Gå til innhold

Frekt å be gjester om å hjelpe til med servering?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Runforit

Hadde sagt: Hei, jeg kan dessverre ikke hjelpe til med serveringen da jeg ikke er en servitør. Kommer gjerne som gjest :P

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wow. Rimelig spesiell forespørsel.

I min søster sitt bryllup fikk jeg den takknemlige oppgaven med å ta imot gaver, pakke opp og skrive ned hvem de var fra. Det var heller ikke noe særlig kult. Er det vanlig?



Anonymous poster hash: 90150...ba0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er frekt når det gjelder familie. Enda godt hun spurte på forhånd! Det som hadde vært frekt, var om hun forventet at du hjalp til og ventet til selve dagen med å delegere oppgaver.



Anonymous poster hash: e53bf...dbc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjester er gjester, servitører skal ha betalt! Hadde takket nei til hele greia, de forvente sikkert gave også skulle jeg tro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten er man gjest, eller så jobber man. Ferdig snakka.

Jeg hadde IKKE dratt som en jobbende gjest. Hadde en fjern slektning derimot spurt om jeg kunne servere mot betaling så hadde saken stilt seg annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow. Rimelig spesiell forespørsel.

I min søster sitt bryllup fikk jeg den takknemlige oppgaven med å ta imot gaver, pakke opp og skrive ned hvem de var fra. Det var heller ikke noe særlig kult. Er det vanlig?

Anonymous poster hash: 90150...ba0

Det er en mer vanlig oppgave som gjester får. Nå hadde jeg bare 50 gjester, og det var 3 gode venninner som sammen fikk denne oppgaven. Og det var jo ikke store oppgaven. Var ca 25 gaver.

Men jeg hadde aldri bedt en gjest om å servere i bryllupet. Da går man jo glipp av hele middagen og man kan faktisk ikke regnes som gjest lenger.

Vi hadde selv økonomi bryllup. Valgte derfor koldtbord, men vi hadde uansett ansatt 2 personer på kjøkkenet, som skulle sette fram mat, kaker osv, og rydde etterpå. Selv om her trengte ingen å servere.

Anonymous poster hash: 01d97...8cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Idja

Wow. Rimelig spesiell forespørsel.

I min søster sitt bryllup fikk jeg den takknemlige oppgaven med å ta imot gaver, pakke opp og skrive ned hvem de var fra. Det var heller ikke noe særlig kult. Er det vanlig?

Anonymous poster hash: 90150...ba0

Det er ganske vanlig ja. Men det vanlige er jo å spørre, ikke bare delegere oppgaver sånn uten videre. Pleier som regel ikke være noe problem å finne noen som gledelig tar på seg den oppgaven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow. Rimelig spesiell forespørsel. I min søster sitt bryllup fikk jeg den takknemlige oppgaven med å ta imot gaver, pakke opp og skrive ned hvem de var fra. Det var heller ikke noe særlig kult. Er det vanlig? Anonymous poster hash: 90150...ba0

Som "dama til..." har dette vært min oppgave i samtlige bryllup jeg har vært i. Ukul jobb, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man spør ikke gjester om de kan servere i bryllup!

Tror jeg hadde spilt dum, jeg. "Hæ, har jeg misforstått? Jeg fikk en invitasjon i forrige uke, er ikke jeg invitert som gjest??! Det var jo dumt, jeg hadde gledet meg jeg. Men nei, den helga har jeg fri så jeg har ikke lyst til å jobbe. :) "

Altså, hvis gjester kan jobbe i et bryllup så kan pinadø brudeparet selv også jobbe.

Genialt! Og gjerne en kommentar om at du håper du får levert tilbake gaven i butikken

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så uvanlig å bli bedt om å hjelpe til med servering eller andre typer oppgaver i bryllup til perifere slektninger? I min familie er dette vanlig. Jeg har servert i bryllup hos flere søskenbarn, og nieser av meg har servert i mitt bryllup. Så har vi fått spise selv etterpå, drukket det vi ville, og var med som vanlige festdeltagere før og etter selve middagen. Vi har vært flere sammen, da, og jeg husker at det var både sosialt og gøy. Typisk oppgaver som man får i slutten av tenårene.

