Gå til innhold

Har bestillt tur til usa. Kjæresten min kan bli sendt hjem på grensa!


Heishåps

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå har det seg sånn at kjæresten min skal være med meg og familien min på cruise i februar. Turen er bestillt og kjæresten min har i ettertid funnet ut at han kanskje ikke kommer inn i usa pga en dom han har. Dommen er seksual omgang med mindreårig. Fordi han var sammen med ei jente på 14 da han var 18. Dommen er 7 år gammel. Men han har snakket med politi å har fått vite at dommen kommer til å stå på rullebladet for resten av livet.

Mine 2 spørsmål er:

Tror dere han har stor sjanse i å komme seg over grensen og inn i usa med den dommen?

Og om han får vite på grensen til usa at han ikke kommer inn, er det da han eller flyplassen/usa som betaler flybilett hjem til Norge?

Håper noen her på kg kan hjelpe meg litt med svar på dette:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet familien din om at kjæresten din er dømt for det?

Hvis ikke så kan det jo bli en smule pinlig...

Anonymous poster hash: cf799...93c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet familien din om at kjæresten din er dømt for det?

Hvis ikke så kan det jo bli en smule pinlig...

Anonymous poster hash: cf799...93c

Ja de vet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere søkt om ESTA? Tipper det kommer greit frem der hva som vil/kan skje. Og så tror jeg at han blir sendt hjem for egen regning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen automatikk i at man blir nektet innreise til USA fordi man er domfelt, men kjæresten din vil ikke få tillatelse til å reise på visa waiver (visumfri innreise) - så han blir derfor nødt til å søke visum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere søkt om ESTA? Tipper det kommer greit frem der hva som vil/kan skje. Og så tror jeg at han blir sendt hjem for egen regning.

Ja vi har søkt ESTA og han fikk tillatelse innvilget, altså godkjent, men ingenting man skulle svare på dær hadde noe med hans dom å gjøre. Å uansett om han har ESTA'en godkjent så er det grensen til usa som har det siste ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi har søkt ESTA og han fikk tillatelse innvilget, altså godkjent, men ingenting man skulle svare på dær hadde noe med hans dom å gjøre. Å uansett om han har ESTA'en godkjent så er det grensen til usa som har det siste ordet.

Øh, jo, dette må du fylle ut når du søker om esta. Det betyr at han lyver på søknaden sin, og vil da ihvertfall ikke komme inn i landet om de finner ut av dommen.

Anonymous poster hash: 89e2f...35d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi har søkt ESTA og han fikk tillatelse innvilget, altså godkjent, men ingenting man skulle svare på dær hadde noe med hans dom å gjøre. Å uansett om han har ESTA'en godkjent så er det grensen til usa som har det siste ordet.

Søkte det like godt opp jeg, og på ESTA-siden står det følgende:

Some travelers may not be eligible to enter the U.S. visa free under the VWP. These include people who have been arrested, even if the arrest did not result in a criminal conviction, those with criminal records (even if subject of a pardon, amnesty, or other act of clemency), certain serious communicable illnesses, those who have been refused admission into, or have been deported from, the United States or have previously overstayed on the visa waiver program. Such travelers must apply for a visa. If they attempt to travel without a visa, they may be refused entry into the United States.

Jeg vet ikke hvordan de sjekker dette på flyplassen, eller om de har noe system for å fange opp løgner, men det kan sikkert ambassaden svare på. :)

+ Lenke til Visa Waiver Program

Endret av BritneyBitch
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh, jo, dette må du fylle ut når du søker om esta. Det betyr at han lyver på søknaden sin, og vil da ihvertfall ikke komme inn i landet om de finner ut av dommen.

Anonymous poster hash: 89e2f...35d

Nei han var faktisk nede på politistasjonen å fikk politiet til å hjelpe seg å søke ESTA, så ingen løgner dær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg enten ringt ambassaden, eller tollen på flyplassen i usa et sted, bare for å høre..



Anonymous poster hash: eb088...7c1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei han var faktisk nede på politistasjonen å fikk politiet til å hjelpe seg å søke ESTA, så ingen løgner dær.

Ring ambassaden. Politiet kan ikke disse reglene til fingerspissene.

Anonymous poster hash: d8a2f...98f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har snakket med ambasaden også men det var ikke mye hjelp og få. For de kan ikke gi et endelig svar på om han kommer inn eller ikke uansett. Så han må nok bare bli med og hvis han blir haket ut på flyplassen i usa så må han prøve å snakke godt for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han har snakket med ambasaden også men det var ikke mye hjelp og få. For de kan ikke gi et endelig svar på om han kommer inn eller ikke uansett. Så han må nok bare bli med og hvis han blir haket ut på flyplassen i usa så må han prøve å snakke godt for seg selv.

Og å snakke godt for seg er han jo tydligvis dårlig på siden han ble dømt... :ler:

Anonymous poster hash: cf799...93c

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville det ikke være bedre for ham å søke om visa i stedet for ESTA?



Anonymous poster hash: d8a2f...98f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville det ikke være bedre for ham å søke om visa i stedet for ESTA?

Anonymous poster hash: d8a2f...98f

Hva er forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man må ikke betale returen selv (been there done that)

Jeg tviler sterkt på at us immigration kan sjekke slikt uten videre ved ankomst.

Mitt tips er å kle seg nøytralt, dekke til evt tatoveringer, oppfør dere som dere reiser i selskap og ha verdens beste samvittighet.

Så lenge han har svart ærlig på spm på skjemaet i forbindelse med visa waiver og det er et kortvarig opphold burde han ha lite å frykte.

Anonymous poster hash: ea5fb...591

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke betale returen selv (been there done that)

Jeg tviler sterkt på at us immigration kan sjekke slikt uten videre ved ankomst.

Mitt tips er å kle seg nøytralt, dekke til evt tatoveringer, oppfør dere som dere reiser i selskap og ha verdens beste samvittighet.

Så lenge han har svart ærlig på spm på skjemaet i forbindelse med visa waiver og det er et kortvarig opphold burde han ha lite å frykte.

Anonymous poster hash: ea5fb...591

Oki takk for svar! Men må man ikke fylle ut et skjema på flyet? Som gjør at de kan hake deg ut om du har gjort noe kriminelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, på flyet fyller man kun ut en seddel til US Customs. De er feks veldig strenge på innførsel av diverse mat og sånn. Ikke ta med kjøtt og frukt feks, og svære pengebeløp i kontanter. Da leverer man bare seddelen i det man går gjennom på grønt, og blir som regel vinket videre.

Jeg har blitt stoppet mange ganger i immigration, men ikke i tollen.

Anonymous poster hash: ea5fb...591

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, på flyet fyller man kun ut en seddel til US Customs. De er feks veldig strenge på innførsel av diverse mat og sånn. Ikke ta med kjøtt og frukt feks, og svære pengebeløp i kontanter. Da leverer man bare seddelen i det man går gjennom på grønt, og blir som regel vinket videre.

Jeg har blitt stoppet mange ganger i immigration, men ikke i tollen.

Anonymous poster hash: ea5fb...591

Okei. Du har peiling på dette skjønner jeg:) hvordan blir man stoppet i immigration og hva skjer dær? Føler meg masete nå men håper du vil ta deg tid til å svare:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...