Gå til innhold

Forlovelsesringen min ble totalendret og kostet 1500,- mer enn antatt..


pipegakk

Anbefalte innlegg

Hei!

Min kjære gikk ned på kne og fridde til meg den 10. Mars, med en ring fra 1930 som vi begge hadde sett på og ønsket oss. Det er den nydeligste ringen jeg har sett, og har 7 diamanter - tre små på hver side, og en stor i midten. Den måtte ned tre størrelser for å passe ringfingeren min, noe de sa skulle gå helt greit da jeg leverte den. De sa også at de skulle ringe i tilfelle det ble noen ekstra kostnader.

Så ringer de fra verkstedet da, og sier at dette er ikke mulig likevel. Jeg sier jeg kan gå med på at ringen blir litt oval, så lenge jeg får den på fingeren min. Jeg ble ikke opplyst om noen kostnader her. Prisoverslaget jeg fikk da jeg leverte den inn var 370,-.

Ringen min er laget av gult og hvitt gull, noe som var det jeg likte best ved den. Da jeg fikk den tilbake måtte vi betale 2000,- (som sagt - ingen ringte meg og fortalte om ekstra kostnader), og de har fjernet mye av det som gjorde ringen min unik. Der det var gull - har de erstattet med hvitt gull. Det er også noen "sjure" deler i detaljene på ringen. De ringte fra verkstedet og fortalte at alle diamantene hadde hoppet ut så de måtte derfor stramme inn alle klørne, men de kan da i det minste fortelle meg at jeg må betale ekstra for dette, eller?

Har jeg noen rettigheter her? Forloveden min hentet den for meg og betalte, og prøvde å klage, men damen i kassen "visste ikke så mye om dette", og jeg er rimelig forbanna over å ha fått tilbake en ring som både er annerledes og som kostet det hvite ut av øyet.

Legger ved bilde av ringen slik den så ut FØR vi tok den med til gullsmed.. Som dere ser, der de tre diamantene på sidene er (i slags bladutformelse), er det en masse gult gull rundt, og hvite klør. Når den kom tilbake igjen, er alt det gule gullet borte fra hele utformelsen, og kun igjen på selve ringstykket. Jeg er skikkelig skuffa. Den er fremdeles veldig veldig fin, men det er ikke samme ringen som vi leverte inn...

post-65835-0-72061900-1427239319_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å stramme klørne kan være ganske dyrt da det stort sett tas betalt per klo, men jeg syntes det var veldig påfallende at alle plutselig måtte fikses samtidig. Å bytte ut gult gull med hvitt er også veldig spesielt at de bare gjør uten å spørre, ringen blir jo som du sier helt annerledes. Jeg hadde nok blitt ganske lei meg om dette hadde skjedd meg! Sånn rettmessig vet jeg ikke hva du har krav på her, men jeg hadde i alle fall levert inn en skriftlig klage med bildebevis.

Var en nydelig ring i alle fall, veldig søt! :)



Anonymous poster hash: 11900...842
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å stramme klørne kan være ganske dyrt da det stort sett tas betalt per klo, men jeg syntes det var veldig påfallende at alle plutselig måtte fikses samtidig. Å bytte ut gult gull med hvitt er også veldig spesielt at de bare gjør uten å spørre, ringen blir jo som du sier helt annerledes. Jeg hadde nok blitt ganske lei meg om dette hadde skjedd meg! Sånn rettmessig vet jeg ikke hva du har krav på her, men jeg hadde i alle fall levert inn en skriftlig klage med bildebevis.

Var en nydelig ring i alle fall, veldig søt! :)

Anonymous poster hash: 11900...842

Tusen takk! Jeg elsker ringen fordi den er såpass spesiell og annerledes fra mine venninners. Jeg forstår at det er dyrt å stramme klør, men jeg synes det er rart at jeg må betale for det når diamantene faller ut når de strammer inn ringen min på verksted, og ikke forteller meg om det før jeg skal hente den. Tar med bildet i morgen og kvittering, for dette synes jeg er ganske frekt gjort. Ringen er fremdeles fin, den er bare ikke den jeg forelsket meg i.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte den også veldig godt, så forstår at du blir lei deg. Jeg strammet inn en ring for ikke lenge siden og der fikk jeg beskjed om at de skulle sjekke klørne og ringe meg hvis noen måtte strammes. Fikk også et prisoverslag (lang liste over forskjellige scenarioer) da jeg leverte inn ringen.

