Gå til innhold

Ryanair og håndbagasje


serara

Anbefalte innlegg

Heisann,

Lurte på om noen her har erfaringer med håndbagasje og Ryanair? Ser på nettsiden at det er tillat å ta med håndbagasje med dimensjonene 55x40x20, mens håndbagasjen min ser ut til å være 55x40x23/25.

Hvor pirkete er de egentlig? Husker et år da passasjererne måtte legge håndbagasjene i en slags boks for å se at størrelsen var korrekt.. blir litt usikker.

Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De er pirkete og forlanger ofte at absolutt alle legger håndbagasjen i boksen. Grunnen til dette er at de tjener fett på bagasjegebyrer. Med andre ord ingen grunn til å ikke ta dem på ordet.



Anonymous poster hash: 6ee8b...98c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er pirkete og forlanger ofte at absolutt alle legger håndbagasjen i boksen. Grunnen til dette er at de tjener fett på bagasjegebyrer. Med andre ord ingen grunn til å ikke ta dem på ordet.

Anonymous poster hash: 6ee8b...98c

De forlanger ikke at alle gjør det.

Men de er nok drevne på å se hvilke som ser for store/i grenseland ut, og som da må putte oppi bagasjen i en slik boks.

Jeg har reist med de 4-5 ganger, og har aldri opplevd å måtte måle. Og da har jeg hatt maks størrelse på veske/bag.

Har sett andre som har måtte måle, og hvis bagen da ikke gikk enkelt oppi, måtte de pakke om. Ikke ok å måtte stappe den ned.

Jeg ville ikke tatt sjansen på kun få cm for mye. De har målene de har, og da må man forholde seg til det. Hvertfall ikke klage dersom den ikke blir godkjent ;)

Edit: En ting er å måtte betale et gebyr på feks 500,-. Da hadde jeg tatt sjansen. Men når man plutselig kan risikerer å måtte sende det som vanlig bagasje, er det for min del uaktuelt å ta sjansen.

Endret av Pip-pip
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryanair er eneste flyselskapet jeg har reist med som har kranglet på at jeg har hatt veske i tillegg til koffert med "godkjent" størrelse. Veska jeg hadde med meg var ikke stor; den hadde plass til lommebok, sminkepung og solbrilleetui, men det var helt uaktuelt å tillate at jeg hadde den i tillegg til kofferten. Etter den opplevelsen har jeg ikke tatt sjansen på annet enn å ha med akkurat tillatt håndbagasje når jeg flyr med Ryanair.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryanair er eneste flyselskapet jeg har reist med som har kranglet på at jeg har hatt veske i tillegg til koffert med "godkjent" størrelse. Veska jeg hadde med meg var ikke stor; den hadde plass til lommebok, sminkepung og solbrilleetui, men det var helt uaktuelt å tillate at jeg hadde den i tillegg til kofferten. Etter den opplevelsen har jeg ikke tatt sjansen på annet enn å ha med akkurat tillatt håndbagasje når jeg flyr med Ryanair.

Reglene er jo egentlig at denne veska skal kunne puttes oppi håndbaggasjen, det er bare det at de fleste flyselskaper ikke bryr seg så mye med det med mindre det er et fullstappet fly. Ryainair er mer "på"slike ting pga det er hvor de henter inntektene sine fra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene er jo egentlig at denne veska skal kunne puttes oppi håndbaggasjen, det er bare det at de fleste flyselskaper ikke bryr seg så mye med det med mindre det er et fullstappet fly. Ryainair er mer "på"slike ting pga det er hvor de henter inntektene sine fra.

Hvis jeg ikke husker feil, så har de nå endret til at man kan ha en liten veske/pose i tillegg. Sålenge den går under stolen foran.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Solsmil

Reglene er jo egentlig at denne veska skal kunne puttes oppi håndbaggasjen, det er bare det at de fleste flyselskaper ikke bryr seg så mye med det med mindre det er et fullstappet fly. Ryainair er mer "på"slike ting pga det er hvor de henter inntektene sine fra.

De fleste andre flyselskaper (som jeg reiser med ihvertfall) tillater en liten veske i tillegg til en annen håndbagasje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste andre flyselskaper (som jeg reiser med ihvertfall) tillater en liten veske i tillegg til en annen håndbagasje

Ja det gjør som regel alle flyselskap,men EGENTLIG så skal vesken kunne passe oppi håndbaggasjen. Jeg har jobbet på gardermoen i flere år og kjenner godt til disse reglene, men ja: veske i tillegg til håndbaggasje stemmer(men du skal kunne få plass til den i håndbaggasjen hvis det er nødvendig og de i gaten ber deg om det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det gjør som regel alle flyselskap,men EGENTLIG så skal vesken kunne passe oppi håndbaggasjen. Jeg har jobbet på gardermoen i flere år og kjenner godt til disse reglene, men ja: veske i tillegg til håndbaggasje stemmer(men du skal kunne få plass til den i håndbaggasjen hvis det er nødvendig og de i gaten ber deg om det)

Det står det i ingenting om på noen av flyselskapene sine sider. Det står at man kan ha en tilleggsveske/pose i tillegg til håndbagasjen. Inkl hos ryan air.

