Gå til innhold

Hvite pigmentflekker


Helenrk

Anbefalte innlegg

Hei!

Har fått endel helt hvite pigmentflekker på hendene, i ansiktet, under trusekanten, under armene og litt øverst mellom lårene :snurt:

Har snakket med lege om dette og hun ga meg litt informasjon vedrørende Vitiligo - som egentlig jo betyr hvite flekker..

Er det noen som har erfaring med dette?

Funnet ut noe som kan hjelpe?

Tips til noe bra sminke som kan dekke bra?

Dette hemmer meg veldig og jeg ser KUN disse hvite flekkene når jeg ser på meg selv :(

Takknemlig for svar!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

du kan jo lese litt her og melde deg inn i foreningen:

http://www.vitiligo.no/

Men er det konstantert at du har vitiligo eller var det noe legen din sa at det kunne være?

Jeg hadde en gang pigmentforandring i huden og legen mente det var sopp og ba med prøve en spesiell shampoo fra apotektet - og jeg ble kvitt problement. Bare nevner det siden du har på typiske "klamme" steder hvor sopp kan trives.

Uansett så skjønner jeg veldig godt at det er sjenerende, men har desverre ingen tips til deg.

Sitat fra sida far linken på toppen:

"Holdninger:

Omgivelsene dine reagerer ikke så sterk på din sykdom som du selv gjør. Prøv derfor å ha et naturlig forhold til sykdommen. Ikke la sykdommen knekke deg. Tenk positivt. Er du frisk og rask ellers, så gled deg over akkurat det. Gi ikke opp håpet! For all del: Din innstilling, og din motivasjon til å bli frisk vil hjelpe deg til å se på dette som midlertidig....folk har blitt friske! Kan ikke det hende med deg og?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar!

Hun bare mente at det kunne være Vitiligo - men visste ikke ennå..

Fikk i fjor en salve - fungoral - av en annen lege som var sikker på at det var en sopp som kom av varme/fuktighet..

MEN de hvite feltene er ikke tørre og flasser - det er helt glatte som huden ellers.

Var dine flekker tørre?

Håper virkelig noe vil hjelpe!

Forfengelig vettu :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Potti

Med denne mistanken SKAL du henvises til hudlege. Elstremt sløvt a fastlegen din å ikke ha gjort dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_zellica_*

Hvis det er vitiligo vil gjerne huden rundt det hvite området være litt mørkere enn resten av huden. Jeg har vitiligo, men begrenset til kun armhulene, og det ser ut som jeg møkkete, pga denne mørkere hudfargen. :tristbla:

Mannen min fikk vitiligo for halvannet år siden, og der trodde vi også først at det var sopp, men etter et besøk først hos fastlege, og siden hudlegen, kunne denne bekrefte fastlegens diagnose på vitiligo. Hos ham startet det først med noen føflekker som imploderte, og så eskalerte det. Mannen min er temmelig hardt angrepet og har flekker på armene, leggene, litt i ansiktet, og på penis. Det er forøvrig veldig vanlig at man får flekker dernede. :rodme:

Det er vel ikke så mye som kan gjøres for å avhjelpe dette, men uv-stråler kan hjelpe. Så mannen min ble temmelig solbrent sist år med hudlegens velsignelse. :overrasket:

http://www.tidsskriftet.no/index.php?vp_SEKS_ID=1426423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamacita <3

Hei!

Jeg fikk en del hvite pigmentflekker på magen mens jeg var i syden, men dette var pga. at jeg var gravid (noe jeg ikke visste da). Man skal visst nemlig ikke sole seg mens man er gravid.

Men etter jeg var på ny syden ferie i fjor, og solte meg såklart. Da forsvant de bare :)

Jeg syntes det var døds flaut å sole meg med disse flekkene, jo brunere du ble jo større kontrast ble det. Men det gikk faktisk bort altså.

Håper dette kan hjelpe deg, god sommer!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Mamacita!!

Var dine flekker tørre og flassete eller helt glatte som hudet ellers?

Var det altså sånn at det først ble veldig stor kontrast mellom de melkenhvite flekkene og huden ellers som ble normalt brun også bare utjevnet det seg???

Det hadde vært som en drøm!!!!!!!!!!

Får teste det ut med mye soling i sommer :)

God sommer til deg også!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er vitiligo vil gjerne huden rundt det hvite området være litt mørkere enn resten av huden. Jeg har vitiligo, men begrenset til kun armhulene, og det ser ut som jeg møkkete, pga denne mørkere hudfargen. :tristbla:

Mannen min fikk vitiligo for halvannet år siden, og der trodde vi også først at det var sopp, men etter et besøk først hos fastlege, og siden hudlegen, kunne denne bekrefte fastlegens diagnose på vitiligo. Hos ham startet det først med noen føflekker som imploderte, og så eskalerte det. Mannen min er temmelig hardt angrepet og har flekker på armene, leggene, litt i ansiktet, og på penis. Det er forøvrig veldig vanlig at man får flekker dernede. :rodme:

Det er vel ikke så mye som kan gjøres for å avhjelpe dette, men uv-stråler kan hjelpe. Så mannen min ble temmelig solbrent sist år med hudlegens velsignelse. :overrasket:

http://www.tidsskriftet.no/index.php?vp_SEKS_ID=1426423

Takk for svaret ditt!

