Gå til innhold

Jeg trenger seriøst gode råd og hjelp mot mitt enorme overforbruk av penger og kredittkort..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så sitter jeg her igjen etter nok en shoppingbonanza med verdens største angstklump i magen.. Jeg har i flere år hatt et overforbruk som har resultert i at vi har ekstremt høy gjeld, forbrukslån og kredittkortgjeld. Vi har refinansiert gjentatte ganger, det er ikke mer å hente på boligen nå. Har vært i kontakt med kommunen som heller ikke kan hjelpe.

Problemet mitt er et enormt overforbruk - jeg antar jeg shopper for å føle lykke. Det er IKKE bare å si at jeg skal klippe kredittkortene, slutte å kjøpe osv - hadde det vært SÅ enkelt hadde jeg ikke skrevet her nå. Jeg føler det er en like sterk avhengighet som gamblere og røykere. Fornuften sier stopp, men handlingsmønsteret tar over. Nå sitter jeg her med enorm kredittkortgjeld etter nok en shoppingrunde. Jeg handler mye på nett, men også mye i butikker. Jeg handler mye som senere bare havner ubrukt i skap og skuffer. Og hvis jeg for eksempel skal handle et hårprodukt ender jeg ofte med å kjøpe alle produktene/hele serien.. I taxfree forrige uke skulle jeg bare ha en ansiktskrem, men endte med serum, øyekrem, nattkrem og renseprodukter til nesten 3000 kr..

Jeg forstår jo opplagt at jeg har et alvorlig problem - men hvordan skal jeg få stoppet dette? Hvor kan jeg få hjelp? Det er like før vi mister hus og hjem slik som jeg holder på.. Håper noen kan komme med seriøse råd her, jeg er helt fortvila..



Anonymous poster hash: 4de38...7e9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det er jo tydelig at du trenger hjelp. Har du vurdert å gå til psykolog?



Anonymous poster hash: 1e98b...40e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt det slik.

Ikke like ille som deg - jeg kuttet opp kredittkort og fikk nedbetalingsplaner og har fortsatt solid verdi på boligen min. Men jeg kjenner tankene.

Har du sett "Confessions of a Shopaholic"? Ikke en kjempebra film, men illustrerer situasjonen.

Jeg er nok generelt en person som er tilbøyelig for litt "compulsive" oppførsel. Jeg har slitt noe med alkohol, noe med bulimi og også overstadig shopping. Dette er bare ulike arena i jakten på lykke. Alkohol fordi det ga meg selvtillit, jeg kastet opp for å bli tynn og tilbragte mesteparten av min tid på å finne antrekkene jeg ville ha på nett. Jeg fikk (og får) et "rush" av å ta med en ny pose hjem og se på tingene jeg har skaffet meg.

"Svaret" for meg var ikke annet enn at jeg var i en kinkig situasjon. Jeg var LEI av å ha konvoluttskrekk, lei av å bruke alt jeg hadde på regninger som var for høye pga. ekstra gebyr. Så jeg kuttet ned, så etter ekstra inntekter osv.

For deg tror jeg du må ta det ett steg videre og oppsøke terapi. Når du har refiansiert boligen flere ganger har du dratt det veldig langt og du trenger hjelp for å snu denne sirkelen.



Anonymous poster hash: 87efb...513
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råder deg til å ta kontakt med psykolog. Det er din tanke og handlingsmønster som må korrigeres, du mangler noen sperrer i forhold til oss som har normal tanke/handlingsmønster. Du trenger også å innse tomheten i det du gjør/ hva det kompenserer for.

Dette kan en psykolog hjelpe med, lykke til :)



Anonymous poster hash: 9ba5f...5c5
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sitter jeg her igjen etter nok en shoppingbonanza med verdens største angstklump i magen.. Jeg har i flere år hatt et overforbruk som har resultert i at vi har ekstremt høy gjeld, forbrukslån og kredittkortgjeld. Vi har refinansiert gjentatte ganger, det er ikke mer å hente på boligen nå. Har vært i kontakt med kommunen som heller ikke kan hjelpe.

Problemet mitt er et enormt overforbruk - jeg antar jeg shopper for å føle lykke. Det er IKKE bare å si at jeg skal klippe kredittkortene, slutte å kjøpe osv - hadde det vært SÅ enkelt hadde jeg ikke skrevet her nå. Jeg føler det er en like sterk avhengighet som gamblere og røykere. Fornuften sier stopp, men handlingsmønsteret tar over. Nå sitter jeg her med enorm kredittkortgjeld etter nok en shoppingrunde. Jeg handler mye på nett, men også mye i butikker. Jeg handler mye som senere bare havner ubrukt i skap og skuffer. Og hvis jeg for eksempel skal handle et hårprodukt ender jeg ofte med å kjøpe alle produktene/hele serien.. I taxfree forrige uke skulle jeg bare ha en ansiktskrem, men endte med serum, øyekrem, nattkrem og renseprodukter til nesten 3000 kr..