Anonymous poster hash: aab13...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står det i ingenting om på noen av flyselskapene sine sider. Det står at man kan ha en tilleggsveske/pose i tillegg til håndbagasjen. Inkl hos ryan air.

Anonymous poster hash: aab13...4ad

Jeg snakket også med en flyvertinne om dette, og hun nevnte ikke et ord om at den må oppi håndbagasjen. Kun at den må få plass under setet foran.

Hvorfor skal man heller måtte putte den i håndbagasjen i hattehyllen, enn under setet foran?

Jeg velger forholde meg til nettsiden til flyselskapene, som de selv opplyser om at man skal gjøre. I tillegg fikk jeg det jo bekreftet av en steward.

Anonymous poster hash: aab13...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står det i ingenting om på noen av flyselskapene sine sider. Det står at man kan ha en tilleggsveske/pose i tillegg til håndbagasjen. Inkl hos ryan air.Anonymous poster hash: aab13...4ad

Siste gang: en ansatt ved gaten KAN be deg om å "bevise"at vesken får plass i håndbaggasjen, det skjer så og si ALDRI, men noen ganger kan flyene være overfylte. Dette er bare en rettighet de i gaten har,betyr ikke at de gjør det av den grunn men de KAN gjøre det.

Det samme gjelder taxfree poser. Kommer du med en håndbaggasje,en veske og en taxfree pose så KAN personen ved gaten be deg putte posen i håndbaggasjen:)

Sånn,da var det ferdig diskutert(håper jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket også med en flyvertinne om dette, og hun nevnte ikke et ord om at den må oppi håndbagasjen. Kun at den må få plass under setet foran.

Hvorfor skal man heller måtte putte den i håndbagasjen i hattehyllen, enn under setet foran?

Jeg velger forholde meg til nettsiden til flyselskapene, som de selv opplyser om at man skal gjøre. I tillegg fikk jeg det jo bekreftet av en steward.Anonymous poster hash: aab13...4ad

Det er ikke flyvertinnene som bestemmer dette, det er de som jobber ved gaten/innsjekk(røros flyservice ved osl) flyvertinnene klager ofte på dem i gaten fordi de "slipper"inn folk med x antall bæreposer,men de har ingen rett til å klage på passasjerer som har kun 1 håndbaggasje og en veske. I de siste årene har de hatt mer fokus v gaten å be folk putte taxfree posene i håndbaggasjen fordi enkelte passasjer skal gjerne bruke hattehyllen til å legge fra seg poser,jakker og alt mulig annet.

Flyvertinnene og de som jobber ved gate/innsjekk jobber ikke under samme selskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste gang: en ansatt ved gaten KAN be deg om å "bevise"at vesken får plass i håndbaggasjen, det skjer så og si ALDRI, men noen ganger kan flyene være overfylte. Dette er bare en rettighet de i gaten har,betyr ikke at de gjør det av den grunn men de KAN gjøre det.

Det samme gjelder taxfree poser. Kommer du med en håndbaggasje,en veske og en taxfree pose så KAN personen ved gaten be deg putte posen i håndbaggasjen:)

Sånn,da var det ferdig diskutert(håper jeg)

Nei. Det spesifiseres hos vanlige flyselskap type SAS og Norwegian at du kan ha en håndbagasje med angitte mål PLUSS en liten håndveske/laptopbag eller lignende. Det ekstra kolliet trenger ikke å få plass i den større håndbagasjen. Sånn er det. Det finnes ingen mystiske regler om dette som hverken står oppgitt på hjemmesidene eller praktiseres i virkeligheten. Det er lov å ha et lite kolli ekstra, punktum.

Med mindre man reiser med Ryanair.

Anonymous poster hash: 3afed...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siste gang: en ansatt ved gaten KAN be deg om å "bevise"at vesken får plass i håndbaggasjen, det skjer så og si ALDRI, men noen ganger kan flyene være overfylte. Dette er bare en rettighet de i gaten har,betyr ikke at de gjør det av den grunn men de KAN gjøre det.

