Gå til innhold

Vårt lille mirakel har kommet til verden


andemor

Anbefalte innlegg

Så bra å høre :)

Hvordan fikk dere henne til å ta smokk? Vesla her syntes det var ok i starten, men nå vil hun ikke ha den. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så bra å høre :)

Hvordan fikk dere henne til å ta smokk? Vesla her syntes det var ok i starten, men nå vil hun ikke ha den. Noen tips?

Vi må jobbe litt med smokken til tider. Antagelig blir hun vel litt forvirret med hvordan hun skal suge på den i forhold til puppen (noe som heldigvis ikke har vært noe problem). Helsesøstra tok og klemte inn kinnene hennes for å stimulere sugerefleksen. Vanskelig å forklare uten å vise egentlig. Klemme sånn forsiktig inn der hvor enkelte har smilehull, om du skjønner. Det hender jeg må gjøre det nå også, og som sagt bruke litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillejenta lager de herligste lyder når hun koser seg med smokken, altså. :rodmer: Nå ligger hun med vidåpne øyne og sutter på smokken. Det hender hun sovner sånn av seg selv, men ofte sovner hun kun på armen. Og våkner så snart hun legges i egen seng.

Magen plager henne stort sett etter hvert måltid, så da må smokken til for å hjelpe på uroen. Jeg tror hun plages litt med mellomgulvet, for hun hikker voldsomt når hun har spist litt glupsk, og vi sliter en del for å få henne til å rape. Da blir det nok en del luft i den lille magen. Hun sover veldig lite på dagtid. Det her med at de sover 16 timer i døgnet har jeg ikke sett noe til siden hun hadde gulsott. I går sov hun nesten ikke fra klokken 06 til 20. Stakkars liten.

Jeg prøver å finne ut hva det er jeg spiser som gjør at hun plages. Det kan virke som om det er melkeprodukter, kanskje løk, og kanskje hvete. Jeg kutter ut melk og løk i første omgang, så får vi se. Det er vanskelig å finne på noe å spise uten både melkeprodukter og løk, men det finner vi ut av..

Nå er det ei som vil ha litt selskap her hører jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sett tråden din før nå, vi har jo jenter som er like gamle :-) Frøkna her har også et stort sugebehov og er ofte urolig etter hun har fått mat (NAN) og da hjelper smokken. Men det er ikke bare bare å ta den smokken, jeg bruker lang tid på å hjelpe henne med den hver gang hun får den, for hun dytter den ut eller river den ut i frustrasjon hele tiden. Helt til hun roer seg og holder den i munnen selv.

Jenta vår var ganske gul og slapp da vi dro fra sykehuset, men i likhet med dere så fikk vi henne fort opp i vekt og nå er hun veldig sprelsk, hehe.

Skal følge med på tråden din, det er spennende å lese om noen som er like gammel.

Endret av Laserwater
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Laserwater! Har ikke sett tråden din før jeg! Skal gå inn og ta en titt. Fint å høre at dere har samme erfaringer angående sugebehov.

Jenta vår har nok overspist på grunn av sugebehovet, for den dumme mammaen hennes sliter litt med å skjønne når hun er mett. Og da blir det overaktivitet i magen og mye hyl og skrik. Fra i dag begynner nytt regime her i heimen; kun en pupp pr måltid. Jeg har pumpet meg flere ganger, og vet derfor at det er mer enn nok mat i en pupp. Vi brukte en del tid på det nå på morgenen, for hun er nok vant til at melka kommer veldig lett. Den siste tjukke melka må nok jobbes litt mer for. Men vi fikk det til! Nå ligger hun i dagsenga si og er ganske fornøyd. I det minste helt til smokken ramler ut av munnen. :fnise:

Har forresten helt glemt å skryte av min fantastiske mor! Hun har vært sammen med lillemor og meg hver dag mens mannen har vært på jobb. Det har vært så utrolig deilig å ha henne sammen med meg siden jeg har vært en del nedfor og veldig sliten. Lillemor sover nemlig veldig lite på dagtid, så da er det godt at noen jeg stoler på kan ta henne litt så jeg får hvilt meg.

