Gå til innhold

Ting dere misliker at gjester gjør hjemme hos dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tar med i beregningen at noen kan komme 30 min for seint til en middag, så jeg har aldri middagen klar akkurat på minuttet, evt at den er klar, men den tåler å vente.

Når man kommer to timer etter avtalt tid, kun med en kort beskjed om forsinkelse em time etter tiden, begynner det å bli i overkant. Dette har skjedd flere ganger med noen vi kjenner, og det blir da mindre fristende å invitere på middag (når de er eneste gjester, blir det rart å begynne å spise - er man flere, syns jeg man kan det). Og de forsinkede bør komme med en ordentlig beklagelse i det minste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tar med i beregningen at noen kan komme 30 min for seint til en middag, så jeg har aldri middagen klar akkurat på minuttet, evt at den er klar, men den tåler å vente.

Når man kommer to timer etter avtalt tid, kun med en kort beskjed om forsinkelse em time etter tiden, begynner det å bli i overkant. Dette har skjedd flere ganger med noen vi kjenner, og det blir da mindre fristende å invitere på middag (når de er eneste gjester, blir det rart å begynne å spise - er man flere, syns jeg man kan det). Og de forsinkede bør komme med en ordentlig beklagelse i det minste.

Hvordan er egentlig stemningen rundt bordet da? :o jeg hadde ikke klart å legge skjul på at jeg ble grisefurt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røykere som sprer sigaretter ved terrassen😖

Gjester som "spiser oss ut av huset" (vi er studenter).

Gjester som ikke går før mot midnatt i ukedagene, ufattelig slitsomt når man gjesper og sier at vi skal tidlig opp (enkelte i omgangskretsen eier ikke antenner for andres søvnbehov).

De samme som over er gjerne de som kommer på besøk rett før eksamen.

Anonymous poster hash: e7772...bfe

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg er naiv, sløv eller totalt apatisk, men jeg kommer ikke på noe jeg blir irritert av.

Anonymous poster hash: 6ed21...5d4

 

Hva i alle dager gjør du på Kvinneguiden?  :sjokkert:  :laugh:

 

Må du gå unaturlig tidlig? Gi beskjed på forhånd! Ikke bare reis deg midt i hovedretten og si "takk for mat men nå må jeg gå".

 

Nå har det vist seg at folk her har høyst ulik oppfatning av hva som er "unaturlig tidlig" da. Jeg feks har visstnok vært svinaktig uhøflig som reiste hjem bare tre timer etter maten var servert og spist :)

Anonymous poster hash: f75bc...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være den gangen jeg hadde fest. Rett før de skulle gå, presterte en av gjestene å gå rett inn på badet, for å sette seg ned å bæsje. Jeg vaska den doen for drittmerker i flere dager, det hadde størknet fast. Fy faen, gå hjem og bæsj!

Nå tror jeg du overdriver..

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som legger igjen søppel, helst midt på stuebordet.. og går hjem. Jeg har to små barn og mann. Rydder nok ila dagen.

Tomflasker...

Men kan ikke klandre besøkende for det, men vi har lite flasker og dermed aner jeg ikke hvor jeg skal legge det frem til neste butikktur 😂

Folk som forsyner seg med store mengder/ fyller stort glass fullt, men ikke drikker/ spiser opp.

Hater når folk kaster sneiper/ snus rundt om utenfor huset!!!

Eller legger brukte snuser på bordet før de kaster det i søppla senere på kvelden, da tømmer de gjerne hele den lomma på boksen slik at det ligger en klatt på størrelse med en kattunge med våte snus i søppla *spy*

Gubben snuser, og ser ikke en dritt til brukte snuser.

Og svigermor som tømmer tobakksgreier i søppla, hun bruker sånn tobakk hun lager til selv.

Og så må man vaske hender.

Ellers, girer noen bikkja opp sier jeg i fra. nytter det ikke tar jeg hunden til sides og problem løst.

