Gå til innhold

Kan utleier kreve depositum 1,5 år etter innflytting?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg flyttet inn i leiligheten jeg leier nå ved nyttår 2012. I kontrakten sto det at jeg skulle betale et depositum på 12 000 kr. På dette tidspunktet hadde jeg pengene klare, og ventet bare på at en depositumkonto skulle opprettes i banken. Huseier er en temmelig uorganisert og lat type og dette ble aldri gjort, og jeg har altså aldri fått betale inn noe depositum.

Nå, halvannet år etter, kommer huseier plutselig og vil ha depositumet.. Problemet er at en del av disse 12 000 kronene brukte jeg på en uforutsett hendelse som oppsto tidligere i sommer. Var helt i beit for penger, og regnet ikke med at jeg kom til å høre noe om depositumet, spesielt siden huseier vet at jeg snart kommer til å si opp kontrakten og flytte i desember. Men nå vil han altså ha pengene. Jeg har lite å rutte med frem til jeg får flere jobbvakter i høst, så hvis jeg plutselig må ut med mange tusen nå så sliter jeg med tanke på andre regninger!

Jeg synes det er irriterende at depositumet ikke ble ordnet ved innflytting da jeg tross alt hadde penger klare og bare ventet på initiativ fra huseier. Men loven er kanskje på hans side? Kan han kreve depositumet inn akkurat når det passer for ham, selv om det er lenge etter innflytting?



Anonymous poster hash: 87e38...a32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjekk kontrakten.



Anonymous poster hash: 1e70f...f12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utleier kan ikke kreve depositum etter at leieavtalen er inngått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt en leieboerforening.

Anonymous poster hash: 87163...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det står depositum i kontrakten vil jeg TRO at utleier har loven på sin side.

Uansett bør du snakke med ham, si at du kan betale en del nå og resten til høsten. Slike ting ordner seg gjerne hvis man tar det opp på en ordentlig måte.

Anonymous poster hash: cd524...ba5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han tatt initiativ og sagt at at han har satt opp en depositumskonto/ at dere skal sette en opp?

Er det noen spesifikk grunn du kan tenke til at han plutselig stresser med dette - evt. at du er litt sen med leie eller han har grunn til å tro at noe er ødelagt?

Som nevnt over tror jeg beste alternativ er å prate med ham. Det meste kan ordnes med utleier når man har en vennlig og ordentlig tone.



Anonymous poster hash: 1e70f...f12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I verstefall kan du kanskje låne pengene av noen, siden det kun er midlertidig, eller eventuelt skaffe det via kredittkort? Aner ikke hva norsk lovverk sier i denne saken.

I min leiekontrakt tror jeg faktisk det står at jeg har betalt 9000 kr i depositum, men det har jeg aldri egentlig gjort, for utleierne glemte det bort. Har bodd i leiligheten i 4 år og har planer om å bo der en stund til. Litt komisk :P Samtidig er jeg jo til å stole på, så ødelegger jeg noe som depositumpenger ville dekket vil jeg jo betale det, så klart. Men samtidig er det jo en unødvendig risiko å ta for utleierne.



Anonymous poster hash: 2dfa5...5fd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det kan han kanskje, men når han har somlet i over et år så kan han ikke forvente at du er klar på dagen. Snakk med ham og sett opp en dato til høsten som passer for begge.

Anonymous poster hash: 67b98...8ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at han plutselig skal ha inn depositumet nå da. Her bør du være forsiktig så du ikke blir avkrevd penger for "skader" etter at du flytter. Dokumenterte du mangler da du flyttet inn?



Anonymous poster hash: d5ee8...803
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er egentlig temmelig dumt gjort av deg å ikke ta ordentlig tak i depositumet og ordne det da du flyttet inn. Du vet ikke hvordan din situasjon er når du flytter ut, hvordan vet du at du har nok penger til nytt depositum når du skal bo et nytt sted?



Anonymous poster hash: a7b07...8d1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :)

Jeg har sjekket kontrakten, og det står bare noe i duren "leier og utleier har avtalt et beløp på 12 000 kr som depositum som skal betales på en egen depositumskonto". Ingenting utover det.

Jeg betaler leie til avtalt tid hver måned og er veldig pålitelig og gjør ingen skade på leiligheten. Har aldri vært noen klager på noe, verken fra utleier eller naboer. Men tror utleier leier ut et annet sted også i disse dager, og at han krever inn depositum fra denne leieboeren, og dermed husket på mitt depositum også..

Skal snakke med ham om vi ikke kan utsette det til senere i høst, ja. Håper han er fleksibel, men han er en litt sær type.

Det er egentlig temmelig dumt gjort av deg å ikke ta ordentlig tak i depositumet og ordne det da du flyttet inn. Du vet ikke hvordan din situasjon er når du flytter ut, hvordan vet du at du har nok penger til nytt depositum når du skal bo et nytt sted?



Anonymous poster hash: a7b07...8d1

Hvordan mener du at jeg skulle tatt ordentlig tak i dette?