I dag tenkte jeg å ringe manuellterapeut. Tror nemlig hun sliter litt med mellomgulvet. Vi sliter veldig med å få henne til å rape, og hun har så voldsom hikke et par ganger om dagen at jeg synes helt synd på henne. Hadde vært fint om vi fant noe som hjalp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Andemor!

Tulla mi er jo bare en uke nå, men her fant vi fort ut at smokken ble redningen. Jeg var litt frustrert fordi hun hele tiden ville til puppen, men det var ikke for å spise, hun ville rett og slett bare ha den i munnen. Og jeg ble usikker på når hun egentlig var sulten. Fredag kveld sa jeg: "la oss prøve smokken". Kanskje til tross av anbefalinger fra en del jordmødre, siden amminga ikke var helt i gang, men jeg bestemte meg for å kjenne på magefølelsen. Og det viste seg å stemme; smokken satt på første forsøk og ammingen ble mye bedre etterpå :) :kgbaby:

Håper du finner ut av hva som gir magevondt!

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så heldig du er som har din mor hos deg da! :)

Jenta mi sover heller ikke så mye om dagen. Noen dager tar hun en lengre hvil, andre dager varer duppene i 10-15 min. Men så sover hun godt om natten da! :)

Tar gjerne imot tips angående den smokken altså! Tror nok at jeg også ammer etter at jenta er mett, men hun blir hysterisk når jeg avslutter ammingen. Hun har nok et stort sugebehov!

Kos dere videre! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var jeg en tur innom babytrim på spenst! Bare en tur innom, for det er visst ikke anbefalt med sånn trening før man har vært på 6 ukers-kontrollen... Jeg var kanskje litt overivrig der, for jeg har jo ikke beveget meg så mye siden fødselen. Bare noen trilleturer i ny og ne. Så jeg får nok ta en tur tilbake til spenst om to-tre uker. :) I mellomtida får jeg bli flinkere til å gå trilleturer. Naboen vår fikk ei lita jente en måned før oss, så jeg har faktisk ei som jeg kan trille tur med også. Det er jeg veldig glad for!

Nå sover engelen faktisk. Hun fikk mat klokka 7, og vi har gjort morgenstell, hun har ligget på et teppe på badegulvet mens jeg har dusjet (av en eller annen grunn er hun ganske fornøyd med å ligge der og sprelle og titte rundt seg). Så har jeg gått litt fram og tilbake i leiligheten med henne på skulderen (for det er det eneste stedet hun er fornøyd til tider), og der sovnet hun mens jeg spiste frokost. :) Sånn går no dagan. :fnise:

Jeg lurer faktisk på om jeg har litt overproduksjon av melk. Har vært nok en gang på ammehjelpen og lest, og det stemmer så godt med oss det som står der:

• Spiser glupsk for ikke å sette melk i halsen

• Gulper ofte etter ammingen

• Luft i magen, kolikksymptomer

• Ofte grønn og skummende avføring

• Enten veldig lav eller veldig høy vektøkning (helsesøster syntes at vektøkningen var litt for høy)

Jeg har som sagt prøvd å gi henne ett bryst om gangen, og det har hjulpet en del. Problemet er jo da at det andre brystet blir så sprengt, så jeg lurer på om hun må få det samme brystet noen ganger på rad for å se om jeg kan redusere mengden enda litt til. Hmmm... Må nok jobbes litt med det her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt har mannen tatt mating av lillejenta, og jeg har fått sove. Utrolig deilig! Vi har fått en flaske som skal forhindre at hun svelger luft også, så det fungerer jo nesten bedre å gi henne flaske enn pupp. Hun har i hvertfall vært ganske så rolig i natt sier mannen. Nesten litt ille... Vi må nok jobbe enda mer med ammeteknikken her altså.

Ja, også er hun i dag fire uker gammel! :danse: Har bikket 3 kg og begynner å passe stadig mer av klærne i størrelse 50. I dag skal vi prøve tran for første gang også. Det blir spennende!