Utrolig at dere begge skal få det da!!!!

Huden min rundt de hvite flekkene er ikke brunere enn ellers..

Hmmm skal tro hva det kommer av..?! Fått noen forklaring?

Ble flekkene til mannen din mindre tydelig etter at han var mye i solen?

Lykke til begge to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært plaget med hvite pigmentflekker ved to anledninger, hadde i ansiket, på armene og på ryggen. Dette oppsto da jeg var i syden og flekkene syntes jo ekstra godt da jeg var brun, så kom vinteren og de forsvant, eller bare ble usynlige... Så dukket de opp på våren igjen, jeg følte meg som en ku og gikk til legen med dette.

Legen trodde det kunne være sopp (som visst er veldig vanlig å få på solsenger i syden, i svømmehall, solarium og slikt) Jeg fikk henvisning til hudlege, men rakk aldri å komme dit for plutselig forsvant flekkene av seg selv, dette er flere år siden og har ikke fått dem tilbake...

Mine flekker var ulike i størrelse, helt hvite og glatte...

Det kan være sopp du har, og da kan du få behandling for dette, eller så du kan kanskje være så heldig at det bare går over av seg selv også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_zellica_*
Takk for svaret ditt!

Utrolig at dere begge skal få det da!!!!

Huden min rundt de hvite flekkene er ikke brunere enn ellers..

Hmmm skal tro hva det kommer av..?! Fått noen forklaring?

Ble flekkene til mannen din mindre tydelig etter at han var mye i solen?

Lykke til begge to!

Nei flekkene til mannen min ble ikke noe bedre av solingen, og det var jo heller ikke noe godt å bli så solbrent. Pga at det jo ikke er pigment i disse flekkene, blir man skikkelig brent, hvis man ikke passer på.

Vitiligoen til mannen min var stressutløst, mens jeg har flere autoimmune sykdommer, og da er det ikke uvanlig å få vitiligo også. Har hatt disse flekkene siden jeg var ung, så de plager meg ikke lenger.

Hvis du har en autoimmun sykdom som diabetes, lavt stoffskifte el, er det temmelig sikkert at det er vitiligo du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

hei ts

jeg har også masse hvite pigmentflekker. hos meg går de fra undersiden av brystet og nedover mot maten - blir gradivs mindre.

Legen mente også at dette kunne være sopp og jeg fikk en salve, men jeg slurvet og kom aldri ordenlig i gang med bahandling... dette er mange år siden nå...og jeg har de fortsatt.

de er helt glatte og går jevnt med huden og man - men de er utrolig irriterende og sjenerende. har litt legeangst, så har ikke gått til legen med dette etter den gangen for 8-10 år siden.

Si fra hvis du får vite noe mer - er interessant å høre hva som evt. hjelper deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei ts

jeg har også masse hvite pigmentflekker. hos meg går de fra undersiden av brystet og nedover mot maten - blir gradivs mindre.

Legen mente også at dette kunne være sopp og jeg fikk en salve, men jeg slurvet og kom aldri ordenlig i gang med bahandling... dette er mange år siden nå...og jeg har de fortsatt.

de er helt glatte og går jevnt med huden og man - men de er utrolig irriterende og sjenerende. har litt legeangst, så har ikke gått til legen med dette etter den gangen for 8-10 år siden.

Si fra hvis du får vite noe mer - er interessant å høre hva som evt. hjelper deg.

Jeg har akkurat samme som deg! Rett under brystet og ned mot magen, pluss at ejg fikk en hel del på halsen i syden for 5 år siden, det er heldigvis borte. Men det under brystet har vært der noen år, og det har begynt å komme litt midt på ryggen også :( irriterende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet ut hvordan flekkene reagerer på selvbruningskremer/servietter/spray nå.

De tar heldigvis farge!!!!!

Nå har legen min heldigvis sendt henvisning til hudlege -så nå er det bare å krysse fingrene for at det ikke tar år og dag før jeg får time - pluss at jeg inderlig håper at det er en sopp som gjør at jeg får disse...

Det er iallfall lov å håpe.............................................. :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mamacita <3

Hei Helenrk!!

Mine pigmentflekker mener jeg var glatte, som resten av huden.

Jeg husker hvor flau jeg var, følte meg såå unormal. Selv om det egentlig bare er en "filleting". Kunne jo vært myyye værre..

Lykke til hvertfall!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

jeg har akkurat vært på kreta i 2 uker, og dagen etter at jeg kom hjem fikk jeg 2 hvite flekker i ansiktet. Er veldig sjenert over sånt...... Men jeg prøver den med den kremen, så får vi se

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg har også vitiligo, er 13 år og har hatt det i 10 år, fikk det altså når jeg var 3 år!

Synst jeg var utrolig ung til å få det, først fikk jeg det på hendene, og moren min sa at jeg skulle gå og vaske hendene mine. Men det gikk ikke bort, vi gikk til legen og fikk vite at det var vitiligo. Så begynnte det å spre seg på kroppen, og nå har jeg det på HELE kroppen, bortsett fra i fjeset! synest det er utrolig flaut når eg er ute blandt folk og det eneste de ser på meg er de hvite flekkene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...