjøre med alle fattige og syke og de som ikke er verdig til å bruke plass på til å reise av jorden?

Hvordan kan jeg gå inn på detaljer når den slags teknologi ikke er oppfunnet enda? Spørsmålet er jo hva som er viktigst; menesker eller jorden. Og da er svaret helt klart mennesker. Hvis jeg skal utdype det svaret må det jo bare bli fantasi og sci-fi fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan jeg gå inn på detaljer når den slags teknologi ikke er oppfunnet enda? Spørsmålet er jo hva som er viktigst; menesker eller jorden. Og da er svaret helt klart mennesker. Hvis jeg skal utdype det svaret må det jo bare bli fantasi og sci-fi fra min side.

Det er det jo fra ditt første svar ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jo fra ditt første svar ...

Jeg snakket om at teknologien skal utvikle seg, hvordan den utvikler seg har da ikke jeg snøra på. Scenarioet er at menneskeheten har valget mellom å bevare planeten, eller å reise fra planeten og redde menneskeheten, slik at vi står mellom to valg. Vi er mennesker, derfor er vi det viktigste på denne planeten som helhet. Hvordan prioriteringen er individuelt kan diskuteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh ... ingen planet, ingen menneskehet. Men ingen mennesket, fremdeles planet. Kanskje eneste utveien i fremtiden.

Så mineraler og magma (planeten) er viktigere enn menneskeliv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vet ikke, men av en merkelig grunn så synes jeg at mennesket har litt mer verdi enn, la oss si, en torsk. Evnen til å filosofere, reflektere, en høyere bevissthet, der man er klar over sin egen eksistens, samt evnen til å gruble og løse noen av universets gåter, er unikt, og noe jeg setter pris på. Dette får meg til å sette en høyere verdi på mennesket enn hvilket som helst annet dyr. Hvis det er helt likegyldig hvordan livsformer som er på jorden, så hadde nok det beste vært at alt bare var mikroorganismer, dette er tross alt mest effektivt.

I tillegg har mennesket det potensialet å kolonisere andre planeter en gang i framtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs jo hvilket perspektiv du spør utfra. Men for planeten i seg selv ville dette vært utelukkende positivt. For dyrelivet ville det vært positivt. Vi er i en usunn utvikling iforhold til forurensing og fabrikkmyrding av dyr i en ekstrem skala (nei jeg er ikke medlem i peta). Men om man velger å være opplyst er svaret lett. Nei det gjør ikke noe om menneskearten blir utryddet.

Anonymous poster hash: 82239...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det tråden handler om?

Jeg sier det igjen mennesker hadde klart seg på et romskip og i tilleg vil vi sikkert utvikle en teknologi som har reddet planeten vår til den tiden den er truet. Tenk deg 10 år tilbake i tid, se hvor langt vi har kommet mtp fornybar energi. Så planeten er ikke truet enda.

Men hva er poenget med en planet uten mennesker? Blir som en dyrepark uten dyr.

Det er mange planeter uten liv der ute...

Tror du det er noe logikk i verdensrommet egentlig? Det fins lover, men det hele er skapt tilfeldig. Hadde jorden vært litt nærmere eller lengre unna sola fks er det ikke sikkert den hadde vært i nærheten av slik den er idag. Jorda har bare vært "heldig".

Det hadde jo vært synd om mennesker hadde blitt utryddet, det er ikke noe jeg vil. Men planeten vår bryr seg egentlig ikke om vi er her eller ikke. Det er ikke som den har følelser eller slutter å produsere liv om alle mennesker dør. Den fortsetter å eksistere videre som den alltid har gjort, og kanskje skaper den nye intelligente vesener om den ikke dør ut innen den tid.

Anonymous poster hash: bbd4e...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør noe. Vi mennesker har vår egen plass på jorda, og hvem skal pleie og hjelpe syke dyr hvis vi blir utryddet? Vi er alle en del av sirkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør noe. Vi mennesker har vår egen plass på jorda, og hvem skal pleie og hjelpe syke dyr hvis vi blir utryddet? Vi er alle en del av sirkelen.