Ellers kommer det stadig flere smil fra lille gull. Hun liker godt å ligge på stellebordet, og da er det stas å bli tøysepratet litt med også. Da smiler hun stort, og mammaen blir rørt. :grine: Jeg håper det er et tegn på at magevondten ikke er like ille lenger, selvom hun helst vil bæres hele tiden på dagtid. Det går jo fint for min del, for jeg tar henne i sjalet og koser meg veldig med det. :hjerte: Jeg er egentlig mer bekymret for at det ikke er bra for kroppen hennes å bæres så mye. Spesielt fordi hun kun vil bæres i froskestilling... Innbiller meg at hun får hvilt best når hun ligger i senga si.. Men det hjelper jo ikke når hun våkner nesten med en gang hun legges der. Da sover hun jo i hvertfall ikke! :klor: Vanskelig det der.

Nå håper jeg mannen snart kommer hjem fra handletur, for da skal vi gå oss en tur i det fine været! Jeg liker høsten på østlandet, altså. Det er virkelig en forskjell fra den forblåste plassen vi flyttet fra. (selvom det var flott der også. bare mye dårlig vær..)

Fortsatt god helg til de som måtte stikke innom! :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes i begynnelsen at klærne i str 50 var såå store. Nå må straks begynne å pakke litt bort og ta frem større størrelser. Men vi har jo snart brukt str 50 i sju uker så jeg var glad vi kjøpte litt av det :)

Håper magevondten er iferd med å gå seg til. Er så fælt å høre på når de små har det vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her driver vi fortsatt og styrer med ammingen enkelte dager. Det er noe rart med det ene brystet mitt. Tror det strømmer for mye eller for raskt ut, for lillejenta slipper og hoster og harker, og skriker som om ho ikke har fått mat i det hele tatt. :tristbla: Og så er hun urolig hele dagen, og jeg skifter bæsjebleier mellom hvert måltid. Det er da litt vel mye?? Ganske fortvilende egentlig. Jeg skal prøve nå framover å pumpe meg hver morgen, og se om hun blir roligere av det. Jeg gjorde det i dag, og ga henne mat ca en halvtime etter pumping. Hun sover rolig nå, men det har tross alt bare gått en halvtime. Får se an utover dagen. Ammingen var i hvertfall mye mer koselig når brystene ikke var så fulle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I natt har lillemor sovet fra ca 22 til 06! Mannen og jeg har blitt så forferdelig forkjølet, så for at jeg i det hele tatt skulle få sovet har jeg ligget på et annet rom. (mannen snorker veldig når han er forkjølet, og babyen lager ofte lyder i søvne som jeg våkner av) Jeg våknet ca halv fem av en forferdelig melkespreng, så jeg sto opp for å pumpe meg (etter at jeg hadde sjekket at babyen faktisk var i live!!). Nå har hun visst sovnet igjen, og jeg spiser frokost. Håper jeg får dusjet også før hun våkner. Lurer på om hun blir oftere sulten i dag siden hun ikke har spist i natt.

I går var vi på harrytur til sverige også. Lillemor sov som en sten i bilstolen, og fortsatte å sove i vogna mens vi var i butikken. Deretter var det bleieskift på doen der etterfulgt av amming i bilen. Jeg ga henne dessverre sprutpuppen, så hun var ganske urolig etter det. Men jeg er fornøyd jeg! Jeg har vært så pysete med å dra på lange turer med henne, men det går jo egentlig veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22-06? :sjokkert: Wow - så deilig hvis det fortsetter sånn! :danse:

Tror det er viktig å prøve seg på småturer. Det er vel nesten nå den enkleste tiden å reise på er. De sove jo så mye og som regel finner man et sted å amme eller skifte bleie.

Hvordan har dagen i dag vært så langt etter all søvnen i natt?

Edit:

Må legge til at det går utrolig mange bæsjebleier her også. Det kjedelige er at det nesten alltid må skiftes bæsjebleie på natta også... Håper det gir seg snart, for da slipper vi å stå opp midt på natta...

Endret av Ripsy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22-06? :sjokkert: Wow - så deilig hvis det fortsetter sånn! :danse:

Tror det er viktig å prøve seg på småturer. Det er vel nesten nå den enkleste tiden å reise på er. De sove jo så mye og som regel finner man et sted å amme eller skifte bleie.

Hvordan har dagen i dag vært så langt etter all søvnen i natt?

