Gå til innhold

Utleier klager over at jeg betaler for sent.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ta vare på all skriftlig dokumentasjon og noter deg teksmeldinger (+ dato og klokkeslett)

Noe sier meg at dette er en sånn type uteleier som kommer til å nekte å tilbakebetale depositumet helt uten grunn for så å aldri gi lyd fra seg igjen.



Anonymous poster hash: 801b2...5a0
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Leien betales forskuddsvis den 1. hver måned"

Anonymous poster hash: 8b696...c39

Da sier kontrakten at leien skal betales den 1. i hver måned. Kontrakten sier ikke at husleien skal være inne på huseiers konto den 1. i hver måned.

Ergo: du har rett. Forfallsdato er den 1. og betaler du da gjør du det riktig. Når pengene kommer inn på konto er ikke du ansvarlig for. Alt du har ansvaret for er å betale senest den 1. i hver måned.

Anonymous poster hash: d182d...881

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg har en liknende situasjon med min utleier. Jeg leier ut egen leilighet ettersom jeg midlertidig, av jobbmessige grunner, bor i en annen by. Det er hun jeg bor hos som eier leiligheten.

Jeg skal betale den 10 hver måned - skulle gjerne hatt en annen forfallsdato men det var ikke mulig da jeg flyttet inn den 10.

Hun skal ha leien inne om morgenen den 10. uansett. En gang leien falt på en helg og den ville forlate min bank neste morgen og ankomme hennes en gang på dagen skrev jeg en sms og sa ifra og hun svarte at hun da skulle ringe banken sin og si ifra at de ikke kan trekke renten på boliglånet likevel. Hun har altså forfallet på dette morgenen etter leien min forfaller og er avhengig av min leie for å betale det.

Ettersom jeg leier ut selv vet jeg jo hvor mye bedre det er å ha leietakere som ligger litt foran, men det kunne ikke falle meg inn å legge renten på boliglånet samt alle autogiro samme dag som leieinntekten kommer inn dersom jeg var avhengig av den.

Selvsagt er hun like rigid på alle andre ting i leiligheten, og har helt andre standarder til hvordan jeg behandler stedet enn henne selv. Jeg kommer til å flytte, men for nå har jeg bare valgt å "suck it up" og betale leien ekstra tidlig for å unngå krangel.

Veldig firkantede utleiere er slitsomt uansett.



Anonymous poster hash: bad4a...49f
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^*forfallet samme dag



Anonymous poster hash: bad4a...49f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har prinsipielt rett. Men om huseier trenger pengene før, så er det ikke mange ørene du taper på å legge forfall til 3 dager tidligere. Jeg ville ha føyd huseier i denne saken fordi leietaker ikke taper noe på det.

Anonymous poster hash: d6a87...cb0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes på en side at han er urimelig, men samtidig så kan det jo hende han regner med å ha dette beløpet til den datoen og har planlagt å bruke disse pengene da. Og da er det jo dumt for han når det ikke er kommet på konto. Dersom du ikke sliter med å få nok husleie til den 1, så kan du jo alltids ha forfallsdato den 30 hver mnd isteden, slik han får pengene til den 1. Eller gå inn å rette for de gangene den 1 ender på en helgedag eller helligdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har prinsipielt rett. Men om huseier trenger pengene før, så er det ikke mange ørene du taper på å legge forfall til 3 dager tidligere. Jeg ville ha føyd huseier i denne saken fordi leietaker ikke taper noe på det.

Anonymous poster hash: d6a87...cb0

Ører? Snakk om nesten 100 kr i tapte renteinntekter i løpet av et år om jeg skulle legge betalingen 3 dager før.

Anonymous poster hash: 8b696...c39

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må jeg liksom betale inn 3 dager før tiden? Det betyr jo feks 100 kr i tapte renteinntekter i løpet av et år. Bare fordi utleier er gal og ikke tåler at den 1. ender på lørd eller sønd..

Anonymous poster hash: 8b696...c39

Haha, tre dager i forskjell utgjør 100 kr i renter i året? Betaler du 40 000 kr i husleie hver måned?