Hadde noen spurt meg nå, i en alder av 40 år, og bare meg, ingen venninner eller andre jeg kjente, ville jeg ha takket nei. Nå er jeg for gammel, nå hører jeg til den generasjonen som skal bli servert, ikke servere selv.

;)

Hos oss pleier bryllupene ofte å være felles arbeid, jeg har bakt kaker til venner og slektningers bryllup, servert, ryddet, sunget og spilt i kirken, tatt bilder på oppdrag av brudeparet, pakket ut gaver og organisert gavebordet. Og folk stilte vennlig opp på eget initiativ da det var min tur til å gifte meg.

Anonymous poster hash: 9515c...43a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med i brylluper hvor slektninger som ellers ikke var invitert har blitt spurt om å hjelpe til mot å være med på selskapet utenom. Men man inviterer ikke til bryllupsgjest først, for så å nedgradere deg til personell.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genialt! Og gjerne en kommentar om at du håper du får levert tilbake gaven i butikken

Du er så deiilig ond, Jade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så uvanlig å bli bedt om å hjelpe til med servering eller andre typer oppgaver i bryllup til perifere slektninger? I min familie er dette vanlig. Jeg har servert i bryllup hos flere søskenbarn, og nieser av meg har servert i mitt bryllup. Så har vi fått spise selv etterpå, drukket det vi ville, og var med som vanlige festdeltagere før og etter selve middagen. Vi har vært flere sammen, da, og jeg husker at det var både sosialt og gøy. Typisk oppgaver som man får i slutten av tenårene.

Hadde noen spurt meg nå, i en alder av 40 år, og bare meg, ingen venninner eller andre jeg kjente, ville jeg ha takket nei. Nå er jeg for gammel, nå hører jeg til den generasjonen som skal bli servert, ikke servere selv.

;)

Hos oss pleier bryllupene ofte å være felles arbeid, jeg har bakt kaker til venner og slektningers bryllup, servert, ryddet, sunget og spilt i kirken, tatt bilder på oppdrag av brudeparet, pakket ut gaver og organisert gavebordet. Og folk stilte vennlig opp på eget initiativ da det var min tur til å gifte meg.

Anonymous poster hash: 9515c...43a

Vel, kanskje TS også tilhører den "generasjonen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det virkelig så uvanlig å bli bedt om å hjelpe til med servering eller andre typer oppgaver i bryllup til perifere slektninger? I min familie er dette vanlig. Jeg har servert i bryllup hos flere søskenbarn, og nieser av meg har servert i mitt bryllup. Så har vi fått spise selv etterpå, drukket det vi ville, og var med som vanlige festdeltagere før og etter selve middagen. Vi har vært flere sammen, da, og jeg husker at det var både sosialt og gøy. Typisk oppgaver som man får i slutten av tenårene.

Anonymous poster hash: 9515c...43a

Nei det er ikke uvanlig hvis man har kontakt med disse slektningene, men det er uvanlig å først invitere slektningen som gjest, og så be de hjelpe til med oppgaver som gjør det umulig for dem å samtidig være gjester.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så uvanlig å bli bedt om å hjelpe til med servering eller andre typer oppgaver i bryllup til perifere slektninger? I min familie er dette vanlig. Jeg har servert i bryllup hos flere søskenbarn, og nieser av meg har servert i mitt bryllup. Så har vi fått spise selv etterpå, drukket det vi ville, og var med som vanlige festdeltagere før og etter selve middagen. Vi har vært flere sammen, da, og jeg husker at det var både sosialt og gøy. Typisk oppgaver som man får i slutten av tenårene.