Og er bare glad til at folk kan finne seg mat og drikke, jeg spør, men folk vet som regel hvor glassa er ")

Og kommer folk uanmeldt er det helt ok, så lenge de ikke forventer en masse greier.. Har ikke noe godt/ kaker etc uten grunn, i såfall er det tomt innen en time uansett ;)

Men elsker besøk :)

Anonymous poster hash: a97ef...2f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

har ei venninne som er litt slik "unnskyld at jeg er til". Skal ikke være til bry på noen som helst måte, samtidig som ho har all verdens tid. Dette kjenner jeg irriterer meg, når jeg byr frem noe eller inviterer til middag eller noe de få gangene vi er i nærheten av hverandre, så svarer ho ja, hvis det er greit for meg så... Ho lå over en gang og spurte kvelden før om å låne dusjen. Og det var jo greit, fortalte jo til og med hvor ho kunne finne håndklær. Morran etter venta ho på at jeg skulle våkne, slik at ho kunne spørre en gang til om det virkelig var greit at ho lånte dusjen.. kjente at jeg ble irritert da jeg faktisk skulle på jobb og ho kunne ha dusja når ho våkna først. endte med at jeg nesten kom for sent på jobb fordi jeg måtte vente til ho fikk gjort seg ferdig.

 

Har maaaange episoder med denne venninna, men selv om jeg har sagt fra før, så har jeg måttet bli enda tydeligere på ting, eller så lar jeg vær å invitere i det hele tatt. 



Anonymous poster hash: fca64...be4
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er egentlig stemningen rundt bordet da? :o jeg hadde ikke klart å legge skjul på at jeg ble grisefurt...

Hadde dette vært min venninne, hadde jeg sagt fra på en ordentlig måte at det ikke var greit. Men mannen min er mindre direkte med sine venner, så sånt blir på en måte bare glattet over når den andre ikke kommer med en unnskyldning. Men for min del går det en stund uti besøket før irritasjonen slipper, ja. Og som sagt, dette er ikke noen jeg er veldig ivrig på å invitere på middag. Da er det helst sammen med flere andre, sånn at det er greit å spise etter en stund, uten å vente på de siste. For jeg mener om man er en time eller mer forsinket, er det helt greit å spise (jeg pleier å beregne at vi går til bords ca. en halvtime etter avtalt ankomsttid). Noe mat kan jo vente en stund, men ikke alltid, og etter hvert blir man jo sultne.

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha. Når jeg var høygravid og sliten sovnet jeg på sofaen på hytta til svigers. Svigermor begynte å slamre med dørene og gikk mutt og stille rundt. Og jeg som trodde det var greit å få meg en blund, sliten som jeg var.

Anonymous poster hash: dd3d9...56e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Hiver alt i vasken når de skal "hjelpe" med å ta av bordet. Fat, matrester, kaffefilter med kaffegrut, kopper MED drikke, emballasje, servietter, ja ALT! Og så skyller vi gjerne med litt vann også, så ALT blir kjempeekkelt. Tusen takk, liksom. Og er det fullt i vasken, så skal det gis rett i hendene på meg, så jeg må legge fra meg det jeg holdt på med. Og nå kan jeg ikke skylle av ting for å putte i oppvaskmaskinen uten å tømme vasken, og da må jeg putte våte, skitne ting på disken før jeg kan bruke vasken...

 

- Hiver sneiper på bakken (ja, jeg har askebeger hvor de røyker)

 

- Kommenterer hver ripe i parketten (vi har hund, så det blir bare slitsomt å høre på), og om vi har kjøpt noe nytt, så må vi selvsagt få høre om venninnen som har make og som er såååååå misfornøyd med den tingen.

 

- Spør om ting som de har lest på brev som ligger på kjøkkendisken som jeg har åpnet og ikke rukket å gjemme vekk da gjestene kom på døren.

 

- Ellers så kan de bæsje, gå barbeint, komme uanmeldt, og gå i skapene etter bind o.l. Sminken har jeg på soverommet, og der hadde jeg blitt ganske paff om noen hadde gått inn.



Anonymous poster hash: da27d...ed4
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har sett flere tråder som omhandler bruk av gjestetoalett vs hovedtoalett, gå rundt barbeint etc. Man har forskjellige preferanser og grenser for hva som er greit og ikke i ens eget hjem.

 

Så, dette er hva jeg misliker at gjester gjør når de er hjemme hos meg:

 

* Snoke på badet. Bare gjør det dere skal og vask hendene og kom dere ut! (av badet)

 

* Slippe ut luft/ gass på stua, skal du slippe luft, gå ut!

