Gå til innhold

Utleier klager over at jeg betaler for sent.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Timber

Men er det verdt det å krangle med huseier om dette? Det er vel bare å sette den til fredag om den 1. Faller på en lørdag eller søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enkelte av dere er virkelig tungnemme. Huseieren har selv skrevet i kontrakten "Leien betales forskuddsvis den 1. i måneden". Da kan han ikke komme etterpå og forlange at leietager skal betale tidligere. Dette har skjedd flere ganger.

Enkelte av dere er kroniske krangledamer. Ja, det er opp hver enkelt å velge om de vil være vanskelige når huseieren klager på det, jeg skjønner bare ikke hvorfor dere gidder! Det var det jeg ville fram til.

Endret av Evilposelos
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Enkelte av dere er kroniske krangledamer. Ja, det er opp hver enkelt å velge om de vil være vanskelige når huseieren klager på det, jeg skjønner bare ikke hvorfor dere gidder! Det var det jeg ville fram til.

Vi er ikke krangledamer. Vi bare påpeker det selvsagte, nemlig at huseieren har ingen rett til å klage gang etter gang. Det er han/hun selv som har satt datoen! Leieboeren holder seg til den.

Siste ord fra meg i denne saken.

Endret av Arabella
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en får faktura og betalingsdatoen er x dato skal pengene være på konto den dagen. Så enkelt er det. Og jeg er lykkelig for at jeg har sluttet å leie ut noe som helst.

Anonymous poster hash: edb05...afb

Feil. Innbetaling skal skje på dato eller første dato etter dette hvis det ikke er en bankdag. Kanskje like greit for leietakere at du ikke leier ut lenger når du ikke kan det MEST elementære i husleieloven.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, tre dager i forskjell utgjør 100 kr i renter i året? Betaler du 40 000 kr i husleie hver måned?

Det utgjør i praksis ikke en dritt, kanskje 20 kr i året, uten at jeg vet hva du betaler i leige.

Anonymous poster hash: ebcc8...81a

Jeg tok kanskje litt hardt i.. Er vel nærmere 50 kr. Som det blir med en husleie på 15000,- a` 36 rentedager med 4% rente.

Uansett ikke det store poenget. Poenget er at utleier og jeg har skrevet en kontrakt på den 1. hver mnd og da forholder jeg meg til det. Da kan ikke utleier senere komme med sære oppgulp om at jeg skal sette inn på konto før tiden. Jeg kunne selvfølgelig møttes på halvveien og endret forskuddsbetalingen til fredagen på de månedene den 1. ender på lørd/sønd. Men jeg er mye på farten og synes det er greit å slippe å tenke noe over dette da jeg tross alt har et fast opplegg for forskuddsbetalingen i nettbanken.

Kommer ikke til å gi meg da denne utleieren er sær på en rekke andre ting. Bl.a. har utleier gått forbi leiligheten og sett jeg har et par sykler lagret på verandaen. H*n mener de er til sjenanse for borettslaget. Har selv sjekket med styret og der kunne de ikke se det var noe forbud mot lagring av sykler på verandaene..

Heldigvis har jeg ikke noe med utleier i det daglige.

Anonymous poster hash: 8b696...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Når en får faktura og betalingsdatoen er x dato skal pengene være på konto den dagen. Så enkelt er det. Og jeg er lykkelig for at jeg har sluttet å leie ut noe som helst. Anonymous poster hash: edb05...afb

Selvfølgelig er det ikke slik. Leietaker har ansvar for å betale innen en viss frist. Om banken somler, det er havari i nettbanken eller hva som helst annet, har leietaker fortsatt gjort sin plikt; å betale i tide.

Det er vel ganske selvsagt at man ikke kan holde leietaker ansvarlig noe annet enn når man skal betale. Resten rår man jo ikke over selv, og det blir jo da helt tullete om det skal ligge på leietaker. Om huseier har så trang økonomi at det ikke tåles noen dager slingringsmonn så er ikke det leietagerens problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når en får faktura og betalingsdatoen er x dato skal pengene være på konto den dagen. Så enkelt er det. Og jeg er lykkelig for at jeg har sluttet å leie ut noe som helst.

Anonymous poster hash: edb05...afb

Ehhh...nei. Om du ser på en faktura, så står det "Betalingsfrist" foran datovinduet. Det er nettopp det det er. Betalingsfrist. Altså siste dato det skal BETALES.

Helligdager og helger vil det alltid være. Om jeg betaler i nettbanken en lørdag og banken ikke klarer overføre det før mandag, har likevel jeg gjort det jeg skulle. Jeg betalte nøyaktig på dato og har gjort mitt.

Så så enkelt er det:-)

Anonymous poster hash: 58488...997

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok kanskje litt hardt i.. Er vel nærmere 50 kr. Som det blir med en husleie på 15000,- a` 36 rentedager med 4% rente.