Edit:

Må legge til at det går utrolig mange bæsjebleier her også. Det kjedelige er at det nesten alltid må skiftes bæsjebleie på natta også... Håper det gir seg snart, for da slipper vi å stå opp midt på natta...

Jeg håper det er en ny sovetrend ho har starta med nå ja! Vi får se hvordan det går i natt. Hun har ikke sovet så mye i dag, men det kan ha vært fordi vi har vært en del på farten også. Har vært som vanlig egentlig. Mye urolig på grunn av vondt i magen (tror jeg...) Ammingen har gått greit siden jeg pumpet meg, da.

For oss synes jeg ikke det har vært så lett å være på reise, for lillejenta sover ikke så godt. Våkner med en gang bilen stopper eller man stopper å trille vogna. Og kan gjerne våkne og skrike både i vogn og bilsete også... Stakkar-den er nok ikke så god den magen bestandig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går dagene som før. Lillemor sover lite på dagtid, men jeg tror egentlig hun trenger å sove mer. HUn er så blid når hun våkner om morgenene etter å ha sovet lenge. Så blir hun bare mer og mer sutrete/skrikete utover dagen. Hun ser trøtt ut synes jeg, men hun får ikke til å sove lenge på dagtid. Heldigvis sover hun godt om nettene. I natt sov hun fra 2030 til 0530, så jeg tror ikke hun lider noen nød. :) Vi skal prøve framover å gi henne mat klokka 20 uansett, og se om det hjelper for å få henne til å sove slike lange perioder. På dagtid får jeg bare se det an litt. Hun sovner aldri rett etter mat, så kanskje leke med henne en times tid etter det.. Noen ganger sovner hun jo ved brystet, men da våkner hun som regel veldig raskt igjen.

I går var jeg på barselgruppe. Vi var bare tre stk og ei helsesøster, så det ble ikke helt som jeg hadde forventet. Det var jo hyggelig, og vi skal møtes der neste tirsdag. Det er åpen barnehage der på tirsdag og torsdag, men helsesøster tilstede på tirsdager, og det er nok noe jeg kommer til å benytte meg av. Akkurat nå har nok ikke lillemor så mye glede av sånt, kanskje med unntak av synginga, så jeg stresser ikke med å komme meg dit. Synes det er et supert tilbud i hvertfall!

Trilleturer er det fortsatt litt dårlig med her. Mye fordi lillemor så ofte har vært urolig og skreket i vogna, og da er det ikke så koselig. Det må liksom times med at hun er rolig og på nippet til å sovne, og da blir det så tiltak. Jeg tror likevel at jeg skal bli flinkere til å trille en tur når hun er i det riktige humøret. Kanskje hun da kan få sovet litt lenger, og dermed får hvilt seg skikkelig i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei andemor, lenge siden jeg har skrevet her. Sånn blir det når man har hendene fulle hele dagen ;)

Først vil jeg bare si at jeg misunner deg som kun har 1 sprutpupp. Jeg har to! Og da har vesla problemer med å håndtere melken som kommer i full fart, og svelger endel luft. Så da bruker vi ganske mye tid på raping, og det er ikke alltid like lett. Så jeg også styrer på med pumping, men det er jo litt slitsomt til tider.

Må også si jeg misunner deg de lange periodene med sammenhengende søvn om natten! Her mates det hver 3. time pluss minus.

Ang trilling og soving: har du prøvd å starte trilleturen på litt røfft underlag? Vi har et brosteinsbelagt område rett utenfor her hvor vi bor, så hvis vesla er urolig pleier jeg å starte turen med et par runder der. Evt triller jeg over noen fortauskanter. Works like a charm :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

hei andemor, lenge siden jeg har skrevet her. Sånn blir det når man har hendene fulle hele dagen ;)

Først vil jeg bare si at jeg misunner deg som kun har 1 sprutpupp. Jeg har to! Og da har vesla problemer med å håndtere melken som kommer i full fart, og svelger endel luft. Så da bruker vi ganske mye tid på raping, og det er ikke alltid like lett. Så jeg også styrer på med pumping, men det er jo litt slitsomt til tider.

Må også si jeg misunner deg de lange periodene med sammenhengende søvn om natten! Her mates det hver 3. time pluss minus.

