Gå til innhold

Noen som har flyttet til spania?


kriztine

Anbefalte innlegg

Jeg har en drøm om å flytte til spania, aner ikke hvor. Men er veldig glad i sol og varme. Dere som bor der, hvor anbefaler dere å flytte? er det vanskelig å finne bolig å leie der nede? hva med jobb? jeg jobber innen helse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Der er vel omtrent 25% arbeidsledighet, så jeg vil tro du må ha en helt spesiell kompetanse med deg ned for å få jobb. Tidligere var det mulig å få jobb som norsk sykepleier eller fysioterapeut ved div behandlingssenter (Solgården feks), men det er vanskelig å få en fot innenfor. Kjenner flere som har flyttet ned til Spanias fastland, men de har:

-jobb i Norge som de pendler hjem til (oljeplattform)

-hus som de eller noen i familien eier, slik at de bor for en billig penge

-er trygdede, slik at de har inntekt

Ellers kjenner jeg flere spanjoler som er kommet til Norge for å forsøke og skaffe jobb her, det er ikke enkelt det heller da vi helst vil ha mennesker som behersker norsk, evt. engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner noen som har flyttet dit. De er begge uføretrygdede, så da har de jo inntekt. Mens bolig og mat der er billigere enn her, så lever de bedre. De trives i hvert fall godt.

Tror det vanskeligste for deg blir å få jobb, for det er stor ledighet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du flytter til et sted med mange nordmenn/skandinaver og andre tilflyttere, så har du gode muligheter for jobb. Norsktalende er ettertraktet, særlig om de også snakker spansk. Dette gjelder ofte eiendomsbransjen, service og enkelte butikk/restaurantjobber. Men det gjelder å finne det rette området og du riksikerer å stort sett omgås pensjonister og andre som er godt voksne.

I de større byene er det stort sett umulig å få jobb tror jeg.

Bolig er rimelig å leie og kjøpe. Mat er 1/3 av prisen hjemme stort sett og du spiser fint ute til godt under hundrelappen inkludert drikke.



Anonymous poster hash: 45c86...dd0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utenfor benidorm er det 3-4 norske sykehjem/rehabiliteringssenter og solgården. På sykehjemmene jobber det bare norske helsefagarbeidere og sykepleiere. Det er flere byråer der nede som har tilgang til leiligheter som leies ut. Lønningen på det norske sykehjemmet er mye lavere enn her hjemme, men du klarer deg likevel godt der. Det er mange nordmenn som bor der, men de fleste er 50 +. Jeg flyttet dit helt alene og det var veldig ensomt. Du bør kjenne noen der eller flytte ned sammen med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er visstnok også en form for hjemmesykepleie der nede til norske brukere. Men det er jeg litt mer usikker på hvordan fungerer. Google er din venn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd 4 år på kanariøyene. Dro dit for å jobbe som Au-pair i ett år, etter det året hadde jeg lært meg språket og fikk lett jobb i hotellbransjen. På slutten jobbet jeg også som tolk. Så kan man språket så er det mye lettere å få seg jobb. Vi nordmenn kan jo skryte av at vi kan norsk, svensk og dansk i tillegg til engelsk ;) Å bo i Spania er langt i fra som å være på ferie der, man jobber mye og har sjelden mer enn en fridag i uken.



Anonymous poster hash: 42774...ac9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Områder med Norske f.eks. på Gran Canaria og helsesenteret og skolen Valle Marina har Norskt og skandinavisk miljø. Norsk sjømannskirke, og Norsk klubb. Problemet er at boliger der er nesten like dyre å kjøpe og gjerne enda dyrere å leie enn i Norge.

Har du tenkt å melde utdlytting fra Norge og skal ha familie med må du tenke nøye igjennom spørsmål som pensjon og helse, les trygderettigheter.

De som eier eller leier som jeg kjenner bor en periode på under 180 dager fordi Norsk forsikring blir for kostbar og fordi de ellers mister trygderettigheter. Det Spanske systemet er vanskelig å forstå særlig mht. Leie av leiligheter. Har lest en del på canariposten.no og canariajournalen.no, samt gratisavisen Dag & Natt.

Anonymous poster hash: 74bf6...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Aloha:)

Å flytte til spania på egen hånd er ganske tøft, og jeg fikk virkelig en prøvelse første månedene etter at jeg pakka to 40kgs bagger med klær&sko. Jeg søkte på e stilling som jeg fikk med det samme og via jobben skulle jeg få hjelp med bolig og papirer og diverse.

Jobben var bare noe tull (noe jeg forhåndsvis fryktet så spare opp en ok sum før jeg tok det store steget) og 'hjelpen' måtte jeg betale i dyre dommer for- men bare svindleri. Men med nye gode venner og viljestyrke ble det ny jobb og har nå bodd her på Costa del sol i ett år:) Stoortives, MEN det er en helt annen levemåte her, er som tidligere nevnt ikke som ei uke i Syden.

Det finnes flere nettsider hv or du kan søke jobber og diverse.

Hvor tenker du å kunne dra? Og hva kunne du jobbet med?

Jeg svarer gjerne om du lurer på noe:)

Hilsner fra en varmt senkveld etter 34 grader:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...