Gå til innhold

Ta tilbake gaver?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en snill kjæreste som var grei og gav meg en bil i bursdagsgave i fjor. Jeg synes det var vel overkant, men han presiserte at det var viktig for han at jeg kjørte sikkert, og min gamle bil var vel strengt tatt ikke det. Jeg tok i mot, med avtale om at han skulle betale alle kostnader(forsikring, veiavgift), jeg sto selvsagt for drivstoff og bensin, i ett år.

Nå ha året gått, og han vil ha bilen tilbake. Jeg har ikke mulighet til å kjøpe den ut, og ærlig talt var vel ikke det avtalen heller. Jeg har solgt min gamle bil, dermed står jeg altså igjen med null bil. Han har ikke behov for den, da han har egen bil. Jeg synes dette er vanskelig, for vil jo ikke virke utakknemlig, men da gjaldt ikke det lenger at han ville jeg skulle kjøre sikkert? Han ha en enormt romslig økonomi, hvertfall i forhold til meg. Nå kjenner jeg egentlig bare at jeg er litt lei meg og skuffet. Hva ville dere gjort?

Anonymous poster hash: 0ff2c...7f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg har en snill kjæreste som var grei og gav meg en bil i bursdagsgave i fjor. Jeg synes det var vel overkant, men han presiserte at det var viktig for han at jeg kjørte sikkert, og min gamle bil var vel strengt tatt ikke det. Jeg tok i mot, med avtale om at han skulle betale alle kostnader(forsikring, veiavgift), jeg sto selvsagt for drivstoff og bensin, i ett år.

Nå ha året gått, og han vil ha bilen tilbake. Jeg har ikke mulighet til å kjøpe den ut, og ærlig talt var vel ikke det avtalen heller. Jeg har solgt min gamle bil, dermed står jeg altså igjen med null bil. Han har ikke behov for den, da han har egen bil. Jeg synes dette er vanskelig, for vil jo ikke virke utakknemlig, men da gjaldt ikke det lenger at han ville jeg skulle kjøre sikkert? Han ha en enormt romslig økonomi, hvertfall i forhold til meg. Nå kjenner jeg egentlig bare at jeg er litt lei meg og skuffet. Hva ville dere gjort?

Anonymous poster hash: 0ff2c...7f0

Er bilen kjøpt i ditt navn? Står den registrert på deg? Har du noe skriftlig som viser at bilen er din?

Anonymous poster hash: 1ab68...677

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å presisere det, jeg ba aldri om noen bil, han ville nok være snill, og kanskje at jeg kjørte litt standsmessig..

Ts

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, bilen står i hans navn. Så at bilen rettmessig er hans, er det ingen tvil om. Men at jeg skulle disponere den. Uansett, vi er jo fortsatt kjærester, så jeg føler dette blir veldig rart.

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har en snill kjæreste som var grei og gav meg en bil i bursdagsgave i fjor. Jeg synes det var vel overkant, men han presiserte at det var viktig for han at jeg kjørte sikkert, og min gamle bil var vel strengt tatt ikke det. Jeg tok i mot, med avtale om at han skulle betale alle kostnader(forsikring, veiavgift), jeg sto selvsagt for drivstoff og bensin, i ett år.

Nå ha året gått, og han vil ha bilen tilbake. Jeg har ikke mulighet til å kjøpe den ut, og ærlig talt var vel ikke det avtalen heller. Jeg har solgt min gamle bil, dermed står jeg altså igjen med null bil. Han har ikke behov for den, da han har egen bil. Jeg synes dette er vanskelig, for vil jo ikke virke utakknemlig, men da gjaldt ikke det lenger at han ville jeg skulle kjøre sikkert? Han ha en enormt romslig økonomi, hvertfall i forhold til meg. Nå kjenner jeg egentlig bare at jeg er litt lei meg og skuffet. Hva ville dere gjort?

Anonymous poster hash: 0ff2c...7f0

Hva mer er med i avtalen i forbindelse med "ett år"?

Jeg mener at ting som er gitt i gave, er mottakers eiendel, altså  at bilen er din eiendel i dette tilfellet

Anonymous poster hash: 1ab68...677

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, bilen står i hans navn. Så at bilen rettmessig er hans, er det ingen tvil om. Men at jeg skulle disponere den. Uansett, vi er jo fortsatt kjærester, så jeg føler dette blir veldig rart.

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

Ok.

At du skulle disponere den, bare, (og ikke eie den) ble det sagt i forbindelse med at han gav deg bilen i gave?

Anonymous poster hash: 1ab68...677

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mer er med i avtalen i forbindelse med "ett år"?

