Gå til innhold

Småmat før middagen, velkomstdrink og nattmat


Leopanter

Anbefalte innlegg

Vi gifter oss klokka 12 og planlegger å servere middagen litt etter klokka 15. Etter vielsen er nok noen litt småsultne, så da bør man vel servere noe å spise på mens man venter på middagen. Noen som har tips til god ventemat? :)

Så kommer man et godt stykke uti festen, og man begynner å bli sulten på saltmat. Jeg tenker kanskje en gryterett eller noe sånt, men helst en man slipper å servere med salat. Vil helst at gjestene må sitte for å spise (har friskt i minne et bryllup der bruden fikk ketsjup utover hele kjolen sin på grunn av en full gjest som gestikulerte vilt med pølse og brød i hånda :fnise: ). Tar imot alle tips til bra nattmat! :)

Trenger også tips til en god velkomstdrink, både med og uten alkohol.

Felles for alle tre er at det ikke bør være altfor mye forberedelser knyttet til dem, og det bør ikke bli altfor kostbart heller. Vi er ca 80 til middag og ca 120 til festen.

Takk for hjelpa! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi skal ha middag ganske kort tid etter vielsen så vi skal bare ha fruktfat, så har desverre ikke bedre tips enn muligens noen kanapeer eller lefseruller..

Vi skal ha vielsen på gården der vielsen skal være så vi spretter en sjampis like etterpå, og mens vi tar bilder så kan gjestene drikke en bowl, en med og en uten alkohol. Feks med en søt hvitvin, sprite eller div juice slik at det blir en fruktig god drink. Må prøve meg fram. Og ha store isbiter formet som kuler, som jeg kan feks ha roseblader eller jordbær i, tror det blir dekorativt.

Til nattmat skal vi ha lefseruller, som ikke er overfylt med dressinger og slikt som tyter ut. Det er forde vi bare vil ha med noe som er lettvindt å lage før og bare sette fram. Vet mange sverger til pølser, men hos oss liker ikke mannen det og ser for meg mye gris med ketchup og sennep som tyter ut.. Har dere mulighet til å lage en gryterett eller suppe er jo det kjempe godt! jeg har slekt fra østerdalen og de bruker ofte trøndersodd som nattmat. Da slipper man jo tilbehør, kanskje noe flatbrød da, men det er ikke mye jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gifter oss klokka 12 og planlegger å servere middagen litt etter klokka 15. Etter vielsen er nok noen litt småsultne, så da bør man vel servere noe å spise på mens man venter på middagen. Noen som har tips til god ventemat? :)

Så kommer man et godt stykke uti festen, og man begynner å bli sulten på saltmat. Jeg tenker kanskje en gryterett eller noe sånt, men helst en man slipper å servere med salat. Vil helst at gjestene må sitte for å spise (har friskt i minne et bryllup der bruden fikk ketsjup utover hele kjolen sin på grunn av en full gjest som gestikulerte vilt med pølse og brød i hånda :fnise: ). Tar imot alle tips til bra nattmat! :)

Trenger også tips til en god velkomstdrink, både med og uten alkohol.

Felles for alle tre er at det ikke bør være altfor mye forberedelser knyttet til dem, og det bør ikke bli altfor kostbart heller. Vi er ca 80 til middag og ca 120 til festen.

Takk for hjelpa! :blomst:

I ett bryllup fikk vi servert kremet grønnsaksuppe til kvelds. Veldig godt, og folk måtte sette seg. Småmat før kan vel kanskje være noen lekre smørbrød eller kanskje ost og kjeks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på denne, trenger også gode tips. :)

Hva med en form for punch som velkomstdrink?

Tenker i utgangspunktet pølser som nattmat, det er ingenting annet jeg kommer på som er like lettvint å lage...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på denne, trenger også gode tips. :)

Hva med en form for punch som velkomstdrink?

Tenker i utgangspunktet pølser som nattmat, det er ingenting annet jeg kommer på som er like lettvint å lage...

Er en slags punch vi har tenkt. Sjampis først og så kan gjestee øse oppi punch/bowl til seg selv mens vi fotograferes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha litt frukt, samt oppskåret wraps (kremost/spekeskinke og kremost/røkelaks) som ventemat mens vi er hos fotografen, og som ventedrikke blir det musserende vin og brus (mozell e.l) som alkoholfritt alternativ. Vi skal spise sent pga sen vielse, så vi antar at det ikke blir noe nattmat, men skal selvsagt ha snacks og frukt tilgjengelig.

I bryllup jeg har vært har lapskaus eller rømmegrøt med litt spekemat til vært vanlig nattmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som gjest hadde jeg blitt veldig glad for kaffe (viktig!!) og kanskje noe søtt som "ventemat" :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som gjest hadde jeg blitt veldig glad for kaffe (viktig!!) og kanskje noe søtt som "ventemat" :)

søtt ødelegger ofte for apetitten men ok...

Anonymous poster hash: 55dba...fa8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig god, hjemmelaget grønnsakssuppe laget med pinnekjøtt er utrolig godt som nattmat :jepp:

Endret av Rumle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småmat før: Salte mandler, fruktfat, sjokolade, småsnitter med kremost og skinke.

Velkomstdrink: Musserende/Mozell

Nattmat: Grandis, sodd, wraps, vårruller



Anonymous poster hash: 4fef7...84b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småmat: Spekeskinke og honningmelon

Nattmat: Ost og kjeks + masse snacks

Anonymous poster hash: 5f3a0...dd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Pass på og hold maten lett. Vi hadde vielse klokken 13, og middagen var klokken 17. Vi hadde store fruktfat og nøtter tilgjengelig, samt musserende, minneralvann og kaffe/te. Våre gjester var veldig fornøyd med det, da hadde de fortsatt hod apetitt til middagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Oi, her har jeg sannelig glemt å svare tilbake! :klaske:

Men tusen takk for alle gode tips! :blomst: Noterer flittig :jepp:

Etter en lang og nyttig prat med kokken, har vi gjort noen bestemmelser:

Ventemat: Antagelig bare litt småsnacks, som saltpinner, kjeks, smågodt og potetgull. Det er ikke lang tid mellom vielse og middag, også er det greit med noe som gir tilnærmet null forberedelser. Skal huske kaffen, ja! Og flere typer saft, samt vann til de som ikke drikker kaffe :Nikke:

Velkomstdrink: Taffelvann, tropisk juice, eplejuice og litt appelsinjuice og bringebærvodka (sløyfer bare vodkaen som alkoholfritt alternativ). Veldig godt og friskt og mye bedre enn det høres ut som! :)

Nattmat: Hjemmelaget gryterett med focaccia

...Og nå er det fadermeg under 40 dager igjen til hele greia. Hjelp! :bond:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...