Jeg forstår jo opplagt at jeg har et alvorlig problem - men hvordan skal jeg få stoppet dette? Hvor kan jeg få hjelp? Det er like før vi mister hus og hjem slik som jeg holder på.. Håper noen kan komme med seriøse råd her, jeg er helt fortvila..

Anonymous poster hash: 4de38...7e9

Altså, du har enorm kredittkortgjeld nå igjen pga et kjøp på 3000 kr? Eller misforstod jeg nå?

For kredittkort er ikke bra å bruke, for all del. Men 3000 kan jo betales ned i løpet av en måned.

Men er det sånn at dere ikke klarer de månedlige beløpene, eller blir det trangt? For hvis dere klarer å betale alt ned selv, bare at det blir trangt hver måned noen måneder, så kanskje det er den måten du får føle det på. For følelsen av å ikke vite om du kaller deg økonomisk nå jo være nok i seg selv?

Anonymous poster hash: 0b6aa...a2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, du har enorm kredittkortgjeld nå igjen pga et kjøp på 3000 kr? Eller misforstod jeg nå?

Anonymous poster hash: 0b6aa...a2a

Ikke pga. de 3000 - hun har generelt gjeld og har refinansiert tidligere, de 3000 var bare et eksempel på hvordan hun fortsatt bruker penger hun ikke har og ikke klarer å kontrollere forbruket.

Anonymous poster hash: 87efb...513

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meld deg på luksusfellen på tv3.

Luksusfellen pleier å få de som er med til å sperre seg selv ofr kreditt, det akn du gjøre på egenhånd.

Eller kan jeg ikke gi så gode råd fordi jeg begriper ikke at du tørr å holde på sånn.

Det handler om å ikke hoppe høyere enn staven rekker, og det vet du selv.

Anonymous poster hash: 7412b...c8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at du skriver "vi", regner jeg med at du har en samboer/mann? Er han like ille på dette som deg? Hvis ikke, få han til å ta full kontroll. Svartelist deg selv slik at du ikke lengre kan ta opp kredittkort, få noen til å ta seg av de kortene du har som ikke kan sies opp på grunn av gjeld. Få i gang diskusjon med alle du skylder penger, slik at dere kan få til nedbetalingsavtaler. La mannen din ta seg av alt det økonomiske, han blir rett og slett nødt til å gi deg begrenset med lommepenger. Fjern rett og slett mulighetene for å impulsshoppe. Ta kontakt med psykolog, slik at du kan få en permanent løsning på problemene dine.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må få profesjonell hjelp. Psykolog. Se også luksusfellen og se om du klarer å ta i bruk noen tips og ideer derfra.

Anonymous poster hash: c3d11...98e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min hadde det samme som deg. Han brukte shopping som terapi etter at han mistet foreldrene sine. Bare det å gå i butikken og kjøpe 2liter melk endte med å handle for en hel bataljon og maten måtte bare kastes for vi hadde ikke plass til alt, eller de gikk ut på dato.

For han hjalp det ikke med å gå til psykolog og prate med en fremmed. Jeg truet med å gå fra han og for at jrg skulle bli så måtte han gå gjennom alt han hadde handlet de ti 5 siste årene (det var ikke lite) og kaste.

Vi fikk plutselig frigjort to soverom og en garasje. For han var det en prosess å gå gjennom og det var det som gjorde at han sluttet. For deres del TS, vil jeg anbefale luksusfellen. Dere må uansett gjennom gørra, og hva er bedre enn å få profesjonel hjelp ved siden av? Dere slipper kanskje xtrakostnad?

Anonymous poster hash: c3726...236

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Mestringshusene hevder de behandler alle former for avhenghet: http://www.mestringshusene.no/?campaign=google&kw=Avhengighet&gclid=CjwKEAjwxtKeBRDMzoeQmYn5uHcSJACGCF3D0hrrmEcugSO-BXF3YLy6QMRY5r0BKfd2h4P3PwSlyRoCYzLw_wcB

I alle slike tilfeller av tvangshandlinger - dvs at man gjør ting man vet er skadelig men klarer ikke la være - er erkjennelse av problemet og at man trenger hjelp første trinn på veien til forbedring.