Hadde noen spurt meg nå, i en alder av 40 år, og bare meg, ingen venninner eller andre jeg kjente, ville jeg ha takket nei. Nå er jeg for gammel, nå hører jeg til den generasjonen som skal bli servert, ikke servere selv.

;)

Hos oss pleier bryllupene ofte å være felles arbeid, jeg har bakt kaker til venner og slektningers bryllup, servert, ryddet, sunget og spilt i kirken, tatt bilder på oppdrag av brudeparet, pakket ut gaver og organisert gavebordet. Og folk stilte vennlig opp på eget initiativ da det var min tur til å gifte meg.

Anonymous poster hash: 9515c...43a

En ting er å hjelpe til med det ene og det andre. Det er helt ok å spørre om hjelp og å tilby seg å hjelpe.

Noe helt annet er det når man først blir invitert som gjest i et bryllup. Og deretter blir nedgradert til 2.rangs-gjest.

De fleste oppegående ville valgt å først spørre om hjelp, og i løpet av samtalen samtidig invitere "hjelperen" til å være med på festen etterpå.

Man er ikke vanlig gjest i et bryllup hvis man må løpe frem og tilbake til kjøkkenet under hele bryllupsmiddagen.

Så dette er frekt. Jeg ville sendt en syrlig sms tilbake. Noe ala: "Jeg tror det er en misforståelse her? Kanskje du har sendt sms'en til feil nummer? Jeg har mottatt invitasjon til å være gjest i bryllupet. Gleder meg til å feire dagen sammen med dere. PS. Håper du finner rette mottaker av sms'en som ble sendt til meg :) "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Virker jo som hun inviterer deg bare for å få hjelp til servering.

Jeg synes det er frekt og hadde takket nei.

Å servere gratis er også noe man gjør for gode venner/ bekjente som gjengjelder tjenesten! Har selv servert i et bryllup til datteren til en kollega, avtalen var da at hun skulle stille dersom jeg trengte servering. Endte med at jeg fikk med en bærepose med noen stearinlys og servietter som ikke ble brukt, og da eg spurte henne fire måneder etterpå om hun kunne tenke seg å hjelpe å være med å dekke/pynte + rydde i til barnedåp så kunne hun ikke noen av dagene jeg foreslo. Skjønnte tydelig på unnskyldningene at hun aldri kommer til å stille opp. Med slike folk må man rett og slett bare lære seg å si nei. Det er jo utrolig kjedelig for det er jo hyggelig og praktisk å kunne hjelpe hverandre.

Anonymous poster hash: 07077...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok. Jeg vurderer å droppe bryllupet, selv om jeg kommer til å være her da og de fleste skal i bryllypet i omgangskretsen min. Hun skrev også "skulle så gjerne ønske du kunne hjelpe til, gi meg tilbakemelding når du vet."

Anonymous poster hash: 282b2...d2d

Yikes!! Det der er bare helt utrolig frekt formulert! Ikke nok med å faktisk be deg om å hjelpe til, selve måten hun ber deg på..."si i fra når du vet"...?

Anonymous poster hash: 1d709...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk invitasjon til et bryllup for en uke siden, av en slektning som jeg ikke har kontakt med. Hele familien er blitt invitert i bryllupet, bruden er i slekt med faren min, men jeg har som sagt ikke kontakt med verken henne eller andre i familien hennes, så derfor var det rart at bruden tok kontakt med meg for å høre om jeg kunne hjelpe til med servering (helt gratis)! Jeg syns dette var rimelig frekt, en ber da ikke gjester som en ikke har god kontakt med, om å hjelpe til med servering i bryllupet sitt? Eller er det bare jeg som er urimelig her?

Anonymous poster hash: 282b2...d2d

jeg ble invitert i et like frekt opplegg for et par år siden.

Jeg bare takket nei til invitasjonen og sa "det passet ikke"

Anonymous poster hash: a3a20...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...