Ang trilling og soving: har du prøvd å starte trilleturen på litt røfft underlag? Vi har et brosteinsbelagt område rett utenfor her hvor vi bor, så hvis vesla er urolig pleier jeg å starte turen med et par runder der. Evt triller jeg over noen fortauskanter. Works like a charm :jepp:

Takk for tips! Kan jo bare prøve det på gressplenen her ute hos oss.

To sprutpupper er verre enn en ja... Håper det går seg til for deg. Det har til en viss grad gjort det for meg. Lurer på om det kan ha noe med at jeg har hoppet over noen amminger, og så har mannen tatt det. Eller kanskje det bare er fordi jeg nærmer meg den magiske 6-ukers-grensa.

I går trillet jeg tur i nesten en time, og da sov jammen lillemor i hele tre timer i strekk! Det er ikke ofte sånn på dagen! Da var det ei blid og fornøyd jente som våknet, og det var så koselig! :rodmer: Så fikk hun mat, og jammen sovnet hun ikke lenge etterpå og sov tre timer til. Jeg lurer på om vi fikk det igjen i natt, for da var det jammen ikke like lett å få henne til å sovne etter amming. Det var mye skriking, noe som er veldig uvanlig for henne på nettene. Mannen tok henne, så gikk jeg og la meg på gjesterommet. Da var klokka ca 4, så nå venter jeg på at hun skal våkne. Jeg var nettopp inne å sjekket til henne, og da snudde hun seg bare mot meg og gryntet før hun sov videre. :ler:

Det blir mye snakk om søvn her, merker jeg. Beklager det, altså. For det første synes jeg de nattammingene er tunge, selvom jeg vet jeg ikke skal klage som bare er oppe en gang på natta. Selvom jeg da kan være oppe to og en halv time er det nok bedre enn mange ganger hele natta. For det andre har jeg alltid vært opptatt av søvn. Glad i å sove, men sliter med å få det til... Men livet dreier seg jo tross alt om ganske så mye annet. :sol:

I dag får vi besøk av ei venninne som er hjemme i permisjon med sin lille gutt. Tror hun har nesten en time å kjøre hit, så jeg setter veldig pris på at hun tar den turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipset ditt fungerer ganske så bra, Mary Poppins! Jeg har fått det til med gode resultater et par ganger nå, så er veldig fornøyd med det. Etter en trilletur på en times tid har lillegull sovet en time eller to i vogna, og det er tydelig at det er godt for henne. Det er fortsatt mye skriking på kveldstid, men det varer heldigvis ikke evig. Det seneste det har vart er til kl 22, så det er til å leve med selvom det selvfølgelig er slitsomt.

I dag har hun sovet to-tre timer på brystet mitt mens jeg har sett på tv og slappet av. Det er jo også en måte å få litt lange soveperioder selvom det kanskje kan straffe seg i det lange løp. Hun bør jo kunne sove for seg selv. Samtidig tenker jeg at hun fortsatt er veldig liten og derfor trenger masse kos og nærhet, ikke bare trøst når hun skriker. Vi har hatt en veldig bra dag i dag synes jeg. Hun har vært mye blid den tida hun har vært våken, så det er helt klart godt for henne å sove mer. Herlighet så skjønn den jenta er når hun smiler. Smiler med hele kroppen, hun! :rodmer: Tror nok vi skal få det veldig veldig koselig her når vi har fått ordnet litt opp i disse startproblemene.

Men! Nå er det kveldsmat og i seng! Tror faktisk at lillemor har sovnet for natten! (bank i bordet...) Da blir det nok mat rundt midnatt en gang, så da er det lurt å sove når man kan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å skryte litt, så sov hun faktisk til 04 i natt! Tror nok hun var god og mett da hun sovnet, for det ble en del amminger på kvelden der.. Deilig å få sove lenge. Jeg må finne en løsning for den sprengen jeg får, da. Ha et glass ved sengekanten som jeg pumper litt i eller no. Da får jeg sove bedre også.

I dag skal vi på ultralyd. Lillemor har noe greier med føttene sine, så jeg regner med det er det de skal se på.

Nå er det ei som vil stå opp for dagen hører jeg. Har ligget i senga si og vært våken en stund nå. Fint at hun kan ligge der litt for seg selv synes jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...