Som skrevet i førsteinnlegget er det ikke meg dette har stått på. Jeg har vært klar til å gå i banken sammen med huseier fra jeg underskrev kontrakten, jeg.. Og det visste han også. Men han er en ganske lat og bedagelig type som ikke har så god kontroll på ting. Vi hadde faktisk avtalt en dag det passet like etter jeg hadde flyttet inn, men da utsatte han det fordi han var så fyllesyk.. Han har også hatt lengre opphold i utlandet og generelt vært lite tilgjengelig.

Når det gjelder mitt neste leieforhold etter jul, så er ikke det noe problem. Jeg kommer til å ta på meg mange vakter i deltidsjobben min senere i høst, og får bedre råd da. Grunnen til at jeg er litt i beit for penger akkurat nå er at min mor ble alvorlig syk nylig, og jeg bestemte meg for å ikke jobbe så mange vakter i sommer slik at jeg heller kunne reise hjem til henne. Siden jeg er student resten av året har jeg ikke så stor buffer å skryte av. Synes derfor det er litt kjipt hvis huseier bare kan komme og kreve 12 000 omtrent på dagen, akkurat når det passer ham - 1,5 år etter at jeg var klar til å betale det ved innflytting, slik normen er..

TS



Anonymous poster hash: 87e38...a32
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :)

Jeg har sjekket kontrakten, og det står bare noe i duren "leier og utleier har avtalt et beløp på 12 000 kr som depositum som skal betales på en egen depositumskonto". Ingenting utover det.

Jeg betaler leie til avtalt tid hver måned og er veldig pålitelig og gjør ingen skade på leiligheten. Har aldri vært noen klager på noe, verken fra utleier eller naboer. Men tror utleier leier ut et annet sted også i disse dager, og at han krever inn depositum fra denne leieboeren, og dermed husket på mitt depositum også..

Skal snakke med ham om vi ikke kan utsette det til senere i høst, ja. Håper han er fleksibel, men han er en litt sær type.

Hvordan mener du at jeg skulle tatt ordentlig tak i dette?

Som skrevet i førsteinnlegget er det ikke meg dette har stått på. Jeg har vært klar til å gå i banken sammen med huseier fra jeg underskrev kontrakten, jeg.. Og det visste han også. Men han er en ganske lat og bedagelig type som ikke har så god kontroll på ting. Vi hadde faktisk avtalt en dag det passet like etter jeg hadde flyttet inn, men da utsatte han det fordi han var så fyllesyk.. Han har også hatt lengre opphold i utlandet og generelt vært lite tilgjengelig.

Når det gjelder mitt neste leieforhold etter jul, så er ikke det noe problem. Jeg kommer til å ta på meg mange vakter i deltidsjobben min senere i høst, og får bedre råd da. Grunnen til at jeg er litt i beit for penger akkurat nå er at min mor ble alvorlig syk nylig, og jeg bestemte meg for å ikke jobbe så mange vakter i sommer slik at jeg heller kunne reise hjem til henne. Siden jeg er student resten av året har jeg ikke så stor buffer å skryte av. Synes derfor det er litt kjipt hvis huseier bare kan komme og kreve 12 000 omtrent på dagen, akkurat når det passer ham - 1,5 år etter at jeg var klar til å betale det ved innflytting, slik normen er..

TS

Anonymous poster hash: 87e38...a32

Men om han hadde ordnet med depositumskonto til riktig tid så hadde du jo ikke hatt disse pengene å bruke uansett.

Anonymous poster hash: 40da9...139

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kassycat

Det koster ca 800kr å opprette depositumkonto, så tror det er best å føre over. Du får jo pengene igjen når du sier opp. Men jeg ville ikke vært fornøyd nei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det koster ca 800kr å opprette depositumkonto, så tror det er best å føre over. Du får jo pengene igjen når du sier opp. Men jeg ville ikke vært fornøyd nei..

Man skal aldri gi depositum direkte til utleier.

Anonymous poster hash: d5ee8...803

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utleier kan ikke kreve depositum etter at leieavtalen er inngått.

En såpass bastant påstand bør vel helst følges av referanse til lovverk eller uttalelse fra noen som kan det her?

Anonymous poster hash: 45fcc...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man skal aldri gi depositum direkte til utleier.

Anonymous poster hash: d5ee8...803

Hvorfor ikke? Det var det jeg gjorde.... Han var veldig uerfaren da, så jeg regner med at han ikke visste det heller.

Er det krise at jeg nå har gitt depositum direkte til utleier?

Hva er det man ellers gjør?

Anonymous poster hash: b3e79...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke? Det var det jeg gjorde.... Han var veldig uerfaren da, så jeg regner med at han ikke visste det heller. Er det krise at jeg nå har gitt depositum direkte til utleier? Hva er det man ellers gjør? Anonymous poster hash: b3e79...e83

Depositumet skal inn på en egen konto.

Anonymous poster hash: d5ee8...803

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Depositumet skal inn på en egen konto.

Anonymous poster hash: d5ee8...803

Kan du utdype?

Anonymous poster hash: b3e79...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...