Gå til innhold

Er det mulig? Politiker som knapt kan skrive norsk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva er galt med språket hans? Jeg regner med at det er en status fra hans private profil og ikke en offentlig uttalelse til media. Jeg er en av de som irriterer oss grønne over skrivefeil og evt. dårlig språk, men du skulle bare sett i mine private meldinger. Der er det neppe én melding som er feilfri.



Anonymous poster hash: b654f...717
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så tragisk når politikere skal klage på indvandreres integritet, når de ikke greier å skrive skikkelig norsk engang selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser egentlig ikke noe galt i det.
Men så har jeg flere venner med dysleksi og jeg selv...vel jeg skriver for fort :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør ikke i fullt alvor hva som er galt med språket hans? Det var en setning som ga mening der, det var det. Ortografien er grei, og tegnsettingen ødelegger i hvert fall ikke så altfor mye, men resten?

"innvandringen av islam" (når ble det mulig for en religion å innvandre?)

"... når jeg spør om Norge er tjent med islamsk kulturinnblanding i norsk kultur" (Er noen i det hele tatt tjent med smør på flesk druknet i olje?)

"... hvorfor det er bra med islam inn i Norge" (islam i Norge, antakelig - eller å få islam inn i Norge)

"Derimot så har jeg sett mange navn på meg for hvorfor jeg er imot". (Selv om jeg legger mye godvilje til, sliter jeg med denne. Jeg regner med at han mener at det at han er imot det han ikke helt greier å beskrive, gjør at folk har satt mange navn på ham som han har sett.)

"Jeg har også sett og hørt om et fargerikt fellesskap" (Gir mening hvis han mener at han har hørt om og sett et fargerikt fellesskap, men det er det visst ikke, og det kommer frem av setningen etterpå.)

"Kunne ønske et svar på hva som er så fargerikt med islam !" (Ingen kommentar, tenker jeg vi sier.)

Og kan man sette stempler? Man kan stemple og sette merkelapper.



Anonymous poster hash: 2181c...09c
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser egentlig ikke noe galt i det.

Men så har jeg flere venner med dysleksi og jeg selv...vel jeg skriver for fort :fnise:

Dette er ikke dysleksi. Dette er rot, intet annet enn rot.

Anonymous poster hash: 2181c...09c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg synes ikke ferdighetene hans var sjokkerende i det hele tatt. Det får da være måte på krav.



Anonymous poster hash: 85bdd...709
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg synes ikke ferdighetene hans var sjokkerende i det hele tatt. Det får da være måte på krav.

Anonymous poster hash: 85bdd...709

Det positive er at vi skjønner at han hater islam. Legger vi godviljen til, kan vi gå utfra at han også hater muslimer. Så langt så vel. Problemet er at han ikke evner å si noe som helst om hva det er som er så ille med islam. Og som politiker er det faktisk en fordel å kunne si bittelitt om hvorfor du mener det du gjør.

Anonymous poster hash: 2181c...09c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er ikke like gode til å formulere seg, men dette var et togkræsj av en statusoppdatering. Det jeg trekker ut ifra dette er at han stiller spørsmål til innvandrende muslimer og at han ikke er spesielt glad i muslimsk kultur og verdigrunnlag. Han gir heller ingen tydelig (eller utydelig) begrunnelse for dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er ikke like gode til å formulere seg, men dette var et togkræsj av en statusoppdatering. Det jeg trekker ut ifra dette er at han stiller spørsmål til innvandrende muslimer og at han ikke er spesielt glad i muslimsk kultur og verdigrunnlag. Han gir heller ingen tydelig (eller utydelig) begrunnelse for dette.

Nei, og uten begrunnelse er det litt vanskelig å være politiker. Jeg mener, jeg er jo dypt uenig med mannen, men dette er så ille at jeg gjerne skulle tilbudt ham gratis norskundervisning. Som sagt er jo tegnsettingen akseptabel, og det er ingenting å utsette på rettskrivningen. Med andre ord tviler jeg på at mannen er direkte dum, selv om det vanligvis er det jeg tenker om folk lander så til de grader på snørra rent språklig.

Anonymous poster hash: 2181c...09c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med språket hans? Jeg regner med at det er en status fra hans private profil og ikke en offentlig uttalelse til media. Jeg er en av de som irriterer oss grønne over skrivefeil og evt. dårlig språk, men du skulle bare sett i mine private meldinger. Der er det neppe én melding som er feilfri.