Blir mennesker utryddet ville de fleste dyr hatt det mye bedre.

Jeg gjør mitt til å ikke bringe menneskeheten videre, og skal ikke ha barn. Synes ikke man aktivt skal ta livet av alle menneskene, men at vi hadde mistet evnen til reproduksjon som nevnt tidligere, tror jeg kunne vært en fin ting. Måtte ha vært rimelig spesielt å oppleve å være de siste menneskene på jorda!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det hadde vært det beste.. Det hadde kanskje vært det beste for isbjørnene.

Det hadde nok ikke vært det beste for oss. Og Mor jord hadde vel ikke merket noen forskjell siden hun ikke kan merke noe to begin with.

Visst ødelegger vi planeten, og mange gidder ikke resirkulere engang :O Men vi kan forandre oss, og jeg håper vi forandrer oss. Det får vi ikke sjansen til om vi blir utryddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De trenger jo ikke myrdes. Det beste hadde vært en uskadelig sykdom som gjorde folk ufruktbare. Så hadde problemet løst seg selv om en stund.

Jeg er ikke for massedrap, men for en nedgang i folketallet på verdensbasis. På en human måte.

Naturen vil komme til å ordne opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør noe. Vi mennesker har vår egen plass på jorda, og hvem skal pleie og hjelpe syke dyr hvis vi blir utryddet? Vi er alle en del av sirkelen.

Ville dyr klarer seg fint uten vår innblanding. Grunnen til at utrydningstruede dyr blir avhengige av vår hjelp er jo at vi ødelegger deres naturlige habitat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hadde bare vært til det beste for alt liv på planeten om menneskeheten døde ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du? Gjør det noe om menneskeheten utryddes? Hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymous poster hash: c7a0d...b15

Ja det gjør noe for menneskeheten om vi utryddes. Men det hadde nok vært positivt for planeten. Og våre domestiserte dyr hadde nok fått problemer, mens ville dyr ville spredd seg. Men våre inngrep i naturen ville vel ikke latt seg reversere, så det ville nok lagt begrensninger på de overlevende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Det hadde bare vært til det beste for alt liv på planeten om menneskeheten døde ut.

Unntatt for oss, selvsagt. Mennesker (dvs dere andre) må være de eneste skapninger på jorda som mener at deres eksistens er ubetydelig. De fleste andre kjemper for SIN eksistens med nebb og klør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unntatt for oss, selvsagt. Mennesker (dvs dere andre) må være de eneste skapninger på jorda som mener at deres eksistens er ubetydelig. De fleste andre kjemper for SIN eksistens med nebb og klør.

Det betyr jo ikke at vi betyr noe for andre enn oss selv. Og muligens en marginal gruppe rundt oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unntatt for oss, selvsagt. Mennesker (dvs dere andre) må være de eneste skapninger på jorda som mener at deres eksistens er ubetydelig. De fleste andre kjemper for SIN eksistens med nebb og klør.

Vår eksistens er ikke ubetydelig for oss, selvsagt. Men er det for resten av livet på kloden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja intelligent liv vil ikke lenger eksistere, hva er vitsen med en planet uten mennesker? Er du gal? Jeg bryr meg selvfølgelig mye om miljøet men slike som deg minner meg mer om en religiøs-kult.

Mennesker først, planet får en 2 plass, takk!

.

Alle planeter vi vet om, uten om jordkloden, er fullstendig menneskefri. Hva er vitsen med Venus for eksempel?

Kloden vår var også uten noe høyerestående liv enn bakterier de første par milliardene år. Intelligent liv er så mangt, sjimpanser, skjærer, delfiner og sikkert noen til, er veldig intelligente. Menneskearten begynte vel ikke å heve seg noe særlig over andre dyrearter før man begynte med jordbruk for 10-15000 år siden. Så noe veldig intelligent liv har da ikke eksistert mer enn kanskje 15000 år. Ganske nylig med andre ord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...