Det utgjør i praksis ikke en dritt, kanskje 20 kr i året, uten at jeg vet hva du betaler i leige.

Anonymous poster hash: ebcc8...81a

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Dette sjekket vi opp i lovverket i en annen tråd der noen lurte på det samme. Så lenge leietaker har trekk den 1., har han/hun gjort sitt. Så det er faktisk utleier som tabber seg ut.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet en dag tilbake mener du? Eller mente du det du skrev? ;)Anonymous poster hash: 37201...93c [/quote

Bra du korrigerte meg. Selvsagt en dag tilbake. Hadde ikke giddet å legge meg ut med huseier for en dag eller to. Bare lagt meg på minnet om at huseier er sær og vanskelig og at dette nok kan få konsekvenser i andre forhold du eventuelt måtte få med huseier.]

Anonymous poster hash: cf17a...cd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Du har prinsipielt rett. Men om huseier trenger pengene før, så er det ikke mange ørene du taper på å legge forfall til 3 dager tidligere. Jeg ville ha føyd huseier i denne saken fordi leietaker ikke taper noe på det.

Anonymous poster hash: d6a87...cb0

Føye huseier? Han/hun har ingen rett til å kreve husleie før datoen. Det er leietager uvedkommende om huseier er i beit for penger.

Dette er det vel utleier selv som har skrevet i kontrakten, eller hva mener du?:

"Leien betales forskuddsvis den 1. hver måned"

Hvis han/hun ville være sikret å få husleien inn på konto den datoen, måtte han/hun ha satt betalingsdato tidligere.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av noen vanskelige mennesker dere er. Er 3 dager verdt det? Altså krangelen og det å komme på vrangfot med huseieren. Jeg føyde meg etter selv, det hadde ingen betydning for meg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg har en liknende situasjon med min utleier. Jeg leier ut egen leilighet ettersom jeg midlertidig, av jobbmessige grunner, bor i en annen by. Det er hun jeg bor hos som eier leiligheten.

Jeg skal betale den 10 hver måned - skulle gjerne hatt en annen forfallsdato men det var ikke mulig da jeg flyttet inn den 10.

Hun skal ha leien inne om morgenen den 10. uansett. En gang leien falt på en helg og den ville forlate min bank neste morgen og ankomme hennes en gang på dagen skrev jeg en sms og sa ifra og hun svarte at hun da skulle ringe banken sin og si ifra at de ikke kan trekke renten på boliglånet likevel. Hun har altså forfallet på dette morgenen etter leien min forfaller og er avhengig av min leie for å betale det.

Ettersom jeg leier ut selv vet jeg jo hvor mye bedre det er å ha leietakere som ligger litt foran, men det kunne ikke falle meg inn å legge renten på boliglånet samt alle autogiro samme dag som leieinntekten kommer inn dersom jeg var avhengig av den.

Selvsagt er hun like rigid på alle andre ting i leiligheten, og har helt andre standarder til hvordan jeg behandler stedet enn henne selv. Jeg kommer til å flytte, men for nå har jeg bare valgt å "suck it up" og betale leien ekstra tidlig for å unngå krangel.

Veldig firkantede utleiere er slitsomt uansett.

Anonymous poster hash: bad4a...49f

Hun har ikke noe hun har sagt i forhold til "standarder" så lenge du ikke gjør noe som er skadelig for leiligheten du leier. Hadde skjelt henne ut etter noter, er hun vrang kan du også være vrang. Vær en leietaker fra helvete, behandle henne som dritten under støvelen. Det gjorde jeg med forrige huseier etter å ha bli behandlet dårlig.

Anonymous poster hash: 0af94...774

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt av noen vanskelige mennesker dere er. Er 3 dager verdt det? Altså krangelen og det å komme på vrangfot med huseieren. Jeg føyde meg etter selv, det hadde ingen betydning for meg.

Ta den omvendt, Evilposelos, er tre dager verdt det? Å miste en trygg og stabil leietaker bare fordi vedkommende følger leiekontrakten og ikke er en tankeleser?