Lykke til!

( Hilsen samme AB som i sted ;) )



Anonymous poster hash: 11900...842
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte den også veldig godt, så forstår at du blir lei deg. Jeg strammet inn en ring for ikke lenge siden og der fikk jeg beskjed om at de skulle sjekke klørne og ringe meg hvis noen måtte strammes. Fikk også et prisoverslag (lang liste over forskjellige scenarioer) da jeg leverte inn ringen.

Lykke til!

( Hilsen samme AB som i sted ;) )

Anonymous poster hash: 11900...842

Takk! Marsjerer ned i morgen og forventer iallefall en unnskyldning for at de har lagt hvitt gull over det gule, og skal be dem ta en god kikk på den for å sjekke ut de "sjure" delene (rundt bladene). Synes ikke dette er akseptabelt. Spesielt ikke da vi kjøpte ringen fra USA for å spare penger, den kostet min forlovede totalt 5000,- da vi er på et stramt budsjett og studerer begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Ville helt klart klaget! Både på at de har erstattet hvitt med gult og at de har tatt betaling for at diamantene falt ut. Spør de hva alternativet hadde vært (for å ta ekstra betalt må det være et alternativ) - at du skulle få tilbake en ring til samme pris som før med færre diamanter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nydelig ring, skjønner godt at du falt for den og at du nå er skuffa, det hadde jeg også blitt om jeg var i dine sko.



Anonymous poster hash: 7763b...ae6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også blitt skuffet. Men det koster veldig mye! Jeg laget meg en ny ring av to allianseringer. Hadde 12 diamanter og gullet selv, det kom på 8000(!) å lage den til ny ring. Da sitter diamantene i klør.

Anonymous poster hash: 71338...1e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strammet nylig inn en ring, 4-5 størrelser tror jeg. Hadde hørt litt rundt hos ulike smykkeforhandlere, og de sa at det kunne bli vanskelig, så da gikk jeg til en gullsmed hvor det stod en faktisk gullsmed i kassen. Han forklarte da hva som ville bli utfordringene (den kan bli oval, diamantene kan hoppe ut slik at klør må byttes mm). Jeg fikk prisoverslag for hva det ville koste hvis alt gikk på skinner, og hva det ville koste å fikse hvis alt gikk til helv***.

Jeg ville absolutt reklamert på jobben, men sørg for at du får snakket med gullsmeden og ikke en random tenåringsjente.

PS: Det er ikke så vanlig at gullsmeden selv er tilgjengelig stort sett hele tiden, så kan være lurt å ringe og høre om når han er det.

Endret av isbjørnungen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du et bilde av hele ringen før den ble endret? Hva med å ta med dette bilde og ringen nå til en annen gullsmed og spør hvilke tanker de har om hva som er mulig å endre på. Kanskje de gir en forklaring på hvordan den kunne blitt endret på best mulig måte eller om det ikke er mulig å endre på en god måte uansett. Da får du høre tankene til en annen gullsmed før du går tilbake å klager. Selvfølgelig skal du klage :) Men dersom en annen gullsmed har en forklaring på hvordan den kunne endres best mulig, så står du jo enda sterkere i din sak og kan fortelle at du har snakket med en annen gullsmed og lurer på hvorfor de har en helt annen måte å reparere/gjøre ringer mindre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uhumskheter

Er det muligheter for at vi kan få se hvordan ringen ser ut nå? :-)

Jeg er og nysgjerrig på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Min kjære gikk ned på kne og fridde til meg den 10. Mars, med en ring fra 1930 som vi begge hadde sett på og ønsket oss. Det er den nydeligste ringen jeg har sett, og har 7 diamanter - tre små på hver side, og en stor i midten. Den måtte ned tre størrelser for å passe ringfingeren min, noe de sa skulle gå helt greit da jeg leverte den. De sa også at de skulle ringe i tilfelle det ble noen ekstra kostnader.

Så ringer de fra verkstedet da, og sier at dette er ikke mulig likevel. Jeg sier jeg kan gå med på at ringen blir litt oval, så lenge jeg får den på fingeren min. Jeg ble ikke opplyst om noen kostnader her. Prisoverslaget jeg fikk da jeg leverte den inn var 370,-.