Det samme gjelder taxfree poser. Kommer du med en håndbaggasje,en veske og en taxfree pose så KAN personen ved gaten be deg putte posen i håndbaggasjen:)

Sånn,da var det ferdig diskutert(håper jeg)

Nei, dette er feil!

Da er de pålagt å informere om det på nettsidene sine, som er de som de selv henviser til.

Jeg stoler mer på den siden enn deg...

Anonymous poster hash: aab13...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det spesifiseres hos vanlige flyselskap type SAS og Norwegian at du kan ha en håndbagasje med angitte mål PLUSS en liten håndveske/laptopbag eller lignende. Det ekstra kolliet trenger ikke å få plass i den større håndbagasjen. Sånn er det. Det finnes ingen mystiske regler om dette som hverken står oppgitt på hjemmesidene eller praktiseres i virkeligheten. Det er lov å ha et lite kolli ekstra, punktum.

Med mindre man reiser med Ryanair.

Anonymous poster hash: 3afed...bd9

Nettopp! Til og med ryan air har begynt å praktisere det slik.

Morsomt at hun tror at hennes synsing overgår de offentlige informasjonssidene til feks Sas ;)

Anonymous poster hash: aab13...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det virkelig så vanskelig å forstå forskjell på å jobbe for flyselskap og å jobbe på en flyplass? Flyselskap har spesifikke regler for hva man kan ta med inn, men en på gaten kan nekte deg hvis han eller hun mener at vesken du har i tillegg til håndbaggasjen er for stor.

La oss si du har en MK veske og en håndbaggasje, alle skjønner jo at MK veska får plass inni håndbaggasjen om det måtte trengs, også later vi som om denne veska er litt større,typ sportsbag, da KAN de be deg om å bevise at du får den oppi håndbaggasjen.

På nytt: du har med en pc veske i tillegg til håndbaggasje,alle ser at denne kan få plass i håndbaggasjen. En annen dag har du med deg en stor veske i tillegg til håndbaggasjen,da KAN du bli bedt om å bevise at du får plass i håndbaggasjen.

Som du sikkert skjønner så står det som regel "alle får ta med en håndbaggasje på x antall kilo med mål som ""cm x "" cm x ""cm i tillegg til en veske/pc veske/liten ryggsekk etc"uten at de spesifisere mål eller vekt på denne personlige vesken,slik de spesifisere håndbaggasjen.Det er bare dessverre sånn at enkelte grøthuer har med VELDIG store vesker i tillegg til håndbaggasjen også blir de sure når vi ber dem sende eksempelvis håndbaggasjen ned i lasterommet fordi vi anser str på den personlige veska til å være for stor. Da sutrer de over at "jammen det står håndbaggasje og veske" ja men det betyr ikke liten trillekoffert pluss en stor gymbag....

Siste gang: den tingen du har med i tillegg til håndbaggasje skal være en "personlig bruk"veske, ikke ta en stor veske med deg. Tenk typ skulderveske/pc veske etc.

Også taxfree poser: ikke ta med 5-6poser i tillegg til håndbaggasje og personlig veske,og gjør du det må du belage deg på å stappe hver pose ned i baggasjen din.

Også tar vi den ene tingen på nytt: flyvertinner jobber for flyselskapet de tilhører. De bakkeansatte jobber for et annet selskap. De bakkeansatt har mer "makt"til å bestemme hva noen kan ta med inn på et fly enn det en flyvertinne kan.

Så kort fortalt:

Håndbaggasje: den baggasjen som du kan plassere i hattehyllen. Gjerne en bag/liten trillekoffert etc.

Ekstra veske: vanlig skulderveske/pc veske etc IKKE store vesker,derav utsagnet"du skal kunne bevise at den passer i håndbaggasjen".

Var det greit nå for dere eller vil dere ha et nr dere kan ringe til?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp! Til og med ryan air har begynt å praktisere det slik.

Morsomt at hun tror at hennes synsing overgår de offentlige informasjonssidene til feks Sas ;)Anonymous poster hash: aab13...4ad

En liten veske=får plass i håndbaggasje .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er feil!

Da er de pålagt å informere om det på nettsidene sine, som er de som de selv henviser til.

Jeg stoler mer på den siden enn deg...Anonymous poster hash: aab13...4ad

En liten veske=får plass i håndbaggasjen.

Ja stol på deres regler,men stol også på at de ved innsjekk har sine regler;)

Endret av Christiania_Oslo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten veske=får plass i håndbaggasjen.

Ja stol på deres regler,men stol også på at de ved innsjekk har sine regler;)

Haha ok du...

Anonymous poster hash: aab13...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...