Anonymous poster hash: 37201...93c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta den omvendt, Evilposelos, er tre dager verdt det? Å miste en trygg og stabil leietaker bare fordi vedkommende følger leiekontrakten og ikke er en tankeleser?

Anonymous poster hash: 37201...93c

Jeg skjønner huseieren, selvfølgelig vil han/hun ha pengene inne på konto den datoen. Trygge og stabile leiere er ikke akkurat en utryddingstruet art :fnise:

Jeg ville selv ikke vært så trygg på en leieboer som alltid enten betalte for seint eller samme dag.

Endret av Evilposelos
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvilken forfallsdato man har satt, vil den alltid en eller annen gang falle på en søndag eller annen helligdag.

Ja , men er veld erfor noen anbefalte å sette den 27. Når det kommer på en lørdag/søndag så har utleier uansett pengene 1.

Anonymous poster hash: 7fb35...0d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg trur nok jeg hadde beklaget meg, og at du tenkte ikke over at det ikke kom inn den 1. når det havnet på en helg da du satte fast trekk. Men at du skal flytte trekket noen dager før den 1. så det ikke skjer igjenn.

Men ja jeg synes utleier er veldig firkantet når betalingen kommer inn 1 dag forsent.



Anonymous poster hash: 7fb35...0d3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leier ut selv og har gjort det i årevis, og huseieren din er på bærtur. Når den 1. faller på en helligdag, skal trekket skje den første virkedagen etterpå. Dette er gjengs over hele lovverket og alle områder av samfunnet. Huseieren din har ingen rett til å kreve at du skal overføre forut for en helligdag, og å true med utkastelse er virkelig å gå over streken. Hun/han kunne jo ha sikret seg ved å legge inn i kontrakten at husleien skulle overføres f eks den 28. i måneden før i stedet for å kjefte på deg.

Jeg ville ikke brydd meg så mye om å overføre pengene noen dager før sånn i praksis, men det er bekymringsfullt med en huseier som ikke kjenner til lovverket og attpåtil truer med utkastelse. Hvem vet hva han/hun finner på neste gang? Så jeg ville nok funnet meg et annet sted å bo.



Anonymous poster hash: 3f8cb...19d
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg skjønner huseieren, selvfølgelig vil han/hun ha pengene inne på konto den datoen. Trygge og stabile leiere er ikke akkurat en utryddingstruet art :fnise:

Enkelte av dere er virkelig tungnemme. Huseieren har selv skrevet i kontrakten "Leien betales forskuddsvis den 1. i måneden". Da kan han ikke komme etterpå og forlange at leietager skal betale tidligere. Dette har skjedd flere ganger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så denne linken i en annen tråd her i dag:

http://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/juss/utleie-av-bolig/hvis-leien-uteblir/

Et par utvalgte sitater du kan slå utleieren i trynet med:

Husk at betaling anses å ha skjedd når beløpet er mottatt av banken, selv om det ikke er godskrevet utleiers konto. Det kan unntaksvis ta flere dager. Og hvis leien forfaller på en lørdag eller søndag, forskyves betalingsplikten til nærmeste virkedag.

I prinsippet kan utkastelse kreves dersom leier skylder 1 krone i husleie. Men blir manglende leie betalt før utkastelse har skjedd, har leier rett til å bli boende.

Å fjerne leier eller gjenstandene hans fra husrommet uten vedkommendes samtykke, er ulovlig selvtekt. Sparker du ut leieren på egenhånd, kan du risikere både bøter og fengselsstraff.

Det tar minst seks uker å sparke ut en leietaker på lovlig vis, så utleieren din er på usedvanlig tynn is her. Det er heller ikke gratis å gjøre det på den korrekte måten:

Ved innlevering av begjæring om tvangsfravikelse må man betale 2,1 rettsgebyr, pt. 1 806 kroner. Dersom utkastelse gjennomføres, påløper det ytterligere to rettsgebyr. Samlet gebyr for gjennomført utkastelse blir altså 3 526 kroner.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...