Gå til innhold

E-cig-væske med nikotin - ikke lov å importere lengre. Løsning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jaja, så ble siste forsendelsen med nikotinholdig væske til e-sigaretten stoppet i tollen, da det visstnok ikke er lov å importere til eget bruk lengre. Hvordan løser dere andre e-sigarettbrukere dette?



Anonymous poster hash: 85708...67a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jaja, så ble siste forsendelsen med nikotinholdig væske til e-sigaretten stoppet i tollen, da det visstnok ikke er lov å importere til eget bruk lengre. Hvordan løser dere andre e-sigarettbrukere dette?

Anonymous poster hash: 85708...67a

Hvis det er lov til å kjøpe dette til eget bruk i utlandet (f.eks Sverige) og innføre til Norge, er jo det en løsning.

Anonymous poster hash: 51a3d...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

Hvilket land kjøpte du fra?

Og hvor stor mengde?

Jeg undersøkte nå, og kan ikke se at det har blitt forbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte fra Kina, ikke så voldsomt mye. 2-3 sånne småflasker til meg og 2 til en venn som skulle forsøke å slutte med vanlig røyk nå. Har bestilt fra samme plassen før uten problem. Fikk beskjed om at det var regelendring 1. juli, at det visstnok er forbudt i Norge og Sverige nå, men at Danmark er "testland", så der er det fullt lovlig og der skal det kartlegges grundigere hva eventuelle langtidsvirkninger av stoffet er. Det var noe med Legemiddelverket som ikke ville godkjenne produktet siden det ikke er testet godt nok enda. Forsåvidt fair enough, men jeg er rimelig sikker på at det er sunnere enn vanlig tobakksrøyk...



Anonymous poster hash: 85708...67a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte fra Kina, ikke så voldsomt mye. 2-3 sånne småflasker til meg og 2 til en venn som skulle forsøke å slutte med vanlig røyk nå. Har bestilt fra samme plassen før uten problem. Fikk beskjed om at det var regelendring 1. juli, at det visstnok er forbudt i Norge og Sverige nå, men at Danmark er "testland", så der er det fullt lovlig og der skal det kartlegges grundigere hva eventuelle langtidsvirkninger av stoffet er. Det var noe med Legemiddelverket som ikke ville godkjenne produktet siden det ikke er testet godt nok enda. Forsåvidt fair enough, men jeg er rimelig sikker på at det er sunnere enn vanlig tobakksrøyk...

Anonymous poster hash: 85708...67a

Blir litt oppgitt av sånt overformynderi.... Forby et alternativ som er sunnere liksom? :glare:

Anonymous poster hash: 69050...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eneste forslaget jeg har fått så langt er å be om legeerklæring, så det skal forsøkes, men det tar litt tid å få time til sånne ikke-akutte ting da legen er nokså opptatt. Man kan visstnok få sjekke ut pakken fra tollen hvis man kan vise legeerklæring... Men jeg finner ingen oppdatert informasjon på nett om dette selv heller :(

Det nærmeste jeg kommer er Helsedirektoratet:

Dersom nikotinholdige e-sigaretter ønskes brukt som røykeavvenningsprodukt av privatpersoner, kan de importeres fra utlandet gjennom legemiddellovgivningen (forskrift om tilvirkning og import av legemidler § 3-2). Ved innførsel eller forsendelse skal mengden ikke overskride tre måneders forbruk. Ved medbringing er det ulike krav avhengig av hvilket land (innenfor eller utenfor EØS) produktet importeres fra. Produktet må være lovlig anskaffet og til personlig bruk.

Legemiddelverket kan kontaktes for mer informasjon​ om dette. Det kan være behov for en legeerklæring for å få produktet utlevert fra tollen.

https://helsenorge.no/avhengighet-og-rus/royk-og-snus/e-sigaretter#E-sigaretter%20og%20regelverk



Anonymous poster hash: 85708...67a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt oppgitt av sånt overformynderi.... Forby et alternativ som er sunnere liksom? :glare:

Anonymous poster hash: 69050...88b

Ja, jeg skjønner at ingen har oversikt over langtidsvirkningene ved e-sigarettbruk, men såvidt jeg skjønner er det kun den nikotinholdige væsken man nå ikke får importere lengre, så da er det tydeligvis nikotinen i seg selv som er problemet. Og jeg antar at det er forsvinnende få her i landet som damper nikotinholdig e-sigarett uten å tidligere ha vært avhengig av vanlig tobakk. Så da blir det ganske frustrerende for oss som er lykkelige over å omsider ha sluttet med vanlige sigaretter og kjent lungene klarne opp, å plutselig bli slått i hodet med et forbud mot å importere væske til e-siggen. Målet er naturligvis å slutte helt på sikt, men jeg er ikke helt klar for det enda (har kun holdt på med e-sig i et par mnd, og vært avhengig av tobakk i mange år før det...). Så jeg blir litt bekymret for tilbakefall til røyking. Æsj. Tenkte at jeg kunne bruke e-sig en stund, gradvis trappe ned på nikotininnholdet, så røyke uten nikotin en stund, og så slutte helt. Det har gått veldig bra så langt :)

Anonymous poster hash: 85708...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har fått importere etter 1. juli uten problem?



Anonymous poster hash: 85708...67a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte fra Kina, ikke så voldsomt mye. 2-3 sånne småflasker til meg og 2 til en venn som skulle forsøke å slutte med vanlig røyk nå. Har bestilt fra samme plassen før uten problem. Fikk beskjed om at det var regelendring 1. juli, at det visstnok er forbudt i Norge og Sverige nå, men at Danmark er "testland", så der er det fullt lovlig og der skal det kartlegges grundigere hva eventuelle langtidsvirkninger av stoffet er. Det var noe med Legemiddelverket som ikke ville godkjenne produktet siden det ikke er testet godt nok enda. Forsåvidt fair enough, men jeg er rimelig sikker på at det er sunnere enn vanlig tobakksrøyk...

Anonymous poster hash: 85708...67a

Det er jo kun lov å importere fra EU. Nå må du slutte å tro ting. Sjekk ut! Fullt lov å importere fra EU-land hvor det også er lovlig.

*Og ja, jeg har fått intet mindre enn fire pakker etter 1. juli.

Det har forøvrig aldri vært lov å importere nikotin fra andre land utenfor EU, ingen regelendring etter 1. juli.

Endret av FrkHumle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt fra Irland. Fikk i går, null problem med tollen...

Anonymous poster hash: 8f834...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk! Da skal jeg forsøke å bestille fra EU-land og se om det funker. Var ikke så lettfattelig den beskjeden jeg fikk fra legemiddelverket og tollen på mail...

Hvor bestiller dere fra, dere som har fått i det siste? Og hvor mye? Ser at grensen er "3 måneders bruk", men er usikker på hvor mye de mener det er.



Anonymous poster hash: 85708...67a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Artistina

Er det noen som har fått importere etter 1. juli uten problem?

Anonymous poster hash: 85708...67a

Jada - jeg bestiller fra Danmark og mine leveranser går helt fint. Fikk siste bestillingen min for et par uker siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pussig at ikke Legemiddelverket kunne informere om at det hadde noe med EU/ikke EU å gjøre da jeg spurte dem hvorfor pakken min var stoppet, men kjempeflott at andre ikke har problemer med å bestille fra EU-land.

Kan dere linke til sider dere har god erfaring med å bestille fra? Som er ok på pris og kvalitet?



Anonymous poster hash: 85708...67a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

Jeg bestiller fra totally wicked (England).

God smak, grei pris, og veldig god kundeservice om det skulle være noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kjøper fra Dansmoke.



Anonymous poster hash: 526d0...6f4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Da skal jeg bestille ny forsyning straks. Så får bare tollen sitte på den forrige forsendelsen min.



Anonymous poster hash: 85708...67a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei! dattera mi er i skottland og har bestemt seg for å kjøpe meg e-cigaretten, fordi jeg røyker for mye av de vanlige....loven sier at det er lov å importere e-væske "for 3 måneders bruk", hvor mye blir det da?? trenger raskt svar siden hun kommer hjem i morgen....takk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei! dattera mi er i skottland og har bestemt seg for å kjøpe meg e-cigaretten, fordi jeg røyker for mye av de vanlige....loven sier at det er lov å importere e-væske "for 3 måneders bruk", hvor mye blir det da?? trenger raskt svar siden hun kommer hjem i morgen....takk!!!

Velg selv. Jeg bruker tre flasker i uka ca. Ingen kan påstå at en viss mengde ikke er tre måneders bruk, hvor mye folk bruker er jo individuelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...