Anonymous poster hash: 8b696...c39

Ja, det er jo et sidespor, men: 4 % rente!? Hva slags brukskonto som du bruker til å overføre penger til utleier er det du har?? Og hva med å trekke 27 % pga skatt på renteinntekter? Er nok langt mindre enn 50 kr reelt sett.

Anonymous poster hash: ebcc8...81a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo et sidespor, men: 4 % rente!? Hva slags brukskonto som du bruker til å overføre penger til utleier er det du har?? Og hva med å trekke 27 % pga skatt på renteinntekter? Er nok langt mindre enn 50 kr reelt sett.

Anonymous poster hash: ebcc8...81a

Er kun 1 % formueskatt. Hvor du får 27% fra vet ikke jeg. Kanskje fra utleiers side? H*n må jo skatte av leieinntekten.

Anonymous poster hash: 8b696...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kun 1 % formueskatt. Hvor du får 27% fra vet ikke jeg. Kanskje fra utleiers side? H*n må jo skatte av leieinntekten.

Anonymous poster hash: 8b696...c39

Du må betale 28 % skatt av renteinntekter.

Anonymous poster hash: 0cc27...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må betale 28 % skatt av renteinntekter.

Anonymous poster hash: 0cc27...2b6

Endret til 27 % fra og med i år.

Anonymous poster hash: ebcc8...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kun 1 % formueskatt. Hvor du får 27% fra vet ikke jeg. Kanskje fra utleiers side? H*n må jo skatte av leieinntekten.

Anonymous poster hash: 8b696...c39

Hva har formuesskatt med saken å gjøre?

Og denne brukskontoen med 4 % rente, hvor har du den?

Anonymous poster hash: ebcc8...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at huseier ønsker å bli kvitt deg som leietaker. Og hvis du i andre saker har vist deg like lite kompromissvillig som i denne saken, forstår jeg ham jo...

Ja, du har rett. Men det er bare vrangvilje (og dårlige regneferdigheter?) som hindrer deg i løse denne konflikten, Det trengs TO tullinger for å lage en krangel av en bagatell.

Men jeg ønsker meg den brukskontoen din med 4 % rente.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem sier at leien blir betalt fra en brukskonto? Jeg har ca 4% rente på sparekontoen min som ikke har begrensninger på antall uttak i året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har formuesskatt med saken å gjøre?

Og denne brukskontoen med 4 % rente, hvor har du den?

Anonymous poster hash: ebcc8...81a

Gidder ikke svare på spm om min privatøkonomi. Fullstendig avsporing.

Anonymous poster hash: 8b696...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt forrige leieforhold avtalte vi faktisk dette da vi skrev kontrakten. Jeg sa jeg ville sette fast trekk den 20. og spurte om dette var i orden. Og at det da naturlig nok ville bli enkelte forskyvninger pga. helg og helligdager. Dette anså utleier som helt normalt.



Anonymous poster hash: 86911...787
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis man skal ha lønn eller annen innbetaling på en fast dato og denne datoen faller på en helgedag så får man disse pengene på konto siste virkedag før helgedagen.

Anonymous poster hash: a694a...174

Lønn og betaling av regninger er to forskjellige ting, som også reguleres ulikt. Lønn skal utbetales siste virkedag før, når datoen er en helligdag, regninger får forfall første virkedag etter, ved helligdager.

Utleier tar feil her, og kommer heller ingen vei med utkastelse. Namsmannen vil ikke ta i denne saken, da leietaker gjør alt riktig. At utleier har dårlig økonomistyring er ikke noe leietaker bør vise smidighet for, da dette bare vil føre til problemer for fremtidige leietakere også.

Anonymous poster hash: 39daf...9b7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man også må huske er at husleieloven definerer utleier som en profesjonell part, og dermed krever mer fra denne, enn fra leietaker, som er en privat part. Derfor kan man forvente at utleier ikke belaster leietaker med sine økonomiske problemer.

Rent praktisk er også betalingsdato ofte satt ut fra lønningsdato, og det er derfor ikke alle som har mulighet til å betale noe før tiden. Husleieloven sier også at man maks kan kreve leie en måned i forkant.



Anonymous poster hash: 39daf...9b7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har formuesskatt med saken å gjøre?

Og denne brukskontoen med 4 % rente, hvor har du den?

Anonymous poster hash: ebcc8...81a

Brukskonto? Hva har man det til? Dumt å ha penger der, hvor man ikke får noen rente. Betaler alt med kredittkort, får regning, trekker det fra sparekonto.

Anonymous poster hash: 4df8c...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem sier at leien blir betalt fra en brukskonto? Jeg har ca 4% rente på sparekontoen min som ikke har begrensninger på antall uttak i året.

Men hvorfor kan du ikke bare svare på hvor du har denne kontoen? Er det en hemmelig bank? Har du fått ekstra gode betingelser? Er nok mange som kan tenke seg en sparekonto med 4 % rente uten noen negative begrensninger.

Anonymous poster hash: ebcc8...81a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...