Gå til innhold

Hvor mange prosent av inntekten bør man kunne spare?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det gjør du vel, ble jo nesten 12.000 det, nedbetaling av lån er også sparing :)Anonymous poster hash: 1bd90...460

Jaja, halvparten er renteutgifter, greier ikke helt å overbevise hjernen om at det er sparing:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du leser bøker som feks "Secrets of the millionaire mind", "the richest man i babylon" eller liknende, så oppgis det gjerne en "tommelfingerregel" for formuebygging på å spare minst 10% av utbetalt lønn hver måned, i langsiktig sparing (ikke til ferier eller annet forbruk, men som i å investere pengene langsiktig). Det er jo en grei regel å forholde seg til. For hver 1000-lapp du får utbetalt, så sparer du minst 100 kroner. Oppnåelig for de aller fleste.

Deretter kan du jo øke det om du ønsker mer penger raskere. Selv har vi i husstanden (2 voksne) utbetalt ca 53.000 kr pr mnd og sparer minimum 22.000 av de langsiktig. Så vi ligger på over 40% sparing for tiden. Ikke for evig antagelig, men for en periode. Formuen øker i alle fall jevnt og trutt for å si det sånn ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du leser bøker som feks "Secrets of the millionaire mind", "the richest man i babylon" eller liknende, så oppgis det gjerne en "tommelfingerregel" for formuebygging på å spare minst 10% av utbetalt lønn hver måned, i langsiktig sparing (ikke til ferier eller annet forbruk, men som i å investere pengene langsiktig). Det er jo en grei regel å forholde seg til. For hver 1000-lapp du får utbetalt, så sparer du minst 100 kroner. Oppnåelig for de aller fleste.

Deretter kan du jo øke det om du ønsker mer penger raskere. Selv har vi i husstanden (2 voksne) utbetalt ca 53.000 kr pr mnd og sparer minimum 22.000 av de langsiktig. Så vi ligger på over 40% sparing for tiden. Ikke for evig antagelig, men for en periode. Formuen øker i alle fall jevnt og trutt for å si det sånn ;)

Tusen takk!

Anonymous poster hash: 0b60c...76e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har utbetalt ca. 16000,- nå og sparer minst 30%. Veldig overkommelig.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har utbetalt 25 000 og sparer mellom 5-10 000 hver måned. Har boutgifter på 10 000 i mnd, alene.



Anonymous poster hash: 2d4bc...60e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har utbetalt ca. 16000,- nå og sparer minst 30%. Veldig overkommelig.

Hvordan får du til å spare så mye med det shoppingbudsjettet du har? :P Du shopper jo ganske mye, gjør du ikke?

Anonymous poster hash: 50ee2...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan får du til å spare så mye med det shoppingbudsjettet du har? :P Du shopper jo ganske mye, gjør du ikke?

Anonymous poster hash: 50ee2...558

Haha, jasså du følger med? Jeg shopper vel en del, men jeg shopper ganske billig, da! Og så bor jeg relativt billig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Det spørs jo helt hvor mye man tjener, men jeg mener at man i Norge i dag med gjennomsnittlig inntekt (litt over 400.000) burde klare å spare 50% om man virkelig går inn for det.

Cirka 12.000 i faste utgifter (inkludert mat) burde man ikke ha mer enn. Da er selvsagt klær og alle former for morro utelukket. Den summen klarte jeg å spare selv ett år da jeg hadde 390.000 i lønn. Da hadde jeg boliglån, bil, forsikringer osv osv.

Men noen fasit er det ikke, da vi alle har forskjellige lønninger og forskjellige liv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jasså du følger med? Jeg shopper vel en del, men jeg shopper ganske billig, da! Og så bor jeg relativt billig. :)

Trenger ikke å følge så nøye med på akkurat deg for å ha fått med seg det. Hvis man følger med i shoppingtråden på klesforumet ser man jo at du legger ut bilder av ting du har kjøpt omtrent daglig.

Anonymous poster hash: aa386...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke å følge så nøye med på akkurat deg for å ha fått med seg det. Hvis man følger med i shoppingtråden på klesforumet ser man jo at du legger ut bilder av ting du har kjøpt omtrent daglig.

Anonymous poster hash: aa386...01a

I'm flattered. :)

.. Selv om omtrent daglig var litt å ta i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I'm flattered. :)

.. Selv om omtrent daglig var litt å ta i.

Det er vel bare oppspinn den shoppingen, da. Med en inntekt på 16 000 og sparer 30%.

Anonymous poster hash: aa386...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare oppspinn den shoppingen, da. Med en inntekt på 16 000 og sparer 30%.

Anonymous poster hash: aa386...01a

Hæ?

Edit; jeg synes du er rimelig frekk som insinuerer at jeg lyver. Synes du skal forklare deg litt, jeg.

Endret av FantasDick
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Hæ?

Edit; jeg synes du er rimelig frekk som insinuerer at jeg lyver. Synes du skal forklare deg litt, jeg.

Ikke bry deg om anonyme brukere som skal "ta folk"..de er bare så ufattelig latterlige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest FuturePrimitive

Det er vel bare oppspinn den shoppingen, da. Med en inntekt på 16 000 og sparer 30%.

Anonymous poster hash: aa386...01a

Finn deg noe bedre å bruke dagen på..

Sitter du seriøst hjemme og spekulerer i hvor mye penger og tid noen på kvinneguiden bruker på klær? Hahahahaa. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn deg noe bedre å bruke dagen på..

Sitter du seriøst hjemme og spekulerer i hvor mye penger og tid noen på kvinneguiden bruker på klær? Hahahahaa. :D

Nei, jeg sitte på jobben og kjeder meg.

Anonymous poster hash: aa386...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg sitte på jobben og kjeder meg.

Anonymous poster hash: aa386...01a

Håper du tjener nok i den kjedelige jobben din til å shoppe like mye som meg, da. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Håper du tjener nok i den kjedelige jobben din til å shoppe like mye som meg, da. :)

Ingen fare med inntekten, men jeg er ikke interessert i shopping.

Anonymous poster hash: aa386...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fare med inntekten, men jeg er ikke interessert i shopping.

Anonymous poster hash: aa386...01a

Hvorfor i alle dager bryr du deg om MIN shopping om du ikke er interessert i din egen engang?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jasså du følger med? Jeg shopper vel en del, men jeg shopper ganske billig, da! Og så bor jeg relativt billig. :)

Jeg leser i den kles-tråden ja. Du er jo en hyppig poster så vanskelig å unngå å se deg ;)

Så bra, da er du heldig :)

Anonymous poster hash: 50ee2...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser i den kles-tråden ja. Du er jo en hyppig poster så vanskelig å unngå å se deg ;)

Så bra, da er du heldig :)

Anonymous poster hash: 50ee2...558

Hehe, okei. :) Tja, jeg er vel heldig med tanke på at jeg bor ganske billig, men utover det er det noe jeg velger selv. Legger som sagt 30% til sparing, ca. 30 % til faste utgifter og da kan jeg bruke resten fritt på mat, shopping, fest og moro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...