Ringen min er laget av gult og hvitt gull, noe som var det jeg likte best ved den. Da jeg fikk den tilbake måtte vi betale 2000,- (som sagt - ingen ringte meg og fortalte om ekstra kostnader), og de har fjernet mye av det som gjorde ringen min unik. Der det var gull - har de erstattet med hvitt gull. Det er også noen "sjure" deler i detaljene på ringen. De ringte fra verkstedet og fortalte at alle diamantene hadde hoppet ut så de måtte derfor stramme inn alle klørne, men de kan da i det minste fortelle meg at jeg må betale ekstra for dette, eller?

Har jeg noen rettigheter her? Forloveden min hentet den for meg og betalte, og prøvde å klage, men damen i kassen "visste ikke så mye om dette", og jeg er rimelig forbanna over å ha fått tilbake en ring som både er annerledes og som kostet det hvite ut av øyet.

Legger ved bilde av ringen slik den så ut FØR vi tok den med til gullsmed.. Som dere ser, der de tre diamantene på sidene er (i slags bladutformelse), er det en masse gult gull rundt, og hvite klør. Når den kom tilbake igjen, er alt det gule gullet borte fra hele utformelsen, og kun igjen på selve ringstykket. Jeg er skikkelig skuffa. Den er fremdeles veldig veldig fin, men det er ikke samme ringen som vi leverte inn...

Det var en nydelig ring, og jeg forstår at du er skuffet. Men når du får en slik telefon som du gjorde, må man nok forvente ekstra kostnader. Jeg hadde spurt med en gang hva dette hadde kommet på, for det sier seg litt selv at alt av ekstra arbeid koster. Og de sier da også at det ikke er mulig å gjøre ringen mindre uten at diamantene hopper ut og de må sikres på nytt. utseende vil jo da endres, både med tanke på at den blir oval og at nytt feste for diamantene er satt inn.

Men at de har byttet ut det gule gullet med hvitt uten å spørre deg, synes jeg er rart. Jeg ville ha spurt hvorfor.

Anonymous poster hash: 78087...4f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at de ikke fortalte meg at alle diamantene ville hoppe ut, fordi jeg sa meg enig i å gjøre ringen oval, slik at diamantene skulle holde seg intakt.. Men jeg snakket med hun jeg leverte ringen til via telefon i dag, som sa det hørtes rart ut og at jeg skulle komme ned med den når jeg kunne. Nå ligger jeg i midlertid med feber så det får bli i morgen den dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik ser ringen ut nå. Kan nesten ikke se noe gull på den.

Når jeg tenker over det, ble jeg fortalt at alle diamantene hoppet ut da jeg fikk totalpris over telefon, og dette var via gullsmed og ikke verksted. Jaja.

Synes den var finere før, iallefall.

Får ikke tatt like klart bilde da jeg tok bildet ute forrige gang. Men slik ser den ut nå iallefall..

Ewg69CK.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skjønner godt at du blir irritert! Enig i at ringen var finere før, men det er fortsatt en flott ring.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du blir irritert! Enig i at ringen var finere før, men det er fortsatt en flott ring.

Ja, jeg synes jeg har grunn til å bli irritert, forstår ikke hvorfor de fjernet det gule gullet. Men ja - det er absolutt en flott ring, problemet er jo bare at vi kjøpte ringen fordi jeg ble såpass forelsket i utseendet. Føles som et smekk i trynet å få tilbake en ring som i mine øyne ser mye plainere og kjipere ut. Vi er ikke laget av penger heller, vi er to studenter på 26 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig liker i utgangspunktet ikke gullsmykker i gult gull, men er faktisk helt enig i at ringen var mye finere før!

Ringen var nydelig i gult gull, og som du selv sier så ble den kjipere uten det gule gullet der.....



Anonymous poster hash: f6eaf...1ee
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Marsjerer ned i morgen og forventer iallefall en unnskyldning for at de har lagt hvitt gull over det gule, og skal be dem ta en god kikk på den for å sjekke ut de "sjure" delene (rundt bladene). Synes ikke dette er akseptabelt. Spesielt ikke da vi kjøpte ringen fra USA for å spare penger, den kostet min forlovede totalt 5000,- da vi er på et stramt budsjett og studerer begge to.

Bare 5000kr for ringen? Utrolig billig. Hvor kjøpte dere den fra?

Anonymous poster hash: 1bdf0...9c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...