Anonymous poster hash: b654f...717

Men tenker du ikke at det er forskjell på private meldinger i FB-chatten og en offentlig statusoppdatering, attpåtil fra en politiker? Jeg mener at det er to veldig ulike saker. Når han poster noe offentlig på Facebook, må han forvente at det blir lest i lys av rollen hans som politiker, særlig når det jo er et politisk innlegg, selv om det er fra hans private konto. Når man poster en offentlig status på FB i kraft av å være en slags offentlig person, så bør man på alle måter stille litt høyere krav til det man poster enn når man skriver en melding i chatten, altså.

Når jeg leser statusen hans, så får jeg inntrykk av at han ikke har giddet å lese gjennom det han har skrevet eller tatt en vurdering på om han får frem budskapet han forsøker å formidle, men at det tvert i mot virker som han bare har en utblåsning der han bare postet det som falt han inn, og ukritisk trykte på "publiser". Jeg er klar over at denne tråden ligger på underforumet for språk, men når jeg i tillegg leser VG-artikkelen det linkes til, så tenker jeg snarere på manglende forståelse for sosiale medier og dårlig nettvett helt generelt, enn bare dårlig språk.

Endret av Geit
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir også gjengitt som direkte sitat:

"Hvis man skal inn på Kiwi og kjøpe mat og det er 25 somalier inne der samtidig da er det nok ikke fritt enn at rasisten sitter bak øret og mumler noe."

Hva i all verden er dette for språkbruk? At han bommer på flertallsformen av "somalier" kan være en ren tastefeil, men uttrykket "da er det nok ikke fritt enn" har jeg aldri vært borti før, og at "rasisten sitter bak øret og mumler noe" er en så latterlig metafor at det er synd ikke Fredrik Stabel lever så han kunne gjort denne mannen til æresmedlem i Dusteforbundet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/frp/frp-politiker-vil-ha-muslimfritt-hedmark/a/23318990/

Jeg er faktisk mer sjokkert over mannens manglende språkferdigheter enn meningene hans.

Anonymous poster hash: 2181c...09c

Han er ikke alene, Bård Hoksrud har også ganske morsom skrivestil. Frp-politikere er verre enn de andre.

Anonymous poster hash: 4bca8...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med språket hans? Jeg regner med at det er en status fra hans private profil og ikke en offentlig uttalelse til media. Jeg er en av de som irriterer oss grønne over skrivefeil og evt. dårlig språk, men du skulle bare sett i mine private meldinger. Der er det neppe én melding som er feilfri.

Anonymous poster hash: b654f...717

Bare dumpapper som ikke "gidder" å skrive riktig i uformelle sammenhenger.

Anonymous poster hash: 4bca8...519

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så tragisk når politikere skal klage på indvandreres integritet, når de ikke greier å skrive skikkelig norsk engang selv.

Ja, om noen uttrykker en mening, og de har noen skrivefeil, så betyr det at meningen er gal. Det er faktisk så enkelt.

Anonymous poster hash: ad088...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Han er ikke alene, Bård Hoksrud har også ganske morsom skrivestil. Frp-politikere er verre enn de andre.

Anonymous poster hash: 4bca8...519

Men om man hører på engelskuttalen til f.eks. Carl I. Hagen (nærmest perfekt) kontra Jagland og Stoltenberg, så tyder dette på at det er Arbeiderpartiet som sliter med språkforståelsen.

Anonymous poster hash: ad088...b19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om man hører på engelskuttalen til f.eks. Carl I. Hagen (nærmest perfekt) kontra Jagland og Stoltenberg, så tyder dette på at det er Arbeiderpartiet som sliter med språkforståelsen.

Anonymous poster hash: ad088...b19

Hva i all verden har engelskuttale med evnen til å uttrykke seg på norsk å gjøre?

Anonymous poster hash: 2181c...09c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden har engelskuttale med evnen til å uttrykke seg på norsk å gjøre?

Anonymous poster hash: 2181c...09c

Tema var språkferdigheter. Norsk er et språk, som det er viktig for en norsk politiker å kunne. Engelsk er også viktig for en norsk toppolitiker. Mulig du ikke visste det.

Anonymous poster hash: ad088...b19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tema var språkferdigheter. Norsk er et språk, som det er viktig for en norsk politiker å kunne. Engelsk er også viktig for en norsk toppolitiker. Mulig du ikke visste det.

Anonymous poster hash: ad088...b19

Tema var det å ikke kunne uttrykke seg skriftlig på norsk. Se overskriften.

Og selv om engelsk er viktig, så er ikke engelsk uttale spesielt viktig så lenge man gjør seg forstått.

Anonymous poster hash: 2181c...09c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...