Du kan jo sortere tingene du har kjøpt - alt ubrukt og uåpnet kan selges til høy pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Du sier du handler mye som blir liggende ubrukt i skapet...

Er dette artikler (typisk klær og sko) du kan selge?

Det vil ikke gi gevinst i form av overskudd sammenliknet med hva du betalte da du kjøpte det, men det vil gi deg midler som kan hjelpe til i prosessen med gjelden, og det viser vilje til å ta tak i den situasjonen du/dere befinner deg/dere i.

Så snakker du med fastlegen og får henvisning til en psykolog som har avhengighet som spesialistområde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er masse tips å hente hos luksusfellen.

Slett kontoene dine hos de vanligste nettbutikkene du bruker. "svartelist" deg selv fra å handle der.

Sperr deg selv for kreditt generelt.

Og ikke minst, få hjelp til å snakke om, og komme til bunns i hva som egentlig er problemet. Venninner kan også hjelpe! Men de må få vite om problemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så sitter jeg her igjen etter nok en shoppingbonanza med verdens største angstklump i magen.. Jeg har i flere år hatt et overforbruk som har resultert i at vi har ekstremt høy gjeld, forbrukslån og kredittkortgjeld. Vi har refinansiert gjentatte ganger, det er ikke mer å hente på boligen nå. Har vært i kontakt med kommunen som heller ikke kan hjelpe.

Problemet mitt er et enormt overforbruk - jeg antar jeg shopper for å føle lykke. Det er IKKE bare å si at jeg skal klippe kredittkortene, slutte å kjøpe osv - hadde det vært SÅ enkelt hadde jeg ikke skrevet her nå. Jeg føler det er en like sterk avhengighet som gamblere og røykere. Fornuften sier stopp, men handlingsmønsteret tar over. Nå sitter jeg her med enorm kredittkortgjeld etter nok en shoppingrunde. Jeg handler mye på nett, men også mye i butikker. Jeg handler mye som senere bare havner ubrukt i skap og skuffer. Og hvis jeg for eksempel skal handle et hårprodukt ender jeg ofte med å kjøpe alle produktene/hele serien.. I taxfree forrige uke skulle jeg bare ha en ansiktskrem, men endte med serum, øyekrem, nattkrem og renseprodukter til nesten 3000 kr..

Jeg forstår jo opplagt at jeg har et alvorlig problem - men hvordan skal jeg få stoppet dette? Hvor kan jeg få hjelp? Det er like før vi mister hus og hjem slik som jeg holder på.. Håper noen kan komme med seriøse råd her, jeg er helt fortvila..

Anonymous poster hash: 4de38...7e9

Skriv budsjett.

Bestem deg for total shopping-stopp for flere måneder fremover (minst et halvt år).

Utenom faste utgifter som regniger; bestem et beløp som du kan bruke på mat, annet som du trenger, hudpleie osv, (f.eks kr 1300 tilsammen pr uke). Ta ut dette beløpet i kontanter en gang hver uke, legg igjen kortene hjemme.

Hold deg unna fristelser som butikker, nettsider o.l.

Lykke til!

Anonymous poster hash: f4233...f00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kan også anbefale budsjett. Da blir du tvunget til å ta valg på forhånd.

Kan anbefale et program som heter You Need A Budget. Det har hjulpet meg masse. www.ynab.com

Jeg har hatt konvoluttskrekk, har over 200 000 kr i kredittkort og forbrukslån. Har brukt snart et år på å få kontroll på situasjonen.

Lykke til..



Anonymous poster hash: e9df3...fbd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sitter jeg her igjen etter nok en shoppingbonanza med verdens største angstklump i magen.. Jeg har i flere år hatt et overforbruk som har resultert i at vi har ekstremt høy gjeld, forbrukslån og kredittkortgjeld. Vi har refinansiert gjentatte ganger, det er ikke mer å hente på boligen nå. Har vært i kontakt med kommunen som heller ikke kan hjelpe.

Problemet mitt er et enormt overforbruk - jeg antar jeg shopper for å føle lykke. Det er IKKE bare å si at jeg skal klippe kredittkortene, slutte å kjøpe osv - hadde det vært SÅ enkelt hadde jeg ikke skrevet her nå. Jeg føler det er en like sterk avhengighet som gamblere og røykere. Fornuften sier stopp, men handlingsmønsteret tar over. Nå sitter jeg her med enorm kredittkortgjeld etter nok en shoppingrunde. Jeg handler mye på nett, men også mye i butikker. Jeg handler mye som senere bare havner ubrukt i skap og skuffer. Og hvis jeg for eksempel skal handle et hårprodukt ender jeg ofte med å kjøpe alle produktene/hele serien.. I taxfree forrige uke skulle jeg bare ha en ansiktskrem, men endte med serum, øyekrem, nattkrem og renseprodukter til nesten 3000 kr..