 

* Gå ut for å røyke. Jeg vil ikke at gjestene skal gå ut for å røyke. Røyklukt er det verste jeg vet og jeg vil ikke ha det inn. Hold dere og vent til dere er hjemme, da kan dere dynke leiligheten i røyklukt alt dere vil.

 

* Ikke klø så mye på hunden i røyte-perioden, det blir så mye pels på gulvet av det. Neste gang pakker jeg hunden inn i aluminiumfolie. Det er neppe behagelig å klø mot et slikt "stoff".

 

Din tur!

Anonymous poster hash: c2e68...07e

 

Har en kompis som av en eller annen grunn forventer å bli oppvartet, fortelle hva jeg må gjøre og hente fram skåler osv når han har med seg snacks sov... han har en sånn frekk krevende væremåte...vanskelig å forklare....for å si det sånn, har er ikke på besøk mer...

Anonymous poster hash: 47b36...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Inviterte ei gammel klassekompis av mannen med familie til middag. De tok med en venninne av kona (som vi også kjenner) uten å si fra.... Jeg håpte vi hadde nok mat, men tenkte at vi fikk spise til det var tomt. Når de kommer (og middagen snart er ute av ovnen) får jeg beskjed om at gjestene ikke skal ha mat, fordi de har spist. Ekstragjesten har forresten med seg gjærbakst, så da sitter alle og koser seg med det. Jeg blir så paff og lei meg at jeg sitter på kjøkkenet og spiser maten alene. Mannen tar med seg fatet sitt ut til de mette som hadde plass til gjærbakst for å være høflig. Ingen gidder å være høflig mot vertinnen som har stått flere timer og gjort i stand. Når de går spør de om det er rester de kan ha med til kvelds. Ja... to personer klarer da ikke spise opp middag til 6 personer alene.......



Anonymous poster hash: da27d...ed4
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de griser uten å si fra og uten å tørke opp

 

Eller enda verre, at de "tørker opp" med papir slik at jeg ikke ser at de har grist før jeg trakker oppi det og "henger fast"



Anonymous poster hash: da27d...ed4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser for meg at eg hadde tatt han etter pikken og snurra han rundt som ein forbanna lasso. Nåde dei som er slemme mot kattane mine!

Jeg lurte på hvordan det skulle gå an å dra en mann etter halen, men du har løsningen.

 

JEG møter opp tidsnok, synes bare det var litt morsomt hvordan noen skal ha det på ene måten, mens andre stikk motsatt. Forøvrig er det ikke mulig for alle å møtes presist hellet pga kollektivtransport.

De som er avhengig av kollektivtransport kan jo ta en telefon til vertskapet og si at de enten må komme en halv time for tidlig eller en halv time for sent, og spørre hva som passer best for vertskapet. Og kommer de for tidlig kan de få et glass vin og en avis el. mens vertskapet gjør de siste forberedelsene/ev. hjelpe til med det som gjenstår. Det meste kan løses hvis man snakker sammen.

 

Det må være den gangen jeg hadde fest. Rett før de skulle gå, presterte en av gjestene å gå rett inn på badet, for å sette seg ned å bæsje. Jeg vaska den doen for drittmerker i flere dager, det hadde størknet fast. Fy faen, gå hjem og bæsj!

Må man så må man. Men det er jo normal folkeskikk å bruke dokosten hvis det er spor i tolattet.

 

Edit: glemte noe.

Endret av SiMa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine venner har jeg ikke opplevd at gjør noe jeg irriterer meg over. De får gå barfot, tisse på doen, rote i skuffene på badet, bytte musikk og de kommer stort sett når de skal og blir til alt er ferdig servert :danse:

 

Mine foreldre derimot er ikke like veloppdragne. Syns ikke det er morsomt når min far tråkker opp min for en måned siden nymalte trapp med sko på som har steiner i sporene under. Og som syns jeg er helt urimelig når jeg FORVENTER at han tar de av med en gang (han visste trappa var nymalt) :sjokkert:

 

