Gå til innhold

Kanskje starte eget firma


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er snakk om varehandel med et enkeltpersonforetak, og jeg er særlig interessert i hva slags kostnader jeg kan sette på firmaet.

Kommer til å ha litt sms-kontakt med kunder og hvis jeg skal levere en vare når jeg ikke er hjemme (dette er ikke fulltid, men litt hobbysalg som er i et omfang som går litt over grensen for hva det skal betales skatt for) så må jeg bruke app på telefonen (dette er ikke en fysisk vare, men noe jeg kan sende ved å bruke telefonen) og mobilt internett. Har en regning på litt over 200 kr/mnd, med min/sms og data inkludert. Er ikke mye av dette som hadde gått til firmabruk, jeg klarer heller ikke å bruke opp alt dette til private formål, men kan man kostnadsføre alt slik at det i praksis blir gratis for meg å bruke mobiltelefon?

Hva med internett? Betaler vel drøyt 300 kr/mnd, kan det kostnadsføres i sin helhet og bare bli satt på firmaet? Betyr jo at internett også blir gratis, selv om jeg bruker det privat også. Kan man beholde privat abonnement eller må man ha firmaavtale?

Er snakk om kjøp og salg av spillcoins. Foretrekker å handle på konsollen, men er også mulig å handle i app på telefonen. Kan man kostnadsføre hele spillet (sikkert rundt 500 kr) selv om man bruker spillet privat også? Kan Skatteetaten si at jeg bare må bruke telefonen hele tida, wi-fi hjemme og mobilt internett ute, slik at jeg egentlig ikke trenger spillet? Slik app'en fungerer nå så er det en teoretisk sjanse for å handle feil, mens man er 100 % sikker på å handle riktig på konsollen. Sjansen for å handle feil på telefonen er tilstede, men veldig liten. Man får ikke opp navnet på den man handler med på telefonen, så man kan risikere å gi coins til feil person.

Registrering i foretaksregisteret koster litt over to tusen kroner, men man kan kanskje ikke kostnadsføre det gebyret? Hehe.

Hva om salget går veldig dårlig, så jeg har inntekter som er lavere enn kostnadene for internett+telefon (hvis det kunne kostnadsføres), da bare trekker man overskuddet ned til null, slik at det blir null skatt å betale og så må jeg bare dekke "kostnadsoverskuddet" selv?



Anonymous poster hash: e47b1...e7b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen som vet?



Anonymous poster hash: e47b1...e7b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymous poster hash: e47b1...e7b

Spør Skatteetaten

Anonymous poster hash: 331d4...d1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...