Jeg forstår jo opplagt at jeg har et alvorlig problem - men hvordan skal jeg få stoppet dette? Hvor kan jeg få hjelp? Det er like før vi mister hus og hjem slik som jeg holder på.. Håper noen kan komme med seriøse råd her, jeg er helt fortvila..

Anonymous poster hash: 4de38...7e9

Du kan snakke med en økonomisk rådgiver hos NAV, som kan hjelpe deg med å få til nedbetalingsavtaler med de som du skylder penger hos.

Du kan snakke med fastlege og få henvisning til psykolog, eller evt bestille time hos privatpraktiserende psykolog uten avtalepraksis (dvs at det ikke går på egenandelskortet).

Du kan snakke med din lånerådgiver i banken din, og få økonomis rådgivning og evt et forbrukslån som dekker kortgjelden og avtal samtidig å slutte å bruke kredittkkort.

Få lånerådgiveren til å sette opp automatisk trekk fra lønnskontoen som går til betaling av gjeld + sparing (bufferkonto som ikke skal røres uten at det er strengt tatt nødvendig).

Du må holde på motivasjonen og øve opp selvkontrollen

Anonymous poster hash: f4233...f00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så sitter jeg her igjen etter nok en shoppingbonanza med verdens største angstklump i magen.. Jeg har i flere år hatt et overforbruk som har resultert i at vi har ekstremt høy gjeld, forbrukslån og kredittkortgjeld. Vi har refinansiert gjentatte ganger, det er ikke mer å hente på boligen nå. Har vært i kontakt med kommunen som heller ikke kan hjelpe.

Problemet mitt er et enormt overforbruk - jeg antar jeg shopper for å føle lykke. Det er IKKE bare å si at jeg skal klippe kredittkortene, slutte å kjøpe osv - hadde det vært SÅ enkelt hadde jeg ikke skrevet her nå. Jeg føler det er en like sterk avhengighet som gamblere og røykere. Fornuften sier stopp, men handlingsmønsteret tar over. Nå sitter jeg her med enorm kredittkortgjeld etter nok en shoppingrunde. Jeg handler mye på nett, men også mye i butikker. Jeg handler mye som senere bare havner ubrukt i skap og skuffer. Og hvis jeg for eksempel skal handle et hårprodukt ender jeg ofte med å kjøpe alle produktene/hele serien.. I taxfree forrige uke skulle jeg bare ha en ansiktskrem, men endte med serum, øyekrem, nattkrem og renseprodukter til nesten 3000 kr..

Jeg forstår jo opplagt at jeg har et alvorlig problem - men hvordan skal jeg få stoppet dette? Hvor kan jeg få hjelp? Det er like før vi mister hus og hjem slik som jeg holder på.. Håper noen kan komme med seriøse råd her, jeg er helt fortvila..

Anonymous poster hash: 4de38...7e9

Uansett; snakk med fastlegen din om dette.

Det finnes behandling for forskjellige typer avhengighet inkl. shoppingavhengighet.

Anonymous poster hash: f4233...f00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymous poster hash: 4de38...7e9

Du kan også inngå en avtale med banken om at du ikke får anledning til å ta ut mer enn en viss max-sum pr uke, og at de tar seg av regningene, og at du ikke får anledning til å bruke kredittkort.

Snakk med banken din.

Anonymous poster hash: f4233...f00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos noen går det så langt at de får en økonomisk verge.

Det er mye bedre at du selv tar ansvar (noe du gjør ved å be om hjelp her og ved å følge råd som kan hjelpe deg), og ved å skaffe deg hjelp (bl.a. avtale med banken og å prøve å få behandling)



Anonymous poster hash: f4233...f00
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg veldig igjen, om det enn ikke har gått så langt for min del. Som en annen AB over nevnte, så har jeg også kjent på flere sider av avhengighet: Pengebruk, å kaste opp, sulte seg, ruse seg. For meg handlet overbruk om at jeg prøvde å kjøpe meg ut av depresjon og ensomhet, noe jeg hele tiden innerst inne visste var dødfødt.

Følg rådet til flere over her om å legge inn en kredittsperre på deg selv.



Anonymous poster hash: aaed7...17a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...