Jeg mener at ting som er gitt i gave, er mottakers eiendel, altså at bilen er din eiendel i dette tilfellet

Anonymous poster hash: 1ab68...677

Tror ikke det var noe mer som var avtalen. Han sto for de kostnader, jeg sto for drivstoff og bompenger. Avtalen var at det skulle være et år. Jeg trodde dermed at jeg skulle betale de kostnader når året var gått, men neida, da vil han ha bilen tilbake.

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke tilfeldigvis med på å betale ned hans gjeld på hus, biler etc, ved å bidra økonomisk til felles utgifter, uten å være medeier og/ eller uten samboerkontrakt?



Anonymous poster hash: 1ab68...677
  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det var noe mer som var avtalen. Han sto for de kostnader, jeg sto for drivstoff og bompenger. Avtalen var at det skulle være et år. Jeg trodde dermed at jeg skulle betale de kostnader når året var gått, men neida, da vil han ha bilen tilbake.

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

Snakk med advokat

Anonymous poster hash: 1ab68...677

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.

At du skulle disponere den, bare, (og ikke eie den) ble det sagt i forbindelse med at han gav deg bilen i gave?

Anonymous poster hash: 1ab68...677

Det var aldri snakk om at den skulle registreres på meg da, fordi da hadde jo jeg fått kostnadene med den. Så jeg har ikke problemer med å se at den ikke er min. Men jeg trodde nok ikke at han skulle be om den tilbake heller, men at jeg kan betale kostnadene ved den, noe jeg ikke ville hatt noe problem med. Det føles liksom litt rart nå, når vi fremdeles er kjærester, og så lar han meg være uten bil. Når jeg i utgangspunktet hadde bil. Som jeg solgte.

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Castielz

 

Snakk med advokat

Anonymous poster hash: 1ab68...677

 

Er vel ikke noe poeng i det?

Bilen er kjøpt og betalt av ham, og står i hans navn, lite en advokat kan gjøre med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke tilfeldigvis med på å betale ned hans gjeld på hus, biler etc, ved å bidra økonomisk til felles utgifter, uten å være medeier og/ eller uten samboerkontrakt?

Anonymous poster hash: 1ab68...677

Nei, vi bor hver for oss. Og har helt delt økonomi.

Ts

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var aldri snakk om at den skulle registreres på meg da, fordi da hadde jo jeg fått kostnadene med den. Så jeg har ikke problemer med å se at den ikke er min. Men jeg trodde nok ikke at han skulle be om den tilbake heller, men at jeg kan betale kostnadene ved den, noe jeg ikke ville hatt noe problem med. Det føles liksom litt rart nå, når vi fremdeles er kjærester, og så lar han meg være uten bil. Når jeg i utgangspunktet hadde bil. Som jeg solgte.

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

Hvorfor tar han tilbake bilen? Skal han selge den?

Anonymous poster hash: 1ab68...677

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det høres mildt sagt rart ut på mange måter!

Han skal nå sitte med 2 biler og du ingen?

Hvordan er han ellers, liker å ha kontroll?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har faktisk flere biler.. Ja, tror nok han skal selge den. Han vil neppe bli sett i en yaris, selv om jeg synes den er kjempestilig. Jeg synes bare det blir så enormt rart.

Anonymous poster hash: 34fc5...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei! Jeg har en snill kjæreste som ...

Anonymous poster hash: 0ff2c...7f0

Har du spurt han om hvorfor han gjør det slik?

Hvor mye kostet bilen?

Var det en splitter ny bil?

Trenger han å selge den på grunn av økonomi?

Anonymous poster hash: 1ab68...677

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel egentlig ikke så mye annet å gjøre enn å kjøpe deg en ny, gammel bil.

- dersom du er avhengig av å ha en bil.

 

Dette fordi det du fikk i fjor var jo ett års bruk av den bilen han nå vil ha tilbake. Den er ikke registrert på deg så du har ingen rettigheter til den slik sett, selv om du har betalt årsavgift og forsikring så gir det deg ingen eierrettigheter.



Anonymous poster hash: 802e8...268
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du spurt han hvorfor?

Og sagt at han faktisk har satt deg i en klemme nå

fordi du ikke har noe bil?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

, men da gjaldt ikke det lenger at han ville jeg skulle kjøre sikkert? Han ha en enormt romslig økonomi, hvertfall i forhold til meg. Nå kjenner jeg egentlig bare at jeg er litt lei meg og skuffet. Hva ville dere gjort?

Anonymous poster hash: 0ff2c...7f0

Har du snakket med han om dette?

Anonymous poster hash: 1ab68...677

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...