Den samme faren min har også en tendens til å bare legge seg for å sove på sofaen vår når de er der på besøk (de må alltid overnatte og blir lenge). Så sitter vi andre der på "pinnestoler" da siden det ikke er plass til oss. Eller dvs. vi gjør ikke det, for jeg forlanger at han kommer seg inn på gjesterommet og legger seg der hvis han skal sove... Selvsagt syns han jeg er utrolig urimelig der også..... Min mor skjønner ikke problemet :sinnatagg:

 

Alle de andre tingen som her er nevnt har jeg aldri opplevd. Ingen av våre venner går i kjøleskapet uten å spørre først. De roter ikke rundt på soverommet og i andre skuffer og skap. De røyker ikke inne og oppfører seg stort sett slik jeg forventer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvis vi tenker gjester som bare kommer på besøk i noen timer,så irriterer jeg meg over mobiltelefonbruk.

Og da mener jeg ikke viktige samtaler,men folk som ringer til gjesten for å småprate.Har f.eks.en 40 år gammel venninne som snakker med moren sin i tlf.hver dag.Skjønner ikke hva de har å snakke om så ofte,men dem om det.Denne moren ringer ofte når venninnen min er på besøk hos meg,og selv om hun sier hun er på besøk hos xxxxxxxx fortsetter moren ofte å prate,og det er helt trivielle ting de snakker om ingenting viktig.Samtalene kan vare alt fra 5-15 minutter.Jeg synes det er jævlig frekt.

Anonymous poster hash: 22cb1...c54

 

Det er så plagsomt! Svigermor ringer ofte når vi spiser middag. Og mannen måååååå ta telefonen. Og det nytter ikke å si at han skal ringe tilbake. Hun bare fortsetter å snakke! Da tar jeg fatet mitt og setter meg i stuen og spiser. Gidder ikke sitte der alene og spise!

Anonymous poster hash: da27d...ed4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tomflasker...

Men kan ikke klandre besøkende for det, men vi har lite flasker og dermed aner jeg ikke hvor jeg skal legge det frem til neste butikktur

Anonymous poster hash: a97ef...2f9

 

Kan sverge på at jeg har sett folk i andre tråder beklage seg over hvor gjerrig det er å ta med seg tomflaskene sine så verten ikke får panten...

Anonymous poster hash: f75bc...cd6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett har jeg bare gjester som oppfører seg som folk og rydder etter seg selv osv. men jeg liker ikke at de mater katten min med kattegodt, fordi de trodde at det var maten hans. :ler:

 Men det har hendt at gjesten oppfører seg som om jeg er et pensjonat der jeg er vertinne, kelner, kokk, oppvaskerske og sjåfør. Og når jeg spør om hun kan se etter grillen utendørs, så kikker hun en gang og legger seg på sofaen igjen.

 

Ellers har jeg opplevd at en gjest tar med seg to ekstra gjester uten å spørre, og det var en gang jeg hadde nøye tilpasset maten til antall gjester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rose11

- Inviterte ei gammel klassekompis av mannen med familie til middag. De tok med en venninne av kona (som vi også kjenner) uten å si fra.... Jeg håpte vi hadde nok mat, men tenkte at vi fikk spise til det var tomt. Når de kommer (og middagen snart er ute av ovnen) får jeg beskjed om at gjestene ikke skal ha mat, fordi de har spist. Ekstragjesten har forresten med seg gjærbakst, så da sitter alle og koser seg med det. Jeg blir så paff og lei meg at jeg sitter på kjøkkenet og spiser maten alene. Mannen tar med seg fatet sitt ut til de mette som hadde plass til gjærbakst for å være høflig. Ingen gidder å være høflig mot vertinnen som har stått flere timer og gjort i stand. Når de går spør de om det er rester de kan ha med til kvelds. Ja... to personer klarer da ikke spise opp middag til 6 personer alene....... Anonymous poster hash: da27d...ed4

Dette var dårlig gjort synes jeg. Man kommer vel ikke mett til et middagsselskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rose11

Kom på en ting til.

Gjester som ikke spør om jeg trenger hjelp med noe. Når jeg inviterer til middag. Det er jo normal høflighet å spør om verten trenger hjelp. Hvert fall når personen stresser rundt. Jeg har opplevd flere ganger at folk bare sitter og venter på maten mens jeg har hendene fulle. Ikke spør de om de skal hjelpe med oppvasken osv. Nei, de bare forflytter seg til sofaen eller ut på verandaen :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...